Kysely kirjoista ja vuodenajoista

elisant

Hitaasti mutta varmasti siirrymme kohti alkavaa syksyä ja kesä riippumattolomineen ja helteineen jää taakse.

Kesä on perinteisesti suomalaisille lukuaikaa, mutta vaihtuuko teidän kirjallisuuslajinne vuodenaikojen mukaan?

Itse huomaan lukevani talvisin ja keväisin suhteellisen vähän muuta kuin ammattikirjallisuutta, kenties muutaman uutuuden, syksy on kauhukirjallisuuden ja runouden aikaa ja kesällä luen dekkareita, harrastuksiin liittyviä kirjoja ja paneudun niihin kirjoihin, joista en talvella ehtinyt kuin uneksia. Jossain välissä tulee vielä kaivettua nekin kirjat esiin, joiden lukemisesta on tullu jokavuotinen tapa.

Eli ainakin minulla kirjat tyyleineen vaihtuvat selkeästi vuodenaikojen mukaan. Mielenkiintoista olisi tietää kuinka muilla palstalaisilla asia on.

5

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei..

vuodenajoilla ole vaikutusta mun lukemisiini,mutta jos Kingiltä tulee uutuus syksyllä niin on minun tärkeimpiä jouluvalmistelujani että sen haalin käsiini odottamaan.
      Kaikkien raskaiden työviikkojen vastapainoksi minulla on King,kinkkua ja suklaata.Perhe tietää että nyt ei äippää ole lupa häiritä.Yhteen pötköön luen sekaantumatta muiden touhuihin ellei ihan pakko ole.

• Luen melkein mitä vaan ja milloin vaan ja minä vuodenaikana tahansa. Ainoa poikkeus on, että kun syksyisin aloitan jonkun kielikurssin, luen enemmän kielioppia ja muuta aiheeseen liittyvää opiskelumateriaalia.

• mutta metsästän uusia kirjoja, joten kustantajien ohjelma vaikuttaa lukuohjelmaani. Minulla on haku kirjastossa, ilmoittavat minua kiinnostavista kirjoista sähköpostilla. Upea palvelu!

• faery79

Eipä tuo vuodenaikojen vaihtelu vaikuta minulla lukemiseen muuten kuin lukumäärän vaihteluna eli kesäisin kun aikaa on enempi tulee luettua kirjoja laidasta laitaan, kun taas muina vuodenaikoina ei lukemiseen ole niin paljon aikaa. Tai no vaikuttaahan tuo vuodenaikojen vaihtelu sillä tavoin, että muulloin kun kesällä luen paljon ammattikirjallisuutta kun taas kesällä se jää aika vähälle.

Aiempina vuosina minulla oli tosin tapana hakea iltojen pimetessä syksyllä pari kauhukirjaa iltalukemiseksi, mutta sekin tapa on jäänyt. Pitäisiköhän herättää henkiin tuo tapa. Mikäs sen mukavampaa olisi kuin lueskella pimeänä ja sateisena syysiltana Kingin kirjaa :)

• tuuli-juulia

Talviajat kuluu pääasiassa opiskeluun liittyvän kaunokirjallisuuden, tieteellisen kirjallisuuden ja muutenkin kiinnostavien "vaikeampien" kirjojen parissa, ja kesällä yleensä tulee lueskeltua niitä kevyempiä, välillä ihan viihdekirjallisuutta ja sitten niitä uutuuksia (kaikki ei välttämättä kevyitä) joita ei talvisin ehdi. Tänä kesänä on tullut luettua myös klassikkokirjallisuutta, koska lukemattomien lista on nii-in haastavan pitkä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe