Avokkiko alkoholisti?

morkkisss...

Haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, onko avovaimoni alkoholisti ja miten minun pitäisi suhtautua asiaan.

Otamme joskus viikonloppuisin baarissa kännit yhdessä. Yleensä jossain humalan vaiheessa avovaimostani tulee pahansuopa ja riidanhaluinen. Useimmiten riitaa tulee siitä, että minulle riittäisi hyvin muutama tuoppi tai viinilasillinen ja haluaisin ehtiä kotiin metrolla, kun taas avokkini ei halua lopettaa ennen valomerkkiä, rahojen loppumista tai sammumista, mikä vain tulee ensiksi.

Nyt viime aikoina riidat ovat alkaneet johtaa siihen, että seuraavana aamuna avovaimoni lähtee baariin ottamaan "korjaussarjaa" (itse en koskaan harrasta krapularyyppyjä) ja jää sille tielleen koko päiväksi. Muutaman kerran on käynyt niinkin, että krapulan korjaaminen on johtanut uuteen humalaan ja taas seuraavana päivänä on pitänyt mennä baariin tasoittelemaan jne... pisimmillään tällaiset putket ovat kestäneet jopa viikon, minkä takia avovaimo on joutunut ottamaan töistä "sairaslomaa".

Tällaisten ryyppyputkien aikana hän myös lakkaa välittämästä omasta terveydestään ja siisteydestään, eli ei syö kunnolla, pese hiuksiaan tai vaihda vaatteitaan. Hän myös tulee täysin välinpitämättömäksi raha-asioista ja viikon putken aikana saattaa melkein koko kuukauden tili mennä sileäksi ja sitten onkin tarvetta lainata loppukuuksi rahaa tuttavilta. Jos olen huolissani ja huomautan asiasta, riita vain pahenee ja ryyppyputki jatkuu kauemmin.

Pari kertaa avovaimoni on myös ennen jotakin tärkeää ja jännittävää tapahtumaa (kuten sukulaispojan ylioppilasjuhlia) alkanut ottaa rohkaisuryyppyjä ja sitten huomattuaan olevansa liian humalassa peruuttanut tulemisensa koko tilaisuuteen johonkin tekosyyhyn vedoten.

Toisaalta avovaimoni saattaa olla myös viikkoja kokonaan ilman alkoholia ja silloin hän on aivan kuin eri ihminen: hoitaa työnsä mallikkaasti, kuntoilee ja pitää erittäin hyvää huolta ulkonäöstään ja terveydestään. Mutta sitten taas viikon ryyppyputki saattaa alkaa aivan yllättäen johtuen jostakin riidasta tai vaikkapa vaan yhden illan baarikierroksesta, jota sitten on tarvetta tasoitella seuraavana päivänä.

Pitäisikö minun olla huolestunut? Itse alan vähitellen kyllästyä tähän kuvioon, sillä se koettelee suhdettamme ja taloudellista tilannettamme, joka ei muutenkaan ole kovin hääppöinen.

Arvostaisin mielipiteitänne kovasti!

4

748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ponu-Pietu

Jos ei vaimosi ole alkoholisti niin kuka sitten?

Voimia. Tärkeimpänä neuvona esittäisin, että huolehdi itsestäsi. Sinä olet tärkein ja ainoa ihminen maan päällä kehen voit oikeesti vaikuttaa.

Jos lähtee dokun kuvioon mukaan ja haluaa muuttaa häntä lopputulos on pääsääntöisesti oma sairastuminen.

• rusina

Kyllä hän jonkinmoinen tuurijuoppo ainakin tuntuis olevan. Mulla on avomiehen kans justiin samanmoisia ongelmia, saattaa juoda joskus viikonkin ja silloin ei ole millään mitään väliä, ei peseydytä ei välitetä rahasta ei töistä ei mistään (olenkin ostamassa omaa asuntoa). Hän ei vain pysty lopettamaan vaikka hyvin tietää mihin se johtaa (karmeet kankkuset, varoituksia on tullut töistä jne.)Ja kuten teillä, selvin päin todella tiptop kaikki asiat. Mut sen olen tajunnut, että ite hän juo ja minä en asialle mitään mahda. Ja kun en jaksa katsoa, täytyy mennä pois, löytyis vaan se asunto. Tsempit sulle ja muista että ei ole pakko katella, aina löytyy ratkaisu kun haluaa.

• siitä vain

avovaimosi juo ja sinulla on morkkis, ja lisää vain tulee. Vaikka kuka muu sanoisi hänta alkoholistiksi, niin siitä ei ole mitään apua, vain hän itse voi hyväksyä oman alkoholisminsa.

Suhteenne jatkon kannalta olisi hyvä laittaa tämä juomari tosiain eteen, selkeät ehdot ja tavoitteeksi juomisen lopetus. Muuten rupeat valmistelemaan eroa, ennenkö menetät mielenterveytesi tämän juomarin kanssa.

Hae itsellesi apua Al-Anon yhteisöstä, siellä tietävät enemmän tästä kauheasta juoppoudesta.

Puh. n:o 019 739 679.

• Pellenikistäni huolimatta olen vakavissani. Olet joutumassa kurimukseen, jollaista Sinun on vaikea kuvitella.
      Lähde nostelemaan, kun vielä lienet täyspäinen. Kyynisesti sanottu, mutta sillä tavalla avokkisi pääsee nopeammin tekemään pohjakosketuksen hienosti sanottuna bifurkaatiopisteeseen, jossa on pakko tehdä valinta; ylös vai alas?
      Alkoholisoituneelle voi toinen ihminen asiaa selvittää käyttämällä järkipuhetta, maanittelua, pyytämistä, anomista, uhkailemista, nöyristelyä, patistelua jne.- kaikki yhtä tyhjän kanssa, ellei avokkisi itse tiedosta tilaansa. Sen hän tulee tiedostamaan ennemmin tai myöhemmin, mutta vain ja ainoastaan itsensä kautta. Sinun puheesi, ikävä kyllä, ärsyttävät ja tulevat ärsyttämään häntä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe