...Eli eikös Match Showt ole jonkinlaisia näyttelyitä? Ja olen käsittänyt että seropit voivat osallistua myös? Olenkin siis ihmetellyt, mitä seropeissa arvioidaan, kun ei ole mitään rotukohtaisia ihanteita joihin verrata? Ja mitä koiran tulee mätsärissä osata?
Mätsäristä kysymyksiä...
6
519
Vastaukset
- dansku
Minä ja mun seropi oltiin eilen ekoissa mätsäreissä. Kivaa oli. Periaatteessa ei tarvitse mitään osata, mutta kontakti kannattaa pitää koiraan. Makupalat ovat tähän tarkoitukseen hyvät. :) Myös seisonnan osaaminen auttaa.Kehään mennään pareittain. Ensin ravataan ympyrää ja sitten tuomari tulee katsomaan hampaita ja jotkut katsoo myös tassuja. Sitten tuomari käskee juosta edestakaisin ja sitten ottaa kontaktin koiraan. Sitten tuomari antaa paremmalle punaisen nauhan ja toiselle sinisen nauhan.
Tämän jälkeen kaikki siniset menevät kehään joista valitaan kolme parasta ja sama punaisille.
Koirista katsotaan persoonaa ja ulkonäköä. Pennuista enemmänkin sitä persoonaa koska ne eivät vielä ole kunnolla kehittyneitä. Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä. :) - r.iikka
niillä rotumääritelmä, katsoppas:
http://www.ssks.fi/rodusta.htm
tuosta on riittänyt iloa monet kerrat=))
ps. omistan itsekin seropin eli tämä on täysin hyvän tahdon ele=) - roosa
Mätsärit ovat leikkimielisiä näyttelyitä, joihin voivat osallistua kaikki rokotetut koirat. Sekarotuiset, pallipuolet jne.
Tuomarit ovat yleensä kokeneita harrastajia, joten eivät sadat erilaiset rotumääritelmät ole heillä hallussa.
Lähinnä katsotaan koiran yleistä olemusta, liikuntaa , hyvinvointia, ryhdikkyyttä jne. Myös esiintymistä.
Koiran pitää ostata ravata omistajansa rinnalla nätisti ja ottaa kontaktia omistajaan. Seisoa ryhdikkäästi ja muutoinkin olla iloinen ja reipas.
Mätsäreissä käydään harjoittelemassa oikeita näyttelyitä varten. Monirotuiset saattavat pärjätä siinä missä rotukoiratkin. Terve menoa mätsäriin, niissä on yleensä hauskaa ja rento tunnelma. yleensä tuomareina on jonkun rodun kasvattajia, tai kauan koirien kanssa touhuneita. Pennuista tulikin jo sinulle tietoa. Mutta aikuisissa katsotaan yleensä kokonaiskuvaa koirasta ja liikkeitä ja terverakenteisuutta ja ennenkaikkea luonnetta. Koiran pitää antaa vieraan kosketella itseään. Myös siisteys ja koiran hallinta merkitsevät. Kukaan tuomareista ei ole ekspertti vaan jokaisella on oma näkemyksensä. Oli sitten vastassa seropi tai rotukoira niin samat asiat merkkaavat. tottakai myös persoonallisuus.
Nyt tiedän jo huomattavasti enemmän =) Ehkäpä lähden tuon pennun kanssa joskus kokeilemaan kun tulee mahdollisuus. Pitääpä opetella vielä tuota seisomista ja hampaidennäyttöä, persoonaa ja energiaa löytyy jo =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164