http://www.onnettomuustutkinta.fi/video/konginkangas.mp g
Tästä videosta selviää että kuljettaja veti ojasta perävaunun tielle vastaanulijoiden kaistalle. Tässä vaiheessa olisi pitänyt jo järkevän ja vastuutuntoisen kuljettjan joka ei olisi ollut yliväsynyt tajuta että jos perävaunu on 4 metriä ojassa ei sitää voi enää vetää sieltä vastaatulijoiden kaistalle. Hänellä olisi ollut mahdollisuu ohjata rekka ojaan jo aimmenkin , olihan hän menettänyt ajoneuvoyhdistelmäönsä halinnan jo aikoja sitten.
http://www.onnettomuustutkinta.fi/video/konginkangas.mp g
28
2580
Vastaukset
- YrjöJurri
"Hänellä olisi ollut mahdollisuu ohjata rekka ojaan jo aimmenkin , olihan hän menettänyt ajoneuvoyhdistelmäönsä halinnan jo aikoja sitten"
Jos tädillä on munat silloin häntä nimitetään sedäksi. Yhtä suurta utopiaa, satua ja jossittelua on hallita 60-tonnista yhdistelmää peiliksi jäätyneellä asvaltilla. Olen vierestä nähnyt tilanteen kuinka vaikea oli hallita tyhjä perävaunu sen lähtiessä heittelehtimään, tämänkin rahoittamieen vaati yli kilometrin suoraan ja tasamaan.
Toki mielipiteitä voi esittää, tämä foorumi on sitä varten. Jokainen yhdistelmäkortin omistaja tietää mitä on tehtävissä kun täyteen lastattu perävaunu riistäytyy jääkelillä alamäessä hallinnasta. Konginkankaan tapauksessa ainoat perävaunun hallintaan kykenevät ovat; teräsmies tai suomi24 sivuilla syyttelevät besserwisserit.- Rattimatti
Sellaisten on turha jeesustella, joilla ei ole mitään käsitystä yhdistelmällä ajamisesta. Tämä ei ole mikään rekkamiesten puolustuspuhe, vaan toteamus siitä, että "bemarimiesten ei kannata yhtään elvistellä ajotaidoillaan. Tuollainen tonnin painoinen koirankoppi on hieman kätevämpi käsiteltävä kuin noin 60 kertaa painavampi maantiejuna. Tuskin turmarekan kuski mikään puhdas pulmunen on, mutta järjettömiä syitä ja asiantuntemattomia kommentteja ei tartte hänen niskoilleen laskea. Painakaa se kalloon!
- täysin tietämätön
Moista ajoneuvoa ei pysty hallitsemaan on sellaiset kiellettävä tai niillä liikkuminen tuollaisissa olosuhteissa kiellettävä tai niiden nopeudet rajoitettava hallittaviksi.
- Rattimatti
täysin tietämätön kirjoitti:
Moista ajoneuvoa ei pysty hallitsemaan on sellaiset kiellettävä tai niillä liikkuminen tuollaisissa olosuhteissa kiellettävä tai niiden nopeudet rajoitettava hallittaviksi.
Talvella tarpeeksi hidastetaan vauhtia, niin ei ainakaan parane hallittavuus. Voi luiskahtaa paikaltaankin ojaan, liukkaalla pinnalla. Toisekseen jos massa ei ole liikkeessä, saattaa ilmetä vetopyörissä "lievää" pidon heikkenemistä, sutii sutii sutii.....
- YrjöJurri
täysin tietämätön kirjoitti:
Moista ajoneuvoa ei pysty hallitsemaan on sellaiset kiellettävä tai niillä liikkuminen tuollaisissa olosuhteissa kiellettävä tai niiden nopeudet rajoitettava hallittaviksi.
Kuule ne luistaa paikaltaan jos on kuumat renkaat ja kalteva tie. Mulla oli kuolla tuttu kaveri kun löi vetäjän parkkiin ja rassasi ovea lukkon niin auto lähti. Sälli jäi valopylvään ja kopin väliin, saivat vastu ukon irti kun hinuri veti... lanssikuskit piti kaveria sillä aikaa hengissä...että tällänen tapaus.
Ehkä myös Mustanaamio, onhan tällä viidakon sanontojen mukaan kymmenen tiikerin voimat ja kun Mustanaamio liikkuu, niin salamakin on hidas kuin etana :)
"Konginkankaan tapauksessa ainoat perävaunun hallintaan kykenevät ovat; teräsmies tai suomi24 sivuilla syyttelevät besserwisserit."
- FM-kloppi
tollanen perkeleen animaatio....ei nyt sen perusteella kannata professoimaan lähteä. Kaiken maailman animaation tekijät, fyysikot yms. tietävät tarttis ensi töiksi istuttaa tonne 25 metriseen parille talviyövaihdolle. Siellä kun monta kertaa tulee tilanteita, joissa yrittää/uskoo tekevänsä parhaansa..eikä todellakaan voi kovin kauan uhrata aikaa siihen päätöksentekoon.
- Ufoko ne rekan perävaunun j...
Ufoko ne rekan perävaunun jäljet sinne tienpekalle , oikeaan reunaan 4 metrinpäähän tienlaidasta on jättänyt. Taitavat Lehtolat tietää vähän enempi rekalla ajamisesta kun tämän palstana ammatimiehet .Ojaanhan se rekkaolisi kuitenkin joutunut.
- ylikuormalla helvet...
Rekkakuski kuitenkin rikkoi myös liikennesääntöjä, työaikasäännöksiä, myöskin rekka oli lastattu ylikormalla ja lasti oli kiinitetty vajaavaisesti.
Turha syyttää Bussikuskia jos Rekkakuskit ei edes pysy oikealla kaistalla. - Örkki
ylikuormalla helvet... kirjoitti:
Rekkakuski kuitenkin rikkoi myös liikennesääntöjä, työaikasäännöksiä, myöskin rekka oli lastattu ylikormalla ja lasti oli kiinitetty vajaavaisesti.
Turha syyttää Bussikuskia jos Rekkakuskit ei edes pysy oikealla kaistalla.Jos et tiedä asiasta mitää elä kirjoita, tampio.
Ufoko ne rekan perävaunun j... kirjoitti:
Ufoko ne rekan perävaunun jäljet sinne tienpekalle , oikeaan reunaan 4 metrinpäähän tienlaidasta on jättänyt. Taitavat Lehtolat tietää vähän enempi rekalla ajamisesta kun tämän palstana ammatimiehet .Ojaanhan se rekkaolisi kuitenkin joutunut.
se oli Jumalan käsi joka veti perävaunun luiskasta takaisin tielle. Aivan kuten Diego Maradonalla.
"Taitavat Lehtolat tietää vähän enempi rekalla ajamisesta kun tämän palstana ammatimiehet"
Sepä siinä onkin kun tutkintalautakunnassa on taviksia, sellaisia jotka tekee kaikki päätöset kirjojen ja tutkimusten perusteella. Ei niille kukaan ole kertomassa "tosiasioita". Tarkoitan ihan yleensäkin, jos laitetaan amatööri suunnittelemaan ja rakentamaan täydellinen kuorma-auto täydellisine varusteineen ja täydellisine sijoitteluineen/päällirakenteineen, niin aika monelta jää tekemättä. Kun ei ole sitä omaa kokemusta.
- Kallonkutistaja
Kyllä siinä vaiheessa se 36tonnin heiluri oli se joka määräsi mihin mennään, ei kuljettaja. Valitettavasti se ei ehkä selviä animaatiostakaan tarpeeksi hyvin kaikille, vaikka siitä tosin itsekin mainitset:
"...olihan hän menettänyt ajoneuvoyhdistelmäönsä halinnan jo aikoja sitten".- Olisi hän saanut sen rekan ...
Olisi hän saanut sen rekan aina ojaan vedettyä jos olisi halunut, pelastaa 23 ihmishenkeä, eikä ajaetellut vaan paperilastia.
- hanttitytto
Olisi hän saanut sen rekan ... kirjoitti:
Olisi hän saanut sen rekan aina ojaan vedettyä jos olisi halunut, pelastaa 23 ihmishenkeä, eikä ajaetellut vaan paperilastia.
Jos puhutaan hallinnan menettämisestä niin saadaankohan se auto ihan käskyn voimasta sinne minne se halutaan? Luulisin että kuski kaikkensa yritti mutta minkäs teet vaikka rattia kääntää niin auto ei tottele?
- justjustjoo
Olisi hän saanut sen rekan ... kirjoitti:
Olisi hän saanut sen rekan aina ojaan vedettyä jos olisi halunut, pelastaa 23 ihmishenkeä, eikä ajaetellut vaan paperilastia.
yhtään asiaa? Mitenköhän pitävästi ne eturenkaat on tiessä siinä vaiheessa kun 4 metriä...elikkäs vajaa kolmasosa kärryn pituudesta retkottaa penkalla ja muutenkin päällä täysi mälli. Jos palstan asiantuntijat kokeilisi joskus lähteä liikkeelle saatikka kääntää yhdistelmän (ei tartte olla edes täysiä painoja) jäisellä, TASAISELLA parkkiksella, voisi tännekin kirjoittaa oikeasti niitä lausuntojaan.
- ARP
hanttitytto kirjoitti:
Jos puhutaan hallinnan menettämisestä niin saadaankohan se auto ihan käskyn voimasta sinne minne se halutaan? Luulisin että kuski kaikkensa yritti mutta minkäs teet vaikka rattia kääntää niin auto ei tottele?
Olisikohan lainsäätäjäkin osa syyllinen kun sallii tuollaiset yhdistelmät jossa perävaunu on paljon painavampi kuin vetoauto.
Tässäkin yhdistelmässä oli perävaunu mustaakseni yli 10 tonnia painavampi ja minkähänlaiset renkaat olikaan alla. - Lehtola kk
justjustjoo kirjoitti:
yhtään asiaa? Mitenköhän pitävästi ne eturenkaat on tiessä siinä vaiheessa kun 4 metriä...elikkäs vajaa kolmasosa kärryn pituudesta retkottaa penkalla ja muutenkin päällä täysi mälli. Jos palstan asiantuntijat kokeilisi joskus lähteä liikkeelle saatikka kääntää yhdistelmän (ei tartte olla edes täysiä painoja) jäisellä, TASAISELLA parkkiksella, voisi tännekin kirjoittaa oikeasti niitä lausuntojaan.
Onnettomuustutkintalutakunta kuitenkin on löytänyt monet jäljet pekasta. Kuljettaja on pystynyt pitämään ajoneuvoyhdistelmänsä pitkän matkaa ajotiellä , ei tosin omalla kaistallaan, vaan käyttäen koko tienleveyttä kuin se jotenkin olisi sallittua. Sitten lopputuloksen tiedättekin. Jos hän olis yrittänyt viedä kuorman oikealle ojaan olisi se varmasti onnistunut tuolla matkalla enne tuhoisaa yhteen törmäystä.
- sinivilkku
Lehtola kk kirjoitti:
Onnettomuustutkintalutakunta kuitenkin on löytänyt monet jäljet pekasta. Kuljettaja on pystynyt pitämään ajoneuvoyhdistelmänsä pitkän matkaa ajotiellä , ei tosin omalla kaistallaan, vaan käyttäen koko tienleveyttä kuin se jotenkin olisi sallittua. Sitten lopputuloksen tiedättekin. Jos hän olis yrittänyt viedä kuorman oikealle ojaan olisi se varmasti onnistunut tuolla matkalla enne tuhoisaa yhteen törmäystä.
>>Onnettomuustutkintalutakunta kuitenkin on löytänyt monet jäljet pekasta
- YrjöJurri
sinivilkku kirjoitti:
>>Onnettomuustutkintalutakunta kuitenkin on löytänyt monet jäljet pekasta
Entinen "Posti-Pekka" jonka puseroon jäi miseliinin jälki.
- Tutkija/ex-rahtari
Lehtola kk kirjoitti:
Onnettomuustutkintalutakunta kuitenkin on löytänyt monet jäljet pekasta. Kuljettaja on pystynyt pitämään ajoneuvoyhdistelmänsä pitkän matkaa ajotiellä , ei tosin omalla kaistallaan, vaan käyttäen koko tienleveyttä kuin se jotenkin olisi sallittua. Sitten lopputuloksen tiedättekin. Jos hän olis yrittänyt viedä kuorman oikealle ojaan olisi se varmasti onnistunut tuolla matkalla enne tuhoisaa yhteen törmäystä.
pölhöjä kirjoittelet...Varmaan on paljon faktojakin asiasta, mutta ei tohon animaatioon nyt missään nimessä voi 100%:sti luottaa. Miten esim. on määritetty rekan paikka pätkän alkupäässä, mäen päällä...äkkiä voi olla sivuttaissuunnassa 2 m eroa todellisuuten...ja kun otetaan tien kallistukset huomioon...vaikutusta on. Elikkäs pointti: ei kannata animaation perusteella mesota.
Animaatiosta muuten...tasaisella hiukan ennen törmäystä..JOS olisi ollut varaa kiihdyttää, ja erityisesti olisi ollut sillä hetkellä pitoa, yhdistelmä olisi SAATTANUT suoristua hieman, jolloin törmäys olisi ollut ainakin "pehmeämpi". En siis kannata rajoittimen poistoa kuitenkaan..;) Ja turha jossitella, tiedetään..
Mielestäni tosta animaatiosta voi tehdä monta johtopäätöstä mutta tuomitseminen kannattaa jättää toisille.. - ruttaaja
hanttitytto kirjoitti:
Jos puhutaan hallinnan menettämisestä niin saadaankohan se auto ihan käskyn voimasta sinne minne se halutaan? Luulisin että kuski kaikkensa yritti mutta minkäs teet vaikka rattia kääntää niin auto ei tottele?
Ei kun ratti tiukasti oikealle ja hanaa, niin eiköhän olisi poistunut pellon puolelle koko vehje. En epäile hetkeäkään. Rullat olisivat rytisseet pellolle ja bussi sujahtanut ohi.
- Kallonkutistaja
ruttaaja kirjoitti:
Ei kun ratti tiukasti oikealle ja hanaa, niin eiköhän olisi poistunut pellon puolelle koko vehje. En epäile hetkeäkään. Rullat olisivat rytisseet pellolle ja bussi sujahtanut ohi.
Hananantamisella ei olisi ollut mitään vaikutusta, koska vetopyörät olivat jo (sivu)luisussa. Tai ehkä törmäysnopeus olisi vaan ollut nyt toteutunutta hieman suurempi. Ja samoin sinne oikealle ne etupyörät olivat joka tapauksessa jo menossakin. Lisää kääntäminen ei olisi tosin juurikaan vaikuttanut, koska pitoa ei ollut.
Eli sillä ohjeellasi olisi ehkä pelkän vetäjän ilman kärryä saanut ojaan, mutta entäs nyt se 36tonnin heiluri siellä perässä? Ei sitä voi mitenkään jättää huomioimatta. - stycke
Kallonkutistaja kirjoitti:
Hananantamisella ei olisi ollut mitään vaikutusta, koska vetopyörät olivat jo (sivu)luisussa. Tai ehkä törmäysnopeus olisi vaan ollut nyt toteutunutta hieman suurempi. Ja samoin sinne oikealle ne etupyörät olivat joka tapauksessa jo menossakin. Lisää kääntäminen ei olisi tosin juurikaan vaikuttanut, koska pitoa ei ollut.
Eli sillä ohjeellasi olisi ehkä pelkän vetäjän ilman kärryä saanut ojaan, mutta entäs nyt se 36tonnin heiluri siellä perässä? Ei sitä voi mitenkään jättää huomioimatta.Ehkä se kärry olisi ehtinyt kääntyä poikittain siihen tielle, jolloin bussi olisi osunut kylkeen. Lopputulosta se tosin ei olisi juuri muuttanut.
- Väsynyt kuljettaja ei ohjan...
Väsynyt kuljettaja ei ohjannut rekkaa ojaan vaikka olisi ollut montakin kertaa mahdollista.
Kuljettaja valitsi sen toisen vaihto ehdon päätti vallata koko tien rekkansa kiitoradaksi, ei ymmärtänyt lastinsa paino ja vaarallisuutta tosi tuhoisin seurauksin.- juu
Niinhän minäkin olisin tehnyt,helvetin vatipää.Kuka perkele ajaisi tahallaan MILJOONA vehkeitä lepikkoon tahallaan.löysääppä kravattias ku käyt seuraavan kerran kusella ,että tulee tyhjäksi asti.
- Rattimatti
Mistäs sinä tiedät, oliko kuski väsynyt. Olitko paikalla seuraamassa?
- ruttaaja
juu kirjoitti:
Niinhän minäkin olisin tehnyt,helvetin vatipää.Kuka perkele ajaisi tahallaan MILJOONA vehkeitä lepikkoon tahallaan.löysääppä kravattias ku käyt seuraavan kerran kusella ,että tulee tyhjäksi asti.
Niin, ennemminhän sen arvokkaan miljoonavehkeen ja kalliit paperirullat ajaa päin täyttä bussia kuin lepikkoon...
- stycke
ruttaaja kirjoitti:
Niin, ennemminhän sen arvokkaan miljoonavehkeen ja kalliit paperirullat ajaa päin täyttä bussia kuin lepikkoon...
Olikohan siinä yhdistelmän kuljettajalla valinnan paikka, vai paikka tehdä sen mitä enää on tehtävissä? Mieti kotitehtävänä omalle kohdallesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602814
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322385- 792208
- 602033
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398