Mitäs siitä seurais...
Jonot kasvaa, raskas kalusto todellakin teiden tukkona, vaaralliset ohitukset lisääntyy (jolloin onnettomuusriski kasvaa), lastit myöhästyy, ihmiset alkaa vihaamaan entistä enemmän rekkoja, myöhästymisiä ehkäistään tekemällä pidempiä päiviä jolloin rikotaan työaikalakia...
Oliskohan se parempi?
Rajotin vaan 80:iin
19
3629
Vastaukset
- Rattimatti
Ollut vajaan vuoden. Öljy-yhtiön vaatimuksesta. Suhtaudun asiaan hieman kaksipiipuisesti. Toistaiseksi on pärjätty.
- teppo
Jossain Konginkankaan seurauksena tulleesta tutkimuksesta taisin lukea väitteen, että polttoainekulut vähenisivät aika paljonkin kun rajoitin asetetaan alemmas. Mitenkäs tämä on käytännössä toteutunut kun eivät tippa-autot mun mielestä ennenkään ole pahemmin rajoitinta vasten ajelleet? Kun mä ainakin olen kovasti sitä mieltä, että polttoainekuluissa on huomattava ero, kun ajetaan 80 km/h tai ajetaan 80 km/h rajoitinta vasten.
- litraa
teppo kirjoitti:
Jossain Konginkankaan seurauksena tulleesta tutkimuksesta taisin lukea väitteen, että polttoainekulut vähenisivät aika paljonkin kun rajoitin asetetaan alemmas. Mitenkäs tämä on käytännössä toteutunut kun eivät tippa-autot mun mielestä ennenkään ole pahemmin rajoitinta vasten ajelleet? Kun mä ainakin olen kovasti sitä mieltä, että polttoainekuluissa on huomattava ero, kun ajetaan 80 km/h tai ajetaan 80 km/h rajoitinta vasten.
säästän jos maltan ajaa 80km nopeutta, olen mitannut kulutusta, oli muutama hiljainen tai siis normaali päivä ilman kiireitä, meni tuo 4l vähemmän satasella ja sehän on isännän säästö.
- Rattimatti
teppo kirjoitti:
Jossain Konginkankaan seurauksena tulleesta tutkimuksesta taisin lukea väitteen, että polttoainekulut vähenisivät aika paljonkin kun rajoitin asetetaan alemmas. Mitenkäs tämä on käytännössä toteutunut kun eivät tippa-autot mun mielestä ennenkään ole pahemmin rajoitinta vasten ajelleet? Kun mä ainakin olen kovasti sitä mieltä, että polttoainekuluissa on huomattava ero, kun ajetaan 80 km/h tai ajetaan 80 km/h rajoitinta vasten.
Ei ole kasvanut. Tuntuu, että viime talvisesta kulutuksesta on saatu n.3 litraa satasella pois. Katsotaan kevättalvella, kun talvilaatua on käytetty pidempään, josko kulutus kasvaa.
- vedetty
Kerrohan, miten rajoittimen säätäminen kahdeksaankymppiin saisi aikaan mainitsemasi seuraukset.
Käsittääkseni ainoa vaikutus olisi turvallisempi liikenne!- hanttitytto
Taikka jos sinä kerrot miksi ei?
- pois
hanttitytto kirjoitti:
Taikka jos sinä kerrot miksi ei?
kokonaan, ainakin täysperävaunukalustosta. Rajoittimen takia on hiukka vaikeeta saada kärry sladista oiottua.
- asia
pois kirjoitti:
kokonaan, ainakin täysperävaunukalustosta. Rajoittimen takia on hiukka vaikeeta saada kärry sladista oiottua.
on niin että hyvä kuljettaja selviää tilanteesta johon taitava ei edes joudu. Esim juuri mainitsemasi kärryn slaidaus johtuu hyvin pitkälti kuljettajan toiminnasta, ja lopputulos on sitten siitä kiinni mistä tilanteeseen on jouduttu. Tiedätkö miksi rajoittimet aikanaan tulivat? Ettei vain kuskit itse olisi vaikuttaneet asiaan?
Niinhän sitä näin tavallinen ihminen luulee että nopeuden alentaminen pahentaa asioita mutta ne "viisaammat" on toista mieltä..
Sattumalta kerran löysin niiden "viisaampien" tekemän hienon raportin ja tutkimustulokset siitä millaiset vaikutukset olisi jos täysperävaunullisten kuorma-autojen nopeus olisi talviaikana 70km/h!! Tekstiä lukiessa en voinut muuta kun pudistella päätä ja ihmettellä kuinka TYHMIÄ nämä suomen muka viisaat herrat oikeasti on. Vaikuttaa siltä että he elävät jossain ihan omassa maailmassaan, kaukana vallitsevasta todellisuudesta.
Kyseinen raportti on Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisu ja löytyy osoitteesta:
http://www.mintc.fi/oliver/upl112-Julkaisuja-sarja 68_2004.pdf
Raportissa oli kyllä ihan asiaakin mutta suurin osa oli täyttä p*skaa. Jotta noille päättäjille saatais jotain tuntumaa todelliseen elämään niin heidät täytys laittaa rekan kyytiin viikoksi istumaan ja kattomaan että mitä se todellisuus tuolla tienpäällä on, ja mieluiten niin että se todellisuus olisi niitä talven pahimpia liukkaita ja lumimyräköitä.- YrjöJurri
Joo ei muuta kun yleinen 7- kympin kattonopeus ja maailma pelastuu, mutta monelta palaa kärjet.
Tässä "mietinnän" ydinkohta:
"Täysperävaunu- ja moduuliyhdistelmien 70 km/h talviajan nopeusrajoitus vähentäisi henkilövahinko-onnettomuuksia 25−50:llä ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia 5–10:llä vuodessa.
Koska perävaunullisten kuorma-autojen nopeuden alentaminen hidastaisi muunkin liikenteen nopeutta ja siten alentaisi onnettomuusriskiä, valtaosa onnettomuuksien vähenemisestä koskisi onnettomuuksia, joissa ei ole mukana perävaunullista kuorma-autoa." - Vähintään
YrjöJurri kirjoitti:
Joo ei muuta kun yleinen 7- kympin kattonopeus ja maailma pelastuu, mutta monelta palaa kärjet.
Tässä "mietinnän" ydinkohta:
"Täysperävaunu- ja moduuliyhdistelmien 70 km/h talviajan nopeusrajoitus vähentäisi henkilövahinko-onnettomuuksia 25−50:llä ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia 5–10:llä vuodessa.
Koska perävaunullisten kuorma-autojen nopeuden alentaminen hidastaisi muunkin liikenteen nopeutta ja siten alentaisi onnettomuusriskiä, valtaosa onnettomuuksien vähenemisestä koskisi onnettomuuksia, joissa ei ole mukana perävaunullista kuorma-autoa."ei rajoituksia, asiaa puhuu kyllä hani tyttö. oon kyllä huomannut ku esti vedän aiva rajoitinta vasten 92 km/h ei mitään letkaa peräs!!!!!!!
mutta HETI ku joku SAATANAN puolukan noukkija edessä, että vauhti tippuu 80 niin kyllä jono kasvaa peräs ja NOPEESTI!!!!!! sitten niitä ohituksia on ja vaarallisia onkin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - mikkom
Puhut täyttä asiaa nuo jotka Helsingissä päättävät tieliikenteen asioista niin ne ajaa pikkuautoa taksin takapenkillä ja sitten miettivät ompas huonokeli, täytyy alentaa nopeusrajoitusta 60km/h. En voi muuta sanoa kuin vittu kun vituttaa. Saisivat nuo päättäjät tulla rekankyytiin kuukaudeksi niin tietäsivät mitä se touhu on.
- Ohjaamotarkkailija
Säätämään 60iin... Ja kun edelleen rytisisi,niiden käyttö kiellettäisiin kun Ruotsalaiset olisivat sen huomanneet vuotta aiemmin. Sitä odotellessa orjentoidun ajamaan tiensivuun kun "paremmat ammattilaiset" pienissä autoissaan sitä vaativat... ;)
- että ajan niin
lähellä edessäsi. Ei jonot synny yhdestä kulkijasta,jonon muodostaa vasta se toinen! Ristiriitainen väite,isot tukkii tiet! Höh,poistetaanko rajoittimet ja ajetaan 120 rekoilla ja busseilla,niin näet ettei isot tuki enää mitään. Ajattelepa mitä puhut ja mene ohi,älä roiku perässä. Tietenkin isot autot tahtoisivat mennä sinunkin ohi,niillä on usein minuutti aikataulut,ei kuitenkaan siis sinulla. Miksi et päästä ohi?
- tasapuolisuutta teille
Kaikille autoille rajoitin pakollisiksi ja m-pyöriin kanssa. Kannatetaan!
- ruttaaja
Jotta olisi sujuvat, edulliset ja nopeat kuljetukset, niin eikös kannattaisi lisätä raskaan liikenteen nopeus kahteensataan ja laittaa vielä toinenkin puoliperäkärry ensimmäisen perään?
Ja rakettimoottorit sitten vielä lisäksi, jotta niiden avulla saa oikaistua heittelehtivän yhdistelmän. - hanttitytto
Entä rajoitin minimiin. Käytännössä tottakai mahdotonta mutta että sakotettaisiin enemmän näitä alinopeutta ajavia. Ei välttämättä monenkaan kohdalla enää ole rekkoja puskurissa kiinni kun ajavat suht samaa vauhtia.
- urakkanuppi
tielle, kun paljon ajaa paljon näkee.
aaton aattona rupes korpee oikein kunnolla, eka 80 rajotus ja eikös joku fiksu körötellytkin edessäsi n.55 ja kun tarkemmin kattelin oli se semmoinen mopoauto, vieressä meni kävelytie jossa mopolla ajo sallittu, oltiin kuitenkin taajaman ulkopuolella. kohta siitä päästyä, 60 rajotus edessä reunaviivoja hipoen, hitaasti 45 lipuen meni ukko karvahattu korvilla kännyyn puhuen, huomio jossain muualla kuin liikenteessä.
alkoi hiilet palaa, niin ja sitten se kolmas törppö kanssa kun 60 rajotus niin 35 vauhtii ja kaiveli jotain lattialta, meno olikin sitten vaarallisen näköistä kiepuntaa suuntaan jos toiseen.
joten malttia vaan, kyllä näitä piisaa sekaan. - Ei koskaan
En yleensä ota kantaa näihin kirjoituksiin mutta nyt ajattelin kantaa korteni kekoon vallitsevasta rajotinta vasten ajamisesta...
Joten se että ajetaan rajottimessa tai se että ajetaan 80-85km/h ei vaikuta tässä asiassa yhtään mitään. Muutakuin sen että polttoaine kulut ovat aivan toista luokkaa kun painetaan sitä rajotinta vasten menemään. Oma ajokkini on Volvo FH16 ja mittausteni mukaan se että ajat 80-83km/h nopeutta rajottimen sijaan tuottaa noin 5-7litran säästön sataa kilometriä kohden, ja jos ajatellaan että vuotuinen ajo suorite on esim: 100000km niin jokainen voi itse laskea nykyisellä polttoaine hinnalla sen mitä sen rajotinta vasten ajaminen maksaa. No nythän tietysti älähtävät ne jotka perustelevat asian näin "Ei mua kiinnosta vittuakaan mitä se vie, ei tartte ite maksaa" no varmastikkaan sitä ei tartte itse maksaa mutta kuitenkin minä ajattelen vaikka täysin palkkakuski olenkin asian niin että jos se leipä loppuu sieltä isännän pöydästä loppuu se myös minun pöydästä. No joo tiedän että tähän tulee vitusti vastauksia että sit vaihdetaan taloa yms muuta sellaista... no joo kyllähän sekin tietysti käy. Tämä rajotinasia tuntuu olevan meille raskaanliikenteen "ammattilaisille" oikeen elämän peruskysymys.. mutta minä ajan kuitenkin 80-83km/h ja se on pelkästään minun mielipiteeni ja kaikkien ei todellakaan tarvitse olla samaa mieltä..onneksi suomi on vapaamaa. Minua ei hävetä ajaa alle rajottajan ja saatan joskus nostaa nopeuden liki rajottajaan jos takana tuleva kärkyy perseessä ja ei ole ohituspaikkaa mutta heti tilaisuuden tullen lasken nopeuden ja annan vilkulla merkin että nyt voipi mennä ohi.
Kaasun nostaminen myös moottoritiellä ei aiheuta minulle mitään tuskaa, kiireisemmät menkööt ohi jos haluavat. Mutta siinä kaikki tällä kertaa, ja antakaahan rakentavaa palautetta mutta kaikki haistattelut voi jättää kirjoittamatta. Sillä avoimella kämmenellä on kivempi ajaa kuin sormet nyrkissä tai se kuuluisa keskisormi pystyssä
Terveisin Läski
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394953Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6724188Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671461OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911164
- 941144