Maalle tai siis jonnekkin taajaman ulkopuolelle..missä koirat sais olla "vapaana" ja ehkä sitten vielä hankkia sen kovasti lasten haluaman hevosen/ison ponin ja tietty myös mun haave tuo oma heppa..Hyvät ja huonot puolet "maalla" asumisesta? asiallisia kommentteja kiitos.Paikkoja ollaan kovasti jo kateltu.Ehkä joskus tulevaisuudessa sopiva paikka löytyy..
kauhee hinku muuttaa
13
1079
Vastaukset
- muutto
jos malle hingut niin varaudu siihen että työtä työtä piisaa mutta aika kuluu kuin siivillä. kiva on myös kylmillä ilmoilla heitellä klapeja uuniin ja nauttia halvasta asumisesta, sanoisin että maalle vaan asumaan,muista että maalla asuminen ei ole jouten oloa, ettää harkitse sitä.
- Anna
Niin, että paljonko teillä (maalla asuvilla) on keskimäärin matkaa ruokakauppaan? Entä muut palvelut? Kuinka kaukana on lähin "isompi kaupunki"?
- ---------------
Anna kirjoitti:
Niin, että paljonko teillä (maalla asuvilla) on keskimäärin matkaa ruokakauppaan? Entä muut palvelut? Kuinka kaukana on lähin "isompi kaupunki"?
Meillä lähimpään kauppaan 10 km, kuin myös kaupunkiin. Isompaan kaupunkiin 20km. Ei ollenkaan liian pitkä, sen verran, ettei baareista yöllä lähtijät roiku nurkissa :-)
- maalla asuva
Anna kirjoitti:
Meillä on matkaa ruokakauppaan n. 10km.
ja kaupunkiin 25km.
n. 3km on huoltamolle josta saa tarvittaessa vaikka maitoa :)
Ei haittaa nuo matkojen pituudet ollenkaan.
- Nina
Minäkin haaveilen maallemuutosta. Itseäni pelottaa vähän se pimeys ja yksinäisyys, mikä tulisi vastaan etenkin talvisin. Minulla olisi mahdollisuus muuttaa isovanhempien vanhalle tilalle harvenevaan saaristokuntaan, mutta vähän vaan jännittää se, että ikkunasta näkyy "pelkkää pimeää illalla" ja esim. sairaalat ovat kaukana. Mutta kai siihenkin tottuu. Toisaalta aivan kaupungin lähelläkin asuu tuttavia, joilla ei ole 2km säteellä naapureita. Minun tilani sentään sijaitsee pienessä kylässä, eli naapurit ovat 100-200m päässä. Kai siellä selviäisi jos itselleen perheen ja pienen eläinlauman ympärilleen saisi :)
siellä tarvitsee pelätä kuin kaupungin pimeillä kujilla, onnea vaan jatkoon, samoin myös viestin aloittajalle tehkää se mikä tuntuu parhaalta, ja
NAUTTIKAA! Ja lisäisin vielä että kesällä ei ole edes pimeääkään.- ria
kawasaki250 kirjoitti:
siellä tarvitsee pelätä kuin kaupungin pimeillä kujilla, onnea vaan jatkoon, samoin myös viestin aloittajalle tehkää se mikä tuntuu parhaalta, ja
NAUTTIKAA! Ja lisäisin vielä että kesällä ei ole edes pimeääkään.talvellakin loistaa kuu ja tähdet puhtaasta hangesta, kynttilän valokin pääsee oikeuksiin oikeassa ympäristössä:)
- -------------------
Me muutettiin just tänä kesänä kans maalle. Kaikki on ollut jokseenkin sellaista, kun arvelinkin. Hyvät ja huonot puolet, hmm...:
Hyviä:
-Saa olla rauhassa uteliailta naapureilta! (Eli katso että ostamassanne talossa on tonttia enemmän kuin se tyypillinen 1000:n neliön ok-tontti)
-Ei ole naapuri ihan vieressä eli kukaan ei kyttää, emmekä me häiritse ketään.
-On tilaa! Niin eläimille kuin romuillekin.
-Aina on tekemistä.
-Eipä ole pitkä marja/sienimetsään.
-Ne koirat saa tosiaan olla vapaana, niinkun sanoit.
-Voi perustaa oman kunnon kasvimaan.
Huonoja:
-Talvella voi olla vaikea päästä liikkeelle jos oikein lunta tulee.
-Kaupat on kaukana.(Toisaalta tulee vähwemmän heräteostoksia, kun käy harvemmin ja hakee vain tarpeellisen).
-On miljoona asiaa, joiden pitäisi olla tehtynä jo mielellään eilen... (Kun etsit taloa, jos siinä esim. on remonttia, älä vaan kuvittele, että "tuon tekee parissa viikossa" :-)
-Aika monta rahareikää on löytynyt, joita ei osannut taloa ostaessa kuvitellakaan. Koko ajan pitäisi jotain ostaa ja laittaa ja rakentaa ja korjata ja ja...
-Mikään pizzeria ei kuljeta kotiin :-)
Tsemppiä muuttoajatuksellenne, itse en ainakaan kadu yhtään!- maalla asuva
Nuo oli hyvät kommentit.
Itse asun myös maalla ja kaupungissa en varmasti jaksaisi asua. täällä on ihana rauha. Mukavaa on myös kun tässä meidän lähellä on lehmien ja hevosten laidun ja niitä voi katsella omasta pihasta. Meillä itsellä on koiria, kissoja ja lampaita :)
Eläimille ja itselle on reilusti tilaa täällä maalla! :)
Minua ei haittaa vaikka kaupat on kaukana, ostaa sitten kerralla enempi ..
- kyllä maalla on mukavaa
Asutaan 30 km kaupungista, lähin elintarvikekioskityyppinen kauppa on 500m ja oikea kauppa 3 km. Lähempänä nuo ovat kuin entisessä elämässä kaupungissa asuessa. Kouluun on 400m ja eskari on samassa pihassa koulun kanssa.
Miinuksia
- täytyi oikein miettiä, mitä kaipaan entisestä elämästä. Muutamaa hyvää naapuria, mutta käyn sitten kylällä tai soittelen niiden kanssa.
Plussia
- ihana, kaunis kylämiljöö
- puhdas ilma, ei liikenteen meteliä
- metsä alkaa kotipihasta
- Aina mielekästä tekemistä
-omat vihannekset ja perunat
-kyläläiset eivät ole pinnallisia, ulkonäkö ei merkkaa täällä paljoakaan
- lapset temmeltävät pihalla ja oppivat oikeita käden taitoja ja hoitamaan eläimiä, viljelemään ruokaa, luontotuntemusta, kirvesmiestaitoja, traktorin korjaamista, hitsaamista, metsänhoitoa jne. jne. Kaikkea sitä mitä minäkin lapsena opin ja haluan välittää omille muksuille. Meidän talosta ei toivottavsti lähde uusavuttomia nuoria maailmalle, jotka eivät osaa ruokaa itselleen tehdä. Meidän lapset eivät pelkästään osaa kokata, he osaavat myös kasvattaa ruokansa itse.
En ole ikinä tykännyt shoppailusta, joten sekään ei haittaa, ettei pääse illalla kaupungille pyörimään. Tai pääseehän sitä,kun ajaa kaupunkiin, mutta ei kiitos. Ystäväni kitetytti maalla asumisen ja kaupungin eron näin: kaupungissa on hirveesti turhaa hyörinää.
Täällä on ihana rauha ja ihmisetkin ovat jotenkin erilaisia. Kaunpunkiin en tosiaan ole kaivannut. - ...
olin itse aivan samassa tilanteessa muutama vuosi sitten, etsittiin sopivaa taloa maalta, mukavan kokoisella tontilla, jotta olisi sitten kiva hankkia eläimiä ja lapsilla tilaa harrastaa ja elää hiukan turvatumpi lapsuus kuin kaupungin sykkeessä. Läytyihän se meidän kotikin sitten kahden vuoden etsinnän jälkeen ja nyt on 1 1/2 vuotta asuttu maalla. Lähimpään isoon kaupunkiin tulee matkaa n. 40 km ja lähin kauppa,koulu,kirjasto ym ovat n. 7 km:n päässä. Aika on mennyt sikaäkkiä taloa remontoidessa mutta vielä en ole katunut vaikka työtä kyllä riittää. Suosittelen, jos ei muuta niin ainakin kokeilemaan niin onpahan sitten vanhana mistä puhua :)
- edelliseen
en ole koskaan kokenut niin ihanaa ja tunnelmallista joulua kuin viime joulu jonka vietimme suvun kesken meidän omassa 100-vuotiaassa hirsisessä tuvassamme ja ulkona paloivat kynttilät ja ulkotulet ja kuu paistoi taivaalla, voiko ihminen muuta toivoa..?
- poika oon
joo niin ei käynyt selville että aiotko kulkee töissä jossain vai hoitaa tilaa/pihaa? sekin on vaihtoehto että kuljet esim lähimmäs kaupungissa töissä niin ei mökkihöperyys yllätä :) tekemistä on vaan ite aattelen sen lähinnä harrastukseksi esim pihan laitto..jos käyt tilan ulkopuolella töissä älä osta semmosta taloo jossa on korjaamista.. osta vaikka vähä ruma piha mut ei taloa.. Itellä on 5km kaikkiin palveluihin lähinpään suureen kaupunkiin on 50 km. ja jos haluaa harrastaa jotain sosiaalista niin kyllä kylillä on kerhoja ja piirejä.maalla yleensä kaikki tuntee toisensa ja auttaa mielellään.. lumitöistä voit sopia vaikka naapurin kanssa että viet sille esim sieniä jos se lanaa sun pihan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233520- 122346
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241428
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141246