Miten saada hevoselle selkään enemmän lihaksia?!

Suomenhevonen21

Niin elikkä siinä se tuli. Mulla on 21 vuotias SH ja pitäis saada selkään enemmän lihaksia, mutta miten? Muuten on tosi hyvässä kunnossa lihaksia löytyy kaulasta takajaloista/etusista jne. Niin eli miten voisi vahvistaa selkälihaksia? Jos jollain on joku hyvä konsti kertokaa ihmeessä :)

8

9414

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole juuri...

...muita vaihtoehtoja kun ratsastaa hevosta peräänantoon.Siinä se slkä vahvistuu parhaiten.

• Annie

Pistäppä gramanit ja lähde kävelemään mäkeä ylös alas tunniksi. Myös gramaneilla laukkaaminen pyöreässä muodossa auttaa. Molempia täytyy tehdä paljon, eikä tulokset näy heti. Hevosta ei myöskään saa vetää gramaneilla alas tai pakottaa..

• .........

Mitä hyötyä koet olevan gramaneista jos niillä ei saa vetää hevosta alas?Itse olen apuohjia vastaan,hevosen tulisi toimia ilman niitäkin.Paljon on kiinni ratsastajan taidoista mutta hevosta kohtaan on väärin käyttää apuohjia vetämään hevonen haluttuun muotoon jos ratsastajan taidot eivät siihen riitä.

Kokemattomampi ratsastaja jää helposti vetämään grmaneista ja tässä tapauksessa jossa kysyjä halusi vahvistaa hevosensa selkää,suosittelisin mieluummin joustochambonia eli "piuhoja".Niitä kun ei vedä liian tiukalle niin hevonen saa tarvitsemaansa tukea piuhoista ja pystyy kulkemaan matalassa muodossa.Joustavuutensa ansiosta pidän piuhoja miellyttävämpänä vaihtoehtona hevoselle jos ratsastaja ei ole kovin taitava ja tuloksia pitäisi kuitenkin saada.

Myös ravaaminen pää alhaalla,siis melkein turpa maassa tekee selälle hyvää kun lihakset venyvät niskasta häntään saakka.Siis jos hevonen tykkää "kyntää turvallaan" ravatessa löysin ohjin niin anna mennä vaan,rennon letkeää ravia niin selkä tykkää.

• Suomenhevonen21
        ......... kirjoitti:

Mitä hyötyä koet olevan gramaneista jos niillä ei saa vetää hevosta alas?Itse olen apuohjia vastaan,hevosen tulisi toimia ilman niitäkin.Paljon on kiinni ratsastajan taidoista mutta hevosta kohtaan on väärin käyttää apuohjia vetämään hevonen haluttuun muotoon jos ratsastajan taidot eivät siihen riitä.

Kokemattomampi ratsastaja jää helposti vetämään grmaneista ja tässä tapauksessa jossa kysyjä halusi vahvistaa hevosensa selkää,suosittelisin mieluummin joustochambonia eli "piuhoja".Niitä kun ei vedä liian tiukalle niin hevonen saa tarvitsemaansa tukea piuhoista ja pystyy kulkemaan matalassa muodossa.Joustavuutensa ansiosta pidän piuhoja miellyttävämpänä vaihtoehtona hevoselle jos ratsastaja ei ole kovin taitava ja tuloksia pitäisi kuitenkin saada.

Myös ravaaminen pää alhaalla,siis melkein turpa maassa tekee selälle hyvää kun lihakset venyvät niskasta häntään saakka.Siis jos hevonen tykkää "kyntää turvallaan" ravatessa löysin ohjin niin anna mennä vaan,rennon letkeää ravia niin selkä tykkää.

Heh, taidatte pitää minua vähän kokemattomana, mutta en ole. (: Apuohjia en käytä. Hevoseni osaa kulkea muodossa, mutta vielä tämä asia on vähän hakusessa, mutta voltilla se osaa tuon kyseisen homman hyvin. Elikkä kyllä se sen on hiffannut. (: Jepjep, huomattavasti tämä muotoon ratsastus on kova sana tässä asiassa. Ja niin vähän arvelinkin. Mutta jos jollekkin tupsahtaa mieleen jotain treenaus juttuja niin kirjoitelkaa ihmeessä. Suuret kiitokset vastaajille! (:

P.S En pakota hevostani muotoon, ja en halua sellaista tehdä, en apuohjilla enkä ilman!

