Det började nu!

-=HHP=-

Syksyn ylioppilaskokeet lähtivät tänä aamuna käyntiin toisen kotimaisen kielen kuullunymmärtämiskokeella. Kuinka koe sujui? Oliko se odotettua helpompi tai vaikeampi? Keskustellaan myös oikeista vastauksista.

56

7141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • panikoija...

olin ihan paniikissa kun piti mustata niitä palloja.. Toivottavasti kerkesin ja tein kaikki oikein tms..
      Muut sanovat, että oli helppo, minä sanon, että eipä nyt erityisen helppo, tai sitten olin vaan niin paniikissa tms..

Aika paljon c:tä ja a:ta, eikös?

• -=HHP=-

Aika aikansa kutakin. Kyllä oli mullakin kova kiirus mustata palloja. Ei juuri jäänyt aikaa vastausten hiomiseen. Kolmesta "pallosta" valitseminen oli välillä kuin esikoululaisen pesäpalloa: 3 lyöntiä - 3 hutia. Vaikka kuuntelu ei korvin kuulostanut liian vaikealta, oli vastausvaihtoehdoissa paljon puimista ysin/kympin oppilaallekin. Jotkut ihmeelliset sanat, kuten 'olönsam', eivät oikein ottaneet auetakseen. A ja C olivat muistaakseni myös minulla aika yleisiä. Toivottavasti ollaan panikoijan kanssa oikeassa :)

• Suklaaton

Myöskin minä koin ajan puutteelliseksi. Pallojen täyttäminen vei tuhottomasti aikaa, enkä siksi aina ehtinyt kunnolla lukemaan seuraavia kysymyksiä. Olisi vaan pitänyt ottaa mukaan tavallinen ja vähän tylsä lyijykynä, eikä lyijytäytekynää, vaikka se hb olikin.

• mim-
        -=HHP=- kirjoitti:

Aika aikansa kutakin. Kyllä oli mullakin kova kiirus mustata palloja. Ei juuri jäänyt aikaa vastausten hiomiseen. Kolmesta "pallosta" valitseminen oli välillä kuin esikoululaisen pesäpalloa: 3 lyöntiä - 3 hutia. Vaikka kuuntelu ei korvin kuulostanut liian vaikealta, oli vastausvaihtoehdoissa paljon puimista ysin/kympin oppilaallekin. Jotkut ihmeelliset sanat, kuten 'olönsam', eivät oikein ottaneet auetakseen. A ja C olivat muistaakseni myös minulla aika yleisiä. Toivottavasti ollaan panikoijan kanssa oikeassa :)

a ja c yleisiä..?! ei voi olla totta, mun b-rivi ei tainnu oikeen osua nappiin.
        vaikeelta tuntu kuuntelu verrattuna aiempiin vuosiin, sopii toivoa että on helppo kirjallinen osa sitten.
        Lycka till vaan kaikille jatkossakin!

• paniQue

Nyt on joo a-ruotsin kuuntelu ohi..
      Voi ei, kuuntelu oli sinänäsä..suht helppo (tai vaikutti siltä), mut nyt mua ahdistaa se soikioiden mustaus. Mä paniikissa puristin kynää nii kovaa ett käsi puutu eikä ne viimeset kohdat tullu mustattu nii tarkasti (XD,voi ei).
      Oltiin ryhmän kanssa eristettynä tuolla toisessa luokassa tunti ja nyt ainaki tiiän ett tuli vastattua väärin ainakin pariin kohtaan.

• abiturientti

enpä osaa sanoa tuosta vaikeudesta kun en yhtään tiedä vastasinko oikein. tehtävätyypit olivat kyllä ihan normaaleja, eli niiden osilta ei ollut vaikeuksia. kaikkiin ehti vastata hyvin, paitsi avoimissa tuli kiire. koko 8min kokeen jälkeen menikin avointen vastauksiin enkä ehtinyt tarkistaa monivalintoja. ehkä parempi, yleensähän se ensimmäinen mieleentuleva vastaus on oikein. toivottavasti..:P

niistä oikeista vastauksista..en todellakaan muista mitä kaikkea siinä oli, mutta mitä vastasitte esim. siihen Snellmanin makkaraa käsittelevän tekstin kysymykseen, jossa oli jotain että "mikä on Snellmanin vahvuus Suomessa?" Itse vastasin siihen sen B:n(muistaakseni), eli leikkeleet (joku läggpå..) kun taas monet kuulemma vastasivat että valmisruoka. Eikös se sanonut, että valmisruoat ovat nyt suosiossa, mutta heidän vahvin alueensa ovat ne ohuet leivän päälle laitettavat makkarat? Kommentoikaa tuota kiitos:) ärsyttää kun ei tiedä oikeita vastauksia..

Avointen vastauksiin toivoisin vastauksia. Jotkut olivat aika epäselviä, esim. se ensimmäinen. Mitä muuta siinä kerrottiin kuin se, että mies haluaa viedä vaimonsa häämatkalle? jotain mainintaa kalaruoista taisi olla..

entä se TSH-kysymys? ja se taulumies ja se mies joka halusi nähdä Norlannin? Ja se viimeinen, Afrikkakysymys? En nyt jaksa toistaa niitä kysymyksiä, mutta asianosaiset varmaan tietää mistä puhun:) niin, loppujen lopuksi se on sit siitä sensorista kiinni. Toivotaan parasta..:)

• dimdam

avoimet oli aika hankalia..
        Heitin siihen ekaan et hääpäivä ja et vaimo on kalastaja :D

sit TSH et luonto kaunista uudessa-seelannissa ja niit muovisia lavasteita ja hobittien pienet talon ovat kultaisia..

Norlannissa on niin ihanaa että aivan alkaa itkettää !

Tyyppi etsi andalusialaisen pienen kirkon alttaritaulua, jonka kuvan oli nähnyt lehdessä.

Marian äiti oli ollut afrikassa lähetystyöntekijänä ja kehunut taivasta kauniimmaksi kuin missään muualla ja maria halusi nähdä sen omin silmin.

Tossa siis suurinpiirtein mun vastaukset.

Veikkaan et siin Snellman jutussa se leikkele oli niiden vahvuus suomessa. Itse vastasin kuitenki pikaruoka :P

Musta se puhelujuttu oli hankala. Laitoitteko siihen ekaan kohtaan vill/tänker/tror?

• lehvis
        dimdam kirjoitti:

sit TSH et luonto kaunista uudessa-seelannissa ja niit muovisia lavasteita ja hobittien pienet talon ovat kultaisia..

Tyyppi etsi andalusialaisen pienen kirkon alttaritaulua, jonka kuvan oli nähnyt lehdessä.

Marian äiti oli ollut afrikassa lähetystyöntekijänä ja kehunut taivasta kauniimmaksi kuin missään muualla ja maria halusi nähdä sen omin silmin.

Veikkaan et siin Snellman jutussa se leikkele oli niiden vahvuus suomessa. Itse vastasin kuitenki pikaruoka :P

Musta se puhelujuttu oli hankala. Laitoitteko siihen ekaan kohtaan vill/tänker/tror?

Jep. Jäin vähän epäröimään tuota leikkelejuttua. Voisiko tässä olla jokin koukku. Kaikkihan tietävät, että firma on tunnettu leikkeleistään (vaikka valmisruokiakin toki tekevät) mutta olisiko oikea vastaus sitten kumminkin ollut tuo pikaruoka. Olisiko tämä nyt niitä "vastaa mitä kuulet, älä mitä tiedät"-juttuja? En tiiä perkl...

• Abi

Mun mielestä siinä vahvuudessa oli kyse leikkeleistä, eli vastaus C. Se oli mulle ihan outo sana mutta muut ei käyny. Sitte tuliki kyllä kämmäiltyä oikein olan takaa muissa monivalinnoissa. Mun mielestä ne oli jotku tosi kinkkisiä. En oo koskaan saanu harjotuskuunteluissa alle 80 mutta nyt meni todella huonosti. Tais mennä jo ekaki kysymys väärin ku ymmärsin sen yhen vaihtoehdon vähän väärin. Noloa! Ja kun kaverin kanssa vertailtiin niin kaikki vaikeet kohdat tuntu olevan eri lailla. Mikä niille Snellmanneille oli tärkeintä? Perhe vai se uskonto johtotähtenä? Siinä kakkososiossa oli muutenkin aika outoja ne kysymykset. Avoissa oliko a-kohdassa hääpäivän juhlimisen lisäks kyse siitä että ne tahto syödä niitä kalaruokia vai? Vastausaikaa oli kyllä naurettavan vähän!
        No mutta jos kuuntelu oli näin vaikee nii sit kirjallinen osa on helpompi. Niin se on aina ollu.

• whelmu

Snellmanin vahvuus on ilmanmuuta leikkeleet eli c. Se b-vaihtoehtohan oli jotain färskmat (=tuore) eli ei mitään tekemistä valmisruoan kanssa. kanssa noista puheluista: laitoin sit vastaukseks "som su vill" vaikka oli openkin kanssa kovaa keskustelua, että kaikki olis voinu käydä. Saa nähä mitä YTL päättää. Kanssa se vaelluskenkä juttu ois varmaan voinu olla joku muukin ku "vad tråkigt" vaikka ite sen laitoinki. Avoimet meni ihan syvälle! ootellaan sellasta 80pistettä...

Koe oli kuulemma "helpohko", joten varmaan sit kirjallinen on vähintäänkin "vaikeahko". Saapas nähdä miten äijänä käy, mutta kyllä oli älytön *itutus ton jälkeen. Ehkä menee ekan ylppärikokeen piikkiin.

ABI

• Suklaaton
        dimdam kirjoitti:

Ne leikkeleet harmittavat =o/! Minäkin vastasin pikaruoka, vaikka tiesin vastauksen olevan väärin. Mutta kun, mutta kun... Muiden vastausvaihtoehtojen sanat olivat vieraita, niin en sitten uskaltanut valita niitäkään.

• N.O. Hääppönen

Jag tycker också att se leikkele -kohta oli c eli siis se läggpå... monilla oli ollu sama, elikkäs luulisin et se on se see (vai oliko se c-kohdassa se läggpå?)!!!!!! :D

• N.O. Hääppönen
        dimdam kirjoitti:

Se afrikkajuttu oli semmonen, et sen marian isoisä oli lähetyssaarnaaja ja se oli ollu joskus afrikassa, joten se maria halus siis nähdä sen afrikan taivaan mistä sen MorFar (ei siis ÄITI) oli puhunu... kysyin ton ruotsin opettajalta! laitoin siihen puhekohtaan vill! monet muutkin oli laittanu sen... en sit tiä onko oikein mut toivotaan toivotaan!

• abiturientti
        dimdam kirjoitti:

joo, avoimet oli kyl aika kinkkisiä ja vastausaikaa oli liian vähän.

ekaan laitoin, että ne menee juhlimaan hääpäivää(ei siis häämatkalle) ja että molemmat pitävät kalaruoista.

TSH että lavasteet on upeita, vaikka onkin tehty muovista ja että Frodon ja Samin talot on hienoja ja että Uuden Seelannin maisemat on mahtavia. Tää vastaus ei kyllä ollut kovin mitenkään johdonmukainen, kirjotin vaan mitä luulin kuulleeni...

Kolmannessa kysymyksessä se heppu puhui ihan oudosti (tosin olihan kokeessa muitakin hassuja aksentteja, kuten sillä itävaltalaisella..aargh!!) mutta sanoiko se, että laulussa sanotaan että Norlannissa on niin hienoa, että alkaa itkettää? ja lisäks laitoin että se ei muista muita sanoja..menikö edes sinnepäin??

Sit se yks tyyppi etsi siis maalausta andalucialaisesta kirkosta, mut etsikö se myös itse kirkkoa? Mä ainakin laitoin niin..

Vikaan laitoin että sen naisen isoisä oli ollut lähetyssaarnaajana Afrikassa ja kertonut hänelle, kuinka kaunis Afrikan taivas on ja selitin jotain kauniista väreistä ja valosta ym. ja että maria haluaa nähdä sen omin silmin.

Niin. Mun mielestä koe oli keskivaikea, niin kuin taisin tuossa jo kerran todeta. Mulle noi reagoinnit on aina ollut vähän vaikeita, koska moniin vois periaatteessa käydä useampikin vaihtoehto. Tuohon vill/tänker/tror -kohtaan taisin laittaa tänker..en yhtään osaa sanoa mikä niistä oli oikein. mutta eikös kouluille lähetetä huomenna oikeat vastaukset ainakin niihin monivalintoihin? sit ainakin tietää edes vähän, miten koe meni..

• lehvis kirjoitti:

Jep. Jäin vähän epäröimään tuota leikkelejuttua. Voisiko tässä olla jokin koukku. Kaikkihan tietävät, että firma on tunnettu leikkeleistään (vaikka valmisruokiakin toki tekevät) mutta olisiko oikea vastaus sitten kumminkin ollut tuo pikaruoka. Olisiko tämä nyt niitä "vastaa mitä kuulet, älä mitä tiedät"-juttuja? En tiiä perkl...

vastasin vaikka en niistä kaikista vaihtoehdoista ees tienny mitä ne tarkotti.

• dimdam kirjoitti:

Vastasin siihen että niillä on hääpäivä ja että mies haluaa tarjota vaimolleen kalaruokia. LOL.

• Hannu
        Zip1 kirjoitti:

Vastasin siihen että niillä on hääpäivä ja että mies haluaa tarjota vaimolleen kalaruokia. LOL.

Minäkin vastasin juuri noin. Vastaus on täsmällisen oikein - kysyin opettajalta.

Onnea toveri. :)

• mim-
        dimdam kirjoitti:

elikkä avojen vastauksia mun kuuleman mukaan.. 10:n oppilas oon yleensä ruotsissa mutta nyt meni kyllä hieman ohi, katellaan:

1. hääpäivän takia halus viedä vaimonsa lomalle, lisäks kuulu jotain kalastamisesta ja jäätymisestä eli olisko jotan että "kylmästä talvesta toipumaan" tms.

2. tsh oli kuvattu uuden-seelannin maisemissa, jotka oli hienot, ja siellä on tosiaan muovisia lavasteita ja pieniä hobitti-taloja.

3. laulussa sanotaan, että norlanti on niin hieno, että sen nähdessään alkaa itkettää.

4.mies etsi andaluciasta, yhdestä pienestä kirkosta alttaritaulua, jonka oli nähny siellä joskus lapsena.

5. marian äidinisä oli ollut afrikassa lähetystyössä ja kertonut, että taivas oli kauniimpi siellä kuin missään muualla ja maria halusi todistaa sen omin silmin.

elikkäs jotain tonne päin.. edellisen kanssa oltiin aika samaa mieltä:)

• haloo
        lehvis kirjoitti:

ainahan pitää vastata mitä kuulee, eikä mitä tietää! etkö oo ikinä semmosestakaan kuullu?!?

• Hannu kirjoitti:

Minäkin vastasin juuri noin. Vastaus on täsmällisen oikein - kysyin opettajalta.

Onnea toveri. :)

Kiitos ja hyvä me!

• abiturientti

mitä laitoitte siihen kysymykseen, että mikä on Snelmanneille tärkeintä? Oliko se se perhe vai uskonto?Itse laitoin uskonto, koska se puhui jotain siitä korkeammasta voimasta. Toisaalta se sanoi myös, että perhe on etusijalla..(?)

• panikoija (sama ku ylhäällä)

Pistin myös uskonnon, kun se jostain ylemmästä voimasta tms. puhui (sanoiko myös jotain rukoilemisesta?!) eli c)-vaihtoehto se kai oli. Perhe olisi ollut johdonmukainen mutta ajattelin, että aivan liian ilmiselvä.

Jaa että joku oottaa 80 pistettä? Voou.. Mulla ehkä sellainen 50 tavoitteena, jos sitäkään ^^

• panikoija (sama ku ylhäällä) kirjoitti:

Pistin myös uskonnon, kun se jostain ylemmästä voimasta tms. puhui (sanoiko myös jotain rukoilemisesta?!) eli c)-vaihtoehto se kai oli. Perhe olisi ollut johdonmukainen mutta ajattelin, että aivan liian ilmiselvä.

Jaa että joku oottaa 80 pistettä? Voou.. Mulla ehkä sellainen 50 tavoitteena, jos sitäkään ^^

eli c vastasin minäkin.

• whelmu

7. kysymys eli mikä on Snellmannille tärkeintä on selvästikin jakanut porukan kahtia. Mä oon perheen kannalla, mutta varmuutta ei ole. Sen sijaan "ingen sägs upp" on varmastikin oikein niinku kokki- hommassa se et vaan harvoilla on se kokkihattu ja ruoka on laatua halvalla.

• whelmu
        whelmu kirjoitti:

7. kysymys eli mikä on Snellmannille tärkeintä on selvästikin jakanut porukan kahtia. Mä oon perheen kannalla, mutta varmuutta ei ole. Sen sijaan "ingen sägs upp" on varmastikin oikein niinku kokki- hommassa se et vaan harvoilla on se kokkihattu ja ruoka on laatua halvalla.

Ei se tainnutkaan olla 7.kysymys, josta oli puhe, mutta tiiätte mistä on kysymys

• Abi
        whelmu kirjoitti:

