Leivän hinta liian kallista!

Kaupunkilainen

Leivän hinta on liian kallista!
Ja minkä takia?
-Siksi koska maanviljelijät ahneuksissaan pitävät jyvillään liian suuren hinnan.

Saakeli, ja noille vielä pitäisi tukia ja lomittajia maksaa. Verenimijät!

20

2359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan niinkään

Ruisleivän hinta jakaantuu seuraavasti vuonna 2002: Kauppa ja teollisuus 81,9% arvonlisävero 14,4% ja tuottaja 3,6%.

• sitten

Osta sitä sitä leipää.

• Rehti-Reino

Kuolkoot saamarin köyhät kommarit nälkään, sillähän tää maa puhdistuu!

• Leivo itse

Kuusi palaa leipää päivässä ei maksa paljon mitään.Se on päivän suositus. Älä syö enemmän kuin kulutat!

• Kirjoitusvirhe

Tarkoitin paljon mitään.

• janna

Paljonko tuottaja saa viljasta todellisuudessa? Meillä meni viljasato pommiin ja jouduimme ostamaan viljaa, kylläkin rehuviljaa vaikka ei siinä hinnaneroa leipäviljaan paljon ole. Hinta oli 7,6 snt/kilo, joten ei hirveästi harmita sadonmenetys.Luulenpa että kalliimmaksi tuli viljeliälle, joka kuivatti ja kasvatti sen.Kauppa ja jalostamot sen hinnan ottaa.Tässä pitäjässä on 8000 asukasta ja kuusi kauppaa ja kaikilla menee hyvin..ajatteleppa sitä.Sama asia on naapurikunnissa.

• korkea...

niin se ei voi tarkoittaa muuta kuin sitä, että elintarviketyöläisten palkat on liian suuret!

• ystävältä

Minustakin leipä on sikakallista. Mutta tiedän miksi se maksaa niin paljon. Työ on Suomessa sikahintaista, mutta viljan hinta ei. Osta itse leipäviljasi ja jauha ja leivo siitä leipää niin saat todella halvalla ja paljon terveellisempää leipää kuin kaupasta ostamalla. Katsos esim. kilon vehnäsämpylätaikina tulee maksamaan alta 50 centtiä sisältäen hiivan ja veden, jos ostat viljan suoraan viljelijältä ja leivot itse. Sämpylän hinnaksi tulee 3 centtiä kappale niin ei voi enää leipää haukkua kalliiksi.

Eilen juuri leivon ison satsin pullaa ja yrttisämpylää. Kyllä oli hyvää ja halpaa.

• viljakin kasvaa

Suomalaisella työllä se viljakin kasvatetaan, mutta kas, silti on halpaa.

• martiktevi
        viljakin kasvaa kirjoitti:

Olen viljelijä ja minua ketuttaa eniten tuo helppohintaisuus ja paskanpuhuminen. Kyllä katetuotot peltoviljelyssä ovat paremmat kuin ennen EU:a.

• HHH
        martiktevi kirjoitti:

Olen viljelijä ja minua ketuttaa eniten tuo helppohintaisuus ja paskanpuhuminen. Kyllä katetuotot peltoviljelyssä ovat paremmat kuin ennen EU:a.

Kyllähän ennen EU:ta pystyi meilläkin pelkällä viljanviljelyllä tekemmään investointejakin, mutta nyt tuntuu että mitään ei jää käteen.

EU on romahduttanut ainakin meidän tilan tuoton täydellisesti.

• martiktevi kirjoitti:

esimerkki laskelma vuosilta 1993 ja 2004, niin joku kaupunkilainen vois uskoakin tuon.

• työmäärän eroa?
        viljakin kasvaa kirjoitti:

Puolenkilon vehnämäärän kasvattamiseen menee kovin vähän työtunteja, eikä sitä viljan hintaa määritä työmenekki. Hinta määrätään ihan muualla. Mutta vehnästä leipomiseen menee taas työtunteja suhteessa paljon enemmän. Lisäksi maksat kaupan katteet ja verot yms. Sekä viljan osuudessa, joka on ostettu leipomoon ja leivän osuudessa.

Minusta on tosi edullista ostaa viljaa. Itse ostan eläimille 7,5 centtiä kilo hyvä laatuista viljaa. Ei mitää rehuviljakokoa. Tuosta voi hyvin laskea paljonko maanviljelijä saa hehtaarilta.

• Viljelijä 27 v
        martiktevi kirjoitti:

Hintaesimerkki. 80-luvulla sadan hehtolitran kärryllä ohranjyviä viljelijä sai 12-14 000 markkaa. Tänä syksynä samaisella määrällä ohranjyviä sai kokonaiset 490 €, eli alle 3 000 mk.

Kaikki muut kustannukset ovat taas nousseet huimasti. Polttoaineet koneet ym.

Esim. 80-luvun lopulla 100 hevosvoimainen Valmet maksoi uutena n. 130 000 mk. Nyt sataheppainen Valtra maksaa 50 000 € uutena.

• ja jaksat lyllertää

läskeinesi tietsikan ääreen. Ylen syönyt sika.

• titsitytsy

Tämä osasto on näköjään mielenterveyspotilaille, pois äkkiä.

• Joojoo

Leipä on liian halpaa, sais olla kymmenen kertaa nykyistä kalliimpaa, siksi että yli puolet suomalaisista on ylipainoisia, se kertoo että on ollut varaa ostaa ruokaa.

• Sputnikin kuljettaja

Jos on kallista,niin tee kuin mustalaisen hevonen,juuri kun oppi olemaan syömättä niin otti ja kuoli. Ja onhan tuohon sun rutinaas monta konstia,eli järsi männyn kaarnaa niinhän esi-isätkin teki kun halla pani viljan.Niin,että vielä niitä honkia humisee.Meinaan muuten siirtyä talon lämmityksessä viljan polttoon, siihen se ainaskin kelpaa saas nähdä kuinka kaupunkilaisen suu sitten venähtää,kun maalaiset lämmittelee kauroilla ja kaupunkilaiset pönkää Fortumia ja optioita keräävää Liliusta vai mikä sen nimi oli.Luulenpa kaupungin "serkun" taas kadehtivan.

• juippi

Osta suoraan leipomosta niin saat halvalla, ei leipä kallista ole.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      127
      3565
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2366
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1473
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1438
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe