Moikka!
Olemme menossa mieheni kanssa Tromssaan lokakuun alussa.Nyt vaan mietään,että onko siellä jo täysi talvi ja kovat pakkaset siihen aikaan,entäs LUMI??
Ja onko jo kaamos ??
KIITOLLINEN olisin vastauksista,jos vaikka joku Norjassa asuva täällä käyvä osaisi kertoa,tai siellä samoihin aikoihin lomaillut.
Kiitos.:)
Norjan Tromssa
7
6960
Vastaukset
- kunhan viitsii etsiä
NRK:n sivuilta löytyy webbikameraa myös Tromssasta, joka päivittyy joka viides minuutti. Voit itse katsella säätilaa, vaikka juuri ennen lähtöänne. Etsi myös Tromssa 2018 sivut, sieltä löytyy myös taulukko lämpötiloista ym. Tiedä, mitä kaikkea muuta kivaa löydät ennakkoon Tromssasta, kunhan vähän panostat etsimiseen.
Etsinnän ja löytämisen iloa! - sentään pakkasia
Syyspäivän tasauksen aikaan kaamos alkaa pohjoisnavalla. Tromssa on etelämpänä kuin Utsjoki, karkeasti Ivalon tasalla. Oletko kuullut, että Saariselällä on kaamos jo lokakuussa. Päivän pituus on hieman alle 12 tuntia, lyhenee tosin hyvää vauhtia. Ja Tromssa sijaitsee Golf-virran vaikutuspiirissä meren rannalla. Ei siellä ole kovia pakkasia keskitalvellakaan. Lunta voi tulla, mutta ei vielä lokakuussa. Nopeasti vaihtelevaa viileää syyssäätä ennustaisin.
- Hkiläinen
Lokakuun keskilämpötila Tromssassa on 3,2 °C.
http://www.hko.gov.hk/wxinfo/climat/world/eng/europe/n_europe/tromso_e.htm
Voisi hyvin olettaa, että lokakuun alkupäivien päivälämpötila on jossain 5 ja 10 asteen välimaastossa, yöt viileämpiä.
Sydäntalvi siellä on leudompi kuin Helsingissä. Se Golf-virta!! Vastaavasti kesät ovat tuntuvasti vilpoisempia. Itse olen käynyt Tromssassa kakai kertaa, mutta vain keskikesällä.
Lokakuun alkupäivinä ei ole kulunut vielä kauankaan syyspäiväntasauksesta. Päivät eivät ole VIELÄ paljoakaan lyhyemmät kuin täällä etelämpänä (ne kylläkin lyhenevät hurjaa vauhtia). Varsinainen kaamos pukkaa päälle vasta paljon lähempänä joulunseutua.
Vielä tällä hetkellä (12.9.) päivät ovat siellä pohjoisessa jopa pidemmät kuin täällä Helsingissä!- Hkiläinen
Lokakuu näyttää olevan Tromssassa vuoden sateisin: kuukaudessa keskimäärin 17 sadepäivää ja lokakuun sademäärä keskimäärin 129 mm!
- Hkiläinen
Keskilämpötilat Helsinki / Tromssa
tammikuu –6,9 °C / –3,8 °C
helmikuu –6,8 °C / –3,7 °C
maaliskuu –2,9 °C / –2,3 °C
huhtikuu 2,9 °C / 0,7 °C
toukokuu 9,9 °C / 5,1 °C
kesäkuu 14,9 °C / 9,2 °C
heinäkuu 16,6 °C / 11,8 °C
elokuu 15,0 °C / 10,9 °C
syyskuu 10,0 °C / 6,9 °C
lokakuu 5,4 °C / 3,2 °C
marraskuu 0,1 °C / –0,6 °C
joulukuu –4,1 °C / –2,7 °C
Joulukuusta maaliskuuhun on Helsingissä todellakin keskimäärin kylmempää kuin Tromssassa!
Lokakuussa ero Helsingin hyväksi ei ole enempää kuin pari astetta ja marraskuussa ollaan likimain tasoissa.
Helsingissä lokakuun sademäärä on keskimäärin 73 mm kun se Tromssassa oli 129 mm; sadepäiviä lokakuussa on Helsingissä 11 ja Tromssassa 17. - J***
Hkiläinen kirjoitti:
Keskilämpötilat Helsinki / Tromssa
tammikuu –6,9 °C / –3,8 °C
helmikuu –6,8 °C / –3,7 °C
maaliskuu –2,9 °C / –2,3 °C
huhtikuu 2,9 °C / 0,7 °C
toukokuu 9,9 °C / 5,1 °C
kesäkuu 14,9 °C / 9,2 °C
heinäkuu 16,6 °C / 11,8 °C
elokuu 15,0 °C / 10,9 °C
syyskuu 10,0 °C / 6,9 °C
lokakuu 5,4 °C / 3,2 °C
marraskuu 0,1 °C / –0,6 °C
joulukuu –4,1 °C / –2,7 °C
Joulukuusta maaliskuuhun on Helsingissä todellakin keskimäärin kylmempää kuin Tromssassa!
Lokakuussa ero Helsingin hyväksi ei ole enempää kuin pari astetta ja marraskuussa ollaan likimain tasoissa.
Helsingissä lokakuun sademäärä on keskimäärin 73 mm kun se Tromssassa oli 129 mm; sadepäiviä lokakuussa on Helsingissä 11 ja Tromssassa 17.Ja muut!!!!
Ihanaa kun vastailitte näin paljon ja hyvin.
Hmm...joo,vaikka tässä nyt Pohjoismaalaisia itsekin ollaan,niin enpä ole tosiaan tullut ajatelleeksi milloin kaamos ihan oikeasti todellakin alkaa.Vähän tuli sivistettyäkin itseensä tässä samalla.=).
Ja kiitti myös sadevaate vinksusta! Sadekuteet siis mukaan!
Kiitos vielä,ja mukavan kuulasta syyskuuta kaikille!=D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1724726- 123296
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402213Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly261984Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471906Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6641837- 1161806
- 1371737
- 451485
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101421