Vain harvat käyttävät kokkihattua, muut vaihtoehdot ei sopinu. Asiakkaat saavat laatua halvalla. Ne oli tyytyväisiä (muistaakseni c-vaihtoehto oli että missnöjda eli se ei ollu totta). Vaelluskengät oli kyllä aika hämyt, lisäks loogisimman vastauksen "det var tråkigt" aikamuoto hämäs vaikka kai se on idiomaattista. Se poikahan kuulosti aika innokkaalta ku se kysy että joko ne sen kengät on tullu. Kai siinä nyt itse kukin pettyy jos sanotaan ettei niitä enää valmisteta eikä niitä voida korvata vastaavalla tuotteella.
        Itse vastasin Snellmannien arvoihin sen uskonnon mutta epäilen nyt että se olis ollu se perhe. En tosin ite napannu sieltä mitään siihen viittaavaa että perhe nyt ehdottomasti olis tärkein mutta ehkä se uskonto on liikaa yleistystä siihen korkeeseen voimaan. Tai en tiedä... Tollasta pilkunviilaamistahan tuo on... Mitä se nyt sitte testaa...
        Snellmannit ei irtisanonu ketään ku se tehdas muutti, kyse oli vain geografisesta muutoksesta. Mutta miks ne meni sinne Ruotsiin? Se nainen sano aluks yleisesti että yritykset menee yleensä laajentamaan markkinoitaan ulkomaille tms. mutta se Snellmannin edustaja ei puhunu mitään siitä mun mielestä tässä tapauksessa, kysehän oli erityisesti nyt Ruotsiin menemisestä. Oli kai hyvä tilaisuus ku pääsi sinne tutun merkin turvin ja siks sitä logoakaan ei aluksi näy? Eli olisko sitte kyse siitä tarjouksesta vai?
        No huomenna olemme viisaampia.
        Nimim. "viime harjoituskuuntelusta 90/90"

• Abi
        Abi kirjoitti:

Vain harvat käyttävät kokkihattua, muut vaihtoehdot ei sopinu. Asiakkaat saavat laatua halvalla. Ne oli tyytyväisiä (muistaakseni c-vaihtoehto oli että missnöjda eli se ei ollu totta). Vaelluskengät oli kyllä aika hämyt, lisäks loogisimman vastauksen "det var tråkigt" aikamuoto hämäs vaikka kai se on idiomaattista. Se poikahan kuulosti aika innokkaalta ku se kysy että joko ne sen kengät on tullu. Kai siinä nyt itse kukin pettyy jos sanotaan ettei niitä enää valmisteta eikä niitä voida korvata vastaavalla tuotteella.
        Itse vastasin Snellmannien arvoihin sen uskonnon mutta epäilen nyt että se olis ollu se perhe. En tosin ite napannu sieltä mitään siihen viittaavaa että perhe nyt ehdottomasti olis tärkein mutta ehkä se uskonto on liikaa yleistystä siihen korkeeseen voimaan. Tai en tiedä... Tollasta pilkunviilaamistahan tuo on... Mitä se nyt sitte testaa...
        Snellmannit ei irtisanonu ketään ku se tehdas muutti, kyse oli vain geografisesta muutoksesta. Mutta miks ne meni sinne Ruotsiin? Se nainen sano aluks yleisesti että yritykset menee yleensä laajentamaan markkinoitaan ulkomaille tms. mutta se Snellmannin edustaja ei puhunu mitään siitä mun mielestä tässä tapauksessa, kysehän oli erityisesti nyt Ruotsiin menemisestä. Oli kai hyvä tilaisuus ku pääsi sinne tutun merkin turvin ja siks sitä logoakaan ei aluksi näy? Eli olisko sitte kyse siitä tarjouksesta vai?

Mitä muuten vastasitte siinä 3. osion itävaltalaisen pojan jutussa että mitä se sano norjalaisista? Vaihtoehdot oli muistaakseni jotenkin niin että ovat vähän niinkuin suomalaiset, tai ovat varautuneita tai koko ajan hyvällä tuulella. Omasta mielestäni yksikään vaihtoehto ei käynyt mutta taisin sitten laittaa tuon että muistuttavat suomalaisia vaikka nauhalla sanottiin että muistuttavat "ganska mycket" eikä "lite".

• ddf
        Abi kirjoitti:

Mitä muuten vastasitte siinä 3. osion itävaltalaisen pojan jutussa että mitä se sano norjalaisista? Vaihtoehdot oli muistaakseni jotenkin niin että ovat vähän niinkuin suomalaiset, tai ovat varautuneita tai koko ajan hyvällä tuulella. Omasta mielestäni yksikään vaihtoehto ei käynyt mutta taisin sitten laittaa tuon että muistuttavat suomalaisia vaikka nauhalla sanottiin että muistuttavat "ganska mycket" eikä "lite".

laitoin siihen se varautuneita, ku se tosiaan sano että ganska mycket, eli onko se nyt sitten lite vai ei. en tiiä

• Tiina
        Abi kirjoitti:

Ikävä sanoa, mutta tuossa kockmössa vs. studentmössa -kohdassa oli kysymyksessä amis vastaan lukio -asetelmasta. Eli minkä takia poika oli valinnut kokkikoulutuksen.
        Ja vastauksena oli, että poika ei pitänyt lukemisesta.

• Abi
        Tiina kirjoitti:

Ikävä sanoa, mutta tuossa kockmössa vs. studentmössa -kohdassa oli kysymyksessä amis vastaan lukio -asetelmasta. Eli minkä takia poika oli valinnut kokkikoulutuksen.
        Ja vastauksena oli, että poika ei pitänyt lukemisesta.

Kyseessä on eri kysymys! Minä tarkoitin ykkösosion viimeistä kysymystä, jossa oli niin että harvat tulevat käyttämään sitä lakkia joka on ylioppilaslakin vastineeksi keksitty. Kysymyksessä miksi poika valitsi kokkikoulun oikea vastaus on todellakin se ettei poika pitänyt lukemisesta. Todistus olisi riittänyt.

• ölk

Joo´o. Käteen meni että läiskähti. Kylläpä on hieno tunnelma. Yleensä kuunteluista n. 80p nyt tavoitteena edes 50. Mulla on kaikista kohdista mitä oon tähän asti kuullu kaikki väärin. Avotkin on niin epämääräisesti sinnepäin, ettei niistäkään ole odotettavissa juuri mitään. Harmi kun on niin hermoheikko. En näköjään kestä minkäänlaista painetilaa. Sama surkeus nimittäin tapahtui viime keväänä enkussa.

• aaa

Noniin, eli tuon leikkeleet on oikea vastaus. Itse vastasin tärkeimmäksi perheen, tässä asiassa mielipiteet menee vähän fifty-fifty. Sitten laitoin että siihen henkilöstökohtaan c, eli ingen sägs upp, eli ketään ei irtisanota. En tiedä sitten palkkaavatko he lisää porukkaa?? Ja siihen niiden tuotemerkkiin tms. vastasin ettei sitä näy enään. Tuostakaan en ole varma, kuten en myöskään siitä kokkikuuntelun muistaakseni kolmannesta tai neljännestä kohdasta mikä oli heti sen jälkeen missä kerrottiin että oppilaat syövät halvalla tms. Entäpä te?

• Zuha

Toi A-ruotsin kuuntelu oli ainakin minusta paha verrattuna viime vuotisiin. Tiivistelmä riikin ruotsiksi kruunasi kaiken, niin ei kyllä hyvin menny. Viime vuotisista oon helposti saanu 70-80 pistettä, mutta nyt tais romahtaa pisteet ja E jäädä haaveeksi :/
        Ketuttaa kyllä hieman, mutta ei voi mitään.

• keväällä uusiks?
        Zuha kirjoitti:

Toi A-ruotsin kuuntelu oli ainakin minusta paha verrattuna viime vuotisiin. Tiivistelmä riikin ruotsiksi kruunasi kaiken, niin ei kyllä hyvin menny. Viime vuotisista oon helposti saanu 70-80 pistettä, mutta nyt tais romahtaa pisteet ja E jäädä haaveeksi :/

jep! samoin se alkoholijuttu multa meni täysin ohi! ja koirajutut tajusin, mutta en vaihtoehtoja! se oli aivan järkyttävä...!

• ihan pimeetä
        Zuha kirjoitti:

kyllä pieni paniikki iski siinä vaiheessa, kun näin sen vikan - tiivistelmä-kuuntelun :S eläessäni en yhtään tiivistelmää tehny oo mut musta tuntuu että se meni ihan hyvin,,ja oliko se muka riikinruotsii?? ei musta ollenkaa,,tosi selvästihän se puhu ja mun normaalit pistemäärät kuunteluista on ollu 60-70p :) mutta se eka koirajuttu oli ihan pimee!! AIVAN LIIAN SANASTOPAINOTTEINEN!!!

• Nappiverkkarit

Menkää amikseen!

• Tuskin tässä kukaan nyt NIIN TOLLO on.

• ölk
        Zip1 kirjoitti:

Tuskin tässä kukaan nyt NIIN TOLLO on.

Minä olen:) (tai siis olin). Kävin ensin amiksen ja nyt sitten kamppaillaan yo-session parissa.

• ölk kirjoitti:

Minä olen:) (tai siis olin). Kävin ensin amiksen ja nyt sitten kamppaillaan yo-session parissa.

Eihän siinä mitään. Piti vaan tuolle yhelle pölkkypäälle keksiä jotain vastineeksi.

• luonnon lapsi

mistä sais nähdä noita kuuntelun kysymyksiä tai sitä vihkoa kun yleensä helsingin sanomat on julkaissu netissä niitä mut en tiiä onko kuunteluista.

• pohjosesta

miten kaikki muistaa mitä mihinkin on tullut pistettyä? en muista ollenkaan, olin kai niin paniikissa:D mutta kyllä jäi semmonen olo että ei putkeen menny..vaikka kaikki harjottelu kuuntelut on menny ihan hyvin, niin ei tämä sitten. jospa tuosta jonkun pisteen silti saisi:)

• hätänä

Mul oli tänää keskipitkän kuuntelu. Mulla ei ole hajuakaan miten ne pisteytykset menee.

Eli paljon kuuntelusta pitää vähintään saada pisteitä..? Lasketaanko kaikki sitten yhteen kirjallisen osuuden kanssa..?

• äbi

Juuri viime viikon torstaisesta kurssikokeen kuuntelusta sain monivalinnasta jumalallisen 29/30, avoimet menivät tyydyttävästi 7/10, mutta konaisuutena kuitenkin kelpo tulos.

Nyt yo-kuuntelussa tuntui, että se meni aivan perseelleen. Kurssien keskiarvoni on ruotsissa noin 9, mutta nyt kyllä ei paljon mangan yli oli odotukset. Hyvä, jos edes sen saisi.

Ei se kuuntelu nyt hirmuisen vaikealta vaikuttanut joitakin kohtia lukuunottamatta, mutta ehkä YO-kokeen jännitys oli se suurin tekijä, joka vaikeutti suoritusta. Tai no kyllä se Snellman-juttu oli aika kimurantti.

• reisille meni

Olenko todellakin ainoa "tyhmä"(?) joka vastasi että Kimiä itkettää laulun kauneus, eivätkä sen sanat/sanoma? En vaan millään blokannut sitä oikeaa vastausta jonka monet muut saivat. Muutenkin meni kuuntelu aika reisille, vaikka kurssien keskiarvo on yli 9 ja harjoituskuunteluista aina m tai e.

• Abi-06???

Heips!
      Lueskelin tässä noita edellisiä viestejä ja alko suoraan sanottuna ketuttaa vaan entistä enemmän...Ei menny nimittäin ihan putkeen toi B-ruotsin kuuntelu...Se kokki tehtävä oli ihan suht selkeä, mut se Snellman tehtävä, puhumattakaan avoista oli täyttä hepreaa...Laskeskelin et voin saada avoista hyvällä tuurilla noin 15 pistettä...Piti kehitellä vähän omia vastauksia sinne, kun meni ohi ne kohdat aina...Ja niissä Snellman kyssissä oli ne vaihtoehdot ihan hauskoja sinänsä, kun ei ymmärtänyt mitä ne tarkotti...Musta ainakin oli vaikea kuuntelu, vaikka ope väitti et se oli keskivaikee...Sain kuuntelun prelistä 75 pistettä, mut nyt ei taida irrota edes 60...Ärsyttää....Mut ei kai sille enää voi mitään...

• Venäjä,

Mä en valinnut ruotsia, koska en tule tarvitsemaan

• Tiina

Muistatteko mitä vastasitte ensimmäiseen ko. osion kysymykseen siitä, mitä veljeksille alussa kävi?
      Siinä oli kaksi mielestäni istuvaa vastausta, toisen mukaan he aloittivat tuotannon heti (kellarissa) ja toisen mukaan se löysivät kohta sopivan kiinteistön (entisen tehtaan).
      Itse kallistuin jälkimmäisen puolelle.

• Jag vill ha Laudatur!!

Eikös siinä ollut "De hittade GENAST en lämplig -piip-". Eihän ne sitä kiinteistöä heti löytänyt vaan pyörittivät kellaripisnestä.

• Abi-06???

Mun tietääkseni oikee vastaus siihen oli, että ne alotti sen oman tuotannon heti...ainakin meidän ope epäili alustavasti noin...

• Tiina
        Jag vill ha Laudatur!! kirjoitti:

Eikös siinä ollut "De hittade GENAST en lämplig -piip-". Eihän ne sitä kiinteistöä heti löytänyt vaan pyörittivät kellaripisnestä.

Muistaakseni se oli snart tai snabbt. Muistelen myös järkeilleeni, ettei kellarissa makkaroitten teko voi oikeata tuotantoa olla (..) Mikä näin jälkikäteen tuntuu aika ohuelta selitykseltä.
        Eiköhän tuon huomenissa saa kuulla.

• tositilanteessa menee pieleen

...lukea tätä keskustelua koska tunne väärien vastausten suuresta määrästä vain vahvistuu! Mutta aika monen mielestä taisi kuuntelu olla oikeasti vaikea... ? Se, mitä sieltä nauhalta kuului jakaa kyllä mielipiteet... Itse en kallistunut itsestäänselvimpiin vastauksiin... Toivottavasti tein oikean valinnan. Yleensä se on toiminut. Yritin muodostaa kuullusta kokonaisuuden enkä takertua pikkusanoihin.

• Anski

Elikkäs, oliko alussa siinä kokki jutussa että niillä oli kiire? Entä toinen kohta, valmistiko se lounasta vai?

