Minua kiinnostaisi lukea romaaneja jotka sijoittuvat suomeen 1900-luvun alkuun, sota-aikaan tai sodan jälkeisiin vuosiin (ei kuitenkaan ihan sotaromaaneja). Erityisesti kiinnostaisi kirjat joista oppii suomen historiaa, samalla mielenkiintoisen ja sujuvan tarinan kanssa. En ole itse kovin kokenut kirjojen lukija...Pidän yleensä kirjoista jotka kuvaavat ajan ilmiöitä ja tavallisten ihmisten elämää. Eli kertokaa jos olette lukeneet tämän tapaisia kiinnostavia kirjoja! Kertokaa kirjasta hieman, esim. minne sijoittuu, päähenkilö, tyylilaji, perustuuko tositarinaan, miksi oli mielenkiintoinen...
Suomalaista historiaa
10
1061
Vastaukset
- Echo
Aivan heti tuli mieleen Raija Orasen Maan aamu -trilogia (Maan aamu, Huviretki, Pitkät hiukset). Kerronta on mukavaa ja Oranen käyttää runkona historiallisia tapahtumia, jonka toimijoina ovat fiktiiviset henkilöt. Tässä trilogiassa tarina kulkee kartanon väen ja työväestön välisissä tapahtumissa, veljessodan kautta 30-luvulle ja kohti talvi- ja jatkosotia.
Suosittelen!
Myös Pirjo Tuomisella on mukavasti kirjoitettuja historiallisia romaaneja, joskaan en osaa yhtäkkiä sanoa mikä voisi sopia tiedustelemaasi ajankohtaan. - Sologdin.
on suomalaisen arjen kuvaajana ylittämätön. "Iijoki-sarja" on tasan sitä mitä peräänkuulutat. Suomalaisen ihmisen elämän elämänmakuista, realistista kuvausta. 1900-luvun alkupuolella syntyneet ovat saaneet vaskea kestävämmän monumentin Kallen kirjoista. Nautittavaa, vähäeleistä, toteavaa kerrontaa. Lukijan omille ajatuksille jää tilaa.
- nukuttavaa
Anteeksi. Pakko todeta: "Lukijan omille ajatuksille jää tilaa" = kuolettavan tylsää.
Päätalo on kansallinen monumentti itse, mutta ehkä kirjansa on aikakautensa tuote, teksti jäänyt ajan pyörän rattaisiin.
Tottakai ymmärrän, että Päätalo on äärimmäisen suosittu, mutta ehken kuitenkaan suosittelisi henkilölle, joka ei ole "kokenut" lukija. - edellinen
nukuttavaa kirjoitti:
Anteeksi. Pakko todeta: "Lukijan omille ajatuksille jää tilaa" = kuolettavan tylsää.
Päätalo on kansallinen monumentti itse, mutta ehkä kirjansa on aikakautensa tuote, teksti jäänyt ajan pyörän rattaisiin.
Tottakai ymmärrän, että Päätalo on äärimmäisen suosittu, mutta ehken kuitenkaan suosittelisi henkilölle, joka ei ole "kokenut" lukija.Halutessani ajatuksilleni tilaa, istun ja mietin. Lukiessani haluan uusia ajatuksia, virikkeitä, innostuksen tunteita ja tunteiden virtaa. Ehkä siksi Päätalo ei kuulu suosikkeihini. Haen kirjoista muuta kuin arkirealismia ja tasaista poljentaa...
kirjat merkitsevät meille kaikille erilaista nautinnon lähdettä! - Sologdin.
edellinen kirjoitti:
Halutessani ajatuksilleni tilaa, istun ja mietin. Lukiessani haluan uusia ajatuksia, virikkeitä, innostuksen tunteita ja tunteiden virtaa. Ehkä siksi Päätalo ei kuulu suosikkeihini. Haen kirjoista muuta kuin arkirealismia ja tasaista poljentaa...
kirjat merkitsevät meille kaikille erilaista nautinnon lähdettä!"Minua kiinnostaisi lukea romaaneja jotka sijoittuvat suomeen 1900-luvun alkuun, sota-aikaan tai sodan jälkeisiin vuosiin (ei kuitenkaan ihan sotaromaaneja). Erityisesti kiinnostaisi kirjat joista oppii suomen historiaa"
Lähdin suosittelemaan luettavaa näillä reunaehdoilla. En ymmärrä mitä sinun mieltymyksesi kuuluvat tähän asiaan. Joillakin toisilla toivomuksilla olisin suositellut Kurt Vonnegutia.
- Sara
Täällä Pohjantähden alla -trilogia on ehdottomasti lukemisen arvoinen.
- Lumoutunut
Lue Topeliuksen Välskärin kertomuksia.
Tosin se ajoittuu jo aikaisemmille vuosisadoille, mutta voin taata sen olevan täyttä tavaraa vielä tänäkin päivänä. On hallitsijoita, nälkävuosia jne. Älä säikähdä, sarjassa on kuusi osaa...Välskärin kertomuksia oli suurten ikäluokkien Taru sormusten herrasta. Nyt se tuntuu melodramaattiselta ja turhan ihanteellisen isänmaalliselta - sellainenkin kahjo sotahullu kuin Kaarle XII esitetään suurena puhdasotsaisena idolina (ai, Ruotsissahan ne juhlivat vielä sitä Kaarlea). Mutta kannattaa silti lukea, historiaa ja seikkailua, dramaattisia kohtauksia riittää. Niin, ja se sormus ("Rex regi rebellis") käyttäytyi melkein kuin Tolkienin tarun sormus, koitui usein kantajansa turmioksi.
- neptun6
Hieno kuvaus kansalaissodan jälkeisestä ajasta Kotkassa nuoressa Suomen tasavallassa.
Aika paljon Pekkasen omaelämänkertaa. Nuoren, älykkään , epävarman pojan (Samuel Oino) kehitystarinaa 20-luvun vähitellen kohentuvissa olosuhteissa.
Ei liian vaikea eikä pitkä. Suosittelen ! - romantiikka
Ehka muistat tv-sarjan Kun taivas repeaa?? Sarja on kumminkin laimea versio kirjasta...Kirja kertoo siis jatko-sodasta. Tarinaa kertoo lotta ja sissi vuorotellen. Kirjan edetessa kertojien elamat kietoutuu yhteen ja ilmassa on romantiikkaa.. Kuuluu EHDOTTOMASTI mun lempikirjoihin. oon lukenu kyseisen kirjan varmaan kolmeen kertaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih547168Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113314Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1421605Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2451424- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 891220
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124