Kuinka firmassanne suhtaudutaan ylitöihin, jotka eivät ole niitä "virallisia" rahassa tai ajassa korvattavia, vaan saldoliukumia, jotka syntyvät tekemällä ylipitkää päivää?
Omassa työpaikassani nuo plussasaldot voi pitää vapaana. Esim. itse pidin viime kesänä monta viikkoa "ylimääräistä" lomaa juuri noita saldoplussia käyttämällä. Aikarajaa plussasaldon käyttämiseen ei muistaakseni ole ilmoitettu.
Virallisista ylitöistä maksetaan korotetut palkat ihan sääntöjen mukaan, niitä vain ei ole yleensä lupa tehdä. Itse silti kerään mieluusti vähän lomia varastoon, vaikken niihin mitään korotuksia saakaan.
Saldovapaat?
12
4807
Vastaukset
- Oukki
Oletko huomannut, että jos pyyhkii liian huolellisesti niin alkaa kutista?
- ...
Saldoliukumia ei ollut sallittua kerätä paljoa, järjestelmään oli laitettu tunneille yläraja, josta eteenpäin ne eivät kertyneet. Niillä, jotka tekee lyhennettyä viikkoa esim. lapsenhoidon tai opiskelun takia, nollaus tapahtuu muistaakseni kuukausittain. Ei siis mahdollisuutta tehdä varastoon. Niin ja jos niitä sitten kertyy, ne saa pitää yks'yhteen eli vaikka olisit pilannut viikonloppusi tekemällä töitä pakkotilanteessa, sait ainoastaan tunnin tunnista. Ylitöitä sai kyllä tehdä, mutta niiden saldovapaiden pitämisestä piti sopia erikseen eikä se aina ollut yksinkertaista. Jos joutui/halusi tehdä ylitöitä enemmän, siitä piti sopia erikseen esimiehen kanssa, jos halusi korvauksen edes vapaana.
Tyly systeemi. Vain työnantajan eduksi. Monta viikkoa ylimääräistä lomaa kuulostaa utopialta. Eikun hetkinen, selostin just ex-työnantajan systeemiä!!! Yksi syy siihen, miksi on ex, voitte lukea yltä. Paska mikä paska.- Minä vain
Joo tuo sinun kuvaamasi systeemi on aivan järjetöntä. Itse olisin saanut helsingistä kanssa työpaikan, jossa työantaja kirjoitti itse työsopimuksen, jossa määriteltiin siten, että ylityöt korvattaisiin ylimääräisellä vastaavan mittaisella vapaa-ajalla. En kuitenkaan suostunut tuollaiseen sillä tiedän sentään työaikalainsäädännön. Kyseinen työnantaja(yksityinen) yritti tarjota todella huonoa työsopimusta, jossa viikkoylityötunnit jo tehtynä, olisin voinut joutua launtaina tai sunnuntaina menemään ylitöihin asiakkaan tiloihin ja joista olisi sit "maksettu" ylityökorvaus 1:1 lomana, eli yksi tunti sunnuntaina ylitöitä oli annettu yhtenä tuntina vapaata viikolla. Mielestäni aivan järjetöntä. Ei kai kukaan ole niin tyhmä että rupeaa "orjaksi", joka on jatkuvaan viikonloppuisin "hälytysvalmiudessa".. Ja kaiken lisäksi kyseinen työnantaja yritti vielä "velmuttaa" siten, että työnanatjalla olisi oikeus muutella miten tahansa työaikoja... Tuskin kuitenkaan kukaan järkevä hänen työsopimukseensa suostuisi????
- Pikkupomo
Minä vain kirjoitti:
Joo tuo sinun kuvaamasi systeemi on aivan järjetöntä. Itse olisin saanut helsingistä kanssa työpaikan, jossa työantaja kirjoitti itse työsopimuksen, jossa määriteltiin siten, että ylityöt korvattaisiin ylimääräisellä vastaavan mittaisella vapaa-ajalla. En kuitenkaan suostunut tuollaiseen sillä tiedän sentään työaikalainsäädännön. Kyseinen työnantaja(yksityinen) yritti tarjota todella huonoa työsopimusta, jossa viikkoylityötunnit jo tehtynä, olisin voinut joutua launtaina tai sunnuntaina menemään ylitöihin asiakkaan tiloihin ja joista olisi sit "maksettu" ylityökorvaus 1:1 lomana, eli yksi tunti sunnuntaina ylitöitä oli annettu yhtenä tuntina vapaata viikolla. Mielestäni aivan järjetöntä. Ei kai kukaan ole niin tyhmä että rupeaa "orjaksi", joka on jatkuvaan viikonloppuisin "hälytysvalmiudessa".. Ja kaiken lisäksi kyseinen työnantaja yritti vielä "velmuttaa" siten, että työnanatjalla olisi oikeus muutella miten tahansa työaikoja... Tuskin kuitenkaan kukaan järkevä hänen työsopimukseensa suostuisi????
Ihan selvää ketkuilua ja työaikalainsäädännön kiertämistä tuo touhu.
Oma 1:1-systeemimmekin on toisaalta vähän siinä rajalla, mutta kun kukaan ei pakota ylitöihin, se on minusta ihan ok. Saa kerätä vapaita varastoon jos haluaa. 10 viikon kesäloma on kiva :-)
- *IT*
Eli ennen myös meillä sai pitää saldovapaita, mutta ei enää. Pekkasiakaan ei ole. Nykyisin saa tehdä ylitöitä, joista maksetaan ylityökorvaus ja pitää palkatonta vapaata. Toisaalta näin on parempi, tulospalkkiota ei tosin saa, jos on sairaslomalla ja/tai palkattomalla vapaalla yli kuukauden vuodessa.
- Pikkupomo
Tuohan on hyvä juttu, että ylityöt maksetaan korotusten kanssa. Meillä virallisiin ylitöihin pitää olla käytännössä joku poikkeustilanne. Muutoin on ihan itsestä kiinni, paljonko suostuu päiviä venyttämään.
Meilläpä on asiat niinkin hienosti, että jos on päivänkin saikulla, niin kyseisen kuukauden osuus bonuksista menee samantien...
No, onneksi meidän kioskissa on niin paskat bonussysteemit, ettei paljoa harmita vaikka bonarit menisikin.
Ja tuommoisilla ehdoilla voi ainakin olla varma, ettei kukaan ole alle kolmea päivää ( max. ilman lääkärin todistusta ) pois. Kun bonarit meni jo niin miksi sitä tulisi takaisin ennenkun on 3 päivää täynnä. Kannustavaa...
- Palko Kasvi
Miten pomo voi tehdä ylitöitä, netissä surffaamalla?
- Pikkupomo
Pomoja on tietysti monenlaisia. Itselläni töitä kyllä piisaa, eikä se ole pelkästään toisten töiden kyttäämistä, vaikka monen muun asian ohella esimies olenkin. Tällä hetkellä en ole ylitöissä, jos asia kiinnostaa.
- palko kasvi
Pikkupomo kirjoitti:
Pomoja on tietysti monenlaisia. Itselläni töitä kyllä piisaa, eikä se ole pelkästään toisten töiden kyttäämistä, vaikka monen muun asian ohella esimies olenkin. Tällä hetkellä en ole ylitöissä, jos asia kiinnostaa.
Kiinnostaa toki, meillä ainakin pikkupomot buukkaa palavereja ja kissanristiäisiä muille paikkakunnille että oikeat työt ehkä joutuukin tekemään ylitöinä.
- Pikkupomo
palko kasvi kirjoitti:
Kiinnostaa toki, meillä ainakin pikkupomot buukkaa palavereja ja kissanristiäisiä muille paikkakunnille että oikeat työt ehkä joutuukin tekemään ylitöinä.
...että monet asiakkaat ajattelevat kehittäjistä ihan samoin. Miten helvetissä jonkun pienen ominaisuuden lisääminen voi kestää viikkokaupalla, eikös se ole parin tunnin homma? Niinhän sitä luulisi, kun ei tiedä. Päällikköhommat näyttivät minustakin paljon mukavammilta, ennen kuin pääsin niitä itse kokeilemaan.
Matkustaminen on kyllä suurta ajanhukkaa, siitä olen samaa mieltä. Joskus on silti hyvästä tavata ihmisiä kasvotustenkin.
- Saldojäbä
Se on kivaa kun on meilläkin tuollainen saldovapaa systeemi että tunteja voi kerätä "kortille" joita voi sitten pitää vapaana.
Niitä tunteja voi sitten keräillä vaikka jäämällä klo 20.00 asti töihin surffailemaan ja katselemaan leffoja :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734269Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921223
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66918Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia114855Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73837- 65826
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245789- 37773