Tutustumaan Hellareihin!

Täällä paljon moititaan ja syytellään Helluntailaisia monenlaisista asioista. Ja ihan turhaa niin tehdään. Ehdottaisin että kävisitte tutustumassa paikkakunnallanne lähinnä olevaan Helluntaiseurakuntaan.
Suosittelen lämpimästi ottamaan selvää mistä todella on kysymys. Uskon että negatiiviset kuvitelmat meistä häviää hyvinki pian. Olemme hyvällä asialla. Haluamme jakaa evankeliumin ilosanomaa kaikkialle maailmaan, muittenkin iloksi, ja jokaiselle iankaikkisen elämän saamiseksi.

Paljon on turhia ennakkoluuloja meitä kohtaan liikkeellä.

Tervetuloa lämpimästi tilaisuuksiin! Siunausta ja rauhaa!

17

844

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scapegoat6

Tunsin.. ja tunnen monia hellareita ja jokaista yhdistää samat asiat jotka saa näkemään punaista! Homofobia, muiden aatteiden/uskontojen tuomitseminen ja syyttely, käännytys/tuputus, maailman lopun ennustelu... jne. jne. Listaa on helppo jatkaa vaikka miten pitkälle.

• Meitä on monenlaisia joukossamme. Ikävä että sinulla on huonoja kokemuksia kertynyt meistä. Ei ole oikein tuputtaa väkisin ja tuomita toisia.

• fri
        JoikaM40 kirjoitti:

Meitä on monenlaisia joukossamme. Ikävä että sinulla on huonoja kokemuksia kertynyt meistä. Ei ole oikein tuputtaa väkisin ja tuomita toisia.

niin,että jos raamatullisesti elät,niin ateistinkin pannu alkaa pihistä.

Paavali kierteli sen ajan maailmaan ympäri,ja kyllä oli vastustusta joka kolkassa,niinhän Jeesuskin sai kokea.

Kristityn pitäis myönnellä ateistista maailmaa ja väheksyä,jopa omaa uskoaan Kristukseen,ennenkuin sais enemmistöltä tukea ajatuksilleen,kuinkas Raamattu muutoin olisi totuus?

Satana antaa rauhan ,kun et täytä miltään osaa Jumalan tahtoa.
        Ja tuo saatanallinen rauha koituu iänkaikkiseksi eroksi Jumalasta.

Jeesus on ainut todellisen rauhan antaja,joka myös kestää koetuksetkin.

• fri kirjoitti:

niin,että jos raamatullisesti elät,niin ateistinkin pannu alkaa pihistä.

Paavali kierteli sen ajan maailmaan ympäri,ja kyllä oli vastustusta joka kolkassa,niinhän Jeesuskin sai kokea.

Kristityn pitäis myönnellä ateistista maailmaa ja väheksyä,jopa omaa uskoaan Kristukseen,ennenkuin sais enemmistöltä tukea ajatuksilleen,kuinkas Raamattu muutoin olisi totuus?

Satana antaa rauhan ,kun et täytä miltään osaa Jumalan tahtoa.
        Ja tuo saatanallinen rauha koituu iänkaikkiseksi eroksi Jumalasta.

Jeesus on ainut todellisen rauhan antaja,joka myös kestää koetuksetkin.

Saatana haluaa tappaa, ristää ja vihaa sitä osaa meissä joka on sineetiksi annettu iankaikkiseen elämään.

Saatana itse tietää loppunsa olevan lähellä lopulliseen tuomioon ja siksi riehuu haluten viedä mahdollisimman monen mukanaan kadotukseen.

Jumala astui Jeesuksen ruumiissa,- koko maailman tietoisuuteen. Olemme kuulleet Evankeliumin sanoman ja sen vastaanottaneet.

Tämän Jeesuksen ruumin ja veren kautta on iankaikkinen elämä saavutettavissa. Uskomalla ja vastaan ottamalla Kristuksen elämäänsä.

• sisältö

Olen tutustunut helluntailaisuuteen vuosien ajan monilla keskustelupalstoilla, mm. heidän omilla sivuillaan.

Yksi helluntailaisuuden mielestäni omituinen piirre on se, että kaikenlaiset ihmeet ja ulkoiset asiat ovat ensimmäisellä sijalla, jotta henkilö voisi olla oikeassa uskossa. Mainitsen tässä vain muutamia:

Pitää osata puhua kielillä.

Pitää uskoa kultahippujen ilmestymisiin kokouksissa.

Pitää uskoa omituisiin ihmeparantumisiin, kuten jalkojen pidennyksiin.

Ulkomailta tuodaan saarnaajia, joiden sanat pitää kritiikittä uskoa. Näille saarnaajille kerätään runsaat rahat, jotta heilla on varaa lennellä yksityiskoneillaan.

Rahan ja yleensä menestyksen korostuminen helluntailaisuudessa on myös sellainen ilmiö, joka panee vieroksumaan.

Opiskelun ja erityisesti tieteiden väheksyminen on yksi helluntailaisuuden ilmenemismuoto, tieto kun murentaa joidenkin helluntailaisten ilmiöiden ja dogmien uskottavuutta.

Jotkut helluntailaisuuden fyysiset ilmiöt ovat vastenmielisiä: naurunrätkätys, hyppiminen ja riehuminen, kaatuminen, konttailu ja huuto. Jotkut videoidut tilaisuudet ovat suorastaan irvokkaita.

Helluntailaisuuden silmitön viha sukupuolisia vähemmistöjä kohtaan ihmetyttää. Vaimo ei myöskään ole tasa-arvoinen jäsen helluntaiperheessä, saati seurakunnassaan.

Mm. nämä mainitsemani ilmiöt ovat niin ensisijaisia ja tärkeitä helluntailaisuudessa, että itse uskonnosta puhuminen jää toisarvoiseksi. Helluntailaisuus näyttää noiden asioiden kanssa melko omituiselta lahkolta, vaikka se luetaankin kristillisiin uskontoihin.

Entisessä työyhteisössäni oli aikoinaan pari helluntailaista. He tekivät työnsä ihan OK, mutta sosiaalisesti he olivat aika varautuneita ja eristäytyneitä. Työtovereiden välinen keskustelu ja muu yhteydenpito ei heidän kanssaan onnistunut. Saattoi nähdä, että me muut olimme "maailmasta" eikä meidän kanssamme saanut kaveerata.

• Luin sinun kirjoituksesi, ilmeni että et ole koskaan käynyt seurakunnassa, vaikka muilta osin oletkin tutustunut.

Mielestäni asiat,- mitä toit esiin on hyvää kritiikkiä meitä kohtaan, monin paikoin olet oikeassa.

Helluntaiseurakuntien sisällä on vääränlaisia ääri- ilmiöitä ja näistä on keskusteltu liikkeen sisälläkin ja nähtävästi siinä on vielä työsarkaa eteenpäinkin.

Helluntailaisten perimmäinen tarkoitus ei missään nimessä koskaan ole ollut hakea pelkästään ulkoisia ilmiöitä, niitä esiintyessä, ovat enemmän olleet seurausta Jumalan jonkin asteisesta kohtaamisesta.

Kyllä tarkoitus on olla raamatullinen seurakunta jonka tehtävänä on välittää ilosanomaa Jeesuksesta. Mutta siinä ei olla aina onnistuttu parhalla mahdollisella tavalla.

Kiitos hyvästä kritiikistä!

• luettavaa
        JoikaM40 kirjoitti:

Luin sinun kirjoituksesi, ilmeni että et ole koskaan käynyt seurakunnassa, vaikka muilta osin oletkin tutustunut.

Mielestäni asiat,- mitä toit esiin on hyvää kritiikkiä meitä kohtaan, monin paikoin olet oikeassa.

Helluntaiseurakuntien sisällä on vääränlaisia ääri- ilmiöitä ja näistä on keskusteltu liikkeen sisälläkin ja nähtävästi siinä on vielä työsarkaa eteenpäinkin.

Helluntailaisten perimmäinen tarkoitus ei missään nimessä koskaan ole ollut hakea pelkästään ulkoisia ilmiöitä, niitä esiintyessä, ovat enemmän olleet seurausta Jumalan jonkin asteisesta kohtaamisesta.

Kyllä tarkoitus on olla raamatullinen seurakunta jonka tehtävänä on välittää ilosanomaa Jeesuksesta. Mutta siinä ei olla aina onnistuttu parhalla mahdollisella tavalla.

Kiitoksia itsellesi siitä, että et kieltänyt mainitsemieni ääri-ilmiöiden olemassaoloa ja kirjoitit muutenkin maltillisesti. Onko sinin kaltaisiasi helluntailaisia enemmänkin?

En todellakaan ole käynyt helluntailaisten tilaisuuksissa enkä luultavasti käykään, sillä monet mainitsemistani (mielestäni) kielteisistä ilmiöistä esiintyvät useimmiten juuri näissä tilaisuuksissa ja erityisesti massatilaisuuksissa. Niissä on helppo ja miltei pakollistakin yhtyä muiden menoon ja ylilyöntejä taatusti tulee, kun porukka on rockkonsertin kaltaisessa joukkopsykoosissa.

Toivottavasti sinun kaltaisiasi fiksuja ja kirjaimellisesti jalat maassa pitäviä helluntailaisia on silti enemmistö. Onhan koko helluntaiyhteisönkin kannalta käsittääkseni toivottavaa, että teitä ei enempää yhdistettäisi ensimmäisessä kirjoituksessani mainittuihin älyttömyyksiin.

Ulkopuoliselta näkökannalta kyse alkaa nimittäin noiden ilmiöiden kanssa olemaan jo helluntailaisten yhteiskuntakelpoisuudesta. Jos koulutusta ei arvosteta, sairaat raahataan saarnaajien käsiteltäviksi ja demoneja haistellaan toisinajattelijoissa, niin siinä kyllä muun väestön yhteistyöhalut karisevat.

Muistelen nimittäin lukeneeni tehdystä selvityksestä, jossa helluntailaisia pidettiin liki mormonien ja jehovantodistajien kaltaisena eristäytyvänä ja omituisesti käyttäytyvänä uskonlahkona. Sellaisen mielikuvan muuttamisessa, mikäli sitä halutaankaan muuttaa, kuluu paljon aikaa ja tupakkia :)

• niki
        JoikaM40 kirjoitti:

Luin sinun kirjoituksesi, ilmeni että et ole koskaan käynyt seurakunnassa, vaikka muilta osin oletkin tutustunut.

Olen käynyt pienenä noin 4-13 vuotiaana, helluntaiseuroissa isäni kanssa! En ole varmaankaan kymmeneen vuoteen siellä käynyt, einkä oikein uskaltaisikaan! Pienet traumat jäi, kun olin ainut lapsi yleensä siellä ja mietin että miksi kaikki tädit ja sedät huutavat kovalla äänellä ja puhuvat siansaksaa!!! Se oli aika outoa pienelle lapselle, isä aina halusi ottaa minut mukaan ja kasvattaa minusta kunnon uskovaisen. Itse en pystynyt päättämään vaan kuljin isäni mukana vaikka en aina tahtonutkaan.

Ei minusta silti ole tullut raamatun-vihaajaa, joka päivä tulee rukoiltua ja uskon Jumalan sanoihin edelleen. En syytä isäänikään vaan arvostan hänen kasvatusperiaatteitaan vaikka eivät ne aina ole olleet parhaasta päästä!Itse en käy juurikaan kirkossa tai muussakaan hengellisessä toiminnassa vaikka mielestäni jollain lailla uskonnolinen olenkin!

Veljeni joka kulki myös monesti mukana, kävi myös helluntailais kasteen 13-vuotiaana. Hän on minua vanhempi ja tätänykyään ateisti! Hän Vihaa uskonnollisia keskusteluja!

Uskon että nämä tapahtumat ovat vaikuttaneet minun ja veljeni nykytilanteisiin! Miksi Helluntailaiset eivät ajattele lapsia, ei lapset ole aikuisia!

• niki kirjoitti:

Olen käynyt pienenä noin 4-13 vuotiaana, helluntaiseuroissa isäni kanssa! En ole varmaankaan kymmeneen vuoteen siellä käynyt, einkä oikein uskaltaisikaan! Pienet traumat jäi, kun olin ainut lapsi yleensä siellä ja mietin että miksi kaikki tädit ja sedät huutavat kovalla äänellä ja puhuvat siansaksaa!!! Se oli aika outoa pienelle lapselle, isä aina halusi ottaa minut mukaan ja kasvattaa minusta kunnon uskovaisen. Itse en pystynyt päättämään vaan kuljin isäni mukana vaikka en aina tahtonutkaan.

Ei minusta silti ole tullut raamatun-vihaajaa, joka päivä tulee rukoiltua ja uskon Jumalan sanoihin edelleen. En syytä isäänikään vaan arvostan hänen kasvatusperiaatteitaan vaikka eivät ne aina ole olleet parhaasta päästä!Itse en käy juurikaan kirkossa tai muussakaan hengellisessä toiminnassa vaikka mielestäni jollain lailla uskonnolinen olenkin!

Veljeni joka kulki myös monesti mukana, kävi myös helluntailais kasteen 13-vuotiaana. Hän on minua vanhempi ja tätänykyään ateisti! Hän Vihaa uskonnollisia keskusteluja!

Uskon että nämä tapahtumat ovat vaikuttaneet minun ja veljeni nykytilanteisiin! Miksi Helluntailaiset eivät ajattele lapsia, ei lapset ole aikuisia!

Kiitos tuosta kertomastasi kokemuksesta ja sen vaikutuksista sinuun. Asian minkä toit esille siinä olisi tarkistamisen varaa meillä Helluntailaisilla. Ei minustakaan ole oikein että huudellaan ja että käyttäytyminen menee poikkeavaksi. Järjestys toki pitää olla ja käytös sen mukaista. Hysteriaa ja kaaosta ei tulisi olla missään seurakunnassa, eikä kirkossa. Niissä Helluntaiseurakunnissa missä olen itse mukana on ollut rauhallista ja maltillista, ja mikäli on ylilyöntejä tullut on ne jätetty omaan arvoonsa.

• fri
        niki kirjoitti:

Itse kävin myös pikku lapsesta lähtien helareiden kokouksissa,eikä minusta siellä mitään tramaattista esiintynyt.

Nuorukaisena kuitenkin maailma houkutteli ja sitää alamäki alkoi.

Ehkä nämä tupakat ja viina ryypyt olivat alkuun miehen näytöksi,eli piti hieman näyttää,kuinka sitä miehet uskaltaa,vaan tulikin aika kun mies ei itse hallinnut "syntiä",vaan vei sinne minne tahtoi.

Olen kyllä kiitollinen,että lapsuudessani sain kuulla evankeliumia,koska tuli tilanne jolloin "tiesin mihin kääntyä".

Jeesus kutsui ja nöyrryin myöntävän vastauksen antamaan tuohon armon kutsuun.

Eli murheeni nousee,kun lapsille ei raamatullista pohjaa tarjota jo nuoruudessaan,esim. kouluissa.

• tosi on

olen käynyt hellarien kokouksissa ja voin todeta et karmivaa oli.Ihmiset huusi ja molotti sitä siansaksaa ja muutenkin heidän käyttäytymisensä oli täysin ällistyttävää aikuisilta ihmisiltä.Ja sen sanon etten milloinkaan ala hellariksi ja jos en taivaaseen muuten pääse niin antaa olla sitten.Ja tuntuu et rikkaat ne siellä on joka paikassa suuna ja päänä niillä ei ole mitään muuta tarvetta kuin mainostaa et on rahaa ykskin akka mainitsi veljensä talossa olevasta kokouksesta,mutta ei voinut vastustaa sanoa et se on paikkakunnan rikkain talo,tämä vain yksi tapaus muitten joukossa.Se on turha sanoa et ei joka seurakunnassa ole semmoista,mutta kyllä on.Ja annas olla ennen ne huorahtavat ja juopot hellari naiset nyt ne luulee olevansa mitä ihanampia ja rakastavampia ihmisiä,mutta katsokaas nyt ne peittää sen ja tekee salaa sitä.Ja tämä on totta vaikka muuta väitätte.

• Huomioitavaa on että uskossa olemiseen liittyy hengellinen ulottuvuus, joita ei niin kaikkea aina ymmärrä.

Jumalan palvonnasta on kokonaisuudessaan kyse.( hengellistä)

Tämä ns. kielillä puhuminen kuulostaa oudolta sivullisen korviin. Sen käyttäminen ei pitäisi olla seurakunta kokouksessa julkista tai äänekästä meluamista--vaan salaista hiljaisuutta/yhteyttä ihmisen ja Jumalan välillä.

Raamattua seuraavaksi:

1 Kor 14:23 "Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne"

Kielillä puhumiseen löytyy raamatusta perusteita, joten mistään Helluntailaisten omasta ilmiöstä ei pitäisi olla kyse. Seuraavista jakeet osoittaa mitä kielillä puhuminen on..

1 Kor14:2 "Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä."

1 Kor 14:4 "Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa"

• Pyhä Henki

valtaa seurakunnan ja muuttaa ihmisiä sisäisesti. Siinä tapahtuu paljon itkua ja naurua yms kun tunne-elämää vapautetaan esim lakihenkisen helluntailaisuuden kahleista. Pyhän Hengen vastustaminen kuolettaa seurakunnan, niinkuin täällä suomessa monessa vanhassa seurakunnassa on tapahtunut. Ei Paavali tarkoittanut opetuksellaan Pyhän Hengen sammuttamista, vain oman hörhöilyn tai demonivaikutusten lopettamista.

• eräs pettynyt

Olen käynnyt helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa kauan aikaa.Entisellä kotiseudullani kävin paljon helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa ja myös kuuluin siihen ja se oli ihanaa aikaa ja oli myös ystäviä seurakunnassa,mutta sitten tuli muutto toiselle paikkakunnalle ja liityin myös uudella paikkakunnalla helluntaiseurakuntaan,mutta en löytänyt silti hengellistä kotia ja olen melko yksinäinen seurakunnassa ja minulle ei ole tullut ystäviä seurakunnassa.Paikkakunta on pieni asukasluvultaan jossa nyt asun.Niin helluntaiseurakunta on sisäänlämpiävä ja tuntuu että se haluaa toimia vain oman paikkakunnan hyväksi ja paikkakuntalaiset jotka kunnalla asuu niin ne ovat tervetulleita seurakuntaan,mutta jotka muualta suomea muuttaa ja liittyy seurakuntaan,ne jäävät ulkopuolelle seurakunnassa ja niitä ei oteta mukaan toimintaan seurakunnassa.
        Minä olen pettynyt helluntaiseurakuntaan.

• sama
        eräs pettynyt kirjoitti:

Olen käynnyt helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa kauan aikaa.Entisellä kotiseudullani kävin paljon helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa ja myös kuuluin siihen ja se oli ihanaa aikaa ja oli myös ystäviä seurakunnassa,mutta sitten tuli muutto toiselle paikkakunnalle ja liityin myös uudella paikkakunnalla helluntaiseurakuntaan,mutta en löytänyt silti hengellistä kotia ja olen melko yksinäinen seurakunnassa ja minulle ei ole tullut ystäviä seurakunnassa.Paikkakunta on pieni asukasluvultaan jossa nyt asun.Niin helluntaiseurakunta on sisäänlämpiävä ja tuntuu että se haluaa toimia vain oman paikkakunnan hyväksi ja paikkakuntalaiset jotka kunnalla asuu niin ne ovat tervetulleita seurakuntaan,mutta jotka muualta suomea muuttaa ja liittyy seurakuntaan,ne jäävät ulkopuolelle seurakunnassa ja niitä ei oteta mukaan toimintaan seurakunnassa.
        Minä olen pettynyt helluntaiseurakuntaan.

Hei!Kuulun helluntaiseurakuntaan ja se on aika pieni seurakunta.Onko mahdollista pyytää siirtoa naapurikuntaan suurempaan helluntaiseurakuntaan?
        Se helluntaiseurakunta johon kuulun,on pieni ja on vanhempaa väkeä,mutta naapurikunnassa on nuorempaa väkeä seurakunnassa.

Toivon vastausta kysymykseeni,onko mahdollista vaihtaa seurakuntaa?

• neuvoo
        sama kirjoitti:

Hei!Kuulun helluntaiseurakuntaan ja se on aika pieni seurakunta.Onko mahdollista pyytää siirtoa naapurikuntaan suurempaan helluntaiseurakuntaan?
        Se helluntaiseurakunta johon kuulun,on pieni ja on vanhempaa väkeä,mutta naapurikunnassa on nuorempaa väkeä seurakunnassa.

Toivon vastausta kysymykseeni,onko mahdollista vaihtaa seurakuntaa?

niin minä olen tehnyt, suomi on vapaa maa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe