Olen ihmetellyt seuraavan esimerkin mukaista potentiaalin käyttöä, joka on ainakin puhekielessä joillakin seuduilla varsin yleistä: "Mitä lie oli rohvessori ajatellut aparaattia konstruoidessaan?"
Onko tällainen potentiaalin perfektin käyttö joillekin murrealueille tyypillistä, kun se minulle itämurteisena vaikuttaa melkoisen oudolta ja kielikorvassa kipua aiheuttavalta?
Potentiaali
3
277
Vastaukset
- tarkoitat
Itse olen asusnut Etelä-Suomessa aina, eikä tuo kuulosta oudolta, itsekin puhun noin.
Mistä lie olet kotoisin?Vaikka olen elänytkin valtaosan elämääni länsi- ja pohjalaismurteiden alueella, lienen edelleenkin kielellisesti kotoisin savolaismurteiden alueelta.
- Topias
Itse ole samaa ihmetellyt.
Olisiko jotenkin ruotsin månne-kysymyspartikkelin heijastusta?
Senhän suomalaiset helposti väärin tulkitsevat apuverbiksi esimerkiksi tässä tapauksessa: "Kan denna sjö månne vara lämplig för gös..." Siinähän täytyy ilman muuta olla "vara"-infintiivi, koska sen vaatii "kan"... suomalaisen kielitajunnassa saattaakin sitten "månne"-partikkeli hahmottua apuverbiksi?
Månne-sanan partikkelius ilmenee kuitenkin helposti vaikkapa seuraavista esimerkeistä:
Månne är det sanningen om påskharen?
Är det månne Michael Faraday som står till vänster på övre bilden?
Väntar man månne på att läkemedelsföretagen självmant ska uppmana läkare att ...
Ruotsin esimerkin mukaisesti on sitten väännetty jotenkin nurinniskaisesti olla-verbin potentiaalimuodosta partikkeli, jota kaytellään vallan huolimattomasti indikatiivilauseissa mahtotapaa osoittamaan.
???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623037
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332530- 802323
- 802313
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361913- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311499