Mitä tukia saat? paljonko? mä saan opintotuen asumislisän 363e(muistaakseni)/kk.. ja nyt alkaa tulee vielä koulumatkatukea n. 12e/kk! Oon amiksessa ja 20v.
Paljonko saat?
10
1357
Vastaukset
- ...
Opintotukea tulee täydet 213,60€ ja asumislisää 143€. Pakko on tehdä töitä opiskelun lisäks...
- ....
Siis saat opintorahaa ja asumislisää 363e/kk. Et opintotukea ja asumislisää.
Itse saan opintorahaa 213,60€ ja asumislisää sain tältä kuulta vielä 87,60e, ensi kuussa asumislisäni nousee n.150euroon. - tyttönen vain
Nolla euroa. Opintorahaa? Eijei, vanhempien tulot niin hyvät. Asumislisää? Eihän toki, avomies saa kelvollista palkkaa. Lainaa nyt tietysti saisin, mutta sitä varmaan joutuu keräämään myöhemmin opinnoissa, asunnonostossa, autonvaihdossa ja niin edelleen, joten nyt kituutan kesätyörahoilla niin pitkälle kun pääsen, ja sitten lakkaan syömästä.
Ikää 19, lähihoitajaopinnot meneillään. Mies maksaa vuokran, sähkö, veden ja auton ylläpidon. Onko paljon vaihtoehtoja? =) - ...
..opintorahaa vajaat 98e/kk. Ei muuta, sillä asun vielä himassa. 19 oon ja opiskelen ammattikorkeassa.
Tosin kun täytän 20 vuoden alussa, niin opintoraha nousee reiluun 230/kk. - Dollywood
Olen AMK- opiskelija omassa asunnossa.
Se perinteinen 259,01 josta tosin verojen jälkeen käteen jää 233,11. Koska olen (tyhmyyksissäni) ostanut asunnon niin kuulun yleisen asumistuenpiiriin josta KELAlta sain päätöksen 38,29 euroa kuussa.
Onhan se rahasumma nyt tietenkin hyvä, koska sen vaan "saa", mutta töissä on silti käytävä jotta saa maksettua lainat ja juoksevat kulut. - kölli
koska valtio on niin vitun fiksu että on asettanut ahkeralle kesäduunari-opiskelijalle tulorajat. Haistakaa paska koko valtiovalta, ette osaa muuta kun verottaa..;)
Oon lukiossa ja asun omassa asunnossa ja lisäksi olen jo täyttänyt 18. Asumislisä on 171 ja jotain ja opintoraha jotain vähä päälle 50 euroa. Eli yhteensä vähän yli 220 euroa, joka ei riitä edes vuokraan joka on 340 sähkö eli tili kapenee kuukausittain reippaasti päälle satasen ja jos siihen lisätään vielä ruokakustannukset (jotka onneksi eivät hivo pilviä) hupenee kesän aikana ansaitut ja säästetyt rahat olemattomiin.
- titi
En tosiaankaan saa paljoa.. Asumislisä 171e opintotuki n. 213e. Eli yhteensä n.380e. Oon kansanopistossa ja koulumaksuihin menee jo pelkästään 270e kuussa. Vuokraan menee lähes 300, joten omilleni en pääse. Menee tänä vuonna niinku suunnilleen 1600 ylimäärästä. Kalliksi tulee.. Onneks on hieman säästöjä.
- aksu
eli nyt minun piti nöyrtyä ottamaan opintolaina. opintoraha:0e. asumislisä:171,55... josta vähennetään 50 e yleisen asumistuen liikamaksun takia.töitä:ei löydy. kesätöistä sain noin puolet arvioitua vähemmän... äiti maksanut mansikoita elättämisestäni liian kauan
- amatsoni179
normaalisti opiskelija saa tulla toimeen opintotuella ja asumislisällä joka sunkin kohdalla oli 363 euroa.
poikaystäväni sisko sai tämän sijasta kuntoutustukea sydämenrytmihäiriönsä vuoksi . muistan että olisin nähnyt 600 alkavan numeron.
ja arvakaapa mihinkä tää neiti ne rahat käyttää??? äiti maksaa sairaudesta aiheutuvat pillerit(koska neidillä ei kuulemma oo niihi varaa) ja ko henkilö käy 2kk välein parturissa ostaa jatkuvasti uusia vaatteita/kenkiä/ sisutustavaroita jne.
että kannattaa olla sairas!!!
minä ainakin olen katkera.kyllä mulle ainakin tuommoinen summa kelpais. itse käyttäisin rahat vaikkapa oman yksiön vuokraamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1103590
- 633216
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342714- 832523
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422144- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706