Voiko kuulua adventtikirkkoon ja haluaa juoda kahvia ja syödä ns. tavallisesti lihaa, krillata makkaraa ym.?
Voisiko tällainen henkilö tulla "täysjäseneksi"?
kysymys advenstisille
13
787
Vastaukset
Hauskoja kysymyksiä,etten sanoisi suorastaan humoristisia. Vastauksia voisi tietysti teoretisoida,riippuen siitä onko adventisti,tai heitä harhaoppisena pitähä.
Vastaukseni kuitenkin perustuu kokemukseen pitkältä ajalta. Ja se on VOI!!! Siis ei leivälle,vaan voi tulla "täysjäseneksi." Kysymyksesihän liittyy terveysperiaatteisiin,tai tulisi ainakin liittyä!
"Täysjäsenenä" juon valitettavasti kahvia,vaikka se ei suoranaisesti mikään terveys jouma olekkaan. Enkä tee sitä salaa! Liharuoka kuuluu luonnollisesti osana ruokavalioomme,makkaraa krillaamme joskus kesäisin pihallamme,vaikka se ei normaalisti kuulukkaan pöydän antimiimme.
Sitä en tiedä kuinka pahana tällaisia tottumuksia pidetään,ja ketä se mahdollisesti kiinnostaakaan,mutta jäsenyyteen se ei ole vaikuttanut.Teillä adventisteilla on samanlailla kuin monissa muissakin kirkoissa ja seurakunnissa olevilla.
Minä kuulun hellareihin. Lapsesta lähtien olen ollut mukana. Pidän seurakunnastani. En kuitenkaan kaikissa kohdissa ajattele samanlailla kuin muut. (tarkoitan myös opillisissa asioissa). Osaan itse suodattaa ylilyönnit ja jättää ne omaan arvoonsa mistä en tolkkua saa. Laitan sen kirjavuuden piikkiin ja siihen että meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Pääasia on, niinkuin sinunkin oletan ajattelevan on säilyttää uskon Jeesukseen ja Häntä seurata. Kaikki muu on sitten enemmän toisarvoista(ruoka,käytöstavat,pukeutuminen ym.) jotka ovat yksilön makuasioista .- taram
JoikaM40 kirjoitti:
Teillä adventisteilla on samanlailla kuin monissa muissakin kirkoissa ja seurakunnissa olevilla.
Minä kuulun hellareihin. Lapsesta lähtien olen ollut mukana. Pidän seurakunnastani. En kuitenkaan kaikissa kohdissa ajattele samanlailla kuin muut. (tarkoitan myös opillisissa asioissa). Osaan itse suodattaa ylilyönnit ja jättää ne omaan arvoonsa mistä en tolkkua saa. Laitan sen kirjavuuden piikkiin ja siihen että meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Pääasia on, niinkuin sinunkin oletan ajattelevan on säilyttää uskon Jeesukseen ja Häntä seurata. Kaikki muu on sitten enemmän toisarvoista(ruoka,käytöstavat,pukeutuminen ym.) jotka ovat yksilön makuasioista .Että jotkut jäsenistä "katsovat kieroon" moista hapatusta,mutta sitten on niitä joilla on jalat maanpinnalla.
On patavanhoillisia,jauhelihakeiton hajun nuuskijoita ja sitten niitä jotka tietävät mitä Room.14 luku kirjoittaa.
Entä sitten,ellei pääse vanhimmiston joukkoon?
Jota se kiinnostaa tavoittelee sitä.Monia ei kiinnosta ja silti he ovat osa seurakuntaa ja tekevät omalla sarallaan varmasti hyvää työtä.
Usein heidän työnsä ei muille näy ja kuulu,mutta yksi on joka näkee ja kuulee kaiken ja vain sillä on merkitystä...Jeesus Kristus.
Sitten on niitä,joiden tarvitse päteä ihmisten silmissä koko ajan.Hipoilevat jo narsismin rajoja.Entäs sitten?Jos he ylistävät Jeesusta,niin olkoon.Mutta jos ylistävät itseään niin Herra olkoon heille armollinen.
Esim.minä joka en ole jäsen teen työtä jota kukaan paikallisen adventtiseurakunnan jäsen ei tiedä eikä heitä se edes kiinnosta."Se on vaan se joka joskus käy täällä.Se joka sanoo joskus liian suoraan".
Ei se minua päähän ota.On vain yksi joka maksaa tekojen mukaan ja se minua kiinnostaa. JoikaM40 kirjoitti:
Teillä adventisteilla on samanlailla kuin monissa muissakin kirkoissa ja seurakunnissa olevilla.
Minä kuulun hellareihin. Lapsesta lähtien olen ollut mukana. Pidän seurakunnastani. En kuitenkaan kaikissa kohdissa ajattele samanlailla kuin muut. (tarkoitan myös opillisissa asioissa). Osaan itse suodattaa ylilyönnit ja jättää ne omaan arvoonsa mistä en tolkkua saa. Laitan sen kirjavuuden piikkiin ja siihen että meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Pääasia on, niinkuin sinunkin oletan ajattelevan on säilyttää uskon Jeesukseen ja Häntä seurata. Kaikki muu on sitten enemmän toisarvoista(ruoka,käytöstavat,pukeutuminen ym.) jotka ovat yksilön makuasioista .En malta olla vielä vastaamatta. Olen puolestani lapsesta asti kasvanut adv.seurakuntaan,johon minulla on samallainen suhde ja suhtautuminen,kuin sinulla omaasi. Minulla oli aikoinaan myös "hellari"työkaveri,joka ajatteli sinun laillasi. Voisin sanoa,että olimme kuin veljekset,olimme veljet kristuksessa. Hän on jo nukkunut pois,jonka tähden puhun menneessä aikamuodossa. Voit olla varma ettei meillä ollut vaikeuksia keskenämme,eikä tarvetta oikeassa olemiseen. Rauha hänen muistolleen.
- ei-ellenisti
voi johtaa vaikeuksiin myöhemmin, jos ei täytä kakkea lakia, sapattilait, ruokalait, kymmenykset jne. Mooseksen lait
- uskoisin
Jos et täytä ns. kirjoittamattomia sääntöjä kirkossa kuin kirkossa, (ei pelkästään adventistit), niin ei pääsyä vanhimistoon, tai muihin käytännön tehtäviin.
Repunkantajaksi kyllä, mutta ei pidemmälle. - jeps
uskoisin kirjoitti:
Jos et täytä ns. kirjoittamattomia sääntöjä kirkossa kuin kirkossa, (ei pelkästään adventistit), niin ei pääsyä vanhimistoon, tai muihin käytännön tehtäviin.
Repunkantajaksi kyllä, mutta ei pidemmälle.Monet lahkot orjuuttavat ihmiset vaatimalla ja osoittelemalla sopivia kohtia VT:stä ja vielä orjuuttavat omat lahkosäännöt ja kasteet päälle. Pukeutumissäännöt, meikki, TV-kiellot, jne. jne. vievät ihmiset hulluuteen ja mielisairaalaan ennen pitkää ja eroon Jumalan armosta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, meidän Herrassamme.
- jaska
uskoisin kirjoitti:
Repunkantajaksi kyllä, mutta ei pidemmälle.Käytännössä aika harva aku (adventisti) on kasvissyöjä vaikka kirkon laitoksissa yleensä tarjotaan vain kasvisruokaa. Jos katsoo Suomen rajojen ulkopuolelle aika moni, mukaanluettuna kirkon johtajia, käyttää kahvia, jota joissakin (ehkä harvoissa) paikossa tarjotaan myös kirkon laitosten tiloissa ja tilaisuuksissa. Joten ei tämä orjuus ainakaan tässä suhteessa kauhean tiukkaa ole, eikä mainittujen tuotteiden julkinenkaan käyttö ole estänyt ihmisten työtä kirkon piirissä. Voisikohan tuo olla merkki siitä, että noin yleensä kirkko osaa tehdä eron sen välillä, mikä on oleellista ja mikä toisarvoista.
- historia
jaska kirjoitti:
Käytännössä aika harva aku (adventisti) on kasvissyöjä vaikka kirkon laitoksissa yleensä tarjotaan vain kasvisruokaa. Jos katsoo Suomen rajojen ulkopuolelle aika moni, mukaanluettuna kirkon johtajia, käyttää kahvia, jota joissakin (ehkä harvoissa) paikossa tarjotaan myös kirkon laitosten tiloissa ja tilaisuuksissa. Joten ei tämä orjuus ainakaan tässä suhteessa kauhean tiukkaa ole, eikä mainittujen tuotteiden julkinenkaan käyttö ole estänyt ihmisten työtä kirkon piirissä. Voisikohan tuo olla merkki siitä, että noin yleensä kirkko osaa tehdä eron sen välillä, mikä on oleellista ja mikä toisarvoista.
Islamin mullahien oppeja oli rajoittaa kahvitupien toimintaa, koska ihmiset istuivat kahviloissa eivätkä saapuneet minareetteihin. Mormonit, russelilaiset adventistit ovat ottaneet opit suoraan sieltä.
- puavi
historia kirjoitti:
Islamin mullahien oppeja oli rajoittaa kahvitupien toimintaa, koska ihmiset istuivat kahviloissa eivätkä saapuneet minareetteihin. Mormonit, russelilaiset adventistit ovat ottaneet opit suoraan sieltä.
Kyllähän totuus on toisinpäin. Kahvi on nimenomaan islamistisissa maissa alkoholin korvike. Sieltä se sitten on levinnyt kristikunnan vitsukseksi. Eipä taida olla kovin siunauksellista olla sen orja. Moni haluaisi siitä eroon päästä. Itsekin join kahvia ihan liian kanssa aikoinaan. Kiitos Herralle pääsin siitä eroon enkä ole katunut sitä päivääkään. Ihme se olikin, koska en saanut edes mitään vieroitusoireita.
- hhhshdghs
Kahvi on epäterveellistä, samoin lihan syöminen.
Lisäksi liha yleensä tuotetaan tosi epäeettisesti.
Tässä pitäisi omatunnon kolkuttaa kenellä tahansa eikä pelkästään uskovalla.
Eivät nuo säännöt ole kenenkään kiusaksi vaan niillä on ihan hyvät perustelut. Kahvia juomalla teet pahaa itsellesi, lihaa syömällä koko ekosysteemillä. Tällä ei ole minkään uskonnon kanssa mitään tekemistä.- aamunlapsi
palvellakseni Jumalaa ja kuunnellakseni Hänen sanaansa. Totta kai on hyvä oppia uutta terveellisistä elämäntavoista, mutta itsehän täällä päätökset tehdään. En tähtää vanhimmaksi, tai johonkin muuhun korkea-arvoiseen tehtävään, uskoni riittää minulle tällaisenaan.
Totta on että seurakunta on kuin toinen perhe, mutta itselleni on tärkeintä se, mihin itse uskon, eikä se mitä muut haluavat minun uskovan ja tekevän. Vaikka lihaa välttelenkin useimmiten, en pelkää seurakuntasiskojen ja -veljien reaktioita, vaikka he löytäisivätkin minut syömästä BicMacia ja juomassa kahvia. Jeesus hyväksyy meidät millaisina olemme, hyväksytään mekin muut.
ei muuta suihdetta seurakuntaan minun ymmärtääkseni ja terveysneuvot ja suositukset ovat neuvoja ja suosituksia.
Emme aseta lakeja ihmisten syömiselle, vaan lakina on yksin Jumalan 10 käskyn laki jonka rikkomisella tahallisesti kääntymättä on merkitystä jäsenyyteen.
Jokainen voi edistyä kaikessa ymmärryksessä omaa tahtiaan.
Siunausta
jari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564790Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336- 881332
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271111Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681055Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253950- 71942