it-maailman menoa mielipide

koodaus & suunnittelu ...

On ihan liian yliarvostettua hommaa.

Loppupeleissä on aivan yksinkertaisista asioista kysymys. Täytyy vain huomioida eri rajapinnat miten liitytään minnekin ja miten koko roskaa olisi mahdollisimman helppo ylläpitää. Onko koko roska parametrisoitu järkevästi jne...

Ihan apinan hommmaa, miksi siitä pitäisi maksaa liikaa. Mutta Projektipäällikön homma onkin oiken super sinpanssin homma. Olet vain seurustelu-upseerina ja juttelet mukavia. Et sano ei, vaan otetaan selvää, vaikket ymmärrä mistä puhutaan. Aikataulutkin saat suunnittelijoiden suusta, jotka vain kirjaat paperille.

Et ole edes Mies, vaan otat onnistuneista projekteista kaiken kunnian itsellesi ja bonukset pahimmassa tapauksessa, vaikka se kuuluisi porukalle....

Sitten itketään kun on yt-neuvotteluja ja muuta. Eikö ole sen verran miestä niin kuin esim. mtv3:lla ja yle:lla, että pistetään homma seis kun potkitaan.

Mutta tässä maailmassa alistutaan ja hyssytellään... ei se mua koske. Ihan lapasia koko sakki. Kääntäisittekö poskea jos joku tuikkaisi turpaan grilli jonossakin?

terveisin Ihmettelijä

12

3534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

... hyvä huumorintaju sulla!

• on nähty

Aivan, nämä projekti simpanssit juoksevat kaverin a paikalta kaverin b ja sitten seuraava kohde on kaverin b paikalta kaverin a paikalle. Siinä välissä sitten käydään itkemässä joku hyvä juttu ja taas rupattelu kierros jatkuu. Sitten itketään että on valtavasti hommia vaikka todellisuudessa niitä ei ole tai jos on niin se on sellaista itsestäänselvyyksien jauhamista jossain palaverissa joka ei muuta mitään, viikosta toiseen nämä "neidit" juoksevat skraka päällä edes takas ja leikkivät jotain maanperuspilaria, mutta kun tulee ongelma yleisin vastaus on :" ei tämä minulle kuulu, mun täytyy lähteä", ja sama ruljanssi jatkuu. Olen ihmetelly näitä projekti simpansseja että miksi heille maksetaan samasta hommasta kuin työttömille 10 kertainen palkka? Työttömät tekevät samaa hommaa eli istuvat kuppiloissa ja viettävät aikaa, mutta nämä simpanssit saavat siitä samasta touhusta käsittämättömän korvauksen. Työttömät tosin ovat omasta syystään useasti työttömiä mutta nämä simpanssit ovat taas ihan omaa syytään loisia! On tämä ihmeellistä touhua!

• Yamma

Arvoisa Ihm... Provosoija

Koodaus ei usein ole rakettitiedettä. Monien muiden alojen tapaan on kuitenkin olemassa kovasti eritasoisia tehtäviä yhden nimikkeen alla. Uskallan väittää, että korkeintaan 25% ihmisistä on kykenevä ryhtymään oikeaksi systeemitason koodaajaksi...

Monesti näkee, että projektipäällikköinä toimii suoraan koulun penkeiltä tulleita, tai entisiä "oikean" työn tekijöitä, jotka eivät ole siinä hommassa olleet kovin hyviä. Kaikkihan tietävät, ettei pätevää koodaajaa hevillä päästetä irtautumaan hommistaan.

Aika monessa yrityksessä myös projektipäälliköiden määrä on liian suuri. Siitä seuraa luppoaikaa ja itsensä tarpeelliseksi tekemistä.

Vaan kokeilkaapa huviksenne tehdä hommia ilman projektipäällikköä. Vähänkään isommassa projektissa katastrofi on valmis muutamassa viikossa. Jokaisella alalla ollaan aina ruohonjuuritasolla vakuuttuneita, että kaikki johtajat ovat vaan peukalo perseessä istuvia tyhjäntoimittajia.

