TomTom Rider

Mika++

11

2519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta vastaavasta

Joo, kyseinen värkki on ollut myynnissä Suomessa jonkin aikaa. Suositushinta laitteella on 899 € sisältäen Skandinavian kartan. Laitteeseen voi ostaa lisää karttoja (löytyy kaikki Euroopan maat ja USA ym. ym.). Karttojen hinnat vaihtelevat n. 100 - 150 Euron välillä.
      Vekotin toimii samalla tavoin kuin Suomalainen Navicorekin, eli kun syötät osoiteen tai haluamasi kohteen (esim. jonkun nähtävyyden, leirintäalueen, lentokentän jne.) laite näyttää ajoreitin kartalla ja opastaa suomeksi puhuen sinut perille kohteeseen.
      Itselläni on Navicoren vastaava laite (toimii mm Nokian puhelimessa) ja tuli kesällä testattua moottoripyöräreissulla Tanskassa. Täytyy vain kehua laitetta, on aivan järjettömän hyvä apu liikuttaessa oudoissa kaupungiessa. Nappikuuloke korvaan ja kuulee ajo-ohjeet kovemmassakin vauhdissa kypärän sisään. Kävimme Köpenhaminassa kymmenissä kohteissa ja ajoimme aina suoraan kohteeseen vilkkaassa kaupunkiliikenteessä, yhtään hutia ei tullut koko reissun aikana. Huippuvehkeitä nämä tällaiset...

• Mika++

Mun käsittääkseni sitä saa vasta ennakkotilattua. Laite näyttää tulevan Suomeen 23.11. Hinta näyttää olevan 780 - 790€.

Laitteen mukana tulee bluetooth kuuloke/mikki. Vastaanotin on muodoltaan pitkulainen. Mahtuukohan tuo avokypärän kuuloketilaan (esim Arai SZ/F). Jos sitä pitää paidantaskussa niin kuin demossa, niin muistaako sitä kun kypärää ottaa päästä. Piuhat paukkuu. Parempi kun koko systeemi olis kypärän sisällä.

Joku tämmöinen vois olla kätevä, jos laittaa GPS:n, joka ei ole säältä suojattu:
        http://www.cruisercustomizing.com/detail.cfm?model_ID=10&Category_ID=50&manufacturer_ID=363&product_ID=11955&sblid_name=_Hoonhardware_Roady_Rain_Cover_for_Honda_VTX_1800_C

• matkaaja

eikö nykyään enää löydä perille ilman gps laitetta minä oon aina löytänyt perille karttoja käyttäen ja kaupungeissa tien viittoja ajattelin vaan et miksi kaikki pitää nykyään olla niin teknistä??

• Mika++

Suomi lienee ainoa maa josta on tehty kätevän kokoinen motoristin karttakirja. En ole netissä törmännyt vastaavaan. Esim Michelinin kierrekantinen Keski-Eurooppa kartasto ei mahdu karttalaukkuun tankin päälle. Nidottua kartastoa ei voi käyttää tankkilaukun kanssa. Paksusta kirjasta sivuja ei voi taittaa kunnolla esille ja liimaukset hajoaa. Iso kartta taas kastuu sateessa, lähtee tuulen mukana ja on epätarkka sivuteiden koluamiseen.

Jos ajelee isompia teitä niin tienviitoilla pärjää. Esim Saksassa tiet on viitoitettu hyvin ja isojen kaupunkien läpi on selkeä ajaa. Kiel, Lübeck ja Koblenz menee läpiajona kivuttomasti. Jos haluaa koluta pikkukaupunkeja yhdistäviä maaseututeitä, niin jatkuva kartan penkominen pyörän takaa rupeaa hidastamaan liikaa matkantekoa.

Otin Michelinin karttakirjasta valokopioita ja tein niistä tankkilaukkuun mahtuvan version. Siitä oli hyötyä. Kartan lukemiseen piti silti pysähdellä. En uskaltanut irrottaa katsetta tiestä kartan lukemiseen. Lisäksi osa Saksan pikkukaupungeista olisi vaatinut läpiajo-ohjeet, joita ei löydy karttakirjoista. Esim Bad Segeberg kuului tähän sarjaan. Kaupunki ei ollut iso mutta haahuilutauti iski sielläkin.

GPS:iin voi talvella koto-Suomessa tai illalla majoituksessa ohjelmoida itseään kiinnostavan reitin. Saa keskittyä maisemista nautiskeluun ja kuvien räppäilyyn. Laiskana miehenä ajattelin optimoida kuvien oton tällä:
        http://www.archos.com/products/av_500/mini_cam.html

Tehoakku riittää koko ajopäivän videointiin ja 100 gigaisen kovalevyn kapasiteetti kolmen viikon ajopäivien taltiointiin 640*480 resoluutiolla ja MPEG-4 pakkauksella. Ei tarvi kikkailla akkujen, kaapeleiden tai nauhojen kanssa. Laite mahtuu taskuun ja kamera velcrolla kypärään kiinni. Talvella on kiva fiilistellä nauhoja editoidessa.

• Kokemusta vastaavasta

Eihän se välttämätön kapistus olekaan, mutta kyllä nämä nykyiset suurkaupungit ovat ruuha-aikaan melko sekavia ajeltavia jos kaupunki ei ole entuudestaan tuttu. Menee aivan mielettömästi enemmän aikaa etsiessä suurkaupungin keskustasta jotain hotellia tai muuta paikkaa kartan avulla. Tällainen apuväline jättää paremmin aikaa itse asiaan, eli matkasta nauttimiseen. Ja toisekseen tällainen kapine ei korvaa pelkästään karttaa, vaan sinulla on silloin mukana myös alueen puhelinluettelo merkityistä palveluista (ainakin Navicoressa on useimmille hotelleille, leirintäalueille, satamiin yms. annettu puhelinnumerotieto ja laite soittaa suoraan kartalta poimittuun kohteeseen).
        Kapistus pääsee parhaiten oikeuksiinsa juuri ulkomailla suurkaupungeissa liikkuessa, missä jonkun kohteen löytäminen pelkän katuosoitteen perusteella on usein todella työlästä, mutta on ne osoitteet joskus hukassa kotimaassakin.
        Itse olen laitteeseen niin tyytyväinen etten luovu siitä koskaan (paitsi kun tulee uusi ja parempi malli saataville).

• MT01
        Kokemusta vastaavasta kirjoitti:

Eihän se välttämätön kapistus olekaan, mutta kyllä nämä nykyiset suurkaupungit ovat ruuha-aikaan melko sekavia ajeltavia jos kaupunki ei ole entuudestaan tuttu. Menee aivan mielettömästi enemmän aikaa etsiessä suurkaupungin keskustasta jotain hotellia tai muuta paikkaa kartan avulla. Tällainen apuväline jättää paremmin aikaa itse asiaan, eli matkasta nauttimiseen. Ja toisekseen tällainen kapine ei korvaa pelkästään karttaa, vaan sinulla on silloin mukana myös alueen puhelinluettelo merkityistä palveluista (ainakin Navicoressa on useimmille hotelleille, leirintäalueille, satamiin yms. annettu puhelinnumerotieto ja laite soittaa suoraan kartalta poimittuun kohteeseen).
        Kapistus pääsee parhaiten oikeuksiinsa juuri ulkomailla suurkaupungeissa liikkuessa, missä jonkun kohteen löytäminen pelkän katuosoitteen perusteella on usein todella työlästä, mutta on ne osoitteet joskus hukassa kotimaassakin.
        Itse olen laitteeseen niin tyytyväinen etten luovu siitä koskaan (paitsi kun tulee uusi ja parempi malli saataville).

Hyvä laite kun menee vieraaseen kaupunkiin autolla tai mopolla, ongelma mopoillessa on se että itse tykkään ajaa mutkateitä, navicore ohjaa sinut välittömästi takaisin ruuhkaan pikitielle...

• Kokemusta vastaavasta
        MT01 kirjoitti:

Hyvä laite kun menee vieraaseen kaupunkiin autolla tai mopolla, ongelma mopoillessa on se että itse tykkään ajaa mutkateitä, navicore ohjaa sinut välittömästi takaisin ruuhkaan pikitielle...

Tämä on kieltämättä laitteen miinuspuoli, eli se ohjaa itsepäisesti ajamaan aina valtaväyliä pitkin. Toki laitteen saa etsimään kiertotien kun jaksaa jokakerta näppäillä haun uudelleen.
        Nyt liikkuu huhuja että uuteen 2006 versioon tulisi mahdollisuus antaa reittipisteitä useampiakin jolloin laitteen saisi opastamaan haluamaansa reittiä pitkin paremmin eikä vain lyhintä / suurinta tietä pitkin. Saas nähdä millainen uusi versio on....(jos jollain on tarkempia tietoja uudesta versiosta, niin pistä palstalle!)

• R100
        Kokemusta vastaavasta kirjoitti:

Tämä on kieltämättä laitteen miinuspuoli, eli se ohjaa itsepäisesti ajamaan aina valtaväyliä pitkin. Toki laitteen saa etsimään kiertotien kun jaksaa jokakerta näppäillä haun uudelleen.
        Nyt liikkuu huhuja että uuteen 2006 versioon tulisi mahdollisuus antaa reittipisteitä useampiakin jolloin laitteen saisi opastamaan haluamaansa reittiä pitkin paremmin eikä vain lyhintä / suurinta tietä pitkin. Saas nähdä millainen uusi versio on....(jos jollain on tarkempia tietoja uudesta versiosta, niin pistä palstalle!)

Ajelin viimekesänä Englannissa viikon. Sieltä kotiin Tanskan ja Ruotsin kautta. Kokemukset Navicoresta vääränpuolen ajossa olivat todella myönteiset. En kokenut Navicoren tyyliä ohjata aina isoille teille ongelmana. Olimme tehneet jo ennakolta reitin nähtävyyksien ja kiinnostavien paikkojen mukaan. Jos matkalla löytyi jotain mielenkiintoista nokka sinne ja menoksi. Navicore ohjas taas sitten oikealle reitille. Yksi mielenkiintoinen seikka on, että ei aina tiennyt missä tarkaanottaen oli kun ajeli pienempiä teitä.
        Ainoana ongelmana koin korvakuulokkeen. Se painoi kypärän alla korvaa ajanmyötä kipeästi. Onko teillä parempaa vaihtoehtoa vakio nappikuulokkeelle?

• Kokemusta vastaavasta
        R100 kirjoitti:

Ajelin viimekesänä Englannissa viikon. Sieltä kotiin Tanskan ja Ruotsin kautta. Kokemukset Navicoresta vääränpuolen ajossa olivat todella myönteiset. En kokenut Navicoren tyyliä ohjata aina isoille teille ongelmana. Olimme tehneet jo ennakolta reitin nähtävyyksien ja kiinnostavien paikkojen mukaan. Jos matkalla löytyi jotain mielenkiintoista nokka sinne ja menoksi. Navicore ohjas taas sitten oikealle reitille. Yksi mielenkiintoinen seikka on, että ei aina tiennyt missä tarkaanottaen oli kun ajeli pienempiä teitä.
        Ainoana ongelmana koin korvakuulokkeen. Se painoi kypärän alla korvaa ajanmyötä kipeästi. Onko teillä parempaa vaihtoehtoa vakio nappikuulokkeelle?

Joo, sama ongelma oli mulla myös, eli nappikuuloke painaa kypärän alla korvanlehteä niin että en laitoin kuulokkeen vasta kaupunkiin tullessa korvaan ja otin heti pois kun päästiin kaupungista ulos.
        Jos jollain on kokemusta kypäristä joissa on valmiina asennettu kuulokkeet, niin kiinostaisi kuulla niiden toimivuus ja kytkentämahdollisuudet esim. Nokian puhelimeen (Navicorea varten) ja saako samalla kytkettyä korvalappustereon tai MP3 soittimen kypärään.
        PS: Muuten aika ikävä tuo Navicoren uusi päivitys (POI ominaisuus) kun sitä ei saa päivitettyä mitenkään viime keväänä ostettuun ohjelmaan... on kuulema liian vanha versio jo....

• Hanski

"et miksi kaikki pitää nykyään olla niin teknistä??"

Siksi, kun se on mahdollista. Tiedänpä jopa ihmisiä, jotka kantavat ämpärillä kaivosta vettä, vaikka kunnallinen vesijohto tulee lähes pihaan asti.

Tottahan sitä ilman gepsiäkin pärjää, mutta gepsi suo mahdollisuuden keskittyä olennaiseen ilman eksymisiä ja kartan lukemista. Suotakoon jokaiselle oma mielipiteensä ja tapansa matkustaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      120
      3287
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2116
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1905
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      406
      1826
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1671
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1487
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      122
      1353
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1241
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1216
    10. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      442
      1116
    Aihe