Sitten se ruotsalais juttu.. Että lukiko se suomenruotsia vai miten? Muut vaihtoehot oli että se oli ruotsissa tms..

Ja kun se kerto että norjalaiset on.. MIllasia? Itse laitoin että suomalaisen kaltasia.
        Ja kun se kerto sitä tarinaa, niin se nauro itse sille.. oliko se se c.kohta.

Vähän epäselvä ja muisti pätkii jo, että voi olla että muistan väärin. koettakaa saaha selvää :D

Saas nähä miten meni, mielenkiintosta kattoo muidenki vastauksia :)

• pieleen meni
        Anski kirjoitti:

Elikkäs, oliko alussa siinä kokki jutussa että niillä oli kiire? Entä toinen kohta, valmistiko se lounasta vai?

Sitten se ruotsalais juttu.. Että lukiko se suomenruotsia vai miten? Muut vaihtoehot oli että se oli ruotsissa tms..

Ja kun se kerto että norjalaiset on.. MIllasia? Itse laitoin että suomalaisen kaltasia.
        Ja kun se kerto sitä tarinaa, niin se nauro itse sille.. oliko se se c.kohta.

Vähän epäselvä ja muisti pätkii jo, että voi olla että muistan väärin. koettakaa saaha selvää :D

Saas nähä miten meni, mielenkiintosta kattoo muidenki vastauksia :)

Laitoin et siellä oli joku kaaos/kiire tms... en muista vaihtoehtoja... Mun mielestä se valmisti jälkiruokia... Kun siinä puhuttiin vedestä ja niistä leivonnaisista. Se luki suomenruotsia koska muut ei käyny. Laitoin myös et ne on niinku suomalaiset. Eikä siihen nauramiseen tainnu olla muuta järkevää syytä kuin se c:köhän se oli... Kaikki on vastannu niin eri tavalla et paras kai sit olla spekuloimatta kun rupee vaan enemmän ahdistamaan!

• Abi-06???
        pieleen meni kirjoitti:

Laitoin et siellä oli joku kaaos/kiire tms... en muista vaihtoehtoja... Mun mielestä se valmisti jälkiruokia... Kun siinä puhuttiin vedestä ja niistä leivonnaisista. Se luki suomenruotsia koska muut ei käyny. Laitoin myös et ne on niinku suomalaiset. Eikä siihen nauramiseen tainnu olla muuta järkevää syytä kuin se c:köhän se oli... Kaikki on vastannu niin eri tavalla et paras kai sit olla spekuloimatta kun rupee vaan enemmän ahdistamaan!

Meittikin laitto että siellä oli kiire...JA laitoin kans et se teki jälkiruokia, kun musta se horis jotain suklaasta siinä nauhalla...Sit laitoin et ne norjalaiset on niinkun suomalaisia ja samoin siihen nauramiseen sen c-kohdan...Tosin nää voi olla kyllä tosi väärinkin,koska meni koko kuuntelu vähän ohi...

• vaikea tapaus itsekin
        Abi-06??? kirjoitti:

Meittikin laitto että siellä oli kiire...JA laitoin kans et se teki jälkiruokia, kun musta se horis jotain suklaasta siinä nauhalla...Sit laitoin et ne norjalaiset on niinkun suomalaisia ja samoin siihen nauramiseen sen c-kohdan...Tosin nää voi olla kyllä tosi väärinkin,koska meni koko kuuntelu vähän ohi...

Meitsipeitsi vastasi myös samoin! Olette siis vastanneet täysin oikein ;)

T. Ruotsin kurssien keskiarvo 9-10.

Ei mutta rehellisesti. Oli harvinaisen vaikea kuuntelu. Vähän liiankin vaikea. Olisi ihan mielenkiintoista pakottaa ruotsin opettajatkin tekemään sen, ja jos he eivät saisi täysiä pisteitä, menettäisivät he opettajan viran. Eikös olisikin reilua?

• onnellinen

Meidän ruotsin opettajan mielestä oli ihan peruskuuntelu, mutta kyllä ainakin mun kaverit sai tavallista huonompia. Kympin oppilaalle 15/30 monivalinnoista! Itse olin yllättynyt kun sain jopa 19/30. Ei nimittäin ruotsin numero ole koskaan ollut seiskaa parempi ja nytkin jäi harjoittelu sunnuntain varaan.

En niinkään ruotsiin ole keskittymässä, että riittää jos B tulee. Ihan hyvät lähtöpisteet nyt ainakin sain kun avotkin meni ihan kohtalaisesti.

Mites teillä meni?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2937
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2445
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2189
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1603
    9. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      34
      1518
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    Aihe