sähkökatkot haittaa lämmitystä

onko ratkaisua

hei minulla lämpiää talo puulla ongelmana on sähkökatkot. jos puita uunissa ja tulee sähkökatko pannu voi sulaa ym. onko kukaan keksinyt halpaa ratkaisua ongelmaan. itse olen harkinnut automaatti agrikaattia tai usp ta pyörittämään säkökatkon aikana vesipummpuja. onko muita ideoita? onko kellään valmiita ratkaisuja ongelmaan?

5

690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäntä

Mihinkään sula eikös siellä termostaatti sulje ilmaluukun kun lämpö nousee yli 90 asteen?
      Oma pannu oli joskus 120 asteinen eikä kiehunut vielä...

• hikk

mulla 12 metrin piippu ei auta vaikka pistää luukut kiinni. pakokaasujen lämpö nousee yli 1000 cesiukseen jos silloin ei rauta sula ob ihme

• niiden hintaa en kyllä lähde arvelemaan kunnolla toimiva voi olla jonkin hintanen. Onko helposti mahdollista kierrättää vapaallakierrolla sitä vettä varaajaan?

• hervannan sähkörenki

hitsaa pumpun akseliin veivi ja pistä akka veivaamaan.
      Vesi kiertää, pannu ei sula ja akkakin norjistuu:(

Jos et tarvi virtaa kuin satunnaisesti lyhyitä pätkiä hanki vaikka
      Hondan edullinen aggregaatti ep 2500.

Jos ET ole aivan varma miten teet kytkennät, jätä se ammattimiehen, älä naapurin "reiskan", huoleksi.

Suuremmissa tapauksissa, joita varmasti piisaa, ota asiantuntevaan laitetoimittajaan yhteyttä.
      Halpaa keinoa tässä ei ole, ainoastaan henki on halpa jos rupee "isäntäosaa" fiiliksellä itse rakentelemaan...

Olen joskus työssäni joutunut "uudelleenkokoamaan" aivan uskomattomia ja ellei kyseessä olisi hengenvaaran mahdollisuus, niin sanoisin jopa huvittavia kytkelmiä ja kuullut hieman noloja mutta hyviä selityksiä tyyliin -kyä sen olis pitänny- jaa, toi karva, emmä löytänny sille paikkaa...

Tämä kannattaa lukea ja varsinkin ymmärtää.
      http://www.tukes.fi/sahkoturvallisuusopas/etu.html

Ja loppukevennykseksi tyypillinen tapaus sarjassa "kyllä isäntä osaa ihtekkin":

lainaus alkaa
      --------------

SÄHKÖTAPATURMA 21.8.2001

Yleiskuvaus tapaturmasta

69-vuotias mies oli hitsaamassa traktorikaivurin tukijalan korvaketta 21.8.2001 klo 14. aikoihin kotipihallaan Pihtiputaalla yksinään. Ulkona satoi, joten olosuhteissa oli lisääntynyt sähköiskun vaara. Hitsauslaite ei ollut ulkokäyttöön tarkoitettu ja sen tyhjäkäyntijännitteeksi mitattiin n. 80 VAC. Mies löytyi makaamassa hitsauslaitteen vierellä. Hitsauspuikko oli juuttunut kiinni hitsattavaan kohteeseen ja maadoitus oli irronnut kohteesta. Mies oli todennäköisesti kumartunut nostamaan maadoituspuristinta maasta tukeutuen samalla hitsattavaan kohteeseen, jolloin hän oli jäänyt hitsausvirtapiirin osaksi siten, että hitsausjännite vaikutti suoraan hänen käsiensä välillä. Mies kuoli sähkön aiheuttaman sydänkammiovärinän johdosta.

Olosuhteet onnettomuuden sattuessa

Ulkona satoi runsaasti (miestä oli pyydetty lopettamaan hitsaus, mutta hän oli pyynnöstä huolimatta jatkanut). Mies oli istunut metallisen purkin päällä hitsaustyötä tehdessään.

Onnettomuuden tekniset syyt

Onnettomuuden teknisten syiden selvittäminen perustuu SGS Fimko Oy:n tutkimuslausuntoon 219527/6288, TUKES viite HAK 010823-01.

- Laite täytti tehtyjen testien perusteella kuivan tilan hitsauslaitteelle esitetyt vaatimukset, joskaan arvokilpeä laitteessa ei ollut ja laite oli muutenkin ”rapistunut”. Hitsauslaitteesta ja jatkojohdosta löytyi testauksessa muitakin puutteita, joilla ei todennäköisesti ole ollut merkitystä tapaturman kannalta.
      -Laite on kotelointiluokaltaan IP 20, eli sitä ei ole suojattu veden sisäänpääsyn haitallisilta vaikutuksilta. Hitsauspiirin tyhjäkäyntijännitteeksi mitattiin testeissä 77,8 VAC (rms). (Tyhjäkäyntijännite laitteissa, joita käytetään ympäristöolosuhteissa, joissa on lisääntynyt sähköiskun vaara, saa olla enintään 48 V.)

Onnettomuuteen vaikuttaneet seikat

- Uhri oli tapahtumahetkellä yksin, joten välittömästi sähköiskun jälkeen ei voitu suorittaa elvytystä.
      - Kyseessä oleva laite ei ole alun perinkään ollut tarkoitettu käytettäväksi olosuhteissa, joissa on lisääntynyt sähköiskun vaara. Kyseisiin olosuhteisiin tarkoitettujen hitsauslaitteiden kotelointiluokan on oltava vähintään IP 23, jolloin laite on suojattu satavan veden haitallisia vaikutuksia vastaan (tapaturman sattuessa satoi). Myös hitsausvirtapiirin tyhjäkäyntijännitteen on oltava rajoitettu enintään 48 volttiin.
      - Uhrin ikä (69 v) ja heikentynyt terveys saattoivat myös vaikuttaa uhrin menehtymiseen.

Onnettomuuden seuraukset

Uhri kuoli saamansa sähköiskun seurauksena.

lainaus loppuu
      .............

Linkki edelliseen:
      http://www.tukes.fi/varoasiat/raportit/sahkotapaturma_viitasaari_21082001.doc

• otto l

Älä tu saatanan näsäviisaijila neuvoon pysy vaan siälä hervannassa. näin on

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3520
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2346
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1428
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe