Ostan työkseni puuta yhdelle kolmesta suuresta.
Kolmen kuukauden kuluttua kaikista puukaupoista maksetaan myyntivero.Sahojen surkea tilanne on kaikkien meidän tiedossa ja tuontipuu nakertaa suomalaisen metsänomistajan tiliä.
Puun reaalihinta on laskenut ( ei kuusitukki) viimeisen kymmene vuoden aikana kuin lehmän häntä ( jos sallitaan pohjalainen ilmaisu).
Erityisesti kuitupuun hintakehitys on olut surkea.
Toisaalta raakapuun liikkuminen maailman markkinoilla on muuttunut radikaalisti. Puut tehtaille otetaan sieltä, mistä halvimmalla saadaan.
Kuitenkin puun kasvattaminen kaikkine kuluineen on nykyisellä ( erityisesti kuidun) hintatasolla , ajettu liian alas (henh.koht.mielipide). Niin tai näin, minua puun ostajana mietityttää, mikä on puunmyyjän näkemys vuoden 2006 tilanteesta. Mitä vaaditaan, että kauppa käy? Metsäteollisuuden näkemys on se, että hinnakorotuksia ei tarvita,tuontia lisätään ja omia metsiä hakataan ( eräällä yhtiöllä 1milj/ha)
Metsänomistajien kommentteja?
Myyntivero
5
1334
Vastaukset
- verollinen
Itselläni on ollut reilun sadan hehtaarin tila puolen kymmentä vuotta omistuksessa ja olen ollut koko ajan myyntiverossa. Minun mielestä on annettava tulla nyt sen myyntiveron kaikille voimaan ja jatkettava puukauppaa sillä pohjalla. Eihän sillä käytännössä ole metsän kasvulle ja kehitykselle merkitystä mitä veroa maksaa. Hoitamaton metsä kun ei tuota niin kuin hoidettu. Ja onhan se valtionkin meiltä metsänomistajilta verot saatava. Minusta ollaan samalla viivalla 2006 vuoden alussa kaikki mo:t. Itse olen myynyt puuta tasaisesti joka vuosi, harvennuksilta ja myös avohakkuulta. Jos myynti on sivullisesta ollut hölmöä niin omaahan saa myydä milloin haluaa. Suotta metsäyhtiöt tässä alkavat hintaa liikuttamaan jos se on käytännössä tappiollista, ainahan myyjä lisää haluaa mutta markkinat määrää hinnan. Hintakehitys on ollut surkea kuitupuulla ja siinä se hinnankorotus olisi paikallaan.
- EU-avustaja
Saan loppusyksystä uuden metsäsuunnitelman, tuskin se paljon aikomuksiani ja toimintatapaani muuttaa. Lahoamista lähestyvät kuusikot aikanaan nurin, harvennus- ja väljennyshakkuut ajallaan.
Tosin tälle syksylle en ole tehnyt vuotuista kauppaa, taidan odottaa vuoden vaihteen yli.
Miten paljon on tuota pankkirahoitusta ruvettu käyttämään, jolla voi kiertää myyntiveron 5 %:n kustannuksella? Ja miten tarkkaan arviodaan puukaupan kuutiomäärä? Onko mahdollista "vedättää" määrää ja ennakkomaksua? ON aika "kummallinen" se kohta, että jos myyjä joutuu palauttamaan pankin rahoittamaa ennakkomaksua, niin se lasketaan vähennyskelpoiseksi menoksi. Suorastaan huokutteleva veronpienennysmahdollisuus pinta-alaverossa oleville isoa kauppa suunnitteleville metsänomistajille, joilla on "sopivia tuttuja" mhy:ssä ja ostomiehissä! Leimikkoarvioon vaikka 2000 mottia, lopullinen kauppa 1500. Erotus 500 mottia x keskihinta vaikka 30 euroa = 15 000 euroa eli 90 000 mk. Rahat käytössä vaikka vuoden ja palautuksen voi laittaa vähennyksiin!myyntiverossa, mutta tuossa arviojutussa tosiaan
olis jollakin mahdollista saada seuraavankin vuoden myynti aika pienellä verotuksella, jos saa vaan virman merkkaamaan "reilusti" puuta kauppaan.
Esimerkistä 500 mottia!!!
- Klapi
Nostatte hintaa. Niin yksinkertaista se puun liikkeelle saaminen on. Markkinavoimat ne jyllää puukaupassakin. Kuidun hinta ainakin saisi olla korkeampi.
- Harras-taja
Voisi kokeilla laskea hintaa aina vähitellen ja katsoa kenellä on tullut patoutunutta myyntitarvetta (pitempään ollut myyntiverossa). Sehän menisi kuin pörssi, että nyt on huono hinta, mutta huomenna on vielä huonompi...
Harvennetaan ja kunnostusojitetaan entiseen malliin ja vähän tarkkaillen (myyntiverollinen jo).
Toivottavasti valtiovalta hoitaa tämän kuitupuuhinnan näillä energia-asioilla (eli menisivät vastaavan hintaan energiaksi), vaan luulempa että riukupuutkin ovat tukkeina, ennenkuin sieltäpäin valmista tulee.
Milloin MHY vastaa huutoonsa, jota se hehkutti pari vuotta sitten lehdessään: tukkimetsän omistaja on kuningas vuonna 2006!
En uskonut silloin ja luulenpa että viimeisiltäkin uskovaisilta on toiveet haihtuneet.
t. Tukkimetsän "kuningas" v. 2035 (toivottavasti edes omistaja)!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233520- 122346
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241428
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141246