Luonteet

Me kaikki ihmiset olemme luonteeltamme erilaisia. Meidän kasvatus, älykkyys sekä sivistys muovaavat meidän ulospäin näkyvän käyttäytymisen. Myös meidän sisällä on ”joku” joka sanoo että käyttäydy näin tai noin. Sielu, omatunto, tai tahto, sillä on varmasti monta nimeä.

Ehkä yritämme peitellä todellista luonnettamme, tai jopa muuttaa sitä. Olemme silti, aina sen vankina, tahdoimme tai emme. Luonteestamme emme pääse eroon, se seuraa meitä kuin varjo.
Me kaikki käyttäydymme samankaltaisissa tilanteissa hyvin eritavoin. Vai käyttäydymmekö?

Luonnetta käsitellessä, yleisesti puhutaan neljästä eri luonnetyypistä. Nykyisin nämäkään eivät taida pitää paikkaansa. Tässä kohtaa hyppään lukemaani, The Beatlesien henkilökemian salaisuus oli, että heidän luonteensa olivat, toisistaan täysin poikkeavat, ja samalla toisiaan täydentävät. En nyt muista kuka heistä oli Sangviinikko tai Flegmaatikko. Mutta vastaavia esimerkkejä löytyy varmasti paljon.

Kysymys kuuluu, mitä sinä olet? Kerro luonteenpiirteestäsi ja sopisiko ne näihin neljään nimettyyn luonnetyyppiin. Luonteista lisää laittamalla Guukkelin hakusanaksi vaikkapa Sangviinikko.

Sangviinikko- Vilkas, avoin, iloinen, hellä ja tunteellinen.

Melankolikko- Syvällinen, uskollinen, rehellinen, luotettava.

Koleerikko- Vahva, voimakas, eteenpäin pyrkivä, neuvokas ja rohkea.

Flegmaatikko- Tyyni, rauhallinen, leppoisa, hauska ja hyväntuulinen..

39

4203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokinen

Vähän samoilla linjoilla kuin NurinperiN.

Minulle luonteenpiirteet ovat 'rooleja'. En haluaisi naulita itseäni, enkä edes voi, mihinkään luonteeseen. Olen omillani kun saan uida erilaisissa vesissä erilaisilla tyyleillä.

Ja sitäpaitsi, 'luonteenpiirteet' tulevat meihin vuorovaikutuksesta toisiin ihmisiin. Kysymys on kontaktin hakemisesta...

• Roolit tilanteen mukaan?
        Mielestäni tämä ei päde, näytellä voi. Mutta kyllä se todellinen "jokinen" jossain piilossa luuraa?

Uskon, että jokaisella on se oma juttunsa, vaikka muuta sanoo. Tietysti toinen joka tuntee sinut hyvin, osaa lukea tunteitasi paremmin kuin sinä itse?

• jokinen
        Waffen-ss kirjoitti:

Roolit tilanteen mukaan?
        Mielestäni tämä ei päde, näytellä voi. Mutta kyllä se todellinen "jokinen" jossain piilossa luuraa?

Uskon, että jokaisella on se oma juttunsa, vaikka muuta sanoo. Tietysti toinen joka tuntee sinut hyvin, osaa lukea tunteitasi paremmin kuin sinä itse?

Tuohon Tähtiksellemme kirjoitin juuri tästä kyvystä ja oikeudesta luonnehtia omaa luonnettaan...

• tähtitoimittaja ejk

sovin tarkalleen yhteen noista mutta jos sanon mihin niin kaikki nauravat kippurassa.

• Kerrotko itse vai arvaanko?
        Ei me naureta, ei ainakaan jokisen kanssa:)

*pitää sormia ristissä*

• tähtitoimittaja ejk
        Waffen-ss kirjoitti:

Kerrotko itse vai arvaanko?

*pitää sormia ristissä*

jokisen kanssa nyt jotain meneillään mun pään menoksi. Eikös jokisen pitäisi olla arestissa tai jotain?
        Itse en kerro mitään, ettäs tiedätte!

• jokinen
        tähtitoimittaja ejk kirjoitti:

jokisen kanssa nyt jotain meneillään mun pään menoksi. Eikös jokisen pitäisi olla arestissa tai jotain?
        Itse en kerro mitään, ettäs tiedätte!

Eikö toimittaja ymmärrä selkeää kieltä? Ei me viljellä sarkasmia eikä muitakaan vierasperäisiä sanoja. ARRRRRRtikuloimme selvästi selkeät ajatuksemme.
        Ja noista luonteenpiirteistä; luulen että vähiten oikea henkilö luonnehtimaan luonnettaan on henkilö itse. Ja piste!

• tähtitoimittaja ejk
        jokinen kirjoitti:

Eikö toimittaja ymmärrä selkeää kieltä? Ei me viljellä sarkasmia eikä muitakaan vierasperäisiä sanoja. ARRRRRRtikuloimme selvästi selkeät ajatuksemme.
        Ja noista luonteenpiirteistä; luulen että vähiten oikea henkilö luonnehtimaan luonnettaan on henkilö itse. Ja piste!

itse jok(a)inen luonteensa tietää. Mitä tuo höpinä sarkasmista oikein oli? Ja puolipiste!

• jokinen

itse jok(a)inen luonteensa tietää. Mitä tuo höpinä sarkasmista oikein oli? Ja puolipiste!

Tämän ketjun kommenteista voi jo päätellä että eipä tunne. Oman luonteen saa tietää kun kysyy sitä muilta. Hakasulut ja lainausmerkki!

• tähtitoimittaja ejk
        jokinen kirjoitti:

Tämän ketjun kommenteista voi jo päätellä että eipä tunne. Oman luonteen saa tietää kun kysyy sitä muilta. Hakasulut ja lainausmerkki!

vaan kun palstoilla on ollut paljonkin mielikuvaketjuja joissa on arvailtu muiden luonnetta, olemusta jne., ja tähän mennessä ne ovat ainakin minun kohdallani menneet ihan päin hanuria. Joku arvasi oikein istuma-asentoni, heh, mutta siihen se taisi jäädä. Heittomerkki!

• jokinen

vaan kun palstoilla on ollut paljonkin mielikuvaketjuja joissa on arvailtu muiden luonnetta, olemusta jne., ja tähän mennessä ne ovat ainakin minun kohdallani menneet ihan päin hanuria. Joku arvasi oikein istuma-asentoni, heh, mutta siihen se taisi jäädä. Heittomerkki!

Tämä palstaeläminen on oma lajinsa. Luonne määräytyy paljon muusta kuin tavasta laitella kirjaimia järjestykseen. Miten voit osoittaa täällä olevasi eloisa, vilkas, hidas, laiska...et mitenkään. Mielikuvat meistä toisistamme täällä rakennetaan aika hatarin eväin, hatusta vedellen, siksi en ole siihen kyennytkään.
        Aalto- ,pysty- ,keno- ja kauttaviiva!

• MillaN
        jokinen kirjoitti:

Tämä palstaeläminen on oma lajinsa. Luonne määräytyy paljon muusta kuin tavasta laitella kirjaimia järjestykseen. Miten voit osoittaa täällä olevasi eloisa, vilkas, hidas, laiska...et mitenkään. Mielikuvat meistä toisistamme täällä rakennetaan aika hatarin eväin, hatusta vedellen, siksi en ole siihen kyennytkään.

...mittee työ oikee nahisette? :D

• jokinen
        MillaN kirjoitti:

...mittee työ oikee nahisette? :D

Huomenta!

• tähtitoimittaja ejk
        jokinen kirjoitti:

joku pingviinikko tai lingviinikko, jos sellaisia on. Kaksoispiste ja tähti!

• MillaN
        jokinen kirjoitti:

Huomenta!

...muutaman tunnin hereillä ja iltapäikkäritkin ehdin ottaa.:D

*muistelee*...käväisin Huuhaalla eilen illalla...olitko siellä samaan aikaan?

• jokinen

joku pingviinikko tai lingviinikko, jos sellaisia on. Kaksoispiste ja tähti!

Tästedes olen kanssasi joka asiasta tismalleen samaa mieltä. Kysymysmerkki.

• jokinen
        MillaN kirjoitti:

...muutaman tunnin hereillä ja iltapäikkäritkin ehdin ottaa.:D

*muistelee*...käväisin Huuhaalla eilen illalla...olitko siellä samaan aikaan?

Joo. Oli kiva jutella. Menosi oli aika vaisua.

• MillaN
        jokinen kirjoitti:

Joo. Oli kiva jutella. Menosi oli aika vaisua.

...oli vai...ei tuntunut eilen illalla siltä, mutta tänään on tuntunut.:D

• jokinen
        MillaN kirjoitti:

...oli vai...ei tuntunut eilen illalla siltä, mutta tänään on tuntunut.:D

Outo tapa viettää ilta otsa spacebaarissa.

• tähtitoimittaja ejk
        jokinen kirjoitti:

Outo tapa viettää ilta otsa spacebaarissa.

Millalle se on rutiinia. *pinkoo karkuun*

• MillaN

Millalle se on rutiinia. *pinkoo karkuun*

...pottuilija...*kamppaa toimittajan*...siitäs sait pottunokan.:D

• tähtitoimittaja ejk
        MillaN kirjoitti:

...pottuilija...*kamppaa toimittajan*...siitäs sait pottunokan.:D

pitää selvästi paikkansa: "Sangviinikon seurassa viihtyy, mutta hän saattaa vihastua nopeasti."

• MillaN

pitää selvästi paikkansa: "Sangviinikon seurassa viihtyy, mutta hän saattaa vihastua nopeasti."

...leppyy hetkessä.:D

Punoittaako pottunokkasi? :D

• alchemy73
        Waffen-ss kirjoitti:

Kerrotko itse vai arvaanko?

*pitää sormia ristissä*

Tämä on nyt ihan arvailua. Sangviinisen temperamentin omaa selvästi Paul McCartney. Melankolisen temperamentin George Harrison. Flegmaattinen voisi olla Rigo Starr ja koleerikkona ilmiselvästi mr John Lennon.

• Pirre*

päättämään, taijjan olla niin täydellinen sekoitus noista kaikista tyypeistä eli olisinko nikkolikkorikkotikko..:/ - ehkä kuitenkin eniten nikkotikko.

• Melankolikko? Epäröit ja olet epävarma, ehkä mietiskelet liikaa ja et osaa päättää asioita?

Nojoo, tämä oli vain tälläinen heitto:)

• Pirre*
        Waffen-ss kirjoitti:

Melankolikko? Epäröit ja olet epävarma, ehkä mietiskelet liikaa ja et osaa päättää asioita?

Nojoo, tämä oli vain tälläinen heitto:)

punnittua puhetta..:)

• MillaN

...ehdottomasti sangviinikko, mutta jokaisesta luonteenpiirteestä löytyy joku minulle sopiva.:)

• tukkusutija

olen ummikko portvinetto. vaan en tunne kuin heittomerkki hildénin.

melan kolikko viittaa enempi ammatilliseen kanoottikisailuun.

• kolikkomaatikko

"Yksi tavallisimmista harhaluuloistamme on se, että ihmisellä olisi tiettyjä ominaisuuksia: että hän voi olla ystävällinen, ilkeä, viisas, tyhmä, äkkipikainen, rauhallinen, jne. Näin ei pitäisi ajatella. Voimme sanoa ihmisestä, että hän on useammin ystävällinen kuin ilkeä, useammin viisas kuin tyhmä, useammin äkkipikainen kuin rauhallinen, jne. Ihmisiä ei saisi jaotella."

t. useimmiten kolikkomaatikko

• Ihmisiä ei todellakaan pidä jaotella, mutta silti me kaikki teemme niin. Usein vielä luomme itsellemme väärän kuvan toisesta, tuntematta lähemmin.

• Angiina

Vierastan kaikkea tyypittelyä, vaikka ymmärränkin, miksi niitä tehdään. En usko siihen, että ihmisestä löytyy jokin ydin, joka olisi pysyvä ja joka voisi näin toimia perusteluna luokituksille. Jokaisessa meissä on ikään kuin monta minää. Minä olen erilainen minä suhteessa vaikkapa poikiini tai anoppiini. Ajattelen niin, että minä ikään kuin luon ja ylläpidän itseäni siinä halki elämän jatkuvassa dialogissa, jota geeniperimäni käy sekä suhteessa niihin ihmisiin, jotka minua kulloinkin ympäröivät että suhteessa siihen fyysiseen todellisuuteen, jossa kulloinkin elän.

• on otettava

niin melankolikko, enimmäkseen hiljaa, lievästi myrkyllinen mutta pääasiassa vaaraksi vain itselleen.

• eeva-sisko

hauskaa leikkiä, niin myöskin puoliksi totta.
      Ei siitä mihinkään pääse, että jonkun ihmisen perusvire on melankoolinen ja toinen taas pirteänä ja seurallisena kuuluu eri tyyppiin.
      Tokihan hilpeysvaihteen voi melankoolinenkin rykäistä päälle silloin kun sille on tilaus, mutta näissä ihmisluonteisa/tyypeissä onkin kysymys juuri siitä perusominaisuudesta, joka on minulla luullakseni melankoolis/sangviininen.
      Omituiselta vaikuttava yhdistelmä, mutta meikäläinen on todellakin enimmäkseen mietiskelevä, pohdiskeleva, mutta osaa myös heittä vapaalle tilaisuuden tullen.
      Koleerikkoa en itsestäni löydä edes silloin kun pitäisi olla tiukka ja topakka.
      Mottoni:" Neuvotellaan, keskustellaan. Asioilla on taipumus järjestyä."

• Lähemmin luettuani ja tutustuttuani melankolikon luonteen piirteisiin, niin kyseinen piirre tuntuu sopivan minuun. Niin hyvässä, kuin pahassakin.

Melankolikolla on hieno ja rikas tunne elämä. Hän on perusteellinen kaikessa, mihin ryhtyy.. Hänellä ei ole montaa ystävää, mutta ne vähät joita on, hän ei petä koskaan. Hän ei unohda lupauksia, mutta harkitsevan luonteensa mukaan niitä harvoin edes antaa.

Paheita taas ovat itsekeskeisyys, pitkävihaisuus ja kostonhalu. Hänen on myös vaikea antaa anteeksi. Hänen kanssa on vaikea seurustella, koska on vähäpuheinen, sulkeutunut, ja hiukan synkkä. Hän on myös ylpeä.

heheh

• tukkusutija

luonnosteluihin:

"leptosomi, pyknikko ja atleetti sekä niitä vastaavat luonnetyypit skitsotyymi, syklotyymi ja viskoosi."

• JokisenEväs

perustettiin ajatus siihen, että tietynlainen ruumiinrakenne ja luonne kulkevat käsi kädessä...

...sitä lihavat on leppoisia ajattelua...

Tein hetken 'syvällistä' omaa luonneanalyysia... ja tulin seuraavaan tulokseen:

- minussa on melankoolikon syvämietteisyyttä 'mustien kalojen pohjavirtaus*
      - minulla on koleerikon uhoa ja tahdonvoimaa ja hartiat
      - minulla on sangiinikon sopeutumiskyky
      - ja flegmaatikon mukavuudenhaluisuus ja pullerot sormet;))

...l. luonteeltani olen multipersoona, ihan aidoimmillaan :)))

• Angiina

Huomenta-päivää, jokiska. Semmoisen myönnytyksen erilaisille tyypityksille voin tehdä, että ehkä meistä kaikista löytyy jonkinlainen perustemperamentti, jonka lävitse me tätä elämää katselemme. Muuten tyypittelyjen tarkoitus on lähinnä auttaa meitä hallitsemaan ja jäsentämään tätä pohjimmiltaan hallitsematonta ja jäsentymätöntä taivalta, jota elämäksi kutsutaan.

Minä olen ainoa ihminen maailmassa, joka en näe itseäni edes fyysisesti sellaisena kuin olen. Sillä nähdäkseni itseni minun on tyydyttävä peilikuvaani.

• Olen sangviinikko. Vilkas, avoin, hellä ja tunteellinen. Ja lisäksi paljon muuta :).

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6315
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      642
      2611
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1209
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      82
      1123
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      79
      1087
    6. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      301
      1074
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1068
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      78
      983
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      66