Vatsatauti kammo

Minä

Poden siis vatsatutikammoa, enkä tiedä miski? Olen elämäni aikana sairastanut sen muistaakseni 2 kertaa. Mutta nykyisin pelkään sitä ihan sairaalloisesti. Tämän asian kanssa ei ole mukava elää.. nytkin kun on talvi tulossa niin kauhaulla odotan että milloin se leviää kuin kulovalkea.. Perheessäni on 3 lasta ja mies ja he eivät tiedä pelostani mitään..
Pelkään että lapseni sairastuvat..pelkään että en voi hoitaa kun he oksentelevat ja ripuloivat..
Nytkin uutiset ovat taas informoineet että ärhäköitä viruksia on liikkeellä.. milloin ne tulevat.. Ei ketään muuta?!?

39

28609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä myös

moi
      täältä löytyy yksi samasta kärsivä

ja pahinta ehkä on että kattelin paikallisia uutisia, ja niissä kerrottiin että tänävuonna vatsatauti on jo levinnyt epidemiaksi asti , siis kolminkertaisesti enemmän sairastuneita kun viimmevuonna. =(

ei oikeen enään uskaltais kotoo liikkua mihinkään , ja käsidesi aine kokoajan käytössä.
      kokoajan saa peloissaan kattella ihmisiä, että näyttääkö ne huonovointisilta, ja tarvii kiskoo kaulahuivia naaman eteen että voi hengittää vaikka kaupassa.

toivotaan ettei iske tänävuonna =)

• minä

tuossa maalis-huhtikuussa tätä vuotta niin meillä se vieraili kahteen eri kertaan...
        ja itsekin lukenut noita uutisia että taas epidemiana liikkeellä.. yksi syy epidemioihin on varmasti tää lauha ja sateinen kesli..kaikki kun muhii eikä mikään pöpö kuole..

Eihän siihen vatsatautiin kuole..tiedän sen mutta kammo on kammo!

Voimia sinullekin!

• tele

lukekaa kansanterveyslaitoksen sivua!tiedostot jne...tämän vuodeen keväällä oli kolme kertaa enemmän.se ei tarkoita että nyt ole!Tiedostot kertoo että nolla...toivottavasti mysyy alhaisena!

• my ass

Joo varmaan on "nolla" mutta eipä KTL näköjään tiedä että täällä riehuu juuri nyt. Ei paljon siis lohduta nuo tilastot. >:-(

• gefilus
        my ass kirjoitti:

Joo varmaan on "nolla" mutta eipä KTL näköjään tiedä että täällä riehuu juuri nyt. Ei paljon siis lohduta nuo tilastot. >:-(

maitoa ainakin kerran päivässä.Sitten vaikkapa yksi kapseli päivässä Idoformia.Yli 6 vuotta Ilman vatsatautia selvinnyt,asiakaspalvelussa toimiva kolmen lapsen äiti.

• utelias
        my ass kirjoitti:

missämissä?

• ex-fobia

Moi!

Tuttu tunne... Mulla oli vatsatauti-kammo pahimmillaan siinä 12-18-vuotiaana, mutta aina se on ollut osa elämää. Isäni ihmetteli jo kun olin ihan pieni, että miten mä pelkään oksennusta niin valtavasti. Tää asia on aina nolottanut mua, en halunnut kertoa kenellekään. Luulin olevani yksin koko asian kanssa.

Sain kuitenkin loppujen lopuksi kerrottua äidilleni ja kihlatulleni tästä tarkemmin, omia fiiliksiäni ja sitä pelkoa oksennusta / oksentamista kohtaan. Se helpotti. Tottakai he tiesivät fobiastani mutten ollut koskaan pystynyt puhumaan siitä, nolotti niin.

Mä olen hyvin selvinnyt ilman vatsatauteja (pikkulapsena oli kai muutama, itse en muista). Ruokamyrkytyksiä sun muita on kyllä ollut.

Bussissa ja kaikkialla piti vaan tarkkailla, että eihän kukaan ole huonovointisen näköinen... ja pestä käsiä...

No, tänä syksynä kävi niin, että kihlattuni lääkäri määräsi hänelle (vahingossa?) 1 1/2-kertaisen annoksen erästä lääkettä jota annetaan injektiona. Hän sai sitä yliannostuksen ja oksensi 3 viikkoa putkeen. Mikään -siis ei yhtään mikään- pysynyt sisällä. Jouduttiin 2 kertaa käymään lääkärillä taksilla, kerran ambulanssilla sairaalassa. Silloin sain siivota jälkiä ja näin pois päin, ja tämä fobia jotenkin vaan hälveni. Enää en pelkää tautia, mutta yritän toki olla varovainen. Eihän se mukavaa ole, mutta ei onneksi hengenvaarallista.

Vaikka tauti tulisikin perheeseen, se ei välttämättä tartu kaikkiin perheenjäseniin vaikka onkin kova leviämään. Ja onneksi se kestää yleensä vain muutaman päivän (sekin on liikaa, tiedän...).

Mutta vinkkejä, joilla itse olen onnistunut välttämään taudin:
      *Käsien pesu
      *Gefilus ym. maitobakteerituotteiden nauttiminen, esim. Actimel
      *Vitamiinit
      *Aivastuksien ja yskimisien varominen (esim. busseissa tai julkisilla paikoilla)

Jos tauti kuitenkin iskee, niin lääkäri voi määrätä suppoja. Ne lopettavat oksentelun, mutta siinä menee jonkin aikaa ennen kuin vaikuttavat. Ja apteekista saa Osmosal-liuosta, joka on tarkoitettu paljon oksentelevalle, se sisältää ihmisen tarvitsemia ainesosia ja pitäisi pysyä hyvin sisällä. On hellä vatsalle.

Tsemppiä, suurin osa ihmisistä kuitenkin yleensä selviää ilman mahatautia joka syksy/kevät. En olisi koskaan voinut kuvitella näin käyvän kun fobiani oli pahimmillaan, mutta tammikuussa alan opiskella sairaanhoitajaksi =)

• ex-fobia

...tiedän, että tämän kammon kanssa on vaikea elää, etenkin tämä vuodenaika oli ahdistavin. Kuitenkin, jos käy niin, että joku perheenjäsen sairastuu, pitäkää hänestä hyvää huolta. Jos pesee käsiä eikä pusuttele, sairastumisen riski vähenee itsellä vaikka toisella tauti olisikin. Jos itse sairastuisin, niin mulle ois tärkeintä että kihlattuni pitää musta hyvää huolta. Mahatauti on inhottava, ja silloin en haluaisi olla yksin. Ja muuten, yksi vinkki vielä, Knorrin (muistaakseni) porkkana-korianteri-keitto auttaa! Se pysyy aikas hyvin sisällä. Ruokakaupoissa myydään, sellaisessa pahvipaketissa.

• TAUTI

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että vaikka onkin syönyt gefilustabletteja / muita maitohappobakteereja, niin olisi silti saanut vatsataudin. Meillä on nimittäin syötä päivittäin jo reilun vuoden ajan gefilustabletteja, ja ainakin toistaiseksi vältytty vatsataudilta. Haluaisin, että joku pystyisi vakuuttamaan minut näiden tehosta, niin pääsisin tästä ainaisesta pelosta, että tauti tulee.

• ex-fobia
        TAUTI kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että vaikka onkin syönyt gefilustabletteja / muita maitohappobakteereja, niin olisi silti saanut vatsataudin. Meillä on nimittäin syötä päivittäin jo reilun vuoden ajan gefilustabletteja, ja ainakin toistaiseksi vältytty vatsataudilta. Haluaisin, että joku pystyisi vakuuttamaan minut näiden tehosta, niin pääsisin tästä ainaisesta pelosta, että tauti tulee.

(valitettavasti) VOI tulla tauti vaikka söisi gefilustbletteja, mutta kyllähän se kai vatsan immuunia parantaa? Muutenkin varmaan aika paljon kiinni immuniteetistä joka on tietty yksilöllinen. Kannattaa muutenkin pysytellä kunnossa ja olla varovainen, vaikka tabuja söisikin. On niistä varmasti apua tähän ja muuhunkin. Todisteita varmaan aika vaikea saada... :/

Älä pelkää! Se stressa turhaan. Helppo sanoa, tiedän, mutta stressikin vähentää immuunia. Tsemppiä, suurella todennäköisyydellä tauti ei iske!

• ex-fobic

Minullakin oli sama fobia. Se tuli jonkun lapsuudessa sairastetun pahan mahataudin jälkeen. Äitini kärsi myös pahoista migreeneistä koko lapsuuteni, ja oksensi lähes joka kuukausi rajusti niiden yhteydessä. Ajattelin aina,että oksentaminen on jotakin kuolemaan verrattavaa, ja tosi kamalaa, kun äiti oli niin kipeä. Fobiani paheni opiskeluaikana, jolloin stressasin joka talvisia mahatautiepidemioita hysteerisesti peläten. Pesin käsiäni jatkuvasti ja toivoin, ettei se iskisi minuun. Selvisinkin vähällä, eli joskus oli ripuli ja pahoinvointia, muttei sitä pahinta eli itse oksennusta. Sitten aloin seurustella miehen kanssa, jolla oli pieni lapsi. Tämän lapsen myötä pelko alkoi hälvetä. Autoin häntä, kun hän oksensi, hoidin ja siivosin oksennusta. Eihän se kivaakaan ollut, mutta kanavoin pelkoni auttamalla niin kuin olisin toivonut itseänikin autettavan. Kolme kertaa sain vatsataudin itsekin. Makasin sängyn pohjalla ja juoksin välillä vessassa. Se oli kamalaa, niin kuin tiedätte ja uskotte. Samalla se kuitenkin jotenkin vapautti minua pelosta. Tajusin, että ei kannata pelätä, sillä siihen ei kuole, vaikka se pahaa tekeekin. Ja ettei kannata tuhlata päiviään pelkoon, vaan ottaa tauti vastaan vain, jos se tulee. Ja tietysti pestä käsiä, ettei se tulisi. :) Taudissa kituuttaessani kuuntelin oloani ja tajusin, että kehoni tekee vain sen, minkä sen kuuluukin: taistelee pöpöä pois elimistöstäni ja auttaa minua tulemaan terveeksi. Tajusin myös, että tähän samaan aikaan joku ihminen kamppailee parantumattoman sairauden kanssa, tekee kuolemaa, kärsii, kituu, oksentaa sytostaattien takia tai muuten vain sairastaa kanssani. Pelostani vapautumista kruunasi se, kun romanttisen etelänmatkan aikana saimme mieheni kanssa järkyttävän mahataudin. Minä selvisin ripuloinnilla, mutta miesparka oksensi vessassa ja hoiperteli tokkuraisena välillä sänkyyn lepäämään. Silloin pelko hälveni, ja tajusin, että miksi vastustaisin asioita, jotka tapahtuvat. Autoin miestäni ja ymmärsin, että minuakin autetaan, jos voin pahoin. Että kaikille voi käydä niin. Olisiko pelossa osittain kyseessä jokin hylätyksi tulemisen pelko tai elämän hallitsemisen halu, joista viimeksimainittua ei oksentamisessa voi harjoittaa pätkääkään, sillä se on refleksi, jota ei voi estää. En tiedä, auttaako tämä ketään. Onhan se olo juuri ennen oksennusta ihan hirveä, eikä sitä toivoisi pahimmalle vihamiehelleenkään, mutta emmekö kaikki ole eläneet ihania hetkiä sen jälkeen niin paljon, että kyllä sen kestää. Ohihan se menee taas, ja tulee parempi olo. En tiedä auttoiko tämä ketään, mutta kunhan nyt kannoin korteni tämän pelkokeskustelun kekoon. :)

• ex-fobia
        ex-fobic kirjoitti:

Minullakin oli sama fobia. Se tuli jonkun lapsuudessa sairastetun pahan mahataudin jälkeen. Äitini kärsi myös pahoista migreeneistä koko lapsuuteni, ja oksensi lähes joka kuukausi rajusti niiden yhteydessä. Ajattelin aina,että oksentaminen on jotakin kuolemaan verrattavaa, ja tosi kamalaa, kun äiti oli niin kipeä. Fobiani paheni opiskeluaikana, jolloin stressasin joka talvisia mahatautiepidemioita hysteerisesti peläten. Pesin käsiäni jatkuvasti ja toivoin, ettei se iskisi minuun. Selvisinkin vähällä, eli joskus oli ripuli ja pahoinvointia, muttei sitä pahinta eli itse oksennusta. Sitten aloin seurustella miehen kanssa, jolla oli pieni lapsi. Tämän lapsen myötä pelko alkoi hälvetä. Autoin häntä, kun hän oksensi, hoidin ja siivosin oksennusta. Eihän se kivaakaan ollut, mutta kanavoin pelkoni auttamalla niin kuin olisin toivonut itseänikin autettavan. Kolme kertaa sain vatsataudin itsekin. Makasin sängyn pohjalla ja juoksin välillä vessassa. Se oli kamalaa, niin kuin tiedätte ja uskotte. Samalla se kuitenkin jotenkin vapautti minua pelosta. Tajusin, että ei kannata pelätä, sillä siihen ei kuole, vaikka se pahaa tekeekin. Ja ettei kannata tuhlata päiviään pelkoon, vaan ottaa tauti vastaan vain, jos se tulee. Ja tietysti pestä käsiä, ettei se tulisi. :) Taudissa kituuttaessani kuuntelin oloani ja tajusin, että kehoni tekee vain sen, minkä sen kuuluukin: taistelee pöpöä pois elimistöstäni ja auttaa minua tulemaan terveeksi. Tajusin myös, että tähän samaan aikaan joku ihminen kamppailee parantumattoman sairauden kanssa, tekee kuolemaa, kärsii, kituu, oksentaa sytostaattien takia tai muuten vain sairastaa kanssani. Pelostani vapautumista kruunasi se, kun romanttisen etelänmatkan aikana saimme mieheni kanssa järkyttävän mahataudin. Minä selvisin ripuloinnilla, mutta miesparka oksensi vessassa ja hoiperteli tokkuraisena välillä sänkyyn lepäämään. Silloin pelko hälveni, ja tajusin, että miksi vastustaisin asioita, jotka tapahtuvat. Autoin miestäni ja ymmärsin, että minuakin autetaan, jos voin pahoin. Että kaikille voi käydä niin. Olisiko pelossa osittain kyseessä jokin hylätyksi tulemisen pelko tai elämän hallitsemisen halu, joista viimeksimainittua ei oksentamisessa voi harjoittaa pätkääkään, sillä se on refleksi, jota ei voi estää. En tiedä, auttaako tämä ketään. Onhan se olo juuri ennen oksennusta ihan hirveä, eikä sitä toivoisi pahimmalle vihamiehelleenkään, mutta emmekö kaikki ole eläneet ihania hetkiä sen jälkeen niin paljon, että kyllä sen kestää. Ohihan se menee taas, ja tulee parempi olo. En tiedä auttoiko tämä ketään, mutta kunhan nyt kannoin korteni tämän pelkokeskustelun kekoon. :)

...Sinulle ex-fobic tuosta kirjoituksestasi. Varmasti auttaa monia, minua myös. Tuo on kyllä aivan totta, kun voi huonosti, silloin tarvitsee sitä rakkainta ihmistä lähelleen. Muakin auttoi silloin kun voin huonosti ajatus siitä, että jollain muullakin on samoja vaivoja saman aikaan. Mulla oli kerran (18-vuotiaana) ilmeisesti mahatauti. En oksentanut kertaakaan, mutta voin viikon todella, siis todella pahoin. En päässyt edes vessaan kuin vapisten ja kihlattuni avustuksella. Olo oli niin järkyttävä että melkein toivoin kuolevani (naurettavaa, joo). Kaikki äänet sai voimaan entistä huonommin, telkkari ei voinut olla päällä valoista puhumattakaan. Lisäksi kissa keksi mukavan harrastuksen ja hyppi koko ajan mahalleni ylhäältä käsin... Ensimmäiset 5 päivää oli yhtä tuskaa, sitten olo alkoi helpottua vähitellen. Yleensähän mahatauti ei kestä ihan viikkoa, mutta voi johtua siitä etten oksentanut kun mulla kesti kauan. Mutta kyllä oli mahtava olo kun tervehdyin! Varmasti kaikki tietävät tunteen.

Ihanaa tietää ettei ole / ole ollut yksin tämän asian kanssa. Pidetään toisistamme huolta, niin taudissa kuin muutenkin! =)

• kammoinen
        ex-fobia kirjoitti:

(valitettavasti) VOI tulla tauti vaikka söisi gefilustbletteja, mutta kyllähän se kai vatsan immuunia parantaa? Muutenkin varmaan aika paljon kiinni immuniteetistä joka on tietty yksilöllinen. Kannattaa muutenkin pysytellä kunnossa ja olla varovainen, vaikka tabuja söisikin. On niistä varmasti apua tähän ja muuhunkin. Todisteita varmaan aika vaikea saada... :/

Älä pelkää! Se stressa turhaan. Helppo sanoa, tiedän, mutta stressikin vähentää immuunia. Tsemppiä, suurella todennäköisyydellä tauti ei iske!

Itse olen myös syönyt gefilus-tuotteita erityisesti silloin, kun vatsatautia on liikkeellä. Olin kuitenkin viikonloppuna mahataudissa, mutta uskon, että se ei päässyt rajuksi juuri maitohappobakteerien ansiosta. Myllerrys vatsassa oli moninkertainen, kun vatsanpurut jylläsivät ja masuasukkini potki mamia mahaan kovasti...
        Olen itse myös kärsinyt kovasta oksennustautipelosta. Se on lähtöisin ihan lapsesta saakka. En ole sairastanut sitä kuin muutaman kerran elämäni aikana. Nytkin selvisin vain ripuloinnilla. Helpotukseksi kuitenkin huomasin, että ei se niin pelottavalta tuntunut ja siitä selviää, vaikka kurja olo onkin!

• 13 vuotias

mä oon kolmetoista ja pelkään myös vatsatautia kun kirjoitin tai kirjoitan mulla on ny vatsatauti no mulla on sellainen vatsa että se vatsatauti on yleinsä vaan ripulii ja vatsakipuja
        harvoin oksennan....olisiko sulla neuvoja pahoinvointiin ja vatsakipuihin?? toivon että vastaat

• nanny

Siis nyt vasta loysin taman palstan, luojan kiitos tasta. Mulla on ollut kamala vatsatauti pelko pienesta asti. En tieda mista se on alkanut, en ole hirvean montaa kertaa sita sairastanut tai ikina viela pahana. Mutta tosiaan, pelko joka on seurannut mua ja haitannut elamaa niin kauan ku muistan. Hysteriaa, kasien pesua niiden kuivumiseen asti ja muutenki sita ettei koskis mihinkaan, ylihygieniaa. Aina yritin lahtea yokylaan kaverille jos joku oli kipeana, en saanut unta muuten. Nukuin korvalappustereot korvilla koska en halunnut kuulla kun joku oksentaa. Mutta nyt tuli seina vastaan. Tuli au pairiksi ulkomaille. Samana paivana ku tulin tanne, kertoi perheen aiti etta heilla oli se pari paivaa sitten (aiti ja lapset) ja tietenkin sain sen (poppakonsteista huolimatta). Se oli kamalaa. Koti-ikava kasvoi kamalaksi (sairaana vieraassa maassa ilman ketaan kuka pitaisi huolta). Mutta siita selvisin. No siina meni pari viikkoa kun kamala flunssa alkoi kiertamaan talossa. Ja lapset tietenkin oksenteli senkin takia. Siina vaiheessa ajattelin jo etta nyt olen niin paljon saanut kestaa, et jouluun asti varmaan kaikki tevreita (etta paasen lomalle suomeen). Mutta eikohan toinen lapsista oksentanut eilen sankyynsa. Sitten oli tasan vuorokauden terve ja teki sen tana iltana taas. Ei valttamatta vatsatauti (koska juuri 6 viikkoa sitten se oli kaikilla), ja kuitenkin vuorokauden soi hyvin ja oli "terve" siina valissa. Mutta silti se pelko taas kalvaa mua. Mut kai taakin kokemus taalla kaiken oksentamisen keskella sit jotenkin auttaa mua? Pakkohan tan on joskus loppua tan pelon?

• ex-fobia

paljon tsemppiä Sulle, tiedän miltä tuntuu! Kyllä aivan varmasti pääset pelosta, toivottavasti mahdollisimman pian. Varmasti tuo kokemasi kasvattaa tässä asiassa. Yritä vaan ajatella, että oksentaminen on yleensä normaali kehon puolustusreaktio. Onpahan nyt sitten sairastettu sielläkin ja tuskin heti iskee uudestaan =)

Mulla oli muuten myös joskus sellanen, että kun joku oksensi, niin aloin kamalasti vapista ja itseäkin alkoi oksettaa. Vapina saattoi olla ihan hirveä. Muilla "pelokkailla" ollut?

• löytyy
        ex-fobia kirjoitti:

paljon tsemppiä Sulle, tiedän miltä tuntuu! Kyllä aivan varmasti pääset pelosta, toivottavasti mahdollisimman pian. Varmasti tuo kokemasi kasvattaa tässä asiassa. Yritä vaan ajatella, että oksentaminen on yleensä normaali kehon puolustusreaktio. Onpahan nyt sitten sairastettu sielläkin ja tuskin heti iskee uudestaan =)

Mulla oli muuten myös joskus sellanen, että kun joku oksensi, niin aloin kamalasti vapista ja itseäkin alkoi oksettaa. Vapina saattoi olla ihan hirveä. Muilla "pelokkailla" ollut?

Emetofoobikoille on olemassa oma msn-yhteisö, http://groups.msn.com/emetofoobikot , siellä on muitakin pelkääjiä joilta voi saada tukea.

• Sohvi
        löytyy kirjoitti:

Emetofoobikoille on olemassa oma msn-yhteisö, http://groups.msn.com/emetofoobikot , siellä on muitakin pelkääjiä joilta voi saada tukea.

tuo msn-yhteisö toimii? Miten siinä keskustellaan? Foorumi-tyylisesti vai messengerissä?

• toimii
        Sohvi kirjoitti:

tuo msn-yhteisö toimii? Miten siinä keskustellaan? Foorumi-tyylisesti vai messengerissä?

Se on keskustelufoorumi niinkuin tämäkin, mutta siellä on myös chat-mahdollisuus. Sinne pitää kuitenkin rekisteröityä ennen kuin pääsee kirjoittamaan.

• nanny
        ex-fobia kirjoitti:

Mulla on kans sellainen et ku joku oksentaa, ni tulee sellaseks ihme hysteeriseks et alkaa tarisee ja vatsa sattumaan.
        Mua vaan ottaa paahan niin kamalasti taa pelko ettei jarkea. Tosiaan ku taalla ulkomailla tan perheen luona asun ja ei ne oo sellasii kenelle tasta pelostani voisin puhua. Ja just taa aika ku sita vatsatautia liikkeella, ja vaikka tosiaan tassa perheessa se tauti sairastettiin 6 viikkoa sitten, ni taas se pelottaa ku sita kaikilla on. Ja ku silla toisella lapsella sita ihme oksentelua ollut nelisen paivaa. Ja naapurin lapsi sairaana. En tiia mita teen ja mihin uskallan koskea ja mita laittaa suuhuni ku vaan pelkaan niin kamalasti. Mitaan neuvoja miten jaksan edes vahan jarjissani tan loppu ajan, eli viikon, siihen etta paasen suomeen lomalle?

• ex-fobia
        nanny kirjoitti:

Mulla on kans sellainen et ku joku oksentaa, ni tulee sellaseks ihme hysteeriseks et alkaa tarisee ja vatsa sattumaan.
        Mua vaan ottaa paahan niin kamalasti taa pelko ettei jarkea. Tosiaan ku taalla ulkomailla tan perheen luona asun ja ei ne oo sellasii kenelle tasta pelostani voisin puhua. Ja just taa aika ku sita vatsatautia liikkeella, ja vaikka tosiaan tassa perheessa se tauti sairastettiin 6 viikkoa sitten, ni taas se pelottaa ku sita kaikilla on. Ja ku silla toisella lapsella sita ihme oksentelua ollut nelisen paivaa. Ja naapurin lapsi sairaana. En tiia mita teen ja mihin uskallan koskea ja mita laittaa suuhuni ku vaan pelkaan niin kamalasti. Mitaan neuvoja miten jaksan edes vahan jarjissani tan loppu ajan, eli viikon, siihen etta paasen suomeen lomalle?

pese käsiä... jos mahdollista, niin ei kauheesti kosketusta sairaiden kanssa. Ei kai se tauti sulle uudestaan iske kun se jo äsken oli. Lapsilla kuitenkin on huonompi immuuni ja sairastuvat helpommin. Kyllä varmasti voi ihan normaalisti syödä, ei mitään kuitenkaan mikä on ollut lapsien käsillä. Pystytkö mitenkään puhumaan isäntäperheen kanssa, vaikka niiden vanhempien? Apteekista saa varmasti sielläkin sellasta käsien desinfiointi ainetta? Mullakin täällä pieni pullo, AntiBac taisi olla nimi. Tappaa 99,9% bakteereista. Sitä kannattaa hieroa käsiin välillä, etenkin ennen ruokaa ja kun tulee jostain ulkoa jne. Tsemppiä, sitten kun palaat sinne takaisin Suomesta niin tautivaara varmaan jo ohi? Kaikki menee hyvin =)

• nanny

Heh. Oli pakko kirjoittaa taas tanne, taa on mun suurin henkinen tuki talla hetkella. Eli siis se lapsi oksensi taas tanaan, eli neljas paiva. Kaikki muut edelleen terveita, jopa hanen kaksoissisko, joten en tiia onko vatsatauti vai muuten vaan joku masussa. Mut yritin siina sitten selittaa perheen aidille tasta mun pelosta. Han totesi etta ma olen itsekas kun ajattelen vaan et ma en halua kipeeks ku lapsella on huono olla. Yritin siina sitten selittaa, etta enhan ma sita lasta karkuun juokse, en tietenkaan, hoidan koska on pakko tietenkin. Mut olis ollut vaan kiva saada vahan tukea silta aidilta. nyt perheen vanhemmat on ihan vittumaisia mulle koko ajan :( mita ma oikeesti teen? haluan pois taalta oksennuksen keskelta heti, en kesta. Lento joululomalle suomeen lahtee sunnuntaina. Tiedan, lyhyt aika, mutta liian pitka tassa tilanteessa. Jos ootte lukenut mun vanhemmat kommentit, ni tiedatte tan taustan, oksennuksia vahan liikaa talle kuudelle viikolle :(

• ex-fobia

No todella harmi etteivät nuo vanhemmat sitten voineet ymmärtää yhtään!!! Heillä ei ilmeisesti ole kokemusta tästä fobiasta... Voit kertoa heille tästä sivusta, että olet saanut "vertaistukea" täältä ja tämä fobia todellakin ON olemassa ja Sinulle erittäin todellinen. Monilla muillakin on tuo kammo, et todellakaan ole vain itsekäs tyyliin "en halua liata sormiani ja sairastua". Ei nyt luulisi olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää tuolle äidillekään. Hän on kuitenkin isän kanssa pääasiallisesti vastuussa lapsistaan etkä sinä vaikka heitä hoitaisitkin. Ehkä voit vähän relata, vaikuttaa siltä että tuo lapsen tauti ei ole tarttuvaa? Tottakai se on ymmärrettävää ettet halua sairastua, etenkään juuri kun olet tulossa lomalle kotiin. Missä päin maailmaa muuten olet?
        Täältä on vähän vaikea tehdä muuta kuin lähettää paljon tsemppiä ja jaksamista viimeisiin päiviin. Ymmärrän todellakin että alat olla tosi tuskastunut. Isäntäperheen pitäisi ymmärtää, että oksennusfobia on erittäin todellinen. Et voi sille tällä hetkellä mitään, ei se ole vikasi! Toivottavasti tämä kokemus kuitenkin auttaa elämässä eteenpäin! Joillekin voi olla tosi vaikeaa ymmärtää tuota fobiaa, mutta toisilla voi olla taas kissanpentu-fobia. Kuulostaa tosi oudolta, mutta on varmasti niille ihmisille joilla se on, hyvin todellinen ja pelottava. Huh, tulipas poukkoileva teksti... No mutta, lämpimiä halauksia täältä Suomesta ja pian pääset pois. Sitten kun palaat on tilanne varmaan rauhoittunut. Hyvää Itsenäisyyspäivää muuten! =)

• nanny
        ex-fobia kirjoitti:

No todella harmi etteivät nuo vanhemmat sitten voineet ymmärtää yhtään!!! Heillä ei ilmeisesti ole kokemusta tästä fobiasta... Voit kertoa heille tästä sivusta, että olet saanut "vertaistukea" täältä ja tämä fobia todellakin ON olemassa ja Sinulle erittäin todellinen. Monilla muillakin on tuo kammo, et todellakaan ole vain itsekäs tyyliin "en halua liata sormiani ja sairastua". Ei nyt luulisi olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää tuolle äidillekään. Hän on kuitenkin isän kanssa pääasiallisesti vastuussa lapsistaan etkä sinä vaikka heitä hoitaisitkin. Ehkä voit vähän relata, vaikuttaa siltä että tuo lapsen tauti ei ole tarttuvaa? Tottakai se on ymmärrettävää ettet halua sairastua, etenkään juuri kun olet tulossa lomalle kotiin. Missä päin maailmaa muuten olet?
        Täältä on vähän vaikea tehdä muuta kuin lähettää paljon tsemppiä ja jaksamista viimeisiin päiviin. Ymmärrän todellakin että alat olla tosi tuskastunut. Isäntäperheen pitäisi ymmärtää, että oksennusfobia on erittäin todellinen. Et voi sille tällä hetkellä mitään, ei se ole vikasi! Toivottavasti tämä kokemus kuitenkin auttaa elämässä eteenpäin! Joillekin voi olla tosi vaikeaa ymmärtää tuota fobiaa, mutta toisilla voi olla taas kissanpentu-fobia. Kuulostaa tosi oudolta, mutta on varmasti niille ihmisille joilla se on, hyvin todellinen ja pelottava. Huh, tulipas poukkoileva teksti... No mutta, lämpimiä halauksia täältä Suomesta ja pian pääset pois. Sitten kun palaat on tilanne varmaan rauhoittunut. Hyvää Itsenäisyyspäivää muuten! =)

Oi kiitos. Olen Englannissa. Ja siis tan perheen kanssa muutenkin ongelmia, ettei todellakaan mikaan yllatys ettei naa ymmarra. Ja koitin tanaan taas jutella sille aidille enemman, ja nyt se ei sentaan alkanut riehuu vaan kuunteli ja toivottavasti edes yritti ymmartaa. Ja he ovat laakarissa talla hetkella, joten toivottavasti siella selvii mika lapsella on ja toivottavasti se ei ole tarttuva tauti. Mut joo, ei auta muu kuin yrittaa jaksaa ja pesta kasia paljon. Taytyy vaan kestaa, ei auta oikein muu tassa tilanteessa. Mika tan fobian oikea ns. termi on? Auttaako tahan joku laakarilla kayti (tyyli terapia tai joku) vai taytyyko tan kanssa tosiaan elaa koko loppu elama? Musta tuntuu etta mulla taa on niin paha, et jos tast en ikina paase, ni tulee aika rankka loppuelama. Nyttenkin koko ajan stressaan, etta toivottavasti kukaan ei saa sita suomessa jouluna ku silloin se yleensa meidan perheessa kiertaa :(

• ex-fobia
        nanny kirjoitti:

Oi kiitos. Olen Englannissa. Ja siis tan perheen kanssa muutenkin ongelmia, ettei todellakaan mikaan yllatys ettei naa ymmarra. Ja koitin tanaan taas jutella sille aidille enemman, ja nyt se ei sentaan alkanut riehuu vaan kuunteli ja toivottavasti edes yritti ymmartaa. Ja he ovat laakarissa talla hetkella, joten toivottavasti siella selvii mika lapsella on ja toivottavasti se ei ole tarttuva tauti. Mut joo, ei auta muu kuin yrittaa jaksaa ja pesta kasia paljon. Taytyy vaan kestaa, ei auta oikein muu tassa tilanteessa. Mika tan fobian oikea ns. termi on? Auttaako tahan joku laakarilla kayti (tyyli terapia tai joku) vai taytyyko tan kanssa tosiaan elaa koko loppu elama? Musta tuntuu etta mulla taa on niin paha, et jos tast en ikina paase, ni tulee aika rankka loppuelama. Nyttenkin koko ajan stressaan, etta toivottavasti kukaan ei saa sita suomessa jouluna ku silloin se yleensa meidan perheessa kiertaa :(

todellakaan tarvitse elää tuon fobian kanssa loppuelämää! Mä pelkäsin myös että joudun, mutta tavallaan "parannuin".
        Olikos se emetofobia, no tässä linkki:
        http://www.gernet.fi/public/fobiat.zml?s=e

Oon jotain kuullu, että nyt tautia olis Suomessa erittäin lievänä, lähinnä ripulointina oireilevaa. Jos on isäntäperheen kanssa joitain muitakin ongelmia, niin voithan harkita isäntäperheen vaihtoa jos meinaat vielä palata takaisin joulun jälkeen.
        Miten siellä lääkärissä sitten meni? Ihan totta, tästä fobiasta pääsee eroon! Mullakin oli todella paha fobia, ja nyt alan opiskella sairaanhoitajaksi. Siinä hommassa saa varmasti muutamat laatat päälleen ennemmin tai myöhemmin... Mua auttoi hirmuisesti fobiasta puhuminen. Puhu jonkun kanssa oikein kunnolla vaikka Suomessa. Tottahan toki voit käydä vaikka psykologilla muutaman kerran juttelemassa tästä asiasta. Itsekin kävin psykologilla, mutta tästä fobiasta en kyllä sanonut mitään. Jotenkin häpesin sitä niin paljon. Luulin vielä että olen tyyliin ainoa jolla tämä fobia on, mutta onneksi sillä on nykyään nimikin. Kaikkea hyvää Sulle, ja käythän kirjoittelemassa kuulumisia tänne. Voit mailatakin mulle jos haluat, LittlePhoenix@netti.fi. :)

• nanny
        ex-fobia kirjoitti:

todellakaan tarvitse elää tuon fobian kanssa loppuelämää! Mä pelkäsin myös että joudun, mutta tavallaan "parannuin".
        Olikos se emetofobia, no tässä linkki:
        http://www.gernet.fi/public/fobiat.zml?s=e

Oon jotain kuullu, että nyt tautia olis Suomessa erittäin lievänä, lähinnä ripulointina oireilevaa. Jos on isäntäperheen kanssa joitain muitakin ongelmia, niin voithan harkita isäntäperheen vaihtoa jos meinaat vielä palata takaisin joulun jälkeen.
        Miten siellä lääkärissä sitten meni? Ihan totta, tästä fobiasta pääsee eroon! Mullakin oli todella paha fobia, ja nyt alan opiskella sairaanhoitajaksi. Siinä hommassa saa varmasti muutamat laatat päälleen ennemmin tai myöhemmin... Mua auttoi hirmuisesti fobiasta puhuminen. Puhu jonkun kanssa oikein kunnolla vaikka Suomessa. Tottahan toki voit käydä vaikka psykologilla muutaman kerran juttelemassa tästä asiasta. Itsekin kävin psykologilla, mutta tästä fobiasta en kyllä sanonut mitään. Jotenkin häpesin sitä niin paljon. Luulin vielä että olen tyyliin ainoa jolla tämä fobia on, mutta onneksi sillä on nykyään nimikin. Kaikkea hyvää Sulle, ja käythän kirjoittelemassa kuulumisia tänne. Voit mailatakin mulle jos haluat, LittlePhoenix@netti.fi. :)

no, laakari sanoi etta kaiken pitaisi olla muuten kunnossa, eli se on vaan joku popo taas :(
        taytyishan mun olla onnellinen sen lapsen puolesta, ettei se oo mikaan muu, mut vaikeet on. Ma haluaisin vaan koko ajan pyytaa esim vuorokauden vapaata toista ja menna vaikka yokylaan jonkun muun au pairin luo. Tekis niin hyvaa paasta hetkeks pois taalta stressaamasta. Tan perheen aiti siihen ehka vois suostuakin, mut isan reaktiota en edes haluais tietaa, se on niin kamala muutenkin eika ymmarra yhtaan. Mua vaan ahdistaa niin paljon ettei jarkea. Ja kadet on ihan rutikuivat. Ma vaan haluan ulos tasta talosta!!! Ja mua oikeen arsyttaa et miks oon tallanen ja noi varmaan pitaa mua ihan tyhmana, ku ei kukaan jolla ei ole tata ni tiia mita taa oikeesti on :( niin helpottavaa kyl et on muitaki, ainakin ollut, samassa tilanteessa. Onks sulla muuten pelkkaa vatsatautia kohtaan taa pelko vai ihan kaikkea oksentamista? Koska mulla on nimenomaa sita tautia.

• perheenäiti

Minä kammoan kaikenlaisia vatsatauteja. Äsken kymppiuutisissa kerrottiin, että liikkeellä on ärhäkkä norovirus. Ympäri Suomea siis sairastetaan. Ja äsken 3v. poikamme alkoi oksentaa! Ja hän oksensi kahteen eri sänkyyn ja matolle ja lattialle ja minun vaatteilleni. Haisee hirveältä. Olen aivan paniikissa. Kohta varmaan tyttäremmekin oksentaa. Tai mies. Tai minä. Odottaminen on kaikkein pahinta, kun ei voi olla varma tuleeko se vai ei, vai tuleeko se ennemmin tai myöhemmin. Ja on niin kamalaa voida huonosti!

Tietenkin mahatauti menee yleensä ohi yhtä nopeasti kuin on tullutkin. Mutta joskus ei mene! Monta ystävääni ja tuttujen lapsia on joutunut ihan sairaalahoitoon asti. Joskus mahataudista tulee pitkäkestoinen, hankala suolistotulehdus. Itselläni oli tällainen kokemus pari vuotta sitten. Voi sentään.

Minä todella kammoan vatsatautia. Tämä on ihan hassua mutta en pysty ajattelemaan asiasta järkevästi. Tyyliin: "No sitten vaan oksennetaan..."

No. Tsemppiä kaikille vatsatautisille tai sitä odottaville. Kyllä tästä taas selvitään - kunnes uusi virus iskee.

• myös perheenäiti

Mulla on sama "vaiva". Kammoan oksentamista ja kaikkea siihen liittyvää. Meillä on kaksi pientä tytärtä ja joka päivä ajattelen sitä ja odotan kauhulla milloin tulee päiväkodista puhelu tai oksennukset sänkyyn. Olemme mieheni kanssa oltu kohta 13 vuotta yhdessä ja vasta nyt olen "kehdannut" kertoa hänelle kammostani. Kerroin suoraan miten kammoan sitä ja pelkään ihan mielettömästi. Hän oli hiukan hämillään aluksi siitä mutta suhtautui niin hienosti että harmittaa etten ole jo aiemmin kertonut kammostani. Aloitin myös kertomaan ystävilleni ja siskolleni asiasta ja nyt on huomattavan paljon parempi olo kun lähimmät ystävät tietävät asiasta. Yritin käydä myöskin hypnoterapiassa mutta se ei auttanut minua juurikaan...

Tänä jouluna pahin painajaiseni toteutui. Jouluaattona nuorimmaiseni oksensi päälleen. Hengitin syvään ja otin tytön syliin ja vein pesulle. Onneksi aatto meni muuten hyvin. Seuraavana päivänä myöskin kahdet oksennukset... Tänä aamuna edelleen pientä limaoksennusta.
        Eilen iltapäivällä vanhempi tyttäreni alkoi itkemään hillittömästi ja valittamaan vatsaansa. Hänellä tosin oli "vain" vatsa sekaisin ja selvisi yhdellä ripulilla, ainakin tähän mennessä...

Tämä on kammottavaa kun haluaisi juosta karkuun ennemmin kuin jäädä tänne. Mutta olen hillinnyt itseni hienosti (mieheni tosin on aina siivonnut jäljet, sihen en vielä pysty...) ja pessyt käsiäni kokoajan käsidesillä. Toivottavasti auttaa...

Normaalisti tälläisessä tilanteessa en pysty syömään enkä ajattelemaan mitään muuta kuin oksentamista. Olen ollut montakin päivää todella pienellä ruoalla ajatellen että sitten on helpompi oksentaa kun ei ole liikaa tavaraa mahassa. Mieheni tosin totesi että voimat säästyvät paremmin jos syö ja ei ole jo valmiiksi heikossa kunnossa, mikä on ihan totta. Tällä kertaa olen toiminut aivan normaalisti, yrittänyt järjestää silti jonkinlaista joulua tytöille, syönyt ja ollut (omasta mielestäni ja myöskin mieheni mielestä) normaali. En missään nimessä halua nimittäin tätä kammoa siirtää "perintönä" tytöilleni. Koska jos he huomaavat minun pelkäävän tätä hekin alkavat sitä pelkäämään.

Vaihdan mielelläni ajatuksia tästä, tiedän että olotila on todella kamala ja tuntuu että olet ainoa ihminen maailmassa joka tästä kärsii. Onneksi et ole ja puhuminen auttaa aina! Oletko puhunut miehellesi tästä? Jos et ole niin kannattaa kertoa, se on ainakin mua auttanut hirvittävästi koska kun tilanne on päällä niin on helpompi olla kun toinen tietää kammostasi. Tsemppiä sulle! Koitetaan kestää ja silti nauttia elämästäkin ja ihanista lapsistamme!

• neurootikko

Onpa todella huojentavaa huomata, etten ole yksin kammoni kanssa. Olen aivan pienestä saakka pelännyt oksentamista enemmän kuin mitään muuta. Kuvittelin, että "sitten aikuisena" osaan suhtautua asiaan järkevämmin ja rauhallisemmin, mutta edelleenkin ajatus oksentamisesta saa tärisemään pelosta ja olon huonoksi. Kammoni on niinkin syvä, että olen jo vakaasti päättänyt olla hankkimatta lapsia, sillä sukuni naiset voivat aina rankasti pahoin odotusaikanaan.

Busseissa tarkkailen aina lähelläni istuvia pohtien, ovatko he huonovointisia ja saattavatko he ehkä oksentaa. Baareissa vaihdan paikkaa, jos lähellä notkuu huonoon kuntoon itsensä juoneita ihmisiä.

Pelkään mennä hammaslääkäriin, sillä jokin toimenpide on vuosia sitten aiheuttanut minulle oksennusrefleksin, enkä halua kokea sitä enää uudestaan.

Kuten muissakin tämän keskustelun viesteissä on käynyt ilmi, tämän kammoni ylittää vain tarve auttaa toista silloin, kun toisen olo on huono. Olen harrastukseni parissa joutunut monet kerrat siivoamaan huonovointisen lapsen jälkiä, eikä se ole ollut niin ylivoimaista kuin kuvittelisi. Myös migreeniään oksentavaa kaveriani pystyin tukemaan ilman suurempia ongelmia. Jälkeenpäin olen toki sitten tärissyt ja pessyt käsiäni neuroottisena.

Voimia! On eheyttävää huomata, ettei ole yksin tämän kanssa. Ulkopuolisille kammo näyttäytyy usein varsin triviaalina ja naurettavana, mutta kuten me tiedämme, se voi pahimmillaan olla hyvinkin lamaannuttava ja todellinen!

• maaaria

• skylight

Et todellakaan ole ainoa joka potee pelkoa vatsatautia kohtaan. Itselläni pelko oli myös suurimmillaan murrosiästa aina 20 ikävuoteen asti. Eniten pelkään oksentamista ja sen aiheuttamaa heikotusta. Kammo on melko yleinen ja vaivaa eniten naisia. Itselläni leikattiin 2 viisauden hammasta toissaviikolla. Sen yhteydessä sairastuin myös flunssaan ja siitä pari vuorokautta sain ärhäkän vatsataudin joka kesti 2 vuorokautta. Paino pudonnut yhteensä 5 kiloa joten alkoi vuosi mukavasti. Tsemppiä sinulle!

• Irkku__

Ajattelinpa elävän ketjun jatkoksi kertoa oman "tarinani". Oksennuskammo löytyy, ja syystäkin. Mulla homma menee vatsataudissa aina siihen, että olen JOKA kerta niin heikossa kunnossa, että menetän tajuni jokaisen oksentamiskerran yhteydessä. Taudin ollessa päällä en kykene liikahtamaankaan, enkä sanomaan sanaakaan, sillä oksentaisin muuten välittömästi. Ei puhettakaan että pääsisin sängystä vessaan saakka - en ehdi, enkä kykene liikkumaan. Lääkärit ovat sanoneet, että "joillakin vain on sellainen refleksi, että pyörtyy kun oksentaa". Eikä johdu pelkästään siitä, että yökkäisin niin voimakkaasti, vaan saatan pyörtyä jo ennen oksentamista. Pienempänä sain tähän pahoinvointiruiskeita ja tabletteja, jotka auttoivat välittömästi. Harmi, kun vastaavia en nykyään ole käsiini saanut, tiedättekö, onko mahdollista saada reseptillä tai ilman? Mieheni on kullanarvoinen taudin iskiessä, hän on joutunut tosissaan "likaisiin puuhiin" kun sairastan. Minkäs teet. Ja muuten mullakin on niin, että jos toinen oksentaa, niin samantien valahdan kalpeaksi.

• hev84
        Irkku__ kirjoitti:

Ajattelinpa elävän ketjun jatkoksi kertoa oman "tarinani". Oksennuskammo löytyy, ja syystäkin. Mulla homma menee vatsataudissa aina siihen, että olen JOKA kerta niin heikossa kunnossa, että menetän tajuni jokaisen oksentamiskerran yhteydessä. Taudin ollessa päällä en kykene liikahtamaankaan, enkä sanomaan sanaakaan, sillä oksentaisin muuten välittömästi. Ei puhettakaan että pääsisin sängystä vessaan saakka - en ehdi, enkä kykene liikkumaan. Lääkärit ovat sanoneet, että "joillakin vain on sellainen refleksi, että pyörtyy kun oksentaa". Eikä johdu pelkästään siitä, että yökkäisin niin voimakkaasti, vaan saatan pyörtyä jo ennen oksentamista. Pienempänä sain tähän pahoinvointiruiskeita ja tabletteja, jotka auttoivat välittömästi. Harmi, kun vastaavia en nykyään ole käsiini saanut, tiedättekö, onko mahdollista saada reseptillä tai ilman? Mieheni on kullanarvoinen taudin iskiessä, hän on joutunut tosissaan "likaisiin puuhiin" kun sairastan. Minkäs teet. Ja muuten mullakin on niin, että jos toinen oksentaa, niin samantien valahdan kalpeaksi.

Mulla on ollut oksennuskammo myös pienestä saakka. Muistan, kuinka olen monet yöt lapsena tärissyt sängyssäni peloissani siitä, että pian oksennan, enkä ole nukkunut paljoakaan noina öinä. On ollut oikeasti paha olo, joka on luultavasti tullut sen takia, että olen pelännyt pahan olon tulevan.

En muista sairastaneeni oikeasti kuin muutaman vatsataudin pienenä, nyt olen 22-vuotias ja edellinen tauti, missä olisin oksentanut, on ollut varmaan 10 vuotta sitten. Noin vuosi sitten sain ruokamyrkytyksen ja oksensin kaksi kertaa. Luulin silloin pelon väistyneen vähän, kun huomasin ettei se niin kovin kauheaa ollutkaan. Mutta pelko palasi takaisin voimakkaampana kuin moneen vuoteen, luultavasti, koska nyt oksentamisen tunne on niin tuoreessa muistissa. Ja luultavasti myös siksi, että nyt tiedän taas kykeneväni oksentamaan. Oli nimittäin helpottavaa ajatella aina, että ei se tauti muhun iske kun ei ole ennenkään...Vaikka nyt kyse olikin ruokamyrkytyksestä, se ei helpota asiaa.

Ne kerrat, kun olen oksentanut (ihan lapsena), ovat edelleen tuoreena muistissani ja ne pyörivät mielessäni vähän väliä. Myös ne kerrat, joissa joku muu on oksentanut.

Tänä aamuna meillä hoidossa oleva kissa oksensi, ja sydän hakkasi kun siivosin jälkiä...Luultavasti sillä on kissojen vatsatauti, mitä on nyt liikkeellä.

Kammo haittaa elämääni monella tavalla, vältän sellaisia paikkoja, joihin liittyy muistoja jonkun oksentamisesta. Vuoden päästä lähden vaihtoon espanjaan, suuri askel kehitykselle pois kammosta. Tosin suunnitteilla on varata kaiken maailman maitohappobakteerit mukaan ja välttää paikanpäällä tiettyjä ruokia:)

Voimia kaikille samasta kammosta kärsiville, koitetaan löytää keino vapautua fobiasta!

• nettikakadu
        hev84 kirjoitti:

Mulla on ollut oksennuskammo myös pienestä saakka. Muistan, kuinka olen monet yöt lapsena tärissyt sängyssäni peloissani siitä, että pian oksennan, enkä ole nukkunut paljoakaan noina öinä. On ollut oikeasti paha olo, joka on luultavasti tullut sen takia, että olen pelännyt pahan olon tulevan.

En muista sairastaneeni oikeasti kuin muutaman vatsataudin pienenä, nyt olen 22-vuotias ja edellinen tauti, missä olisin oksentanut, on ollut varmaan 10 vuotta sitten. Noin vuosi sitten sain ruokamyrkytyksen ja oksensin kaksi kertaa. Luulin silloin pelon väistyneen vähän, kun huomasin ettei se niin kovin kauheaa ollutkaan. Mutta pelko palasi takaisin voimakkaampana kuin moneen vuoteen, luultavasti, koska nyt oksentamisen tunne on niin tuoreessa muistissa. Ja luultavasti myös siksi, että nyt tiedän taas kykeneväni oksentamaan. Oli nimittäin helpottavaa ajatella aina, että ei se tauti muhun iske kun ei ole ennenkään...Vaikka nyt kyse olikin ruokamyrkytyksestä, se ei helpota asiaa.

Ne kerrat, kun olen oksentanut (ihan lapsena), ovat edelleen tuoreena muistissani ja ne pyörivät mielessäni vähän väliä. Myös ne kerrat, joissa joku muu on oksentanut.

Tänä aamuna meillä hoidossa oleva kissa oksensi, ja sydän hakkasi kun siivosin jälkiä...Luultavasti sillä on kissojen vatsatauti, mitä on nyt liikkeellä.

Kammo haittaa elämääni monella tavalla, vältän sellaisia paikkoja, joihin liittyy muistoja jonkun oksentamisesta. Vuoden päästä lähden vaihtoon espanjaan, suuri askel kehitykselle pois kammosta. Tosin suunnitteilla on varata kaiken maailman maitohappobakteerit mukaan ja välttää paikanpäällä tiettyjä ruokia:)

Voimia kaikille samasta kammosta kärsiville, koitetaan löytää keino vapautua fobiasta!

haluisin että joku auttaisi mikä auttaisi parhaiten tai ees auttaa pahoinvointiin ja vatsakipuihin..mulla tulee joka ilta hirvee pahaolo en kuitenkaan oksenna mutta pystyn nukahtamaan jotenkin aamulla oon ihan kunnossa.Ps mulla auttaa vähä pahoinvointii sitruuna mehuPPs.toivon että joku vastaa!!!

• nettikakadu

okei mut mä oon 13 vuotta ja mulla on sama ongelma pelkään vaan oksentamista mutt onneksi mä oon sellainen että en yleinsä oksenna mutt vatsakivut on kovia

• TaMMa89

Aika tutulta kuulostavat viestiketjussa esiin tulleet oireet minullekin. Itse en tosin pelkää esim. oksentavan ihmisen näkemistä, paitsi jos tiedän että hänellä on vatsatauti joka voisi tarttua minuunkin. Omalla kohdallani pelkään oksentamista kuitenkin tilanteessa kuin tilanteessa, vatsatauti tuossakin ehkä kuitenkin suurimpana pelkona, siinä kun on juuri usein pitkään huono olo ja oksettaakin useimmiten.

Minulle on muodostunut myös se tapa, että kuuntelen liikaa kehoani, etenkin ruuansulatuselimistöäni. Jos joskus jostakin syystä vatsa tuntuu poikkeavalta, (esim. on hieman löysähkö, tai ääripään tilanteessa vaikka vaan kurisee normaalia enemmän) saatan ruveta voimaan pahoin vaikka fyysiseltä kannalta (ja järkiperäisesti ajatellen) siihen tuskin olisi aihettakaan. Tiedän tuon siis itsekin olevan psykosomaattista, mutta itse tilanteessa voinnin laittaminen pelkän oman mielikuvituksen piikkiin ei valitettavasti onnistu. Silloin pahoinvointi tuntuu vaan niin todelliselta. Myös äärimmäisen jännittävät tilanteet saattavat aiheuttaa minulle pahoinvointia.

Vatsatautia minulla on ollut viimeeksi ala-asteikäisenä, olisiko ollut vuonna -98. Sen muistan kuitenkin kirkkaasti kuin eilisen päivän, koko yön niin hemmetin huono olo ettei tohtinut olla oikein missään asennossa, kunnes vasta aamulla rupesi oksettamaan. Tämän jälkeen minulla kehittyi ympärillekin selkeä kammo oksentamiseen, lähiympäristö kyllä huomasi jos satuin saamaan pahoinvointikohtauksen koska menin paniikinomaiseen tilaan. Kammo kuitenkin tuntui siirtyneen jonkun ajan kuluttua latenttiin tilaan, ja luulin jo päässeeni siitä eroon. Tänä keväänä kuitenkin huomasin sen nuosseen taas jostakin syystä esille, vaikka en ole edes oksentanut tuon viimeisen vatsataudin jälkeen (näin vanhempana pystyn kuitenkin hillitsemään ja rauhoittelemaan itseäni sen verran, etten ainakaan vielä ole paniikkiin mennyt). Näinollen jo kauhulla odottelen sitä jos ja kun todellinen vatsatauti iskee. Itseasiassa sitä on tässä taloudessa ollut liikkeelläkin, kotona vielä asustelen ja äitini sai eilen työpaikaltaan (lähihoitajana palvelukeskusessa/terveyskeskuksen sairaalapuolella) pelkästään ripulimuotoisen vatsataudin. Lähtivät nyt tänään illalla isän kanssa mökille ja minä toivon ja rukoilen ettei tuo tartu minuun, ainakaan sellaisessa muodossa joka oksennuttaisi. Vaikka eipä sillä, pelkään jo pelkän ripulikin aiheuttavan minulle psykosomaattisen pahoinvoinnin aiempien kokemusteni perusteella. Käsiä olen nyt hinkannut saippualla ja käsidesillä useaan otteeseen ja vältellyt äidin lähelle menemistä, vessassa käynti on ollut tuskaa kun en ole halunnut koskea äitini käyttämään pönttöön.

Ilmeisesti aika yleinen vaiva tämä. Helpottaa edes pikkuisen keskustella muiden kanssa ja tietää, ettei ole ainoa maailmassa tämän pelon kanssa.

• Olen aivan haltioissani... olen lukenut koko ketjun viestejä ja olen onnellinen että (taas kerran) lähdin lukemaan vatsataudeista. Itse olen myös vatsatauti-/oksennuskammoinen. En tiedä koska se on alkanut, mut nyt, 28 vuotiaana tunnen että se on taas liikaakin tapetilla. Olin 8 vuotta oksentamatta, kunnes maaliskuussa (16 päivä =D) sain yöllä pöpön. Alkuun hirveetä ripulointia...seisoin kylmässä suihkussa josta välillä hyppäsin vessanpöntölle. Jostain kumman syystä luulen että kropan kylmääminen auttaa...pakasteita vatsan päälle, kylmä suihku jne...
        Loppujen lopuksi oksensin sinne ammeeseen. Huvittavinta tässä on se että oksentamisen jälkeen tuntui lähes taivaalliselta. Vatsa ei krampannut, tunsin että vihdoin näin jotain...olin täysin rauhallinen kun siivosin ammetta ja mielessäni kiitin ylempää tahoa että oksennus vihdoin oli tullut pelastamaan minut. Oksensin vain tämän yhden kerran. Seuraavana päivänä oli korkea kuume ja nukuin vain. Kuumekin kesti vain yhden päivän, eli koko homma oli ohi lähes vuorokaudessa. Kuumepäivänä otin teelusikalla teetä suuhun ja varovasti jaffaa, jota naapurini ystävällisesti osti ja jätti rappuun oven taakse.

Tämä kerta romahdutti kuitenkin kuvitelmani siitä, ettei tauti voi tulla minulle. 8 vuotta on kuitenkin hurjan pitkä aika olla oksentamatta. Tuon kerran jälkeen olen välillä enemmän ja välillä vähemman huolissani taudin uusimisesta. Käsidesiä on töissä ja kotona, pesen käsiä kyllä mutta välillä pelko on joka päivä mielessä, ja mietin miten siitä pääsisi.

Yksi keino jota terapeuttini ehdotti muutama vuosi sitten, oli siedätyshoito, niinkuin muissakin fobioissa. Eli syöt vaikka tyhjään mahaan jotain puuroa tms ja sitten vaan oksentamaan, eli sormet kurkkuun. Tuolloin en voinut antaa ajatukselle edes millimetriä, mutta nyt olen jo päättänyt että teen sen jacky-makupalalla. sitä edemmäksi en ole päässyt tässä. miten olisi ryhmäterapia? kokoonnumme yhteen ja oksennamme...

Terapeuttini selitti että oksentamisen pelko liittyy juuri tuohon elämänsä tai itsensä hallinan menettämiseen. Oksentamalla itse voi päästä sen yli, eli ottaa se hallintaan. Tällöin olet oman oksentamisesi herra. Minusta ajatus on mahtava, ja eräs ystäväni jo tarjoutuikin oksentamaan kanssani, mutta en ole vielä valmis.

Samastun aikaisempaan kirjoittajaan myös siinä, että muistan omat oksentamiseni kuin eilisen, sekä useimmat kerrat kun joku muu on oksentanut niin että olen siitä järkyttynyt. Olen kuitenkin itsekin sellainen, että voin esimerkiksi auttaa ystävää tai ihan tuntematontakin joka esim kännissä oksentaa. En kuitenkaan enään käy baareissa mm siitä syystä, että matkat kotiin yöbussissa ovat minulle kauhua, kun seuraan koko ajan että kuka näyttää pahoinvoivalta. Sama kyllä missä kulkuvälineessä tahansa, ja mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Voin astua metrosta tai raitiovaunusta ulos jos luulen että joku oksentaa.

Tämä on todellinen vaiva meille, jotka siitä kärsivät. Itse luulen myös aiheuttaneeni omat vatsavaivat (ärtyneen paksusuolen oireyhtymä, herkkä vatsalaukku eli lähes päivittäistä närästystä ja pahoinvointia) hermoilemalla vatsavaivoista. Ironista eikö?

Kiitos kuitenkin tälle palstalle, antaa voimaa kun tietää ettei ole yksin!
        Heidi

• enää

Nyt se sitten pukkas sen taudin... oksensin ja ulostin siihen malliin eilen illalla että viimeyö meni paikallisen terveyskeskuksen vuodeosastolla tippaletkun päässä.
        Nyt olo parempi ja tän taudin jälkeen ei kyllä ykskää perus oksennustauti tunnu juuri miltään :D

• saborapharma

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4249
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      842
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      827
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      763
    Aihe