Kerrohan mistä äärimmäisen vaativasta tehtävästä sinulle maksetaan? Vai maksaako sinun elämisesi sittenkin kela tai sossu?

• on nähty

Minulla on omakohtaisia kokemuksia siitä että projektipäällikkö on täysin tarpeellinen kapistus, hänen hommansa hoitavat kaikki muut ja hän sitten kerää aineistoin istuu 2 tuntia palaverissa ja tulee itkemään että tehkää orjat, on siinä kovaa hommaa

• original ape

Valitettavasti saan leipäni itsekkin tästä apinan ja sinpanssin välimuodosta, mutta olen vain niin pirun kyllästynyt....

terveisin Ihmettelijä

• "Uskallan väittää, että korkeintaan 25% ihmisistä on kykenevä ryhtymään oikeaksi systeemitason koodaajaksi... "

tarkoittanet, että "kodareista" korkeintaan 25%...? Jos taviksista on kyse, niin väitän, että tuo luku on huomattavasti pienempi. Kodaamisen perusteidenkin tajuaminen on tavikselle haaste, saati sitten osaaminen.

• Koda Kaveri
        e_tony kirjoitti:

"Uskallan väittää, että korkeintaan 25% ihmisistä on kykenevä ryhtymään oikeaksi systeemitason koodaajaksi... "

tarkoittanet, että "kodareista" korkeintaan 25%...? Jos taviksista on kyse, niin väitän, että tuo luku on huomattavasti pienempi. Kodaamisen perusteidenkin tajuaminen on tavikselle haaste, saati sitten osaaminen.

Kodaamisen ? Ma niinku luulin et kodaaminen o sama kuin naiste pokaaminen.

• Kode
        e_tony kirjoitti:

"Uskallan väittää, että korkeintaan 25% ihmisistä on kykenevä ryhtymään oikeaksi systeemitason koodaajaksi... "

Ehkä 5-10%.

Ylipäätään koodaajista paras 5% pystyis tekemään huonoimman 50% hommat itse jos niikseen tulis.

• ...
        original ape kirjoitti:

Valitettavasti saan leipäni itsekkin tästä apinan ja sinpanssin välimuodosta, mutta olen vain niin pirun kyllästynyt....

terveisin Ihmettelijä

sitten alat arvostella kaikkia, jos oma duuni vituttaa? Maailma ei ole ihan niin yksinkertainen kuin väität. Koodari&suunnittelija on hemmetin huono koodari&suunnittelija, jollei osaa kuin toteuttaa rajapinnat ja se on sitten siinä. Hyvä tonttinsa hallitseva koodari on projektille tärkeämpi kuin tosi vittuuntunut projektipäällikkö. Vaihda siis koodariksi ja jätä tylsät palaverit ja asiakkaiden kanssa kädenväännöt muille, mutta tyydy myös heikompaan liksaan. Näin se menee.

• Jeppe

Oli sitten yliarvostettua tai ei, niin tiettävästi jokainen voi itse vaikuttaa, miten pelimerkkinsä pelaa tässä elämässä. Aina ei tietenkään voi onnistua. Jokainen meistä on omalla tavallaa yhtä tarpeellinen tai tarpeeton.

• RonJ

... että vaikka projektipäällikön rooli on paskahommien aatelia niin pp:t on silti projektien tärkeimpiä jätkiä.

Simpanssin hommiin nimittäin kuuluu pitää nämä koodereiksi itseään kutsuvat vellihousut tekemässä töitä eikä haaveilemassa sertifikaateista ja surffaamassa mitä suosikki-open source-kirjastojen maailmaan tänään kuuluu.

Mielellään projektipäällikötkin varmasti tekisivät muutakin kuin lastenhoitajan tehtäviä.

• totuuden torvi

Painetaanpä tämä asia nyt villasella. Ala on menossa semmoista kyytiä pois suomesta näiden riistäjä yritysten offshorejen yms. myötä.

Kohta ei tarvitse surkutella näillä asioilla ja voi alkaa tehdä oikeita töitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4259
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      852
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      837
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      773
    Aihe