• ..........
        Suomenhevonen21 kirjoitti:

Heh, taidatte pitää minua vähän kokemattomana, mutta en ole. (: Apuohjia en käytä. Hevoseni osaa kulkea muodossa, mutta vielä tämä asia on vähän hakusessa, mutta voltilla se osaa tuon kyseisen homman hyvin. Elikkä kyllä se sen on hiffannut. (: Jepjep, huomattavasti tämä muotoon ratsastus on kova sana tässä asiassa. Ja niin vähän arvelinkin. Mutta jos jollekkin tupsahtaa mieleen jotain treenaus juttuja niin kirjoitelkaa ihmeessä. Suuret kiitokset vastaajille! (:

P.S En pakota hevostani muotoon, ja en halua sellaista tehdä, en apuohjilla enkä ilman!

Yksi hyvä konsti on kävelyttää makiä.Siis nimenomaan kävelyttää,ravilla tai laukalla hevonen "pääsee helpommalla".Tekee hyvää myös pyllylle...

Tuosta muotoon ratsastuksesta sen verran että jos hevonen osaa oikeasti kulkea muodossa(ja ratsastaja ratsastaa sen alas) niin ei se ole pelkästä voltista eli tavutuksesta kiinni.Taivuttaessa hevonen kulkee helpommin kaula kikkuralla ja näyttää hyvältä mutta monesti totuus on silti kaukana rehellisestä peräänannosta.

Piuhat on ihan hyvä vaihtoehto jos ei meinaa tarpeeksi hyvin ratsastaessa kulkea "oikein päin" eli muodossa.Tai miksei vaikka reipas maastolenkki kävellen piuhat apuna.Ei mene tylsäsksi jyystämiseksi kentällä kun pääsee samalla katselemaan maisemia.:)

• Unknown
        Suomenhevonen21 kirjoitti:

No mullje suositeltu just sitä että pitäis käydä uittaa,jos on mahollista, ja sitä peruuttaa ylämäkee käydä kiipeilee. Ja vaikka kerran viikossa meet jonku toooosi pitkän lenkin käynnissä.

• Jossu

Alkuun täytyy todeta, että tuon ikäiselle ei enää noin vaan rakenneta hyviä lihaksia... lihaksilla kun on tapana surkastua ajan mittaan...

Mutta ennen kuin lihaksia lähdetään treenaamaan toden teolla, on hyvä tarkistaa että massaa (josta lihakset voivat muodostua) on riittävästi.

ylämäillä ja hankitreenillä on tehokas vaikutus sekä selkään että takaosaan.

• Heips! Meillä ollut sama "ongelma". Heppani on pääosin estehevonen, joten takapään lihakset ovat tosi hyvässä kunnossa. Selkälihaksien rakentamisessa mukana olivat ainakin nämä: lihasmassan kasvua edistävä lisärehu, pyöreäksi ratsastus, vaihtelevat maastot ja ihan vain lihaksien ja hevosen lämpimänäpito.

Pyöreäksi ratsastamisella tarkoitan sitä että isolla ympyrällä varsinkin ravissa kaulaa JA selkää ratsastetaan pyöreäksi, ei pelkästään päätä eteen-alas vaan koko hevosta tasaisesti pitkäksi, pyöreäksi ja rennoksi häntäluusta lähtien. Se tuntuu vähän siltä kuin nostaisi selkää keskeltä ylöspäin. Auttaa takuulla. Ja samalla takajalkoja alle ja asetusta.

Tosiaan myös joustochamboneilla juoksutus tekee terää kunhan hevonen uskaltaa ottaa niistä tukea ja rentoutua.

Myös kaikki taivutukset auttavat: väistöt, avot, sulut yms. Myös loppukäynissä kantsii taivutella volteilla mol. suuntiin. Taivutuksen pitäisi kestää vähintään 20s. jotta hyöty ilmenisi.

Lihaksien lämpimänä pito ihan sitä varten että kun niitä lihaksia syntyy, ne pysyvät eivätkä kipeydy.

Joillakin tutuillani hieronta on myös auttanut, mutta mä en aluksi voinut sitä kokeilla ainakaan selkään sillä eihän siellä ollut lihaksia mtä hieroa! x) Tsemppiä nyt, kyllä ne sieltä pikkuhiljaa ja kärsivällisyydellä tulevat esiin..:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe