Mielenkiintoista onnettomuustutkintaa

Rahtari-Juitsari

Linkki Turun Sanomien juttuun:

http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:2:0:0,4:2:1:1:2005-12-14,4:346235,1:0:0:0:0:

Seitsemän ihmisen kuolemaan valtatie 9:llä viime tammikuussa johtaneessa kahden auton törmäyksessä oli osallisina täyteen ahdettu nuoriso-Omega ja tyhjä tilataksi.

Onnettomuuslautakunnan puheenjohtaja toteaa mm.seuraavaa: "Erittäin huono ajokeli ja kehno tien kunto, lumisade ja pimeys sekä vanha auto - vuoden 1989 Opel Omega - olivat "nokkakolarin" päällimmäiset tekijät."

ja "kohtaamisonnettomuuksien estämiseen on vain yksi keino - kohtaavien ajokaistojen erottaminen toisistaan keskivaijerilla ja ohituskaistojen rakentaminen, mitä menettelyä Ruotsi jo menestyksellisesti soveltaa.

Ei olekaan enää vika kuljettajassa, kun henkilöautosta on kyse. Kyseisenä yönä tuli lunta todella paljon ja maassa sitä oli useita senttejä

"Nuorten auton 18-vuotias kuljettaja menetti ajoneuvonsa hallinnan äkillisesti. Aikaa tilanteen korjaamiseen ei ollut." Kyseisenä yönäei siis vallinnut normaali hyvä ajokeli, joka olisi aivan yllättäen muuttunut liukkaaksi, kuten esim. Konginkankaan tapauksessa. Keli oli todela poikkeuksellisen huono.

Tässä tapauksessa syy löytyy kaikkialta muualta paitsi ratin ja penkin välistä.

15

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinivilkku

      Tietysti, ei katsos ollut osallisena sitä kaiken pahan alkua ja juurta, eli Rahtaria.
      Usko pois, että jos olisi ollut, niin syy olisi ilman muuta löytynyt sieltä suunnalta.
      Nyt ei jäänyt ketään henkiin, sellaista, josta olisi voitu tehdä syntipukki kaikkeen tapahtuneeseen ja jolta voisi yrittää nylkeä korvauksia.
      En muuten edelleenkään ymmärrä, että kuinka rahalla voisi korvata oman lapsen?!

      Muuten edelleen tietä Konginkankaan onnettomuuspaikan kohdalla hoidetaan pöyristyttävän huonosti. Siellä oli taas senttien paksuinen sohjokerros tässä jokunen yö sitten.
      Ei varmaan taaskaan sääsatelliittikuvat päivittyneet Helsingissä, ja ilman "Helsingin herrojen" komentoa ei tietenkään voi tehdä mitään. Onkohan aivojen käyttö tiemestareilta kielletty.

      • Kallonkutistaja

        "Tietysti, ei katsos ollut osallisena sitä kaiken pahan alkua ja juurta, eli Rahtaria."

        Minä kyllä arvostan rahtaria siinä mielessä paljon, etten vertaisi häntä tässäkään kohtaa juuri kortin saaneeseen aloittelijaan. Ja tämä silti väheksymättä aloittelevan kuljettajankaan vastuuta. No, ehkä vaan ymmärrän tuon sanomasi eri tavalla kuin olit tarkoittanut.


      • sinivilkku
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "Tietysti, ei katsos ollut osallisena sitä kaiken pahan alkua ja juurta, eli Rahtaria."

        Minä kyllä arvostan rahtaria siinä mielessä paljon, etten vertaisi häntä tässäkään kohtaa juuri kortin saaneeseen aloittelijaan. Ja tämä silti väheksymättä aloittelevan kuljettajankaan vastuuta. No, ehkä vaan ymmärrän tuon sanomasi eri tavalla kuin olit tarkoittanut.

        >>No, ehkä vaan ymmärrän tuon sanomasi eri tavalla kuin olit tarkoittanut.


    • kaistat erotetaan

      Taitaa olla käytännössä vähän vaikeaa kapealla kaksikaistaisilla teillä. Eikä se vaijeri toimi kuin hyvin lyhyillä tolppaväleillä ja sitten autot törmäilee taas niihin tolppiin. Israelilaiset on kovia ja nopeita tekemään korkeaa betoniaitaa, ne vois tulla tänne vähän konsultoimaan tielaitosta.

    • hanttitytto

      Ja eikös siinä ollut vielä nuori kuskikin. Toisin sanoen, jos siinä olisi ratissa ollut kokenut henkilöautoilija niin olisi tapahtunut sama mutta jos se olisi ollut vapailla oleva rekkakuski, joka ajoi henkilöautolla niin syyt olisivat olleet aivan eri.

      Tuntuu niin uskomattoman sinisilmäselt touhulta koko juttu!

    • ?????????

      Pistää miettimään että onko täyteen lastattu täysperävaunurekka sitten niin paljon parempi ajaa kuin tuo Omega ...

      Tuosta Omegaonnettomuudesta kiinostaisi renkaiden kunto. Varmaan sakkonastat, tilanne olisi ollut aivan eri uusilla kitkoilla jotka toimivat lumessa. No ei "umpihangessa" kovin lujaa millään renkailla voi ajaa.

      Selkeä kuljettajan ajovirhe, niinkuin lähes kaikissa tapauksissa. Toki keskikaide olisi estänyt onnettomuuden tässä tapauksessa.

      • YrjöJurri

        *Pistää miettimään että onko täyteen lastattu täysperävaunurekka sitten niin paljon parempi ajaa kuin tuo Omega ... *

        Kun puhutaan nykyaikaisesta yhdistelmästä on taatusti parempi ajaa kun Omega. Turhaa sitä syytä haet sakkonastoista, myös ne uudet kitkat menevät josittelun puolelle. Popperössä ajouraa hakeva henkilöauto vaikea ajaa kokeneenkin kuskin. Hyvä talvirengas ja raskaampi nelivetopeli on se kaikkein turvallisin yhdistelmä , sillä ehdolla, että ei kokeilla missä pito loppuu.


      • hanttitytto

        Ethän sinä ota huomioon ajomukavuutta kun rekat kolaroi. Ei ole tullut mieleen että ehkä se bemarikin oli mukavampi ajaa kuin se rekka jonka keulaan bemari ajoi.

        Turha on alkaa etsiä syyllistä teknisistä välineistä henkilöauto-onnettomuuksissa kun niin ei tehdä raskaskalusto-onnettomuuksissakaan.
        Ihme mutta kun, mutta kun -keskustelua kun kyse on henkilöautoista!


      • Saa olla melkoisen v*tun huono keli, että täyteen lastattu täysperävaunuyhdistelmä olisi huonompi ajaa kuin MIKÄÄN täyteen lastattu ha.

        Tiellä saa olla lunta vaikka 10,15 tai 20 senttiä niin suurin ongelma on lähinnä se lumen pölyäminen, itse ja kanssa-autoilijat eivät näe tietä kunnolla. Vaan ajeleppa jollain henkilöautolla niin johan tuntuu kaiken maailman urat ja raiteet ja polkeutuneet lumet :)

        Tietenkin, sitten jos se täysperä lähtee käsistä oikein kunnolla niin... ;)


    • Näin se todellakin on, jos jollain muulla kuin rekalla/kuorma-autolla ajaa kolarin/on osallisena, niin kaikessa muussa on se pääsyy. "-Voivoi kun kuoli taas ihmisiä, vaan olihan se vaikea ajokeli, ei tässä kuljettajaa voi syyttää..." ;)

    • Lize

      Niinhän se vaan menee, henkilöauton törmätessä vaikka menisi henkiäkin, aina on poikkeuksetta syynä huono keli, kehno tien kunto ym. eikä tietenkään kuljettajalla ollut minkäänlaista mahdollisuutta korjata tilannetta. Eikö todella? Kuljettajahan ajoi liian suurella tilannenopeudella eli mahdollisuus olisi ollut "korjata" ajamalla hiljempaa. Varsinkin nuorten kuljettajien pitäisi huomioida omat taidot, ne kun ei vielä ole juurikaan kehittyneet.

      Tästä tekisi mieli kirjoittaa samaan tyyliin kuin mitä yleensä vastaavassa tilanteessa olleen rekkakuskin syyttelijät, syyttää tuota henkilöauton kuljettajaa. Ehkä he sitten ymmärtäisivät miltä tuntuu turha syyttely, vai voiko sitä ymmärtämistä toivoa? Mutta mitä auttaa syytellä, siitä ei koidu muuta kuin paha mieli. Monen täällä tulisi opetella keskustelemaan ja myös kehittää itseään jatkossakin. Tiedän, täällä provosoituu joskus hyvinkin helposti. Ja koska täällä kirjoittelevat tuskin ovat itse olleet paikanpäällä tai osallisena, ei myöskään pidä mennä henkilökohtaisuuksiin.
      Vielä eräs syy miksi en syytä, en osaa syyttää tapauksessa jossa oli monta tekijää, ei se ollu yksin kuljettajan vika.
      Koitetaan parantaa tapojamme, niin liikenteessä kuin täälläkin.

      • oikeassa...


    • aijaijai

      en ole katkera,mutta kuitenkin.... Katoppa rattipellematti,jotkut vaan ei osaa. Kyllä te rekkahaisulit joskus opitte ajamaan,kun sinnikkäästi reenaatte.

    • sangen mielenkiintoista

      Luin itse tuon jutun pari päivää sitten, ja tuli ihan sama asia mieleen. Tässä oli kahden pikkuauton kolari, jossa toinen auto suistui vastaantulevien kaistalle niin, että jälki oli hirveää, mutta tällä kertaa ei etsitä syyllistä kuljettajista, vaan olosuhteista.

      Aika jännä on myöskin lainaamasi toteamus:

      "kohtaamisonnettomuuksien estämiseen on vain yksi keino - kohtaavien ajokaistojen erottaminen toisistaan keskivaijerilla ja ohituskaistojen rakentaminen, mitä menettelyä Ruotsi jo menestyksellisesti soveltaa."

      Eikös Konginkankaallakin sattunut juuri kohtaamisonnettomuus? Ei kukaan sen takia ole suurta ääntä keskivaijereista pitänyt, saati sitten, että olisi todennut, että ne olisivat vieläpä AINOA tapa kohtaamisonnettomuuksien eliminointiin. Ei, vaan rahtareiden mollaamisesta tehtiin trendi. On se ihmeellistä. Tämä mediapeli.

      • Kallonkutistaja

        Kuljettajan osuus on tietysti itsestään selvää, mutta kuollutta ei voida asettaa syytteeseen.

        Kyllähän Konginkankaan raportissakin mainitaan keskikaiteet, suositus nro 10.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe