Dorothy L. Sayers ja Lordi Peter

aaru

Onko joku tutustunut ja kenties ihastunut otsikossa mainittuihin? Löysin tänä kesänä kyseisen kirjailijan teoksen ja sehän oli aivan mahtavan hyvä. Huomaan monesti hekottelevani kun luen hänen kirjojaan. Lordi Peter Wimsey palvelijansa Bunterin kanssa on aivan upea henkilöhahmo. Ei millään malttaisi lopettaa lukemista, kun on vauhtiin päässyt.

11

1004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kihti

Tuttuja ovat, sillä vaimoni, joka on dekkarien suurkuluttaja ja asiantuntija jo 40 vuoden ajalta, on Dorothy-tädin, kuten hän sanoo, suuri ihailija, ja usein kertoilee minullekin tarinoiden ovelia kiemuroita ja loistavia henkilöhahmoja sekä englantilaisen yläluokan naurettavia maneereita.

Itse olen lukenut pari Wimsey-kirjaa mutta minä en ole niihin syttynyt.

• Olen englantilaisen dekkarikirjallisuuden ystävä, joten on tullut tutustuttua myös lordi Wimseyhin. Omasta hyllystä löytyy muutama rouva Sayersin teos. Minulla on mielikuva, että joskus olisi tullut telkusta sarjanakin tätä Wimseytä.

• aaru

Olis mielenkiintoista tosiaan nähdä Wimsey tv:stä. Minkälaisen näyttelijän ovat hommaan valinneet. Onko yhtään sen näköinen, kuin olen päähäni Wimseystä muodostanut.

• Alvari R
        aaru kirjoitti:

Olis mielenkiintoista tosiaan nähdä Wimsey tv:stä. Minkälaisen näyttelijän ovat hommaan valinneet. Onko yhtään sen näköinen, kuin olen päähäni Wimseystä muodostanut.

Miun muistikuvaan passaisi lordiksi Michael Caine, pikkusen vaan nykystä nuorempana. Eikö ne lurputtavat silmät ilmennä brittikerman väsähtäneisyyttä melko hyvin? Palvelijaksi sit vaikka tämä touhukas tyyppi joka yrittää esittää komisario Frostia. Taikka just päättyvän Julkkis -tvsarjan hovimestari Jansson vai liekö Johansson.

• Lady Peter
        Alvari R kirjoitti:

Miun muistikuvaan passaisi lordiksi Michael Caine, pikkusen vaan nykystä nuorempana. Eikö ne lurputtavat silmät ilmennä brittikerman väsähtäneisyyttä melko hyvin? Palvelijaksi sit vaikka tämä touhukas tyyppi joka yrittää esittää komisario Frostia. Taikka just päättyvän Julkkis -tvsarjan hovimestari Jansson vai liekö Johansson.

Osaan Juhlaillan suunnilleen ulkoa ;-) Eli olen yli kymmenen vuotta ollut aivan pähkinöinä Wimsey-kirjoihin.

Kirjoista on tehty kaksikin tv-sarjaa. Vuosina 72-75 päähenkilönä oli Ian Carmichael, sayersologien mielestä teki lordi Peteristä liian koomisen hahmon. Tietoa ei ole, onko tämä sarja esitetty Suomessa.

80-luvun jälkipuoliskolla Suomessakin tv:stä tuli se uudempi Wimsey-sarja, lordi Peterin roolissa Edward Petherbridge. Sarja kuvattu vuonna 1987. Minusta Petherbridge oli ERINOMAINEN roolissa. Lisätietoja voitte katsoa vaikkapa Internet Movie Databasesta, http://www.imdb.co.uk

Minulla on oma suosikkini lordi Peterin rooliin: Kaikkien Niles Cranena tuntema David Hyde Pierce! Fyysisesti JUST Sayersin kuvailema, lyhyt ja hoikka, vaalea, snobahtava jne. Myös brittiaksentti sujuu, ja ikäkin (vielä) passaa. Itse asiassa, yhdessä Frasierin jaksossa Niles oli järjestämässä naamiaisia, ja oli vuokrannut itselleen lordi Peter Wimsey-asun ja ehdotti sitä isälleen Martinille (kun kaikki Sherlock Holmes-asut olivat menneet). Luulen, että se oli sarjan tekijöiden tahallinen silmänisku fiksuille katsojille, jotka varmasti olivat havainneet "yhdennäköisyyden".

Muuten, olettehan tutustuneet virallisen Sayers-seuran sivuihin?
        http://www.sayers.org.uk

• aaru
        Lady Peter kirjoitti:

Osaan Juhlaillan suunnilleen ulkoa ;-) Eli olen yli kymmenen vuotta ollut aivan pähkinöinä Wimsey-kirjoihin.

Kirjoista on tehty kaksikin tv-sarjaa. Vuosina 72-75 päähenkilönä oli Ian Carmichael, sayersologien mielestä teki lordi Peteristä liian koomisen hahmon. Tietoa ei ole, onko tämä sarja esitetty Suomessa.

80-luvun jälkipuoliskolla Suomessakin tv:stä tuli se uudempi Wimsey-sarja, lordi Peterin roolissa Edward Petherbridge. Sarja kuvattu vuonna 1987. Minusta Petherbridge oli ERINOMAINEN roolissa. Lisätietoja voitte katsoa vaikkapa Internet Movie Databasesta, http://www.imdb.co.uk

Minulla on oma suosikkini lordi Peterin rooliin: Kaikkien Niles Cranena tuntema David Hyde Pierce! Fyysisesti JUST Sayersin kuvailema, lyhyt ja hoikka, vaalea, snobahtava jne. Myös brittiaksentti sujuu, ja ikäkin (vielä) passaa. Itse asiassa, yhdessä Frasierin jaksossa Niles oli järjestämässä naamiaisia, ja oli vuokrannut itselleen lordi Peter Wimsey-asun ja ehdotti sitä isälleen Martinille (kun kaikki Sherlock Holmes-asut olivat menneet). Luulen, että se oli sarjan tekijöiden tahallinen silmänisku fiksuille katsojille, jotka varmasti olivat havainneet "yhdennäköisyyden".

Kun kerta sanoit, niin tuo "Niles Cranehan" sopis just hyvin. Tästä lähtien kun luen, niin Wimsey näyttää aivan häneltä.

• Kirja <3

Onko Lordi Peter Wimseystä kertovia dekkareita tullut tv:stä? Mistä voisin saada niitä dvd:llä tai videolla? haluasin kovasti nähdä niitä...

• Kirja <3
        Lady Peter kirjoitti:

Kiitos näistä tiedosta! olen itsekkin hillitön Lordi Peter fani! tiedätkö mistä vosin saada käsiini vuonna 1980 julkaistun sarjan??? haluaisin kovasti nähdä sen!

• luru

Sayers ainakin on itse ollut korvia myöten ihastunut tähän lordiinsa... Välillä se ihaileva suitsutus alkaa jo naurattaa!

Joku on syyttänyt Sayersia pitkäpiimäisyydestäkin. Toisinaan - mutta vaan toisinaan - olen kyllä ollut vähän samaa mieltäkin.

Sayershan on muuten mukana kokeilumielessä tehdyssä (joskus 30-luvulla) kuuden dekkarikirjailijan yhdessä kirjoittamassa romaanissa Kaksi kertaa kuolema. Muistaakseni ilmestynyt joskus Sapossa. Wimsey ei siinä tietenkään seikkaile. Syyllisen kanssa soutaminen ja huopaaminen vei vähän uskottavuutta, mutta muuten hauska erikoisuus dekkarin ystävälle.

• faery79

Koska olen parantumaton dekkarikirjallisuuden ystävä, ja varsinkin englantilainen dekkarikirjallisuus kolahtaa, niin Sayersin kirjatkin ovat minulle tuttuja. Pidän erittäin paljon hänen kirjoitustyylistään ja henkilöhahmotkin ovat mielenkiintoisia ja hupaisia. Harmi vain, että kyseisen kirjailijan kirjat on tullut jo kahlattua läpi.

• Kirja <3

Mielestäni Dorothy L. Sayers:in kirjat ovat aivan mahtavia! Pidän varsinkin kirjoista Juhlailta ja Kas tässä teille ruumis. Lordi Peter Wimsey on minusta ihana ja sanavalmis henkilö ja luen mielellään hänestä uudelleen ja uudelleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe