Miten viinapiru karkoitetaan?

Dokaani

Moi vaan. Olen uusi täällä. Reilut kaksi viikkoa sitten tulin elämässäni siihen pisteeseen, että aloin olla valmis myöntämään olevani alkoholisti. Parinkymmenen vuoden juomahistorian jälkeen olen kehittänyt seuraavanlaisen juomatavan:
- viikonloppuisin on saatava viinaa
- mikäli otamme kotona vaimon kanssa "vähän" viiniä, on minulla piilopullo kirkasta, jolla pääsen pikkukänniin
- kavereitten kanssa juodessa tulen vetäneeksi lärvit, vaikken ole aikonut. Olen yleensä aina porukasta eniten kännissä
- muisti menee helposti juodessa
- parin viime vuoden aikana olen alkanut juoda krapularyyppyjä, joka sitten riistäytyy käsistä ja johtaa uuteen känniin
- kankkuset on hirveitä, mm.rytmihäiriöitä on alkanut tulla
- viikolla en ota, töistä ei ole tarvinnut juomisen takia olla poissa

Tuo viimeinen kohta taitaakin olla se syy, miksi olen pystynyt uskottelemaan itselleni, etten ole holisti. Minun mielestäni kun alkoholisti on aina ollut sellainen, joka on juonut perheensä, talonsa ja työnsä.
No, parin viikon takaisen kankkusen aikana alkoi tuntua siltä, että tämä homma täytyisi kertakaikkiaan lopettaa. Olenkin kärvistellyt tässä nyt raittiina.
Ongelma on se, että viinaa tekee mieli. En ole tajunnutkaan kuinka paljon se on hallinnut elämääni. Miten tuosta halusta olette päässeet eroon? Häipyykö se, kun vain jaksaa tarpeeksi pitkään olla ilman?
Ja mitenkäs tällainen keskustelupalsta - käyköhän tämä AA-ryhmän korvikkeeksi? Paikkakunnallani on kyllä useampikin AA-ryhmä, mutta on tunnustettava, että kynnys tuntuu ERITTÄIN korkealta minulle. Paikkakunta on sen kokoinen, että AA-kävijät kyllä tiedetään ja toimin ammatissa, jossa AA voi olla "asiakkaitteni" silmissä luottamusta vähentävä seikka. Juomiseni taas ei ole ollut kovin julkista, joten "asiakkaani" eivät siitä tiedä, kun en ole juuri kapakoissa ryypännyt.
Että tällaisia mietteitä. Mitenkä olette siis tuon viinapirun karkoittaneet? Vai onko se lähtenyt omia aikojaan kävelemään?

11

1566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

Taitaa olla tahdonvoimasta kyse kun lopettaa... Itse en tiedä alkoholismista kuin sen minkä luen ja näen. Parhaiten kuulema pääsee eroon jos tulee uskoon, koska niin on useammilla. Mieti miten hyvältä susta tuntuu kanssakäydä muiden ihmisten kanssa kun tuota ongelmaa ei ole... Kannattaa miettiä noita läheisiään. Täälläkin näkee hyviä esimerkkejä kuinka alkoholistit ovat tehneet syviä polttohaavoja mieliin ja sydämiin.

Musta toi riippuvuus joka tapauksessa on mielen asia. Esim. anorektikoilla kolahtaa se, ettei voi saada lapsia enää. Pitää motivoida itseään, eikä kaivaa syvempää kuoppaa. Tää on ihan hyvä alku. Mä veikkaan, että säkin haluut vaan hyvää toisille...
      T:by stander

• Dokaani

Usko on auttanut monia, se on totta. Minä koin hengellisen herätyksen jo v.1989, mutta alkoholi tuli nopeasti takaisin kuvioihin lyhyen tauon jälkeen. Kristitty olen silti - kristitty alkoholisti.

• toimi heti

....siihen miten viinapirun/alkoholinhimon saa pois. Toisille voi tuoda helpotusta tämä palsta, joillekkin lopullinen ratkaisu tapahtuu uskonnolisten yhteisöjen avulla. Toisille uuden ajattelutavan tuo jokin järkytys, rakkaus tai kuolema.

Kirjoitit itse AA-liikkeestä, josta sinulla oli jotain tietoa. Se on todella yksi suurimpia ja tehokkaimpia "raittiusliikkeitä". Itse mukana olevana voin sanoa, että jäsenistöön kuuluu ihan ketä tahansa. Meitä entisiä perikato-juoppoja taitta olla vain pieni osa. Ihmisiä on mukana kaikista piireistä, ehkäpä läpileikkaus koko kansasta.

Se mitenkä viinanhimo AA:ssa katoaa, sen pitää kokea itse, mutta itselläni se katosi, kun puhuin siitä aa-kokouksissa ja tutkin itsessäni niitä tekijöitä, jotka saivat minut ajattelemaan alkoholia. Kerroit, että sinua häiritsee, se että, sinut voidaan jotenkin yhdistää AA:laiseksi, jos menet kotipaikkakuntasi AA-ryhmään ja että menetät luottamuksesi, kysyn vain kenen?

Mutta ei siinä ole mitään estettä jos otat rohkean asenteen, mikä sinulla jo nyt on, ja menet johonkin lähiseudun ryhmään. Ne kaikki toimivat nimettömyys-periaatteella ja luottamuksella. Tiedän, että useat ihmiset käyvät, jopa n. 100 km päässä ryhmissä ja se on täysin hyväksyttyä. Onpa jopa sellaisiakin ryhmiä, joihin kutsutaan jäsenet, ei julkisilla kutsuilla. Kaikki on sallitua, ei AA ole sääntöihin sidottu, ellei sillä loukata jonkun toisen ryhmän asiaa.

Tässä on sinulle tietoa: Suomen AA-toimisto
      puhelin: 098387040. e-mail: aa@suomenaa.fi

AA:n Auttava puhelin: 09750200.

Ota selville sinulle sopiva AA-ryhmä ja lähde mukaan toimintaan. Tervetuloa!

• Jos haluat villapaju@suomi24.fi .."jutellaan"

• sAAmari

paljon muuta kuin keskustelua tai vertaistukea, se on toipumisohjelma joka on kiteytetty 12 askeleeksi. AA-kokouksissa eli palavereissa käyminen on toki useimmille tärkeä osa toipumista, mutta kuten joku taisi jo ehdottaakin, mikään ei estä käymästä vaikka toisella paikkakunnalla jos omalla "kylällä" et kehtaa. Ja kunhan olet päässyt ohjelmaan sisälle niin keskustelua voi jatkaa myös mm. AAwebissä.

Itse menin ensimmäiseen AA-palaveriini takin kaulukset visusti pystyssä ja pelosta kankeana kun ajattelin että entä jos joku tuttu tulee vastaan... No, sittemmin ei ole enää hävettänyt siitä ovesta kävellä sisälle. En edelleenkään ole "julkiholisti" eli esim. työkuvioissani en halua antaa AA-laisuuttani ilmi, mutta muuten häpeä AA-laisuuden ympäriltä on hävinnyt.

Ennen AA-ohjelman löytämistä kokeilin A-klinikkaa, psykiatria, naistenryhmiä ym, mutta kyllä AA omalla kohdallani oli ainoa joka auttoi.

Linkkejä löydät profiilistani (puhelinnumero, ryhmäluettelo, AAWebbi ym)

• Kaiken lähtökohta on tietoisuus siitä, kuinka oma alkoholin käyttö on hitaasti edeten lisääntynyt ja tihentynyt. Sinulla se tietoisuus jo on. Oma kaareni on ollut melko samanlainen. Ilman tietoisuuttasi seuraava etappi muutaman vuoden päästä jatkuvan ja lisäätyvän viikonloppujuomisen seurauksena olisi, että suunnilleen vasta torstaisin olisit toipunut edellisestä viikolopusta. Siinä vaiheessa stressinsietokykysi, keskittymiskykysi ja yleinen työtehosi olisi jo alentunut. Ärtyisyyttä, unettomuutta, levottomuutta, tunnistamattomia masennuksia, väsymystä jne. jne. Lista olisi pitkä. Sitten jossain vaiheessa pahimpaan tuskaan alkaisit viikolla ottamaan "ihan pikkusen vaan". Kuvaan voi tulla mukaan esim. ristiriitoja töissä, kotona, tuttavapiirissä, ja tietysti ikävyyksiä liikenteessä. Tässä vaiheessa olisit syvällä. Lähellä olisi jo työn tai perheen menetys.
      Kun sentään noin ajoissa olet herännyt tietoisuuteen alaspäin vievästä kehityksestäsi, aloittaisit vaikka tipattomalla kuukaudella. Sinun tilassasi siihen pitäisi pystyä melko helposti. Parin viikon kuluttua voit jo tarkkailla itsessäsi hyviä muutoksia; energisyys ja jaksaminen lisääntyvät, nukkuminen on parempaa, mieli on tasaisempi, pinna ei ole enää niin kireällä, alkaa nauttimaan elämän pikkuasioista jne. Ja muista käydä päätä tuulettavilla kävelylenkeillä poltteen silloin tällöin iskiessä.
      Kuukauden lopulla tee kokonaisvertailu voinnistasi nyt ja silloin. Huomaat huiman eron!

• Dokaani

Tuo on totta - aika pian on tässä fyysinen olo jo korjaantunut. Mutta mutta - se on pirullista, kun se tärinämorkkis meni ohi niin mieli tekee taas juomaa.
        Viime viikonloppuna istuin saunan jälkeen mökin kuistilla ja mietin, miten tästä mökkeilystäkään voi enää koskaan nauttia ilman sitä tunnetta, kun on muutama kalja veressä. Totuus on kuitenkin kohdallani, ettei se kovinkaan usein siihen muutamaan jää, joten pitäisi olla ilman. Vaikeaa kun se alkoholi on niin moneen tilanteeseen elämässäni kuulunut.

• kokenut

kävijöillä on kaikilla sama halu kuin sinulla on syntymässä: Halu elää raittiina vapaaehtoisesti oman itsensä takia. Mitä sinä ajattelet (pikku)paikkakuntasi raittiista AA:n jäsenistä, kun taidat tietää heistä joitakuita? Mieti sitä ja muista, että ihmiset yleeensä eivät ajattele kovinkaan paljon muiden elämää. Yksi ryyppy on liian paljon ja tuhat liian vähän.

• entinen peluri, nykyinen al...

Jos sun juomisesi on pelkkää viikonloppu juomista, niin sen pystyt takuu varmasti lopettamaan ihan vaan tahdon voimalla. Itse olen ollut peliriippuvainen ja onnistuin lopettamaan sen ilman mitään apua. Olin puoli vuotta pelaamatta, en tehnyt edes lottoa. Ja sen jälkeen pystyin jo itse päättämään pelaanko vain en. Sun kohdalla sanoisin, ettei tuo viikonloppu juominen ole todellakaan mikään ongelma.

Toki olet oikeassa siinä, että alkkis ei välttämättä juo työtään, kotiaan tai perhettään, mutta tuo sinun ongelmasi ei mielestäni ole yhtään paha.

Mutta kannattaa silti olla varovainen kaikkien riippuvuutta aiheuttavien asioiden kanssa. Sillä itse en enää "nauti" RAY:n/Veikkauksen peleistä, mutta nyt olen sitten alkoholisti. Eli muista ettet korvaa riippuvuutta toisella riippuvuudella.

• se lähtee

Useimmat meistä ovat karkoittaneet sen juomalla, ANKARASTI JUOMALLA. Kun olemme juoneet itsemme niin alas ettei alemmaksi enää tahdo mennä, siinä vaiheessa se yleensä lähtee.
      Niin se lähti minullakin eikä viinapiru ole alkuhankaluuksien jälkeen päätään nostanut, kertaakaan!
      Toki AA:llakin on siinä vaikutusta.
      Käyn AA:ssa säännöllisesti pitämässä viinapirun loitommalla. Hyvin tuloksin!
      Kannatta kokeilla!
      AA:ssa ei ole mitään hävettävää. Siellähän käy naapureitasikin.......

• kaappijuoppo

Itselläni on ollut sama ongelma kuin sinullakin:alkoholi maistuu ja päätökset lopettamisesta ovat valuneet erämaan hiekkaan viikon kuluttua ja perjai-illan koittaessa. Kynnys AA-kerhoon menemisestä on korkea juuri sen vuoksi, että asun myös sellaisella paikkakunnalla, missä kaikki tuntevat toisensa ja jo työnikin puolesta minulla on siellä tuttavia. Itse olen nyt kuitenkin löytänyt avun luontaistuotekaupasta ja rohdosvalmisteesta Kudzu. Olen syönyt sitä nyt kohta pakkauksen ja tuote on kyllä minun kohdallani auttanut. Alkoholin himo on kadonnut. Pari kaljaa olen tänä aikana ottanut, eikä pahemmin tehnyt mielikään enempää. Aamulla oli kyllä sellainen olo kuin olisi kossupullon juonut. Kaikille Kudzusta ei kuulemma ole apua, mutta voit lukea sen tehosta tämänkin osoitteen keskustelupalstalta. Aineen pitäisi myös vaikuttaa tupakan himoon. Hyvää jatkoa sinulle ja tsemppiä päätökseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe