Moi! Tarkoitus ois myydä mettää. Myyntiverossa ollaan. Kauppa tehdään kantohintakauppana. Mhy hoitaa homman. Myyntiveroa kait joutuu maksamaan 28 % josta pidätetään 18 % heti ja loput 10 % joutuu maksamaan myöhemmin samoin kuin alv:t? Menikö tähän asti oikein? Ilmeisesti tulee totaalista aukkoa kun metsä alkaa olla kohta liian vanhaa. Nythän aukot joutuu kait äestämään tai kaivamaan jollain koneella. kumpi parempi? Voiko nuo kulut vähentää verotuksessa% entäpä voiko kuluja vähentää yli tuon 10 % vai onko nuo 18 % menetetty totaalisesti valtiolle ja niistä ei voi tehdä vähennyksiä. Mhy äijä sanoi että kantohinta kaupassa ei kannata minun istutella itse taimia vaan mhy tekee ne jollain jobbarilla. Paljonko tollasen äestyksen kautta kaivurihomman hehtaarihinta sais olla istutuksineen päivineen. Pelkona tässä mulla on että mhy viilaa tälläistä tumpelo jossain silmään kun ei tajua näitä hommia. Voinko vähentää verotuksessa esim km kuluja kun olen joutunut raahautumaan muuutamaan kertaan paikanpäälle mhy äijän luokse. Entäpä jos ostan jotain koneita esim raivaussahan saanko sen vähentää? ja jos saan niin kummasta verosta siitä 10 % vaiko alv:sta. Onko mahdolista saada joltain instanssilta jotain tukija yms info kaipaan. Kiitos jo etukäteen.
Tumpelo kysyy metsäveroista yms
14
1782
Vastaukset
hakeudu ensimmäisenä alv-verolliseksi jos et vielä ole.
Se puun myyntihinta (huom ilman alvia) on sinulle tuloa, josta voit vähentää KAIKKI (ilman alvia)metsään kohdistuvat kulut myös matkat, kunhan pidät ajoista kirjaa.Samoin sahat, laikutuksen, taimet ym. et omaa työtäsi kuitenkaan.
Sitten se alv. se on oma maailmansa.
Virma maksaa puun hinnan päälle sen ja sinä voit vähentää niissä menoissa olevan ALV siitä virman maksamasta alv.sta ja lopun maksat!! sitten alv veroilmoituksen maksupäivänä!!! Pidettävä itse huolta!! joskus voi tulla palautustakin jos on menoja enemmän kuin tuloa.
Se ennakko sitten pidätetään siitä alvittomasta hinnasta ja lopullisessa verotuksessa tasataan. SE on 28% siitä puhtaasta tulosta.
Jos mhy hoitaa kaupan sinun on ehkä helpointa antaa niiden hoitaa uudistuskin.
Samoin saada neuvoja.- inssin kutkale
Sinun kannattaisi kysyä näitä kaikkia asioita sieltä oman mhy:si metsäneuvojalta. Neuvonta kuuluu näissä tapauksissa hänelle eikä se maksa mitään. Metsänhoitoyhdistyksien tarkoitus on nimenomaan pitää metsänomistajien puolia eikä "viilata heitä linssiin". Kannattaa aina kysyä selvennyksiä epäselviin tilanteisiin. Tyhmiä kysymyksiä ei ole ja se on heidän työtään vastailla niihin jos niitä tulee.
Tosin edellinen kirjoittaja taisi kertoakin kaiken oleellisen tiivistettynä. Mutta verotusasioissakin kannattaa kysyä neuvoa omalta metsäneuvojaltasi...- rikhart_kere
Mitä minun silmäni näkevätkään: myhy pitää metsänomistajan puolia eikä viilaa linssiin (siis ei ole tarkoitus viilata, niinhän se meni)!!! Ei pidä paikkaansa: myhy on kimpassa viilaamassa puunmyyjää linssiin yhdessä niiden kanssa, joille puut loppujen lopuksi käsittelyyn menevät (varsinaiset ostajat). Myhy voi aivan hyvin tietää, että viilataan (vaikka ei itse sitä aktiivisesti tekisikään), mutta vaikka tietää asiasta, ei tee tai uskalla tehdä mitään. Juovat myhyn herrat varmaan ostajapomojen kanssa samasta pullosta Suomen halpaa viinaa...
- tietoko
rikhart_kere kirjoitti:
Mitä minun silmäni näkevätkään: myhy pitää metsänomistajan puolia eikä viilaa linssiin (siis ei ole tarkoitus viilata, niinhän se meni)!!! Ei pidä paikkaansa: myhy on kimpassa viilaamassa puunmyyjää linssiin yhdessä niiden kanssa, joille puut loppujen lopuksi käsittelyyn menevät (varsinaiset ostajat). Myhy voi aivan hyvin tietää, että viilataan (vaikka ei itse sitä aktiivisesti tekisikään), mutta vaikka tietää asiasta, ei tee tai uskalla tehdä mitään. Juovat myhyn herrat varmaan ostajapomojen kanssa samasta pullosta Suomen halpaa viinaa...
"myhy on kimpassa viilaamassa puunmyyjää linssiin yhdessä niiden kanssa"
Jaa. Mutta mhy:hän koostuu main ja ainoastaan metsänomistajista ja heidän valitsemistaan toimihenkilöistä. - taavi
Ihme ohje, ettei kannata itse istuttaa. Mitä se puukaupan muoto tähän kuuluu? ettei vaan olisi mhy:n neuvoja kärkkymässä helppoja työnjohtopalkkioita (n. 20%). Jos itse tekee voi matkat vähentää verotuksessa.
- inssin kutkale
taavi kirjoitti:
Ihme ohje, ettei kannata itse istuttaa. Mitä se puukaupan muoto tähän kuuluu? ettei vaan olisi mhy:n neuvoja kärkkymässä helppoja työnjohtopalkkioita (n. 20%). Jos itse tekee voi matkat vähentää verotuksessa.
Kuulostaa noin äkkiseltään kyllä oudolta mutta sen enempiä taustoista tietämättä luulen että asialle on jokin selitys tai sitten on tullut joku väärinkäsitys. Ainakin itse lähden aina ensin siitä että metsänomistaja itse hoitaa mahdollisimman paljon viljelytöistä. Mikäli se ei ole kuitenkaan mahdollista annetaan vaihtoehtoja miten viljelytyöt kannattaa toteuttaa ja ketkä työn voivat suorittaa.
Ilmeisesti kyseisessä tapauksessa metsänomistajalla ei ole liiemmälti kokemusta metsänviljelytöistä eikä asu metsänsä lähellä jolloin toimihenkilö on tarjonnut yhdistyksen palveluita viljelytöihin. Puukauppamuoto ei tosiaan kuulu asiaan yhtään. Taitaa metsänomistaja olla hieman pyöryksissä koko asiasta. Ei muuta kuin takaisin kyselemään neuvojalta, näin ne asiat selviää.
Matkakustannuksia asuinpaikkakunnan ja metsän sijaintipaikkakunnan välillä voi muuten vähentää verotuksessa muutaman matkan verran vaikka kyseisenä vuonna ei hakkuita tai hoitotoimenpiteitä olisi tehtykään. Perusteluna voidaan käyttää vaikkapa mahdollisten tuhojen tarkastamista metsätilalla. - rikhart_kere
tietoko kirjoitti:
"myhy on kimpassa viilaamassa puunmyyjää linssiin yhdessä niiden kanssa"
Jaa. Mutta mhy:hän koostuu main ja ainoastaan metsänomistajista ja heidän valitsemistaan toimihenkilöistä.Ja mikä oikein takaa sen, että myhy toimii metsänomistajien etuja ajaen? Myhyn toimihenkilöt tietävät kyllä näistä vilppiepäilyistä ja mittalain rikkomusepäilyistä, joita kentältä tulee, mutta ovat hiirenhiljaa. Vielä toistaiseksi...
- vexi
Tuntuu että sun metsäasiat on niin hakusessa, että mene kurssille ja opiskele edes perusasiat tai ota oma järki kätteen. Totuus on monasti toisenlainen, riippuu keneltä kyssyy. Kyllä pitää
itse ajatella, ja oivaltaa.
Jos ajattelet kulujen kannalta vain , on aina parempi tehdä kaikki metsän uudistukset itse. Vanhan metsän kaatohan on nykyään konehommaa, PAITSI JOS TEET hankintana verottoman määrän. Eli menepä perusasia oppiin kursseille, niinden kulut saat vähentää myyntiverotuksessa...vaikka tämä kaikki ehkä kuulosti vaikealta. Kysele muilta metsänomistajilta,voit myös käydä asuinpaikkakuntasi mhy:n toimistossa hoitamassa omia metsäasioitasi.Ja metsään liittyvät kulut voi vähentää rajattomsati verotuksessa,joten kulu kirjanpito kannattaa.Muuten tulee maksettua liikaa veroja.
- täällä
itäisellä uudella maalla eräs mhy:n toimihenkilö on selvä enson bulvaani,niin paljo ensoon päin kallellaan että kohta kaatuu,,,,
- T-umpelo
Metsäyhtiön mies soitteli eilen ja sanoi et huomenna on sit kauppojen kirjotus!! Mitä ihmettä olin lukuisia kertoja maininnut mhy äijälle, että eihän minun ole pakko myydä jos en halua ja tarjous ei miellytä. Mhy äijä siihen ei tietenkään valta on sinun. Hupaisinta tässä on se, että en ole vielä edes saanut nähtäväksi tarjouksiakaan:) ja kaupat on lähes lukossa:) Soitinkin välittömästi yhdistyksen pomolle ja kerroin tarinan. Hän sanoi, että varmaankin joku väärin käsitys ja käskee sen originaali äijän soittaa minulle. Äijä soittelekin ja kertoi, että niinpäs kehveli on noi tarjoukset jäänet pöydälle. Ajetteli kuulemma myydä kun oli kuulemma hyvä tarjous. Ei pyydellyt anteeksi toimiaan oli kuin ei mitään ois tapahtunut. Taitaa tässä käydä lopulta niin, että T-umpelo jää pyörittämään sormiaan:)
- inssin kutkale
T-umpelo kirjoitti:
Metsäyhtiön mies soitteli eilen ja sanoi et huomenna on sit kauppojen kirjotus!! Mitä ihmettä olin lukuisia kertoja maininnut mhy äijälle, että eihän minun ole pakko myydä jos en halua ja tarjous ei miellytä. Mhy äijä siihen ei tietenkään valta on sinun. Hupaisinta tässä on se, että en ole vielä edes saanut nähtäväksi tarjouksiakaan:) ja kaupat on lähes lukossa:) Soitinkin välittömästi yhdistyksen pomolle ja kerroin tarinan. Hän sanoi, että varmaankin joku väärin käsitys ja käskee sen originaali äijän soittaa minulle. Äijä soittelekin ja kertoi, että niinpäs kehveli on noi tarjoukset jäänet pöydälle. Ajetteli kuulemma myydä kun oli kuulemma hyvä tarjous. Ei pyydellyt anteeksi toimiaan oli kuin ei mitään ois tapahtunut. Taitaa tässä käydä lopulta niin, että T-umpelo jää pyörittämään sormiaan:)
Aika erikoinen tapaus. Yleensähän kun metsänomistaja antaa metsänhoitoyhdistykselle toimeksiannon puukaupan hoidosta niin samalla sovitaan menettelytavoista tarjouksien pyynnissä. Yleensä sovitaan että tarjoukset pyydettyään toimihenkilö tekee vertailulaskelmat huomioon ottaen yhdistyksillä olevan tukinkatkonnan seurannan ja ottaa sen jälkeen yhteyttä metsänomistajaan. Metsänomistaja tekee lopullisen päätöksen toimihenkilön laskelmien ja suositusten perusteella. Voi tosin olla joissakin tapauksissa että metsänomistaja antaa toimihenkilölle luvan tehdä kaupan ilman että häneltä kysytään. Parhaimmaksi jääneen tarjouksen perusteella, mitta ja laatuvaatimukset huomioiden. Valtakirjan saaneella toimihenkilöllähän on yleensä kaupan allekirjoitusoikeus, eikä silloin enää tarvita metsänomistajan allekirjoitusta puukauppapaperiin.
Yhtiöiden tekemien puukauppatarjousten voimassaoloaika on rajallinen ja yleensä se on viikon mittainen (7 päivää). Niinpä usein sovitaan että tarjouksista keskustellaan puhelimitse metsänomistajan kanssa, jotta keretään toimimaan annetun tarjousten voimassaolo ajan puitteissa. Kustin polkiessahan aikaa tuhraantuu yleensä pari arkipäivää suuntaansa.
- monitoimikoneenkuljettaja
moi
siinä saa kaikki vähentää , kenkätkin kuluu ku käyt sielä kattomassa palstalla ja autokulut lähinnä pensat ja kaikki kyseiseen lottiin menevät esin merkkaus nauhat niin saa vähentää verotuksessa..
olikohan se joku 3 tuhatta mk hehtaari se et se on valmista et siinä on sit jo muokkaus ja taimet mut jotain tota luokkaa..joku paikallinen kaivuri mies voi ottaa 250mk tunnissa ku se muokaa sen ja sit jos ite istutat taimet niin joku 2 mk taimi ja joku ainakin 1800 tainta pitäs olla hehtaarilla..
jos siinä leimikossa on jokin notkokohta niin kantsii teettää siihen oja niin ei sitten märkyys vaivaa jatkossa,,,
sitten niistä haoista,, metsäliitto ainakin ostaa hakkuujätteitä ja taitaa upm kin ostaa mut ei kauheesti maksa...niin ja sit voi siinä ku tekee sitä kauppaa niistä puista niin sanoa että hylkypuut ottaa maan omistaja et ei jätetä mettään niitä et tuodaan tienviereen niin saa polttopuita mökille..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1724726- 123296
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402213Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly261984Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471906Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6641837- 1161806
- 1371737
- 451485
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101421