Haastatteluista

juoksutusta

Tässä IT-alan töitä haeskellessani olen huomannut, että tällä hetkellä aika moni yritys 'hakee' jengiä sisään, mutta todellisuudessa kun menet haastatteluun niin huomaatkin että varsinainen palkkauksen ajankohta tai siihen liittyvä projekti onkin vielä täysin epävarma.

Ikäänkuin haettaisiin henkilöitä töihin tehtäviin jotka eivät ole vielä edes varmoja. Tämä on ainakin omasta mielestäni raivostuttavaa koska itse haastateltavana ei saa käsitystä siitä koska, minne ja millaiseen tehtään itseasiassa ko. yritys on yleensäkin hankkimassa (mukamas) henkilöstöä.
Monet firmat näyttävät keräävän jonkinlaista 'resurssipoolia' hakijoista.

En tiedä mitä mieltä te muut olette tästä, mutta liikuntaa saa paremmin pururadallakin kuin tyhjänpäiväisissä haastatteluissa käydessä.

4

1851

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo resurssipooli voi hyvinkin pitää paikkaansa kun katselee tätä touhua talon sisältä päin. Projekteja myydään kieli pitkällä vaikkei ole tekijöistä tietoakaan. Kun projekti sitten saadaan aletaan hädissään hakemaan tekijöitä, ja tuossa varmaan käytetään juuri tätä "resurssipoolia"...

• Myyjältä toiselle

Usein vielä projektin myyjä haalii "korkealuokkaiset" osaajat jonkun rekrytointitoimiston kautta joilla ei ole mitään
        käsitystä it-henkilöstön osaamisesta.

Siitähän se projektin katastrofi onkin sitten sopivasti alkanut...

• realisti

Resurssipoolin varaus firmaan on seurausta siitä, kun suuret tuotevalmistajat teettävät softakehitystyön yhä enenevässä määrin alihankkijoilla. Jotta alihankkija voi kilpailutilanteessa antaa realistisen tarjouksen, pitää olla "ylimääräistä" porukkaa sitten valmiina tarttumaan töihin. Jos aletaan rekrytoimaan vasta sitten, kun nimet on alihankintasopimuksessa, niin ollaan projektin kannalta myöhässä jo alkumetreillä.
      Tämä suuntaus tulee jatkumaan.

• jup

tämä homma alkoi 90 -luvun laman alettua. Tarkoitan sitä, kun ensin atk-firmoja syntyi kuin sieniä sateella. Mietin silloin, että nyt pääsen helposti töihin.

Mutta eräänä iltana kuulin uutisista it-kuplan puhjenneen. Jolloin it-ala romahti ennätysalas.
      Ja veikkaanpa, ettei samaan tasoon nousta ainakaan tämän sukupolven aikana.

Kumma periaate, että teetetään vastaavasti monen ihmisen työt yhdellä eikä uusia ihmisiä palkata, kun todetaan vaan, että "kenelläkään ei ole aikaa opettaa firman kuvioita" tai "juuri tällä hetkellä ei tarvita, ota yhteyttä myöhemmin tai uudelleen".

Ja se lause mikä suututtaa mua eniten on se, että saa lukea hakemusvastauksista "Kiitos mielenkiinnosta avoinna ollutta paikkaa vastaan mutta valintamme ei osunut tällä kertaa teihin".

Ei pida sitten valittaa, miten sairauskustannukset nousee ja ihmisiä joutuu ennenaikaiselle sairauseläkkeelle joko henkisen tai fyysisen loppuunpalamisen esim. kuluman takia.

Ennen kaikkea yhteenvetona voisi sanoa, että it-työnantajille pitäisi uusien palkkaaminen tehdä kannattavaksi. Ihmetyttää vaan mahtaako tietotekniikkapuoli saada rakennusalaa enää kiinni työllistämisessä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4810
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1332
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1131
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      253
      950
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      947
    Aihe