Valoa tunnelin päässä?

Rilla

Mitäpä luulette, jos vielä sitkeästi kituuttaa sen reilun 10 lehmän kanssa ja ilman suurempia investointeja, nouseeko maatalous tulevaisuudessa arvoon arvaamattomaan?

Vai pitäisikö nyt myydä lehmät ja kiintöt pois ja suunnata muille urille?

12

985

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olis niin

jos näät valoa tunnelin päässä niin se voi olla JUNA. äkkiä karkuun

• Rilla

Meinaat siis, että täysi tyrmäys tulossa?

• riippuu tietenkin

melko pitkälle mitenkä talouspuoli on tällähetkellä, jos velat maksussa ja rakennukset ja tarvittava konekanta suht hyväkuntoisia eikä suuret vaatimukset itsellä, käytä vaan koneet ja rakennukset loppuun ja lopeta vasta sitten, tärkeintä tee sitä työtä itsesi ja perheesi eteen.

Niin teen minäkin, arvostelijoita riittää mutta piruako niistä näytetään keskaria niille.

• täällä vielä muitakin omilla aivoillakin ajattelevia,eikä suuruudenhulluuden tartuttamia tulevaisuudessa pankin orjia.
        Hyvää jatkoa vaan Rillallekin.
        Ajattele ei edes joka päivä tarvi poikivaa lehmää kytätä.

• Jaska

Kyllä sitä pienelläkin tilalla pärjää, jos siis ei ole velkoja, tietysti ei voi elää kovin leveästi ainakaan aineellisesti, mutta itse en mikään materialisti olekkaan, ajelen vanhalla 20 v. autolla, mutta auto ei mulle olekkaan mikään elvistelykapine, vain kulkuneuvo jolla pääsee paikasta toiseen.
        Sitä minä vaan olen usein ihmetellyt että miksi meitä maalaisiakin riivaa usein sama tavaran himo kuin kaupunkilaisiakin, pitää olla DVD:t, kotiteatterit, perheen nuorisolla trendikuteet, ylipäätänsä siis tavoitellaan keskiluokkaista elintasoa ja jotta se saavutettaisiin, sen seurauksena sitten investoidaan ja laajennetaan ja taas investoidaan mutta sitten ollaankin korvia myöten veloissa ja painetaan hommia niska limassa lähes yötä päivää.

Minä tyydyn olemaan elämäntapaviljelijä ja sillä aikaa kun naapurin suurtilallinen puolenyönaikaan möyrii vielä koneineen pellolla, minä vetelen jo sikeitä lämpimän peiton alla ja herään seuraavana aamuna virkeänä uuteen stressittömään päivään.

• tänään
        kawasaki250 kirjoitti:

täällä vielä muitakin omilla aivoillakin ajattelevia,eikä suuruudenhulluuden tartuttamia tulevaisuudessa pankin orjia.
        Hyvää jatkoa vaan Rillallekin.
        Ajattele ei edes joka päivä tarvi poikivaa lehmää kytätä.

olisi pitänyt tehdä voi yhtä hyvin tehdä vasta huomenna tai ylihuomenna tai sitte kun sattuu huvittaa, no joo!

Me ollaan kaiketi niitä jäärpäisiä jukkareita kun ei suostuta tuohon hullunmyllyyn, oli juttu jokunen vuosi taaksepäin muistaakseni maaseutukeskus oli tekemässä tutkimusta meistä jotka ei laajenna että onko meillä päässä vikaa vai muuten sairaita, aika härskiä tekstiä tuon tasoiselta porukalta, ei ne nyt niin korkeasti koulutettuja olekaan loppujenlopuksi.

• tulot
        Jaska kirjoitti:

Kyllä sitä pienelläkin tilalla pärjää, jos siis ei ole velkoja, tietysti ei voi elää kovin leveästi ainakaan aineellisesti, mutta itse en mikään materialisti olekkaan, ajelen vanhalla 20 v. autolla, mutta auto ei mulle olekkaan mikään elvistelykapine, vain kulkuneuvo jolla pääsee paikasta toiseen.
        Sitä minä vaan olen usein ihmetellyt että miksi meitä maalaisiakin riivaa usein sama tavaran himo kuin kaupunkilaisiakin, pitää olla DVD:t, kotiteatterit, perheen nuorisolla trendikuteet, ylipäätänsä siis tavoitellaan keskiluokkaista elintasoa ja jotta se saavutettaisiin, sen seurauksena sitten investoidaan ja laajennetaan ja taas investoidaan mutta sitten ollaankin korvia myöten veloissa ja painetaan hommia niska limassa lähes yötä päivää.

