Se on loppu kohta...

Homer Simpson

...nimittäin tupakin tupruttelu ravintoloissa. Hallitus antaa eduskunnalle esityksen uudesta laista ensi viikolla. Lain on tarkoitus astua kaikessa ankaruudessaan voimaan kesäkussä 2007.
Kohta alkanee taas tuo tuttu itku tupakoitsijoiden poljetuista ihmisoikeuksista sun muista sortotoimista?

186

24415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ravintolassa käynti

No kun tupakointi ravintoloissa kielletään loppuu ravintolassa käyntikin ainaskin minun osaltani

• ytd

mun mielestä se vähentää asiakkaita enemmän kun tuo.helpommalla pääsis jos tekis pari kuppilaa missä ei saa polttaa,sinnehän ne tupakattomat vois mennä.

• Miekkonen78
        ytd kirjoitti:

mun mielestä se vähentää asiakkaita enemmän kun tuo.helpommalla pääsis jos tekis pari kuppilaa missä ei saa polttaa,sinnehän ne tupakattomat vois mennä.

Tuollainen tupakoimaton baari kun ei vedä porukkaa (kts. savutonpuoli baarissa, aina tyhjänä). vaikka itsekin poltan, niin se kumminkin ihan hyvä mun mielestä että se ravintolassa polttaminen lopetetaan. Ainoa mikä vaan hirvittää nähdä, on miten tuo ulkona polttaminen/tupakkakopit hoidetaan, jotenkin on sellanen kutina että siitä ei seuraa muuta kuin kaaos. Ovella saa olla rivissä portsareita päästämässä porukkaa sisään ja ulos tupakalta...

• savuton bilettäjä
        Miekkonen78 kirjoitti:

Tuollainen tupakoimaton baari kun ei vedä porukkaa (kts. savutonpuoli baarissa, aina tyhjänä). vaikka itsekin poltan, niin se kumminkin ihan hyvä mun mielestä että se ravintolassa polttaminen lopetetaan. Ainoa mikä vaan hirvittää nähdä, on miten tuo ulkona polttaminen/tupakkakopit hoidetaan, jotenkin on sellanen kutina että siitä ei seuraa muuta kuin kaaos. Ovella saa olla rivissä portsareita päästämässä porukkaa sisään ja ulos tupakalta...

Missähän baareissa olet käynyt? Itse olen kiertänyt monessa etelä-suomen baarissa ja kyllä olen huomannut että savuttomat paikat ovat aina täynnä. Sieltä saattaa erittäin hyvällä tuurilla löytyä alkuillasta istumapaikka, mutta kun siitä lähtee, ei enää 12 jälkeen pääse istumaan. Tupakkapaikoilta kyllä löytyisi tilaa. Joskus joissakin baarissa on niin täyttä että tupakoivat tunkevat jopa savuttomalle alueelle (hah sanon minä, kyllä se savu leijuu ihan tasapuolisesti savuttomallekin alueelle, mutta yleensä siellä ei tarvitse istua ihan kyljessä käryttävän vieressä) ja käryttävät.

Ihanaa kun savu katoaa ravintoloista.

• BURAN
        Miekkonen78 kirjoitti:

Seuraavaksi kehitetään ravintola jossa kielletää anniskelu kas kun alkoholin nauttiminen on vaarallista

• ryyppääminen
        BURAN kirjoitti:

Seuraavaksi kehitetään ravintola jossa kielletää anniskelu kas kun alkoholin nauttiminen on vaarallista

ei vahingoita työntekijän, eikä muiden vieressä seisojien terveyttä. Ainoastaan alkoholin lieveilmiöt, kuten riehuminen tms voi vahingoittaa ihmisiä tai omaisuutta, ja sitä varten baareissa on poket ja suomessa poliisi.

Siksi tupakka on eri asia ja tulee kieltää lailla.

• Muru78

Eikös järkevämpi ajattelutapa olis paikallaan. Tosiasiahan on että tupakka tappaa vaikkakin ehkä hitaasti. Ennen noin viistoista vuotta polttaneena täytyy sanoa että en häiriinny vaikka esim. ravistolassa muut polttaa mutta aina mukavampi on olla ilman käryä (Ehkä vielä sen verran tuttua tavaraa elimistölle ettei oo isommin vieroksunu vai liekö ollu alkoholilla osuutta asiaan)... Enkä loppujen lopuks usko että porukka lakkaa baarissa käymästä vaikkei siellä polttaa saiskaan. Ne on kuitenkin monille paikkoja joihin tullaan tapaamaan muita ihmisiä ja jos ihan väkisin on löydettävä paikka sauhuttelulle, niin onhan kaikenmaailman terassit keksitty joille saa mennä tuopinkin kanssa =)

• Toisen suuhun
        BURAN kirjoitti:

Sitten kun tupakoija pitää savut sisällä niin polttakoot

• miiru
        ytd kirjoitti:

onhan noita savuttomia ravintoloita kokeiltu, kuinka monta omassa kaupungissasi on pystyssä? totuus on että savuttomat ihmiset valittaa ja kun pyyntöihin vastataan omalla ravintolalla, niin eipä sitten enää kiinnostakaan. totuus kuitenkin on, että yli puolet ravintoloiden asiakkaista polttaa ja nekin jotka eivät polta, seuraavat ystäviään ravintolaan jossa saa polttaa. Mutta väistämätön on kuitenkin edessä keväällä 2007. Katsotaan kuinka hyvin savuttomat tukevat ravintoloittemme toimintaa.. eli uutta työpaikkaa sitten vaan etsimään ;)

• Joo Joo

te sitten käytte kun ravintoloissa ei saa enää polttaa? Tupakan takia siellä tuskin käy kukaan ;)

• Khena

Minä puolestani lupaan pyhästi käydä raflassa ainakin kerran, kun savuttelu siellä loppuu. :-)

• Annastiina
        Miekkonen78 kirjoitti:

Siis niissä maissa joissa ravintoloissa on jo tupakointi kielletty (norja, ruotsi, new york...) tupakoidaan ulkona. Jos se on onnistunut isommissakin maissa, niin miksi se ei onnistuisi pienessä Suomessakin. Tottakai alussa on marinoita ja ongelmia, mutta lopulta alkaa toimia ja siihen totutaan.

• Annastiina
        miiru kirjoitti:

onhan noita savuttomia ravintoloita kokeiltu, kuinka monta omassa kaupungissasi on pystyssä? totuus on että savuttomat ihmiset valittaa ja kun pyyntöihin vastataan omalla ravintolalla, niin eipä sitten enää kiinnostakaan. totuus kuitenkin on, että yli puolet ravintoloiden asiakkaista polttaa ja nekin jotka eivät polta, seuraavat ystäviään ravintolaan jossa saa polttaa. Mutta väistämätön on kuitenkin edessä keväällä 2007. Katsotaan kuinka hyvin savuttomat tukevat ravintoloittemme toimintaa.. eli uutta työpaikkaa sitten vaan etsimään ;)

Tuskinpa se nyt ihan noin on. Voi olla, että pieni notkahdus asiakasmäärissä voi tapahtua, koska ihmiset haluavat protestoida (ja aivan turhaan) mutta hetken kuluttua asiakkaita on aivan kuten ennenkin. Eihän se tupakka ainut asia ole miksi ravintolaan mennään ja eihän siellä nyt kokonaan tarvitse tupakoimatta olla. Pitää vaan opetella olemaan vähemän itsekäs ja mukautua uuteen tilanteeseen eli mennä turuttelemaan sinne tarkoitettuun paikkaan.

• ravintolasta ulos polttele...
        Miekkonen78 kirjoitti:

onko siinä mitään järkeä että vähän väliä pitää käväistä ulkona polttamassa....ja otetaan huomioon että ku on maistissa menee tupakkia vähän väliä...mieluummin olen kotona..

