Opettelin ajamaan jo pikkutyttönä autoa ja traktoria. Olen aina tykännyt ajelemisesta ja korttikin on ollut jo 2 vuotta. Kesäkeleillä ja normaali talvikelillä suorastaan rakastan ajaa, mutta miten ihmeessä saa pois huonoilla/liukkailla keleillä ajamisen pelon? Kaikki juontaa juurensa aika varmaan siihen, kun pari vuotta sitten olin kyydissä (tosin kesällä) kun auto meni pari kertaa katon kautta ympäri. Vaikka vauhti oli vain 60km/h, niin kyllä oli haipakkaa ja kipeetä kävi... itse en koskaan ole ajanut edes ojaan
Jotenkin liukkailla keleillä, kun tuntee että auto alkaa puskea tai perä yrittää lähteä omille teilleen, nouse älytön pelko.Syrjäteillä ei niinkään, mutta isoilla teillä kyllä. Autoja tulee vastaan ja se on kohtalokasta jos niihin törmää. Ihteäkin ärsyttää älyttömästi tämä pelkotila. Ajokokemusta kyllä on, ajan autoa päivittäin. Matka-ajoja hieman harvemmin, mutta niitäkin kyllä. Huomenna joudun ajamaan yhteensä 140km matka-ajoa ja sääennuste kertoo kelin huononevan juuri tänä iltana. Kuulostaa varmaan tosi naurettavalta tämä koko juttu, mutta.. tympii. Hirveänähän näitä onnettomuuksia sattuu liukkailla. Vaikka suurin osa selviää ilman pysyviä vammoja, niin slti. Onko kellään muulla ollut tällaista naurettavaa pelkoa? Ja miten siitä pääsee yli?
miten saa pelon pois
4
475
Vastaukset
- YrjöJurri
Ensiksi katso talvirenkaiden kunto, hyvät talvirenkaat on halpa henkivakuutus. Nykyiset etuvetoiset autot eivät paljon lipsu, kun sovittaa nopeuden tien ja taitojen mukaan. Suorilla, sulilla pääteillä ei pitäisi olla juuri ongelmia matkavauhdin pitämisessä.
Tärkein asia on ajoharjoittelu, siis jos pääset jollakin radalla harjoittelemaan auton hallintaa. Suljettu yksityistien pätkä tai jokamiesluokan rata jossakin soramontussa ovat hyviä paikkoja. Ei siinä tarvitse ottaa mitään ääritilanteita vaan kokeilla kuinka auto tottelee ja mikä liike vaikuttaa milläkin tavalla auton käyttäytymiseen.
Harjoittelun tärkeys paljastuu kevättalvella kun ajo sujuu varsin luontevasti, mutta ensiliukkaus yllättä joka syksy lähes kaikki. - pelottaa
Minusta pelkosi on aivan tervettä,jollei se sitten
ajamiseesi vaikuta muuten kuin terveellä varovaisuudella.
Itse olen ammattikuljettaja ja reissuun lähtiessä kummasti nuo sääennusteet kiinnostavat
mutta kun puikkoihin pääsee ni sitte jotenki helpottaa ettei nää kelit ihan kauheet olekaan.En osannu antaa vastausta kysymykseesi mutta toin omia ajatelmia julki. - Kallonkutistaja
Osaisitko kertoa (itsellesi), miksi se auto silloin lähti kiertämään katon kautta ympäri? Onko syy siihen jäänyt sinulle epäselväksi ja siitä jäänyt mielikuva, että sellaista vaan tapahtuu hetkellä millä hyvänsä, jopa hyvällä kelillä ja suht hitaalla nopeudella?
Aivan kuten "YrjöJurri" ja "Kallonkutistaja" totesivatkin, niin oletko tehnyt itsellesi selväksi sen, että miksi se auto meni metsään? Tuskin itsestään, varmaan oli kuskissa se "vika". Lisäksi jos liukkaalla ajo jännittää, niin kannattaa ihan harjoitella sitä liukkaalla ajoa, vaikka liukkaankelin radalla. Harvoin, jos koskaan, se auto tekee mitään sellaista mitä et itse halua. Kyllä ne "lapasesta lähdöt" on itse aiheutettuja, enemmän tai vähemmän. Kaikkeen ei tietysti voi varautua, joskus tulee niitä yllätyksiäkin. Käsittelyä käsittelya vain :)
Talveen, erityisesti pahoille keleille ainakin yksi hyvä neuvo: Aja rauhallisin liikkein, vältä niitä äkkiliikkeitä. Kyllä se auto pysyy hanskassa, Sinä ajat autoa, ei päinvastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361753- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450