Minä tyydyn olemaan elämäntapaviljelijä ja sillä aikaa kun naapurin suurtilallinen puolenyönaikaan möyrii vielä koneineen pellolla, minä vetelen jo sikeitä lämpimän peiton alla ja herään seuraavana aamuna virkeänä uuteen stressittömään päivään.

vaan pienet menot pitää talon pystyssä. Mul on 15 v vanha traktori, 25 v vanha auto eikä velkaa. Naapuri vaihtaa joka toinen vuosi autoa,traktoria ja vaimoa ja velkaa rutosti. Kuivuri,lämpökeskus,koneliiteri jne pitäis uusia mut kun katto ei vuoda niin on jääny tekemäti.

• helvi

että yrität jatkaa(helppohan se on sanoa).
      Jossain vaiheessa huomataan,että lehmät ei ole koneita,eikä ihmisetkään.
      Tsemppiä siulle kovasti!!!

• tuomas

Kyllä nyt alkaa jo pikkuhiljaa tuntumaan että josko tää olis nähty.

Näin viljanviljelijän näkökulma..

Kulut nousee kaiken aikaa vain nopeammin ja tuotteen hinta/ tuet pikkuhiljaa valuu alespäin..

ei tässä enää oo juurikaan järjenhiventä.

Kattelin uudesta KM läpyskästä, on 600ha maita ja konetta joka lähtöön ja isäntä sitä mieltä ettei laajentaminen enää auta, ja että mieluummin mielekästä työtä=(suuret sadot) vaikkei se kannattaisikaan..

en tiiä.. ei tää enään niin hauskaa ole että huvikseen ilmasiks näitten kanssa tappelis/telkkoais..

Saattaa olla vuoden parin päästä, kylvän heinän joka paikkaan kerta kesässä niitto että pysyy pellot kunnossa ja lähden, muille urille..

on tuo onneksi ikä(kin) minun tapuksessa vielä sen puolella..

koittakaahan räpistellä, ketkä kehtaa.

• 2.viljanviljelijä

Eipä tässä mitään haljua noihin viljelyhommiin enää oo.

Vuakramaita on ollut jonkinverran, mutta taas pudottelen huonoimmasta päästä pois ja keskityn enempi vain näiden liian pienten omien nurkkien kiertämiseen vanhoilla koneilla ja koitetaan keksiä toimeentuloa muualta.

Toinen hommelikin on mitä tässä yritän pyöritellä, mutta mikään kultakaivos ei sekään oo. Pitääs panna pillit pusiin, mutta mitäpä tässä muutakaan osais tehdä, vaikka mihin menis töihin niin hanttihommia ne on jolla ei velkoja makseta.

Pahalta näyttää....

• TeeKoo

se Rilla täytyy yrittää vain luottaa/uskoa siihen, että pienelläkin lehmä määrällä voi pärjätä, mutta ei sillä rikastumaan pääse. Ei minullakaan ole kuin se reilu kymmenen lehmää. Enkä edes voi luopua niistä vielä moneen vuoteen.

• yksityisajattelija

kahteen ja mene muualle töihin - jos niitä vain löytyy. Jos kiinnostaa niin saat pitää karjan ja ruokakin on kohtuuhintaista kun se on omaa. Yks-kaks ammua ja nuorikarja, niin pysyy työssä kiinni eikä rasita, sen verran minkä perhe syö ja juo - ja vasikat. Tosin sitä ratkaisua ei oikein kaikki ymmärrä, mutta ei tätä ole laissa kiellettykään. Ja ei se ole laissa määrätty että pitää tuottaa elintarvikkeita samaan hintaan kuin Puolassa ja Brasiliassa. Vaikea elää köyhänä kun lapset ennen pitkää kuitenkin joutuu taajaman kouluun ja vertailemaan tavaroita keskenään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      176
      4757
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3306
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2213
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1916
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      666
      1853
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1816
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1495
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe