Lääkkeet masennukseen ! Pätevät tässä!

MASENNUS JA MURHE

Masennus on yleinen kansantauti, jota ymmärretään aivan väärin. Ajatellaan että sairaus on jotakin henkistä puolta ja järjen vajavaisuutta. Masennus on koko kehon fysiologista perustaa koskeva sairaus. Depressio on biokemiallinen epätasapainotila. Kysymys on keskushermoston välittäjäaineen serotoniinin pitoisuuden häiriöstä. Serotoniini on aivojen hermosolujen välittäjäaine.Tauti hiipii vähitellen, ja sitä on vaikea aluksi itse havaita. Sairauteen liittyy hyvin epämiellytäviä asioita, kuten psykosomaattiset oireet, alakuloinen ja epätoivoinen mieliala, itkuisuus, haluttomuus, tuskaisuus ja ahdistustilat, kuoleman ajatukset, väsymys, uníhäiriöt, keskittymis- ja oppimisvaikeudet, sukupuolielämän hankaluudet, syömishäiriöt ja itsetuhoajatukset. Korkeat itsemurhatilastot lienevätkin tämän taudin syytä? Jos on itsetuhoajatuksia pitää mennä lääkäriin. Kun lääkehoito alkaa vaikuttaa, oireetkin poistuvat.

Serotoniini mahdollistaa mielihyvän tuntemukset, ja -puutostila aiheuttaa, ettei mikään tee ihmistä iloiseksi, ja aiheuta mielihyvää. Ihminen selviää yleensä elämän suruistaan suremalla, ja terveellä suru menee ajan mittaan itsestään ohitse. Masennus ei parane yleensä ilman lääkehoitoa. Nykyisellä lääkehoidolla voidaan keskushermoston biokemian tasapainoa hoitaa. Elämä jatkuu normaalina hoitokuurin jälkeen, ja ikävät oireet poistuvat. Hoito on hyvä aloittaa mahdollisimman pian. Hoitamattomana tauti kroonistuu, ja työkyky kärsii usein pitkäksi ajaksi. On välttämätöntä selvittää masennuksen syyt, ja poistaa taudin aiheuttajat kokonaan elämästään altistamasta. Mieltä häiritsevät ihmissuhteet on hoidettava ensin kuntoon. Monet ovatkin joutuneet vaihtamaan ammattiaan, työpaikkaa, muuttamaan toiseen kaupunkiin, jne. voidakseen toipua, ja välttääkseen samat ympyrät jotka myötävaikuttivat sairauden puhkeamiseen ja estävät toipumisen.

Pitkään eri syistä jatkunut stressi laukaisee sairauden. Tyypillinen sairastuja on usein viisas, ahkera, tunnollinen ja lahjakas ihminen joka vaatii aina paljon itseltään. Hoitokeinoina on ensin keskustelu lääkärin kanssa ja lääkitys. Hakeudu ihmisten seuraan. Harrasta mitä olet aina halunnut harrastaa vointisi mukaan. Kerro että kärsit masennuksesta, ja pyydä ymmärrystä. Alkoholi ja tupakka ovat pahimmat myrkyt sairastuneelle. Ne estävät paranemista aivan ratkaisevalla tavalla. Alkoholin ja lääkkeiden sekakäyttö voi aiheuttaa mitä vain. Liikunta on hyvin tärkeä. Liikunnan tulee rasittaa riittävästi ja mielellään paljon. Reipas sauvakävely esim. on hyvä ja rentouttava. Lenkkiä voi pidentää kunnon mukaan. Ravinnossa on hyvä suosia kasviksia ja kevyttä linjaa. Kiinnostu itsesi hoitamisesta. Lisäravinteita on hyvä ottaa reilusti. Omega 3 rasvahapot ovat ensimmäinen asia lisäravinteiden suhteen, (kalaöljyt) ja erityisen tärkeitä masennuksen ennalta ehkäisyssäkin. Myös soijapavuissa on aivoja hoitavia aineosia. Soijan voi nauttia vaikka soijamaitona. Kaikkien vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden saanti on tärkeätä turvata suurehkoina annoksina. Myös L-karnosiini lienee hyvä. Kasviölyistä saa omega 6 ja 9 rasvahappoja. Liikunnan vuoksi kasviöljy toimii myös nivelien voiteluaineena. Älä ota D vitamiinia ja kalkkia yhtä aikaa paljon. Yhdessä runsaasti nautittuna ne kalkeuttavat sisäelimiä.

Masennus ei ole sen kummempi sairaus, kuin että sokeritautinen ottaa insuliinia, tai hankkisi silmälasit. Nämä neuvot pätevät masennuksen hoitoon ainakin tavallisissa tapauksissa. Ajan mittaan ihminen tulee sinuiksi sairautensa kanssa, ja oppii hoitamaan hyvin itsensä. Hyvin hoidettuna sairaus ei enää haittaa niin pahasti elämänviettoa. Kristittykin voi sairastua masennukseen, vaikka hänen suoja onkin hyvä, sillä hän lepää Herrassa ilman stressiä ja pitää lepopänsä. Hän ei myöskään ole kunnianhimoinen, ja viivy liikaa maallisissa huolissa ja paineissa.

Hengellisessä mielessä parhaita lääkkeitä murheeseen ovat usko, rukous, ja työ. Usko ja toiminta antaa varmuutta ja työ tyydytystä. Jumala antaa ihmiselle kykyjä niin paljon kuin on tarpeen. Tarvitaan vain oma halu ja päätös ryhtyä työhön. Kukaan ei jää ilman mahdollisutta tehdä Herran työtä Jumalan kunniaksi lähimmäisten hyväksi. Muista että Paavalikin, ja monet muutkin kokivat elämässään myös heikkoja hetkiä. (2 Kor 12:9-10) Et voi olla onnellinen jos laiminlyöt Herran työn, jonka Hän tahtoo Sinun tekevän. Muista että Sinun täytyy tehdä onma päätös tyhtyä työhön, ja olla valmis ylittämään kynnyksiä. (Matt 28:18-20, Matt 25:31-45)

Herrassa on ihmisen koko elämä, toivo ja varmuus. Jumalan sanan tutkiminen, ja Jumalan rakkauden ajattelu tuo yksinäisellekin ihania hetkiä. Ajattele taivaallisia asioita, ajattele Jeesusta. (Room 8:35, 2 Kor 4:17-18) Ajattele että voit kerran tavata rakkaan Vapahtajasi, ja laulaa uudessa maassa ylistyslauluja Raamatun uskon suurmiesten ja -naisten kanssa enkelien säestyksellä. (Ilm 21-22) Älä jätä uskoasi epävarmuuteen, vaan hengellisen ja henkisen tyerveytesi kannalta poista heti kaikki esteet mitkä ovat Sinun ja Jumalan välillä. Ihminen ei voi kokea onnea ja varmuutta uskossa jos hän asettaa omia ehtojaan Jumalan edelle. (Ps 42 ja 43, 1 Joh 2:1-5)

Ihminen tulee murheelliseksi langetessaan pois Herran tahdosta. (Ilm 3:19, Val 1:5, 3:33, ) Pane toivosi Herraan. Herra on turva murheessa. (Room 12:12, Ps 116:3-5, 1 Sam 1:10-11) Murhe kuuluu vain jumalattomille. (Snl 14:11-13) Uskovaa murehduttaa jumalattomien elämä. (Matt 13:20-21, Mark 4:17) Lopun aikana uskovat joutuvat kokemaan ahdistusta. (Ilm 12:17, Matt 24:9, Apt 14:22, Ilm 1:9) Kestä koetukset. (2 Kor 6:3-10, Kol 1:24) Jumalan mielen mukainen murhe tuo pelastuksen, ja maailman murhe -kuoleman.(2 Kor 7:10, Ilm 2:9, 7:14) Sure syntiä, mutta tee parannus kaikesta synnistäsi mistä koet huonoa omaatuntoa. Ihmisen omatunto on Jumalan Hengen puhuttelua ! Iloitse evankeliumista ja Jumalan rakkaudesta. (1 Joh 4:8,16, 2 Kor 13:11)

Kaikki tietävät ettei raha tee ihmistä onnelliseksi. Itsekäs elämä ei voi koskaan tyydyttää ihmistä. Mitkä ovat onnen avaimet? - Onnen avaimet ovat; - Työ lähimmäisten eteen Jumalan kunniaksi!

(Tämän kirjoittaja on itse sairastunut masennukseen.)
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

10

628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masennuskokemus

-Masennus on yleinen kansantauti, jota ymmärretään aivan väärin. Ajatellaan että sairaus on jotakin henkistä puolta ja järjen vajavaisuutta. Masennus on koko kehon fysiologista perustaa koskeva sairaus. Depressio on biokemiallinen epätasapainotila. Kysymys on keskushermoston välittäjäaineen serotoniinin pitoisuuden häiriöstä. Serotoniini on aivojen hermosolujen välittäjäaine.Tauti hiipii vähitellen, ja sitä on vaikea aluksi itse havaita. Sairauteen liittyy hyvin epämiellytäviä asioita, kuten psykosomaattiset oireet, alakuloinen ja epätoivoinen mieliala, itkuisuus, haluttomuus, tuskaisuus ja ahdistustilat, kuoleman ajatukset, väsymys, uníhäiriöt, keskittymis- ja oppimisvaikeudet, sukupuolielämän hankaluudet, syömishäiriöt ja itsetuhoajatukset. Korkeat itsemurhatilastot lienevätkin tämän taudin syytä? Jos on itsetuhoajatuksia pitää mennä lääkäriin. Kun lääkehoito alkaa vaikuttaa, oireetkin poistuvat-

Lääkehoito voi olla koko loppuelämän pilaaja.
      Vaikka lääkkeiden käytön joskus voisikin lopettaa.
      Lääkehoidon loputtua normaali unimekanismi on useilla hävinnyt ja nukkumisvaikeudet jääneet pysyviksi ongelmiksi.
      (kirjoittanut "Yksi uhri")

• Minä olin todella huonossa kunnossa 10 vuotta, enkä kyennyt mihinkään.
        Vasta kun viinmeisenä oljenkortena suostuin käyttämään usia depressiolääkkeitä "paranin."
        Olin iloinen.
        Olen eläkkeellä bourn out ja masennuksen vuoksi.
        Nyt elämäni on hyvää.

Jos on sairas tarvitsee lääkehoitoa.

Oheislääkkeistä pääsee eroon, jos jaksaa olla sitkeä taistelussa niistä vieroittumisessa.

Minäkin kärsin nukkumisvaikeuksita, mutta kai jokainen.
        On helpompi mennä pilleripurkille, kuin nukkua huonosti esim vain 1 yö?

Siunausta
        jari

• Sanelma
        jarlau kirjoitti:

Minä olin todella huonossa kunnossa 10 vuotta, enkä kyennyt mihinkään.
        Vasta kun viinmeisenä oljenkortena suostuin käyttämään usia depressiolääkkeitä "paranin."
        Olin iloinen.
        Olen eläkkeellä bourn out ja masennuksen vuoksi.
        Nyt elämäni on hyvää.

Jos on sairas tarvitsee lääkehoitoa.

Oheislääkkeistä pääsee eroon, jos jaksaa olla sitkeä taistelussa niistä vieroittumisessa.

Minäkin kärsin nukkumisvaikeuksita, mutta kai jokainen.
        On helpompi mennä pilleripurkille, kuin nukkua huonosti esim vain 1 yö?

Siunausta
        jari

Minulla on ilmoitus kivennäis- ja hivenainesarjasta sekä terveysjogurtista Suomi24:n Torilla/Palvelut/Täällä on terveysasiaa. Käy kurkkaamassa, sillä eräs ystäväni jo löysi niistä nukahtamiseen apua antavan aineen. Kuitenkin suosittelen sekä itsevalmistettavaa jogurttia että aamu-päivä-iltasettiä, jotka vaikuttavat kokonaisvaltaisesti terveyden ylläpitoon.
        Sieltä löytyy internetosoitteeni, josta voi aineita tutkia ja ostaa. Niillä on 30 päivän palautuoikeus ja rahat takaisin, ellei sovi.

• Nasse

masennukseen on päästä tasapainoon.

Jarlaun kohdalla se voisi tarkoittaa esimerkiksi tasapainoa hänen uskonnollisen moraalin ja suomi24 sääntöjen välillä.

Kokeile Jari vaikka viikon ajan noudattaa palstan sääntöjä, tulet varmasti yllättymään miten olosi paranee kun huomaat sääntöjenvastaisesta toiminnasta luopumisen vähentävän stressiä.

• Hyvää asiaa kerroit jarlau.

Minulla on elämässäni ollut yksi jakso jossa sairastuin depressioon ja sitä kesti useita vuosia. Aluksi yritin itse omin avuin selvitä. Mutta eihän siittä mitään tullut. Lääkärin antama lääkehoito oli korvaamaton apu. Lääkehoito antoi nosteen josta pääsin normaaleihin tuntemuksiin käsiksi jälleen. En tiedä vieläkään mistä ja miksi minulle puhkesi masennus,- se vain tuli. Aikani sitä sairastelin ja nyt koen sen jo taakse jääneenä aikana jota en halua enää muistella. Enkä ole enää noita lääkehoitoja tarvinnut sen jälkeen. On sanottu että masennus voi uusiutua vielä myöhemmässä vaiheessa ja siihen jää alttius olemaan lopun elämän.

Jotain ainakin muuttui olemuksessani tuon masennuksen aikana ja jälkeen. Itsetuntemukseni kasvoi ja suhteeni Kristukseen syveni. Olikohan masennukseni Jumalan antama "piikki lihaani" ? Ehkä tämän työn piti tapahtua minun tapauksessani jotta sisimmässäni tapahtui muutos Jumalan mielen mukaiseksi.

• Minä eläköidyin masennuksen vuoksi.
        Vasta lääkkeet 10 vuoden jälkeen tekivät elämästäni elämisen arvoisen.
        Nyt en käytä depressiolääkitystä.
        Toivon etten enää tarvitse.
        Hoidan itseni niin hyvin.

Siunausta päivääsi
        jari

• jarlau kirjoitti:

Minä eläköidyin masennuksen vuoksi.

Siunausta päivääsi
        jari

Arvostan sinun avoimuuttasi näistä asioista. Olisipa kaikki yhtä avoimia kuin sinä niin tämä maailma olisi paljon parempi paikka elää. Avoimuutesi auttaa monia jotka joutuvat kohtaamaan samoja asioita elämässään.

Oma terveyttään ei osaa arvostaa ennenkuin on sairauden on kokenut. Sairauteni jälkeen nousi suureen arvoon - Terveyden hoitaminen, säännöllinen liikkuminen, terveellinen ruoka valio ja luontaistuotteet, niitä napsimalla olen voinut hyvin. Sitten suuri merkitys on meditaatiolla "rukouksella". Hiljentyminen Jumalan edessä vahvistaa yhteyden tunnetta kaikkivaltiaaseen ja toimii hyvänä voimanlähteenä:)

• JoikaM40 kirjoitti:

Arvostan sinun avoimuuttasi näistä asioista. Olisipa kaikki yhtä avoimia kuin sinä niin tämä maailma olisi paljon parempi paikka elää. Avoimuutesi auttaa monia jotka joutuvat kohtaamaan samoja asioita elämässään.

Oma terveyttään ei osaa arvostaa ennenkuin on sairauden on kokenut. Sairauteni jälkeen nousi suureen arvoon - Terveyden hoitaminen, säännöllinen liikkuminen, terveellinen ruoka valio ja luontaistuotteet, niitä napsimalla olen voinut hyvin. Sitten suuri merkitys on meditaatiolla "rukouksella". Hiljentyminen Jumalan edessä vahvistaa yhteyden tunnetta kaikkivaltiaaseen ja toimii hyvänä voimanlähteenä:)

Mukavaa olla avuksi.

Siunausta Sinulle
        jari laurila

• Nasse
        jarlau kirjoitti:

Minä eläköidyin masennuksen vuoksi.

Siunausta päivääsi
        jari

kuulemma turvaavat jumalaansa, saavat avun rukouksella.

Eräät uskovaiset eivät luota tieteeseen, esimerkiksi evoluutioteoriaan, tai teeseihin joissa väitetään jumalan majailevan uskiksen aivoissa.

Jari, onko jumalasi kovasydäminen kuuro, vai etkö edes yrittänyt hakea häneltä apua? Vai eikö jumalsi ole kiinnostunut sinusta, oletko hylätty?

Vai onko kiva napata nappia, olla "pää täynnä" ja tieteen turvin julistaa hyvää matkaa helvettiin - vääräuskoisille?

Yhteiskunnan rahoittaessa riehumisesi?

Mikä on uskiksen moraalin taso?

• masentunut.
        JoikaM40 kirjoitti:

Masennus on todella rankka vaiva ja pilaa elämän täysin. Monet eivät ymmärrä lainkaan mistä on kysymys. Masennusta pidetään laiskuutena ja saamattomuutena. Lääkkeiden syönnistä moralisoidaan. Niitä pidetään huonona valintana, väsymyksen ja masennuksen voisi voittaa ryhdistäytymällä ja tiukalla itsekurilla.
        Tämänsuuntaisia olivat omatkin ajatukseni, siihen asti kun sairastuin itse. Olen hyvin kiukustunut ihmisille jotka levittävät näitä puheita ja lopettanut puhumisen voinnistani. Toisaalta ymmärrän, olenhan syyllistynyt aiemmin itsekin samanlaiseen ajatteluun.

Tilanne pääsi kehittymään pikkuhiljaa ja totuin oireisiin,jotka lopulta muuttuivat tosi pahoiksi.
        Olin kokoajan täysin uupunut, en jaksanut mitään. Yöunet menivät täysin. Ennen lääkäriin menoa oli takana melkein viikon täysin valvottu putki. Nukahtaminen oli mahdottomuus vaikka olin aivan uupunut. Iltaisin rintaa alkoi kuumottamaan ja puristamaan lujasti. Jalat alkoivat jotenkin oudosti tärisemään muuttuen levottomiksi. En pystynyt olemaan rauhassa vaan kuljin asunnossa edestakaisin kokoajan. Energiaa oli lopulta niin vähän etten pystynyt kaikkina päivinä nousemaan sängystä ollenkaan ylös. Parhaimpina päivinä selvisin iltapäivällä vuoteesta ja jaksoin käydä kävelylenkin. Sen jälkeen olinkin jo levon tarpeessa koko loppupäivän. Vaikka sairaslomalla olisi ollut aikaa tehdä mitä tahansa,en pystynyt mihinkään. Minun toivottiin matkustavan muualle sairasloma-ajaksi mutta en pystynyt siihenkään. Jos esim kaupassa meni puolta tuntia kauempaa niin jouduin menemään istumaan ja levähtämään jonnekin vähäksiaikaa, että pääsen taas kotiin.
        Tietysti väsymykseni näkyi myös työpaikalla ja työsopimusta kieltäydyttiin jatkamasta ja uutta työtä antamasta, vaikka töitä olisi ollut.
        Rahaa minulla meni lääkkeisiin ym todella paljon.
        Jouduin syömään lukemattoman määrän lääkkeitä ja vaihtamaan lääkäriä, jotta löysin ne lääkkeet jotka auttoivat. Annokseni olivat melko rajuja.
        Esim. kokeilemani tenoxit yhdistettynä rauhoittaviin eivät auttaneet nukkumaan juuri ollenkaan vaikka käytin suurimpia mahdollisia annoksia.

Lääkkeitä söin reilun vuoden, josta olin varmaan puolet sairaslomalla. Sairasloman päättyessä löysin uuden työpaikan, jossa olin kymmenen kuukautta. Sen jälkeen olen tehnyt satunnaisia pätkätöitä. Kokonaan ilman lääkkeitä olen nyt ollut 9 kuukautta. Kunto on ollut ihan hyvä ja pienempi työmäärä on auttanut jaksamaan.

Nyt olen kuitenkin huomannut että... kaikki harrastukset ovat jääneet, vastahakoisesti teen pari työpäivää viikossa, ystäviä ei tule tavattua,koen elämän tylsäksi ja yksitoikkoiseksi rutiiniksi,mikään ei huvita. Olen harkinnut lääkäriin menoa taas...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe