Onko joku tutustunut ja kenties ihastunut otsikossa mainittuihin? Löysin tänä kesänä kyseisen kirjailijan teoksen ja sehän oli aivan mahtavan hyvä. Huomaan monesti hekottelevani kun luen hänen kirjojaan. Lordi Peter Wimsey palvelijansa Bunterin kanssa on aivan upea henkilöhahmo. Ei millään malttaisi lopettaa lukemista, kun on vauhtiin päässyt.
Dorothy L. Sayers ja Lordi Peter
11
1004
Vastaukset
- kihti
Tuttuja ovat, sillä vaimoni, joka on dekkarien suurkuluttaja ja asiantuntija jo 40 vuoden ajalta, on Dorothy-tädin, kuten hän sanoo, suuri ihailija, ja usein kertoilee minullekin tarinoiden ovelia kiemuroita ja loistavia henkilöhahmoja sekä englantilaisen yläluokan naurettavia maneereita.
Itse olen lukenut pari Wimsey-kirjaa mutta minä en ole niihin syttynyt. Olen englantilaisen dekkarikirjallisuuden ystävä, joten on tullut tutustuttua myös lordi Wimseyhin. Omasta hyllystä löytyy muutama rouva Sayersin teos. Minulla on mielikuva, että joskus olisi tullut telkusta sarjanakin tätä Wimseytä.
- aaru
Olis mielenkiintoista tosiaan nähdä Wimsey tv:stä. Minkälaisen näyttelijän ovat hommaan valinneet. Onko yhtään sen näköinen, kuin olen päähäni Wimseystä muodostanut.
- Alvari R
aaru kirjoitti:
Olis mielenkiintoista tosiaan nähdä Wimsey tv:stä. Minkälaisen näyttelijän ovat hommaan valinneet. Onko yhtään sen näköinen, kuin olen päähäni Wimseystä muodostanut.
Miun muistikuvaan passaisi lordiksi Michael Caine, pikkusen vaan nykystä nuorempana. Eikö ne lurputtavat silmät ilmennä brittikerman väsähtäneisyyttä melko hyvin? Palvelijaksi sit vaikka tämä touhukas tyyppi joka yrittää esittää komisario Frostia. Taikka just päättyvän Julkkis -tvsarjan hovimestari Jansson vai liekö Johansson.
- Lady Peter
Alvari R kirjoitti:
Miun muistikuvaan passaisi lordiksi Michael Caine, pikkusen vaan nykystä nuorempana. Eikö ne lurputtavat silmät ilmennä brittikerman väsähtäneisyyttä melko hyvin? Palvelijaksi sit vaikka tämä touhukas tyyppi joka yrittää esittää komisario Frostia. Taikka just päättyvän Julkkis -tvsarjan hovimestari Jansson vai liekö Johansson.
Osaan Juhlaillan suunnilleen ulkoa ;-) Eli olen yli kymmenen vuotta ollut aivan pähkinöinä Wimsey-kirjoihin.
Kirjoista on tehty kaksikin tv-sarjaa. Vuosina 72-75 päähenkilönä oli Ian Carmichael, sayersologien mielestä teki lordi Peteristä liian koomisen hahmon. Tietoa ei ole, onko tämä sarja esitetty Suomessa.
80-luvun jälkipuoliskolla Suomessakin tv:stä tuli se uudempi Wimsey-sarja, lordi Peterin roolissa Edward Petherbridge. Sarja kuvattu vuonna 1987. Minusta Petherbridge oli ERINOMAINEN roolissa. Lisätietoja voitte katsoa vaikkapa Internet Movie Databasesta, http://www.imdb.co.uk
Minulla on oma suosikkini lordi Peterin rooliin: Kaikkien Niles Cranena tuntema David Hyde Pierce! Fyysisesti JUST Sayersin kuvailema, lyhyt ja hoikka, vaalea, snobahtava jne. Myös brittiaksentti sujuu, ja ikäkin (vielä) passaa. Itse asiassa, yhdessä Frasierin jaksossa Niles oli järjestämässä naamiaisia, ja oli vuokrannut itselleen lordi Peter Wimsey-asun ja ehdotti sitä isälleen Martinille (kun kaikki Sherlock Holmes-asut olivat menneet). Luulen, että se oli sarjan tekijöiden tahallinen silmänisku fiksuille katsojille, jotka varmasti olivat havainneet "yhdennäköisyyden".
Muuten, olettehan tutustuneet virallisen Sayers-seuran sivuihin?
http://www.sayers.org.uk - aaru
Lady Peter kirjoitti:
Osaan Juhlaillan suunnilleen ulkoa ;-) Eli olen yli kymmenen vuotta ollut aivan pähkinöinä Wimsey-kirjoihin.
Kirjoista on tehty kaksikin tv-sarjaa. Vuosina 72-75 päähenkilönä oli Ian Carmichael, sayersologien mielestä teki lordi Peteristä liian koomisen hahmon. Tietoa ei ole, onko tämä sarja esitetty Suomessa.
80-luvun jälkipuoliskolla Suomessakin tv:stä tuli se uudempi Wimsey-sarja, lordi Peterin roolissa Edward Petherbridge. Sarja kuvattu vuonna 1987. Minusta Petherbridge oli ERINOMAINEN roolissa. Lisätietoja voitte katsoa vaikkapa Internet Movie Databasesta, http://www.imdb.co.uk
Minulla on oma suosikkini lordi Peterin rooliin: Kaikkien Niles Cranena tuntema David Hyde Pierce! Fyysisesti JUST Sayersin kuvailema, lyhyt ja hoikka, vaalea, snobahtava jne. Myös brittiaksentti sujuu, ja ikäkin (vielä) passaa. Itse asiassa, yhdessä Frasierin jaksossa Niles oli järjestämässä naamiaisia, ja oli vuokrannut itselleen lordi Peter Wimsey-asun ja ehdotti sitä isälleen Martinille (kun kaikki Sherlock Holmes-asut olivat menneet). Luulen, että se oli sarjan tekijöiden tahallinen silmänisku fiksuille katsojille, jotka varmasti olivat havainneet "yhdennäköisyyden".
http://www.sayers.org.ukKun kerta sanoit, niin tuo "Niles Cranehan" sopis just hyvin. Tästä lähtien kun luen, niin Wimsey näyttää aivan häneltä.
- Kirja <3
Onko Lordi Peter Wimseystä kertovia dekkareita tullut tv:stä? Mistä voisin saada niitä dvd:llä tai videolla? haluasin kovasti nähdä niitä...
- Kirja <3
Lady Peter kirjoitti:
http://www.sayers.org.ukKiitos näistä tiedosta! olen itsekkin hillitön Lordi Peter fani! tiedätkö mistä vosin saada käsiini vuonna 1980 julkaistun sarjan??? haluaisin kovasti nähdä sen!
- luru
Sayers ainakin on itse ollut korvia myöten ihastunut tähän lordiinsa... Välillä se ihaileva suitsutus alkaa jo naurattaa!
Joku on syyttänyt Sayersia pitkäpiimäisyydestäkin. Toisinaan - mutta vaan toisinaan - olen kyllä ollut vähän samaa mieltäkin.
Sayershan on muuten mukana kokeilumielessä tehdyssä (joskus 30-luvulla) kuuden dekkarikirjailijan yhdessä kirjoittamassa romaanissa Kaksi kertaa kuolema. Muistaakseni ilmestynyt joskus Sapossa. Wimsey ei siinä tietenkään seikkaile. Syyllisen kanssa soutaminen ja huopaaminen vei vähän uskottavuutta, mutta muuten hauska erikoisuus dekkarin ystävälle. - faery79
Koska olen parantumaton dekkarikirjallisuuden ystävä, ja varsinkin englantilainen dekkarikirjallisuus kolahtaa, niin Sayersin kirjatkin ovat minulle tuttuja. Pidän erittäin paljon hänen kirjoitustyylistään ja henkilöhahmotkin ovat mielenkiintoisia ja hupaisia. Harmi vain, että kyseisen kirjailijan kirjat on tullut jo kahlattua läpi.
- Kirja <3
Mielestäni Dorothy L. Sayers:in kirjat ovat aivan mahtavia! Pidän varsinkin kirjoista Juhlailta ja Kas tässä teille ruumis. Lordi Peter Wimsey on minusta ihana ja sanavalmis henkilö ja luen mielellään hänestä uudelleen ja uudelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577300Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7383551Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3561887Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 851435
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154