• sitten
        ravintolasta ulos polttele... kirjoitti:

onko siinä mitään järkeä että vähän väliä pitää käväistä ulkona polttamassa....ja otetaan huomioon että ku on maistissa menee tupakkia vähän väliä...mieluummin olen kotona..

sinun valintasi, ole kotona vaan. Mutta enpä usko että siellä kauan jaksat kiukutella.

• minukkeli
        Annastiina kirjoitti:

Tuskinpa se nyt ihan noin on. Voi olla, että pieni notkahdus asiakasmäärissä voi tapahtua, koska ihmiset haluavat protestoida (ja aivan turhaan) mutta hetken kuluttua asiakkaita on aivan kuten ennenkin. Eihän se tupakka ainut asia ole miksi ravintolaan mennään ja eihän siellä nyt kokonaan tarvitse tupakoimatta olla. Pitää vaan opetella olemaan vähemän itsekäs ja mukautua uuteen tilanteeseen eli mennä turuttelemaan sinne tarkoitettuun paikkaan.

aivan, viina se vetää ihmisiä baariin ja seura, tuskinpa tupakoijatkaan lopettavat baareissa käyntiä....

• Hanski
        ytd kirjoitti:

Mielestäni tämä nykyinen käytäntö on ollut toimiva. Tai miksei tästä tupakka-jupakasta voisi tehdä ravintolakohtaista..? Siis että jos ravintoloitsija antaisi asiakkaiden polttaa tiloissaan niin mitä valtio siihen puuttumaan? Entäs sitten kun kaikki jotka polttavat ravaavat ulkona tupakalla..? Varsinkin nuorison suosimissa paikoissa syntyy varmasti ruuhkaa, puhumattakaan muista lieveongelmista...

• Muru78 kirjoitti:

Eikös järkevämpi ajattelutapa olis paikallaan. Tosiasiahan on että tupakka tappaa vaikkakin ehkä hitaasti. Ennen noin viistoista vuotta polttaneena täytyy sanoa että en häiriinny vaikka esim. ravistolassa muut polttaa mutta aina mukavampi on olla ilman käryä (Ehkä vielä sen verran tuttua tavaraa elimistölle ettei oo isommin vieroksunu vai liekö ollu alkoholilla osuutta asiaan)... Enkä loppujen lopuks usko että porukka lakkaa baarissa käymästä vaikkei siellä polttaa saiskaan. Ne on kuitenkin monille paikkoja joihin tullaan tapaamaan muita ihmisiä ja jos ihan väkisin on löydettävä paikka sauhuttelulle, niin onhan kaikenmaailman terassit keksitty joille saa mennä tuopinkin kanssa =)

Niinpä...onhan se niin hirveää ku me muuten kuolemattomat ihmiset poltetaan tupakkaa joka meidät tappaa...
        Muutenhan vois elää vaikka kuinka kauan ,ellei sit kuole muuten vaan niinku normaaleille ihmisille valitettavasti käy..

Kuollaanhan me kaikki muutenkin, turha tupakkaa siitä on syyttää, tappaa alkoholikin...Ja moni muu mut ei niitä lailla kielletä...prkl

• Annastiina
        Hanski kirjoitti:

Mielestäni tämä nykyinen käytäntö on ollut toimiva. Tai miksei tästä tupakka-jupakasta voisi tehdä ravintolakohtaista..? Siis että jos ravintoloitsija antaisi asiakkaiden polttaa tiloissaan niin mitä valtio siihen puuttumaan? Entäs sitten kun kaikki jotka polttavat ravaavat ulkona tupakalla..? Varsinkin nuorison suosimissa paikoissa syntyy varmasti ruuhkaa, puhumattakaan muista lieveongelmista...

Tämän asian voisi ajatella näinkin että miksi kaikki kaupan omistajat eivät voisi antaa asiakkaiden tupakoida kaupoissaan jos haluavat valtion siihen puuttumatta. Kyse on siitä että julkisissa tiloissa ei saa tupakoida ja jos ihmiset eivät itse sitä tajua, niin sitten asia pitää hoitaa lailla.
        Se miten ravintoloitsijat hoitavat tupakoinnin järjestämisen, on jokaisen yrittäjän mietittävä itse. Luulisi nyt ravintolallekin olevan hyväksi, että siellä missä se hoituu sujuvammin ilman häiriöitä, niin siellä viihtyvät asiakkaatkin.

• jepulisjep
        Annastiina kirjoitti:

Siis niissä maissa joissa ravintoloissa on jo tupakointi kielletty (norja, ruotsi, new york...) tupakoidaan ulkona. Jos se on onnistunut isommissakin maissa, niin miksi se ei onnistuisi pienessä Suomessakin. Tottakai alussa on marinoita ja ongelmia, mutta lopulta alkaa toimia ja siihen totutaan.

Olisipa hienoa käydä tuollaisessa uudessa maassa kuin New York...

• Annastiina
        jepulisjep kirjoitti:

Olisipa hienoa käydä tuollaisessa uudessa maassa kuin New York...

No, oli maa tai ei, niin savuttomat ravintolat siellä nyt ainakin on.

• kun on
        BURAN kirjoitti:

vaikeaa, eiks vaan. Baareissa on aina saanut tupakoida, joten olette luulleet että teillä on ikuisesti siihen joku yksinoikeus. Koita kestää vaan, minä olen kestänyt teidän savujanne myös monta vuotta...kitisemättä.

• joo
        PoorLittleGothGirl18tku kirjoitti:

Niinpä...onhan se niin hirveää ku me muuten kuolemattomat ihmiset poltetaan tupakkaa joka meidät tappaa...
        Muutenhan vois elää vaikka kuinka kauan ,ellei sit kuole muuten vaan niinku normaaleille ihmisille valitettavasti käy..

Kuollaanhan me kaikki muutenkin, turha tupakkaa siitä on syyttää, tappaa alkoholikin...Ja moni muu mut ei niitä lailla kielletä...prkl

et ainakaan voi sanoa että tupakka olisi terveydelle hyväksi. Aivan sama mitä itse itsellesi teet, mutta minun terveyteeni et ainakaan saa vaikuttaa toiminnallasi.

• joskus polttanut
        joo kirjoitti:

et ainakaan voi sanoa että tupakka olisi terveydelle hyväksi. Aivan sama mitä itse itsellesi teet, mutta minun terveyteeni et ainakaan saa vaikuttaa toiminnallasi.

poissa perhana sieltä ravintoloista. Jaa mut mul on oikeus... tätä laulua lauletaan sitten vaan aivan varmasti monet ravintolat olisivat savuttomia jos se olisi niin suuren kannatuksen alla kuin täällä väitetään. Juotko muuten viinaa siellä? Tiedätkö että joka kerta menee aika kasa aivosoluja kun nappaat paukun?

Huomaatteko mikä moralisti yhteiskunta tästä on tullut? Koko ajan säädetään yhä enemmän ja enemmän lakeja ja asetuksia joilla kontolloidaan aikuisten ihmisten tekemisiä (ja vähän nuorempienkin, kuten kopiointikiellot ym).

Onko aina vain enemmän niitä jotka haluavat muiden käyttäytyvän omien ehtojensa mukaan, onko enemmän toistensa kyttääjiä jne? haluaisin niin että olisi -70 luku, led zeppeliniä kuunneltaisiin, otettaisiin vähän olutta ja siemailtaisiin savut... eikä oltaisi niin pirun ahdasmielisiä kuin nykyaikana ollaan.

• tupakoinnin lopettanut

odotan innolla savuttomia baareja

• -------------

Ehkei tarvitsisi haista tuhkakupilta baarissa käytyään. Arvostaisin myös, jos saisin hengittää ilman, että joku tulee ja puhaltaa savut kasvoilleni.

• tai ei ny ehkä innolla, mutta kuitenki. Kiva käyä olusella ku ei sitte kamppeet dunkkaa ketjupolttajalle.

toinen puoli on sitte tojennäkösesti tupakin natsojen määrän räjähysmäinen kasvu parkkipaikoilla, baarien edustoille jnejne.

• matrix

onhan se sääli jos ei raflassakaan saa sitten enään polttaa...omat reissut varmaan vähenee sen myötä. mulle sopisi kanssa se jotta tupakoiville rakennetaan rafloja.joskus tulee mieleen että rajoitetaanko säädöksillä yms. ihmisten elämää...
      toinen ajatus että sittenkö toteutuu ihmisten samanarvoisuus?

• minä

Tää lakihan on ihan syvältä. Eikös se nyt persana vieköön ole ihan traiditio/perinne että ravintois poltetaan ja että sie haisee tupakka. keksin nyt välill' jotain hyödyllysiä lakeja.

• minä
        minä kirjoitti:

Tää lakihan on ihan syvältä. Eikös se nyt persana vieköön ole ihan traiditio/perinne että ravintois poltetaan ja että sie haisee tupakka. keksin nyt välill' jotain hyödyllysiä lakeja.

Ja tosssa piti lukee että keksis :D

• oma mielipide

minua ainakin vituttaa kun viettää illan ravintolassa niin saa saatana mennä itsekin pesukoneeseen ettei se tupakan paska haise.

ja minusta on vähän äärettömän typerää puhua ihmisoikeuksista tupakoinnin osalta. kaikki saa polttaa jos huvittaa, mutta ei ihan joka paikassa.

sitäpaitsi pillua ravintolasta haetaan eikä tupakkaa. kaikki jotka käy ravintoloissa, käy siellä tästäkin eteenpäin. niin se vaan menee.

• miku
        oma mielipide kirjoitti:

minua ainakin vituttaa kun viettää illan ravintolassa niin saa saatana mennä itsekin pesukoneeseen ettei se tupakan paska haise.

ja minusta on vähän äärettömän typerää puhua ihmisoikeuksista tupakoinnin osalta. kaikki saa polttaa jos huvittaa, mutta ei ihan joka paikassa.

sitäpaitsi pillua ravintolasta haetaan eikä tupakkaa. kaikki jotka käy ravintoloissa, käy siellä tästäkin eteenpäin. niin se vaan menee.

oon ite ollu koht 3 vuotta polttamatta ja voin todeta myös et ei ne rafloissa käymiset lopu tuskimpa kovinkaan monelta ihmiseltä,ellei ihan alku aikoina,mut kyl ne raflat sit taas ajanmittaa täyttyy ja eihän kukaan haluu jäädä ilman pesää ton lain takii!?

• Paljon nähnyt
        miku kirjoitti:

oon ite ollu koht 3 vuotta polttamatta ja voin todeta myös et ei ne rafloissa käymiset lopu tuskimpa kovinkaan monelta ihmiseltä,ellei ihan alku aikoina,mut kyl ne raflat sit taas ajanmittaa täyttyy ja eihän kukaan haluu jäädä ilman pesää ton lain takii!?

Ruotsissa tuo otettiin jo tupakkakielto baareihin juhannuksen tienoin käyttöön. Porukat saa poltella baarin ulkopuolella ja maksaa tupakkamaksua baarille baarin edustan sotkemisesta. Näin Suomeenkin! :D

• haluat

tasa-arvoa, niin lopeta tupakointi. Muuten saat tyytyä siihen, että aina tullaan tupakoivien tupakointia rajoittamaan, ikävä kyllä

• loppuakin

kallista ja vie terveyden. Olen koukussa,polttanut jo 30 vuotta,1-2 rasiaa menee joka päivä. Joskus käyn ravintoloissa,harvemmin muuta kuin arki ilta oluen tai parin verran. En usko että ravintolat loppuu,kunhan ulkona saa käydä tupakilla. Miksi siis ravintoloit ei laiteta savuttomiksi,ulkoalue,terassia vastaava voi toimia tupakointi tilana. Eihän kirjastossakaan saa polttaa,ja niissä vierailen useammin kuin ravinteleissa,ja pihalla käyn savuilla jos tarve. On kummallista että ravintolan henkilökunta ja poke "pakotetaan" lain voimalla hengittämään savuja. Ei se ole terveellistä kenellekään. Tämän tiedän hankittuani keuhkoahtautuma taudin. Polttakaa jotka polttavat,mutta tarkkailkaa ettei pääse lipsumaan,tapa on se joka tappaa. Tupakka on nautinto aine,ei tarvitsisi olla tapa kiskoa kaksin käsin,tiedän mistä puhun. Oma valinta,en siis valita,ajattelen vain teidän muiden etua asiassa.

• sillälailla

että
        tulloopi liian kalliksi tuommoinen hyysäys.

• enemmän kuin tupakointi

esim meillä töissä lihavat ovat jatkuvasti saikulla pikkupikku vaivojensa kera, kun me spadduttajat olemme terveitä kuin pukki siihen kuuluisaan päivään... mutta jos olet läski varokkin tulemasta viereeni itkemään että hyi hyi kun se tupakki haisoo!!!!

• ero

Tupakoinnin voi lopettaa kokonaan. Syömistä ei voi lopettaa kokonaan. Laihdutushan olisi helppoa jos voisi vain lopettaa kaiken syömisen kokonaan. En ymmärrä tuota tupakoijien valitusta miten vaikeaa lopettaminen on. Kokeilkaas laihduttamista, älkää sitä ennen tulko vikisemään.

Laihduttamiseen tarvitaan muutakin kuin päätös että syö vähemmän. Pitää myös olla ravintotietoutta, mitä kannattaa ja ei kannata syödä. Pelkästään sillä että jättää pikaruuan, valmisruuat ja sipsit, karkit yms, ei laihdu. Se vaatii jo aika paljon tietoa miten toimia jos ei ole kotona opetettu syömään oikein.

Tupakan lopetus on helppoa. Käryttäjät menkööt pakkaseen jäätymään.

• dainamai

polttaa tupakkia.. eli haloo, katso peiliin..

• Nimetön

kyllä on taas itserakasta porukkaa.. toisen läski ei vie kenenkää muun terveyttä. tupakoitsijat on niin itserakkaita että ajattelevat enemmän omaa mielihaluaan kun toisen terveyttä. mikä oikeus tupakoitsijoilla on vahingoittaa toisen terveyttä! savuttomat puolet ravintoloissa on ihan täynnä savua, että kokonaan kielletty tupakointi on ainut vaihtoehto. lakikin jo sanoo että jokaisella on oikeus raittiiseen hengitysilmaan, eli se joka polttaa paikassa missä on muita ihmisiä on mielestäni enemmän kuin törkeä ja itserakas!!!!!!

• Kannatetaan

On hyvä jos tulee ravintoloista savuttomat, koska en tiedä mitään niin hirveetä kun olla tupakansavussa sisätilassa. Ja mielestäni on myös loistavaa jos ihmiset kävisivät vähemmän baareissa..kai se vaikuttaisi myös alkoholin kulutukseen. Toisinaan en kyllä usko, että baarissakävijät vähenee kovin huomattavasti. Alussa voi olla hiljasta, mutta kuinkamoni ihan oikeasti jättää ravintolat loppuiäkseen tuollaisen takia???

• En itse ole monesti ikäni aikana baarissa tai ravintolassa käynnyt, ravintolassa syömässä ehkä 20 kertaa ja baarissa suomessa ehkä 10 kertaa elämäni aikana.
        Kun olen matkoilla ollut, niin kyllä sen oluen baarissa juon illalla, mutta en, vaikka oluen hinta on matalampi, viitsi pitkään baarissa/ravintolassa istua, täällä kotimaassa alkaa vähemmästäkin nyppiä baarissa, kun ihmiset ei puhu paljoa, ja jos ei saa sikariakaan sytyttää, niin lähden kyllä sen yhden tai korkeintaan kahden oluen jälkeen ulos.

• Money counts

Naurettavaa paskaa täytyy myöntää... mitäs nyt sitten tapahtuu niiden yrittäjien kohdalla, jotka ovat maksaneet kalliit ilmastointilaitteet clubiinsa ja nyt joutuvat teettämään tupakkakopit... ja tupakkakopeista sen verran, että luulen noiden koppien alkavan vituttamaan asiakkaita. Moniko on käynyt messukeskuksessa? Aivan, täysin perseestä, siellä ollaan kuin homot persiassa ja ilmanvaihto ei pelaa.

Tää on kyllä fakta, että asiakkaat kaikkoo... otetaan esimerkki: pari päivää sitten aukesi jo pitkään odotettu huoltoasema (24/7) auki, no moni oli innoissaan menossa tuonne kahville/tupakoimaan ja tapaamaan kavereita... kuinkas kävikään? Aivan kaikki päätyivät valitsemaan toisen huoltamon... ilmeisesti he ottivat huomioon mahdollisen lain ja säästivät ilmastoinnin kohdalla (yli 10 000e)... no säästettiinköhän väärässä päässä, kun näyttää olevan jo nyt pulaa asiakkaista vaikka pari päivää ollut auki.

Itsekin olen suunnitellut omaa clubia, mutta saa nyt nähdä... joutuu siirtämään pari vuotta... sen sanon että yrittäjät tulevat tekemään tappiota.
        Kyselin ihmisiltä, niin suurinosa sanoi, että mielummin sitten pitää vaikka himabileitä viikonloppuisin kuin menee baariin.

Ja toisekseen työntekijät ovat tietoisia tupakansavusta, joten heidän on täysin turha urputtaa yhtään mitään... elämä on valintoja ja jos valittaa pitää, niin kannattaa siirtä toiselle alalle.

ps. itse olen lopettanut tupakoinnin

• muuten..
        valokuvaaja_m79 kirjoitti:

En itse ole monesti ikäni aikana baarissa tai ravintolassa käynnyt, ravintolassa syömässä ehkä 20 kertaa ja baarissa suomessa ehkä 10 kertaa elämäni aikana.
        Kun olen matkoilla ollut, niin kyllä sen oluen baarissa juon illalla, mutta en, vaikka oluen hinta on matalampi, viitsi pitkään baarissa/ravintolassa istua, täällä kotimaassa alkaa vähemmästäkin nyppiä baarissa, kun ihmiset ei puhu paljoa, ja jos ei saa sikariakaan sytyttää, niin lähden kyllä sen yhden tai korkeintaan kahden oluen jälkeen ulos.

kumma juttu kun ulkomailla poltellaan jopa baaritiskillä, eikä varmaan pure moiset säännöt, mutta onhan euroopassa sentään taustaa ravintola/pubikulttuurille..siellä ymmärretään, miksi ihmiset tulevat ravintolaan.

• ei ole sama

kuin juominen. Itse saatan lähteä baariin ihan vesilinjalla, vain juhlimaan, seurustelemaan ihmisten kanssa ja tanssimaan. Näin toimivat myös monet kaveripiiriini kuuluvat ihmiset. Jos jotain ostamme, se on vettä tai max. 1-2 drinkkiä, kallista kun on.

Myös sen olen huomannut, että harva juo baarissa, vaan pohjat otetaan kotona. Juominen baarissa ei siis vähene luultavasti pätkääkään vaikka ei saisi baarissa polttaakaan.

Lainaus: Ja mielestäni on myös loistavaa jos ihmiset kävisivät vähemmän baareissa..kai se vaikuttaisi myös alkoholin kulutukseen.

Miksi olisi loistavaa että ihmiset kävisivät vähemmän baarissa? Mikä baarissa käymisessä on vikana..?

Ja sitten lopuksi..

Jäin riippumaan tuohon sanapariin "kai se".

En usko että savuttomuus baareissa rajoittaa ihmisten juomista. Suomalaiset ovat kännikansaa, kännit voi vetää himassakin jos siltä tuntuu.

• muuten.. kirjoitti:

kumma juttu kun ulkomailla poltellaan jopa baaritiskillä, eikä varmaan pure moiset säännöt, mutta onhan euroopassa sentään taustaa ravintola/pubikulttuurille..siellä ymmärretään, miksi ihmiset tulevat ravintolaan.

Mutta, tunnen itseni kyllä enemmän tervetulleeksi saksassa yms, kun jopa baarin henkilökunta tulee juttelemaan, täällä kotisuomen baareissa/ravintoloissa taas ollaan kuten aina suomessa, eli hiljaisia eikä jutella toistemme kanssa, ja se stressaa minua ainakin niin että on pakko poltaa sikaria/tupakkaa tai juoda.

Taas jos juon enemmän, tulen humalaan, ja sitä en halua, joten poistun aina ravintolasta ajoissa.

• höö...
        muuten.. kirjoitti:

tupakan takia baariin tule?

• tietoinen että
        muuten.. kirjoitti:

Europassakin useat maat ovat jo siirtyneet savuttomiin ravintoloihin. Joku täällä kirjoitti että Ruotsi ja Norja ja Espanja ja minun mielstäni Irlanti, joten ei asia nyt sentään ihan noin ole miten asian ilmaisit.

• VIHDOIN

käymään sitten taas ravintoloissa. ei mene enää vaatteet pilalle.

• pesukone..

HAHAHHAHHAHA vaatteet pilalle? ;D

• tuli vaan mieleen
        pesukone.. kirjoitti:

HAHAHHAHHAHA vaatteet pilalle? ;D

Meneehän ne vaatteet pilalle, ku joutuu joka kerran, vaikket kävis ku vartin baarissa, niin peseen (ja jos et sitä tienny niin jatkuva pesu kuluttaa vaatteita... jotai enemmän joitai vähemmän...)käyt muutaman kerran baarissa.... peset vaattet ja kohta ne on roskis kamaa.;)

• kyntäjän poika

on nämä poliitikkojen ratkaisut. Ei tuu sitten mieleen kellekkään, että vois ihan lopettaa ajattelun ihmisten puolesta..Yhtä hel...tin hurskastelua tämä poliitikkojen homma. Kukahan se on joka vie potin tupakanmyynnistä..ettei vain olisi valtio ja verojen muodossa..öpaut 3/4 hinnasta on veroja..kielletään samalla kakstahtimopot, ne kun kele savuuttavat mennessään "raittiiden" ihmisten seassa. Ja entäs sitten nuo röyhkimykset jotka ajavat turvallisemmalla autolla kuin muut...sehän vaarantaa köyhäkaulojen hengen mahd. kolaritilanteessa..ainakin suhde turvallisuudessa on selvästi vinoutunut. Eli pois liikenteestä kaikki mersut ja bemarit..volvotkin siinä rajoilla..liian turvallinen sekin..ollaan sitten kaikki samalla viivalla..jokaisesta asiasta saa epäoikeudenmukaisen jotain kansanryhmää vastaan.
      Ja asiahan on niin, että tupakoija laittaa kaikki ylimääräiset rahansa tupakkaan ja tod. näk. vielä jopa viinaan ja maksaa näinollen kaikesta tienestistään elämänsä aikana paljon enemmän veroja kuin ns. raitis, eikä se vielä mitään, koska tod. näk. tupakoija vielä kuoleekin pois rasittamasta ylikuormitettua sosiaali-ja terveysalaa, sekä kansaneläkekin jää siinä käyttämättä, vaikka on sitä 40 vuotta "tienannut"..kansantaloudellisesti ajatellen tupakoija on vaitiolle kaikkein edullisin kansalainen..ahkera työläinen, matalapalkkainen, kiltti veronmaksaja, joka kuolee pois siinä vaiheessa kun valtion pitäisi vastata puolestaan hänestä..pahimmasta päästä taas on raivoraitis terveysintoilija, joka aikoo elää satavuotiaaksi, rasittaen valtiota eläkkeillään ainakin 40 vuotta..tämä suunta ei ainakaan tulevaisuutta kestä.

• Ravintoloissa juoksija

Siis ihan totta, edellinen kirjoitus on kyllä päivän paras vitsi!

• kyntäjän poika
        Ravintoloissa juoksija kirjoitti:

Siis ihan totta, edellinen kirjoitus on kyllä päivän paras vitsi!

kovakin kuntoilija, mutta eikö se nyt ole liioittelua juosta ravintoloissa. Mitä hovimestarikin siitä tuumaa kun juokset ravintolassa sikin sokin pitkin pöytien väliä..ja vielä jotkut pitävät tupakointia ravintolassa huonona asiana...mene ihmeessä jonnekkin liikuntahallille juoksemaan..kaikkea sitä..

• kenny

Onhan jo nyt niitä savuttomia paikkoja olemassa! Mainostaisivat herraie sillä notta meillä ei polteta!

Idioottimainen laki. Lienee karpela ajamassa asiaa?

• nyyb

kyyylllahan naa paattajat fiksuja o, not.. mut mitenkohan henkilokunnan tupakkitauot hoituu esim pienessa paikassa, jossa yksi tyontekija.

• Tätä on odotettu

Voi ihanaa, ei enää savuisia kauhealle haisevia vaatteita baari-illan päätteeksi ^_^

Ei enää hiuksia jotka pitää vaahdottaa 3 kertaa että savu lähtee ja takkeja joita pitää tuulettaa 2 vkoa että pinttynyt haju haihtuisi...

Tätä on todella odotettu. Kävin itse kirjoittamassa vetoomuksen savuttomien ravintoloinen puolesta, samoin kuin lähes 20 tuttavaanikin. Kyllä meidän baarissa käyminen ainakin lisääntyy vuonna 2007 jos laki menee läpi :)

• kenny

Ravintolayrittäjää kieltämästä tupakointia? Sitmä va ihmetteln kauhian pal, luulis sen lisäävän asiakaskuntaa, kunne savuttomat alkais sitte suosia tätä savutonta paikkaa. Ei siihen lakiuudistusta tarvita.

• sitte

käyt baaris jos et kerran jaksa tupakinsavua haistella

• Kota pääsee Baariin!

Olen samaa mielta siitä, että vaatteet haisevat baari illan jälkeen, mutta ravintolassa tupakoinnin huonona puolena on monta muutakin vakavampaa asiaa. Itse en juurikaan pysty olemaan baareissa, sillä minulle tulee migreeni sellaisesta. Minusta on harmillista muös se, etten pysty aina lähtemään ystävieni kanssa baariin vaivani takia. Monilla on myös astma. Kukaan, jolla on easimerkiksi paha astma ei pysty käymään baarissa. Ihan varmasti moni ystäväni olisi valmis menemään ulos tupakalle, jos kanssani9 menisi baariin. Kohta siis pääsee baariin!

• ärmätti
        Kota pääsee Baariin! kirjoitti:

Olen samaa mielta siitä, että vaatteet haisevat baari illan jälkeen, mutta ravintolassa tupakoinnin huonona puolena on monta muutakin vakavampaa asiaa. Itse en juurikaan pysty olemaan baareissa, sillä minulle tulee migreeni sellaisesta. Minusta on harmillista muös se, etten pysty aina lähtemään ystävieni kanssa baariin vaivani takia. Monilla on myös astma. Kukaan, jolla on easimerkiksi paha astma ei pysty käymään baarissa. Ihan varmasti moni ystäväni olisi valmis menemään ulos tupakalle, jos kanssani9 menisi baariin. Kohta siis pääsee baariin!

voi raukkaa. Jos asuisit Saksassa varmasti kuolisit. Siellä kun suurin piirtein synnytyssalissakin on tuhkakupit.

• on kyllä

Mitä oikeesti seuraavaks? Meinaako nuo ns. päättäjät että 50-60 vuotiaat henkilöt jotka on käyny baareis jo vuosikymmeniä että ne menee johonki koirankoppii tupakille. Ja tätä on nii vaikee valvoo jos on kovinki iso ravintola. Kyl sen pitäis piisata ettei baaritiskillä polteta mutta ei.....

• haesoo

kaverilla on erässä kyläsä pupi, jossa savua aika lailla viikonloppu iltoina,hän sanoi että kielto olisi saanut tulla voimaan jo 2006/6 ja sanoi että kylä porukat siihen sopeutuu nopeasti ja ymmärtävät että voihan nikopötkän vetästä ulkonakin.kun tilat ei anna laajennus mahdollisuutta.kyllä kansa tietää sano vennamo ennen kun kuoli.

• toppa

kahesta en luovu,toisesta keuhkosta ja nhort statesta.ole mies.

• animattiN

ja tulkoon myös ne savuttomat kapakat joissa ei saa ollenkaan siis polttaa ei myöskään henkilökunta taka huoneessaan, tulkoon myös savullisille omat kapakat niin ei tarvitsisi kuunnella kaiken maailman kitinöitä muilta jotka ei polta.

• Tykkään keuhkoistani

Loistavaa kerrassaan. Onhan tässä sellanen maku että lokeroidaan tupakoitsijat paheellisiksi ja laitetaan pieneen koppiin.. MITÄ SITTEN!! Sinne vaan jos on himoja tuhota terveytensä ja keuhkonsa. Ei mua ainakaan haittaa kuinka paljon jotain sauhuttelijaa ketuttaa kun itellä vaan on parempi happi baarissa. Koppiin vaan ja sitten takaisin baarin puolelle hankkimaan maksakirroosia meidän muiden kanssa : )

• tupakoija

Voi tehä niinkin sitte, että käy raflassa vaan yhellä ja lähtee toiseen ja sinne toiseen mennessä vetää savut.

• teemu

Itselläni käyntien kerta ainakin kasvaa. Koska baarissa olon miellyttävyys paranee kertaheitolla ja vaatteet eivät haise tupakalle! Huomioikaa aikoinaan kun tuli lait, että junissa ja lentokoneissa ei saanut polttaa. Silloin savuttelijat jaksoivat kitistä, mutta jälkeenpäin moni on ollut vian tyytyväinen!

• Onko

Mistä tiedät että ovat tyytyväisiä, täh häh

• Letta

Joo. tosi hyvä, että baariin vois mennä useemmin just ton vuoksi. Tuapakkaa vois poltella sellasissa kopeissa, joita on junissakin. Kopista pitäisi vaan tehä tarpeeksi iso. Tupakan savusta voi olla haittaa myös astmaatikoille.

• asiasta
        Letta kirjoitti:

Joo. tosi hyvä, että baariin vois mennä useemmin just ton vuoksi. Tuapakkaa vois poltella sellasissa kopeissa, joita on junissakin. Kopista pitäisi vaan tehä tarpeeksi iso. Tupakan savusta voi olla haittaa myös astmaatikoille.

Kumman mieluummin jättäisit: alkoholin vai tupakan? Itse valitsin jo jälkimmäisen, eikä v*tuta yhtään. Mitä röökistä edes saa, ei mitään kicksejä. Turhaa terveyden pilaamista ja rahan menoa vaan. Joten...

• nortti

Se vaan on kumma juttu, kun ravintolassa missä on tilat erikseen tupakoiville. Niin sienne ne savuttomatkin jossain vaiheessa änkee.....

• ne polttajat...

tunkee aina savuttomien alueelle tupruttelee....
        ainaki meilläpäin...

• Tiinuliini

Tupakointi kieltoon ja HETI!!!! Mä en niinkään ajattele niitä työntekijöitä, itsehän ovat työnsä valinneet... Omat bilehaluni ovat koetuksella aina kun joudun baarissa kärsimään tupakansavusta! Henkeä ahdistaa ja silmiä ärsyttää. En todellakaan ymmärrä, mikä siinä tupakassa on niin hienoa ja hyvää että sitä pitää vetää oman terveyden ja muiden viihtyvyyden uhalla! Baareihin vois tosiaankin tulla tupakointikielto. Ne jotka haluaa välttämättä polttaa niin voivat mennä ulos vetämään savut keuhkoihinsa... Ja mua ei kiinnosta vaikka te tupakoimattomat huutelette, että ette aio enää sen jälkeen käydä baareissa jos tupakointi kielletään: parempi vaan, niin itsekkäät ihmiset vähenee näkökentältä! Menkää vaan vetämään naama valkoisena sitä tupakkaa jonnekki muualle...

• jestassentään

Kurkistas peiliin minkälainen näky siellä, oisko itsekäs itse, voi teitä jeesustelijoita, muistakaa sitten lotrata omilla rahoilla ei veroekuilla. Pieni esimerkki, töissä ihmeteltiin kun olin aina paikalla, en siis sairaana,pikkuflunssat poissa meikältä, nämä niin terveellisesti elävät käyttivätkö sairaspäiviä hyväkseen vai sairastivatko oikeesti, ykskin pappa eli yli 90 vuotta, söi läskiä,eli vähemmän terveellisesti, että taas on aivopesu tehnyt tehtävänsä

• Tiinuliini
        jestassentään kirjoitti:

Kurkistas peiliin minkälainen näky siellä, oisko itsekäs itse, voi teitä jeesustelijoita, muistakaa sitten lotrata omilla rahoilla ei veroekuilla. Pieni esimerkki, töissä ihmeteltiin kun olin aina paikalla, en siis sairaana,pikkuflunssat poissa meikältä, nämä niin terveellisesti elävät käyttivätkö sairaspäiviä hyväkseen vai sairastivatko oikeesti, ykskin pappa eli yli 90 vuotta, söi läskiä,eli vähemmän terveellisesti, että taas on aivopesu tehnyt tehtävänsä

Kaikki tupakkaa polttavat ovat yhteiskunnan varoilla eläviä surkeita pummeja, joilla ei ole muuta tekemistä kuin vetää myrkkyä naama valkoisena!!!!

• Lasketaanpa
        Tiinuliini kirjoitti:

Kaikki tupakkaa polttavat ovat yhteiskunnan varoilla eläviä surkeita pummeja, joilla ei ole muuta tekemistä kuin vetää myrkkyä naama valkoisena!!!!

Mieti nyt vähän mitä kirjoittelet. Laskepa miten paljon tupakoijat maksavat veroa tupakkaa ostaessaan.

• Jaakko Parantainen
        Lasketaanpa kirjoitti:

Mieti nyt vähän mitä kirjoittelet. Laskepa miten paljon tupakoijat maksavat veroa tupakkaa ostaessaan.

Aika paljon rahaa taitaa mennä tupakoitsijoiden keuhkojen harsimiseen keuhkosyövän ja ahtauman jäljiltä? Puhumattakaan ohitusleikkauksista sun muista pumppuvikojen korjauksista?

• Tiinuliini
        Lasketaanpa kirjoitti:

Kyllä se määrä rahaa on vähemmän kuin se, että teidän surkeiden tupakoitsijoiden hinkuyskiä ja verisuonitukoksia hoidetaan kunnallisissa sairaaloissa! Surkeeta laittaa ittensä siihen tilaan ja sitten olettaa, että veronmaksajat maksavat hoidot!

• minä
        Tiinuliini kirjoitti:

Kyllä se määrä rahaa on vähemmän kuin se, että teidän surkeiden tupakoitsijoiden hinkuyskiä ja verisuonitukoksia hoidetaan kunnallisissa sairaaloissa! Surkeeta laittaa ittensä siihen tilaan ja sitten olettaa, että veronmaksajat maksavat hoidot!

aikas tekstiä tulee... taidat olla itse hieman surkea pummi :S

• Tiinuliini
        minä kirjoitti:

aikas tekstiä tulee... taidat olla itse hieman surkea pummi :S

itse asiassa olen hyvinkin menestynyt elämässäni, sivistynyt ja älykäs, mutta täällä saa vajota yhtä alas kuin tekin tupakoitsijat, ja sanoa nimettömänä suorat sanat, niinkuin asiat oikeasti on! heh! että mene sä vaan vetämään sitä myrkkyä keuhkoihin naama valkoisena!

• Minä
        Tiinuliini kirjoitti:

itse asiassa olen hyvinkin menestynyt elämässäni, sivistynyt ja älykäs, mutta täällä saa vajota yhtä alas kuin tekin tupakoitsijat, ja sanoa nimettömänä suorat sanat, niinkuin asiat oikeasti on! heh! että mene sä vaan vetämään sitä myrkkyä keuhkoihin naama valkoisena!

Eipä kyllä naama ole valkoinen ikinä ollu. Ja tuo sivistyneisyys on aika laaja käsite. Aikas moni sivistynyt polttaa.. Että meneppäs nyt miettimään vähän puheitasi.

• Baarityöntekijä

Mietippäs itte sitte sitä kun lähdet bilettään, kun istut tiskillä ja tarjoilija on lakisääteisellä tauollaan ja odotat siitä hyvästä paukkuas reilun vartin ;) Sitten kun tuut toista paukkuas hakeen, tarjoilija onkin lakisääteisellä ruokkiksellaan ja taas ootat puolituntia ;) Näiden vuosien ja lukuisan työkaveripiirin omaavana, tiedän että jokainen polttava baarityöntekijä tulee toimimaan. Tauot ne on meilläkin, niinkun muillakin aloilla, ja kenen hermoja se alkaa repiin, kun mekin juostaan pihalla tai siellä kopissa??? Ei ainakaan meidän, koska harvemminpa me taukoja muuten keretään pitään, mutta miten kestää teidän asiakkaiden hermot??? Mietis sitä...

• Tienaan aivan itse
        Tiinuliini kirjoitti:

Toivon oikeasti ettet koskaan tule mun asiakkakseni! Tupakkaa poltan nyt ja tulevaisuudessa, ja jokaisen askin olen itse ostanut tienaamillani rahoilla. Mutta mites on sun oma taloutes? Vikiset pahanhajuisista vaatteistas ja luulis sulla olevan rahaa ostaa niitä vaikka joka viikko, kun pidät itseäs parempana ihmisenä kun et polta. Paskantärkee sää oot! Jos ikinä eksyt mun asiakkaaks niin istu siinä tiskillä ihan rauhassa ja oottele, kun mulla on tauko ja todellakin käytän sen siellä missä ikinä sitten saakaan polttaa! Toivottavasti sun biletykses on sitte sen arvoista, kun kuitenkaan sua varten ei todellakaan mikään baari eikä clubi ala palkkaan lisää työvoimaa siksi aikaa kun ollaan tauolla!!! Joten revi sää siitä huumoria, ja muista haukkua pummeiks jokainen sukulaises ja ystäväs joka polttaa, niitäkin kun löytyy!!!!!

• Annastiina
        Baarityöntekijä kirjoitti:

Mietippäs itte sitte sitä kun lähdet bilettään, kun istut tiskillä ja tarjoilija on lakisääteisellä tauollaan ja odotat siitä hyvästä paukkuas reilun vartin ;) Sitten kun tuut toista paukkuas hakeen, tarjoilija onkin lakisääteisellä ruokkiksellaan ja taas ootat puolituntia ;) Näiden vuosien ja lukuisan työkaveripiirin omaavana, tiedän että jokainen polttava baarityöntekijä tulee toimimaan. Tauot ne on meilläkin, niinkun muillakin aloilla, ja kenen hermoja se alkaa repiin, kun mekin juostaan pihalla tai siellä kopissa??? Ei ainakaan meidän, koska harvemminpa me taukoja muuten keretään pitään, mutta miten kestää teidän asiakkaiden hermot??? Mietis sitä...

No onpas sullakin jutut. Huh mietippä kuule iha ite.

• Tienaan aivan itse kirjoitti:

Toivon oikeasti ettet koskaan tule mun asiakkakseni! Tupakkaa poltan nyt ja tulevaisuudessa, ja jokaisen askin olen itse ostanut tienaamillani rahoilla. Mutta mites on sun oma taloutes? Vikiset pahanhajuisista vaatteistas ja luulis sulla olevan rahaa ostaa niitä vaikka joka viikko, kun pidät itseäs parempana ihmisenä kun et polta. Paskantärkee sää oot! Jos ikinä eksyt mun asiakkaaks niin istu siinä tiskillä ihan rauhassa ja oottele, kun mulla on tauko ja todellakin käytän sen siellä missä ikinä sitten saakaan polttaa! Toivottavasti sun biletykses on sitte sen arvoista, kun kuitenkaan sua varten ei todellakaan mikään baari eikä clubi ala palkkaan lisää työvoimaa siksi aikaa kun ollaan tauolla!!! Joten revi sää siitä huumoria, ja muista haukkua pummeiks jokainen sukulaises ja ystäväs joka polttaa, niitäkin kun löytyy!!!!!

Toi oli aivan oikein sanottu, hyvä huomata et noin fiksuja ihmisiä vielä löytyy :)

Itsekin poltan ja munsta ensinnäkin koko tää vouhotus on älytöntä ja sit sekin velä et "Tupakka tappaa!" No joo,kai ne ihmiset jotka ei polta ei myöskään kuole koskaan tai jotain...elämä tappaa kuitenkin, big deal joten siit kannattaa yrittää nauttia :)

Mukavaa päivänjatkoa sulle :)

• Tiinuliini
        Tienaan aivan itse kirjoitti:

Sairasta rasittaa työpaikkaa tupakkatauoilla ja sairasta rasittaa asiakkaita tupakanhajuisella hengityksellä ja vaatteilla! Sinä päivänä, kun mä tulen olemaan sun pomo, niin mä todellakin annan potkut tollaselle surkeelle mustakeuhkolle jonka älykkyysosamäärä on niin alhainen et ei tajua tehdä muuta ku vetää röökiä naama valkoisena tauoilla!

• Tiinuliini

Mua ei todellakaan vois vähempää kiinnostaa baarityöntekijöiden ongelmat! Itsehän ovat työnsä valinneet ja seurauksista kärsivät! Ajattelen lähinnä TUPAKOIMATTOMIA ihmisiä, jotka kärsivät siitä myrkystä mitä jotkut alhaisen älykkyysosamäärän omaavat ihmiset vetävät naama valkoisena keuhkoihinsa. Kyllä mä aina juomani saan, älä sä siitä huolehdi.

• sitä muutenki...

oottaan vartista puoleentuntiin...
        eli mikä muuttuu... paitsi se ettei tarvi baarissa savussa olla....

• ja valintoja
        PoorLittleGothGirl18tku kirjoitti:

Toi oli aivan oikein sanottu, hyvä huomata et noin fiksuja ihmisiä vielä löytyy :)

Itsekin poltan ja munsta ensinnäkin koko tää vouhotus on älytöntä ja sit sekin velä et "Tupakka tappaa!" No joo,kai ne ihmiset jotka ei polta ei myöskään kuole koskaan tai jotain...elämä tappaa kuitenkin, big deal joten siit kannattaa yrittää nauttia :)

Mukavaa päivänjatkoa sulle :)

Mutta jokainen saa päättää kuoleeko mieluummin vanhuuteen 70-80-kymppisenä, esim. sydäriin tms, kuin siihen että kituuttaa keuhkosyövän kanssa 40-vuotiaasta lähtien kuuteen kymppiin asti ja kokee kovia kipuja hoitojen takia, kovasta lääkityksestä huolimatta. Isoisäni oppi sodassa polttamaan ja hänellä havaittiin 54-vuotiaana keuhkosyöpä. Näin 10-vuotiaana miten isoisä kuihtui ja kärsi syövän takia. Vielä pahempaa oli, että isoäiti, joka ei eläissään ollut maistanut tupakkaa, kuoli ennen vaaria - keuhkosyöpään. Passiivinen tupakointi on uusimpien tutkimusten mukaan haitallisempaa kuin itse tupakointi. Isoäiti oli monet kerrat yrittänyt ylipuhua isoisää irti tupaasta, mutta nuorena opittu tapa istui tiukassa.

Kuolemista ei voi välttää elämässä, mutta sen voi päättää ettei kuole oman käden kautta (tupakoimalla) ja vältellä valintoja jotka voivat johtaa kivuliaaseen kuolintapaan.

Ihmiset käyvät ravintolassa mm. seuran, alkoholin, uusien ihmisten tapaamisen, tanssimisen ja juhlien vuoksi. Väite, että alkoholikin tappaa, on naurettava, koska kohtuullinen alkoholin käyttö ei tapa ketään. Maksaa täytyy aika paljon marinoida jos aikoo itsensä tappaa alkoholilla.

Tupakoimattomilla on oikeus käydä baarissa ilman toisten aiheuttamaa terveysriskiä. On itsekästä päättää että altistaa toiset myrkyille, kun niin helppo vaihtoehto on kuin kävely ulos tupakalle. Ystävissäni on tupakoivia, ja kotonani käydessään he osaavat itse ulos. Tämä on täysin kohteliasta muita kohtaan eikä siitä voi loukkaantua. Kyse on itsekkyyden määrästä ja valinnoista.

Jos ei pysty olemaan paria tuntia ilman tupakkaa, voi alkaa miettiä kuinka tervettä on rajoittaa omaa elämää jollain noin paljon riippuvuutta aiheuttavalla asialla kuin tupakka.

• Minä
        Tiinuliini kirjoitti:

Sairasta rasittaa työpaikkaa tupakkatauoilla ja sairasta rasittaa asiakkaita tupakanhajuisella hengityksellä ja vaatteilla! Sinä päivänä, kun mä tulen olemaan sun pomo, niin mä todellakin annan potkut tollaselle surkeelle mustakeuhkolle jonka älykkyysosamäärä on niin alhainen et ei tajua tehdä muuta ku vetää röökiä naama valkoisena tauoilla!

Eipä kuules taida olla sullakaa kamalan korkea ÄÖ ku tuut tänne haukkuu toisia.... Jokainen on oman päätöksensä tehnyt tupakan suhteen ja ei siitä tänne tarvi tulla aukoo päätä sun muuta.

• Tiinuliini
        Minä kirjoitti:

Eipä kuules taida olla sullakaa kamalan korkea ÄÖ ku tuut tänne haukkuu toisia.... Jokainen on oman päätöksensä tehnyt tupakan suhteen ja ei siitä tänne tarvi tulla aukoo päätä sun muuta.

Joo ei mun puolesta kaikki saa polttaa tupakkaa niin paljon kuin jaksavat vetää sitä myrkkyä, mutta ongelma on se, että tupakoijat ovat niin tajuttoman itsekkäitä etteivät ajattele vahingoittavansa muita sillä niitten sairaalla touhulla! Polttaisivat kotonaan ravintolatupakointi kieltoon!!!

• Minä
        Tiinuliini kirjoitti:

Joo ei mun puolesta kaikki saa polttaa tupakkaa niin paljon kuin jaksavat vetää sitä myrkkyä, mutta ongelma on se, että tupakoijat ovat niin tajuttoman itsekkäitä etteivät ajattele vahingoittavansa muita sillä niitten sairaalla touhulla! Polttaisivat kotonaan ravintolatupakointi kieltoon!!!

toisaalta oot kyllä oikeessa. Mutta on se silti suomalaisen kapakka kulttuuri perinnön rikkomista jos tupakointi kielletään.

• En kyllä polta
        Tiinuliini kirjoitti:

Sivistynyt ja älykäs ihminen aloittaa lauseet isolla kirjaimella ja on muutenkin suht tietoinen kielioppisäännöistä. Mene sinä vaan äidinkielentunnille.

• tympe
        Tiinuliini kirjoitti:

Mua ei todellakaan vois vähempää kiinnostaa baarityöntekijöiden ongelmat! Itsehän ovat työnsä valinneet ja seurauksista kärsivät! Ajattelen lähinnä TUPAKOIMATTOMIA ihmisiä, jotka kärsivät siitä myrkystä mitä jotkut alhaisen älykkyysosamäärän omaavat ihmiset vetävät naama valkoisena keuhkoihinsa. Kyllä mä aina juomani saan, älä sä siitä huolehdi.

Täällä sanotaan, että tupakoijat ovat itsekkäitä. Tuo Tiinuliini on hyvä esimerkki siitä, että tupakoimattomatkin ovat. "ei vois vähempää kiinnosta baarityöntekijöiden ongelmat". Jossain muussa viestissä hän latelee olevansa älykäs, menestynyt, sivistynyt tms. Millähän mittapuulla? Kovin sivistyneen ihmisen viesteiltä eivät nuo tekstit vaikuta.

Luultavasti tuollaiset itsensä korostajat käyttävät sitten vastaavasti jotain järkyttävän hajuista, voimakasta parfyymia ja aiheuttavat ravintoloissa massoittain astmakohtauksia.

• jepulisjep
        Tiinuliini kirjoitti:

Ei ristus mikä juttu tää "naama valkosena" on.. Sitä nyt oot viljelly noin kaheksan kertaa ja joka viestissä.. Siinä meillä sivistystä kun ei näytä kiinnostavan ku oma napa. Palaa nii kääpä tollaseen ku sanotaan et tupakoitsijat on itsekkäitä mut mikäs sä oot helvetin "sivistynyt" ja mitä kaikkee sontaa siitä yhessä viestissä olikaan. Ihmisiähän tässä kaikki ollaan. Että et sä niitä tupakoitsijoita saa tolla jauhannalla tapojaan muuttaan enkä muuten tee sitä itekään.

• Tiinuliini
        En kyllä polta kirjoitti:

Sivistynyt ja älykäs ihminen aloittaa lauseet isolla kirjaimella ja on muutenkin suht tietoinen kielioppisäännöistä. Mene sinä vaan äidinkielentunnille.

Jos tarvitset äidinkielen opetusta, niin käänny vain minun puoleeni. Opiskelen nimittäin suomen kieltä yliopistossa. Itseasiassa huomasinkin tuossa sinun tekstissäsi pilkkuvirheen: päälause tulee erottaa sivulauseesta pilkulla. Ja jos lyhennät sanoja, niin muista tarkistaa, tuleeko niiden perään piste. Suhteellisen-sanaa nimittäin ei tule lyhentää esittämälläsi tavalla.

• Tiinuliini
        jepulisjep kirjoitti:

Ei ristus mikä juttu tää "naama valkosena" on.. Sitä nyt oot viljelly noin kaheksan kertaa ja joka viestissä.. Siinä meillä sivistystä kun ei näytä kiinnostavan ku oma napa. Palaa nii kääpä tollaseen ku sanotaan et tupakoitsijat on itsekkäitä mut mikäs sä oot helvetin "sivistynyt" ja mitä kaikkee sontaa siitä yhessä viestissä olikaan. Ihmisiähän tässä kaikki ollaan. Että et sä niitä tupakoitsijoita saa tolla jauhannalla tapojaan muuttaan enkä muuten tee sitä itekään.

Siis todellakin olen tässä asiassa itsekäs! En voi istua baarissa tupansavussa kärsien ja miettiä, että "en saa olla itsekäs, minun tulee kärsiä tästä, en saa olla itsekäs". Sääliksi käy niitä, jotka joutuvat vielä ravintolaelämän ulkopuolellakin kärsimään teidän kaltaisten myöskin itsekkäiden ihmisten savuttelusta. Esimerkkinä voisin mainita lapset. Tupakka on vaarallista myrkkyä! Ettekö te tajua, että muutkin ihmiset kärsivät teidän tupakoinnistanne? SEN TAKIA olen itsekäs ja moraalisesti kyllä saankin olla isekäs tässä asiassa.
        Olen kirjoittanut monesti "tupakoitsijat vetävät savua naama valkoisena keuhkoihinsa", koska haluan osoittaa, että mielestäni tupakointi on typerää ja myöskin typerän NÄKÖISTÄ.

• Tiinuliini
        tympe kirjoitti:

Täällä sanotaan, että tupakoijat ovat itsekkäitä. Tuo Tiinuliini on hyvä esimerkki siitä, että tupakoimattomatkin ovat. "ei vois vähempää kiinnosta baarityöntekijöiden ongelmat". Jossain muussa viestissä hän latelee olevansa älykäs, menestynyt, sivistynyt tms. Millähän mittapuulla? Kovin sivistyneen ihmisen viesteiltä eivät nuo tekstit vaikuta.

Luultavasti tuollaiset itsensä korostajat käyttävät sitten vastaavasti jotain järkyttävän hajuista, voimakasta parfyymia ja aiheuttavat ravintoloissa massoittain astmakohtauksia.

Siis todellakin olen tässä asiassa itsekäs! En voi istua baarissa tupansavussa kärsien ja miettiä, että "en saa olla itsekäs, minun tulee kärsiä tästä, en saa olla itsekäs". Sääliksi käy niitä, jotka joutuvat vielä ravintolaelämän ulkopuolellakin kärsimään teidän kaltaisten myöskin itsekkäiden ihmisten savuttelusta. Esimerkkinä voisin mainita lapset. Tupakka on vaarallista myrkkyä! Ettekö te tajua, että muutkin ihmiset kärsivät teidän tupakoinnistanne? SEN TAKIA olen itsekäs ja moraalisesti kyllä saankin olla isekäs tässä asiassa.
        Olen kirjoittanut monesti "tupakoitsijat vetävät savua naama valkoisena keuhkoihinsa", koska haluan osoittaa, että mielestäni tupakointi on typerää ja myöskin typerän NÄKÖISTÄ.

• Antti

Se pitää saada voimaan HETI!!!
      Kun lukee tupakoitsijoiden valitusta??olettekö tyhmiä??ainakin kirjoituksistanne niin voi päätellä.

• polta, mutta

lue esimerkki laista ja ajattele uudelleen!!!!

• laki voimaan heti

laki voimaan ja heti

• kalle

minä olen sitä mieltä että joka ei kotona polta sisällä ei se tarvii polttaa ravintolassakaan.nyt ei sairastu ravintola työtekijät sydän eikä syöpä sairauksiin niin helposti. tämähän on työturvallisuus tekijä joka työ paikassa huolehitaan työturvallisuudesta ,

• Minä

Voi että kyllähän sen terveyden saa tuhottua muullakin kuin tupakalla. Ja kaikki kai me kuollaan ennemmin tai myöhemmin oli syynä mikä tahansa. Niin ja eikai tupakoitsijat nyt mitää pummeja voi olla koska rahaa on tuhlata tupakkaan. :/

• rockin-daddy

Mielestäni asia on näin: kenenkään ei tartte olla ravintolassa töissä.Ja kukaan ei pakota ketään sinne menemään.Aikas simppeliä,eikö? Siis molemmat asiat ovat itsestään kiinni.Aina löytyy asioille vaihtoehtoja.
        Onkohan lain päättäjät miettineet niitä kuluja jotka laki tuo tullessaan...työttömyyttä,konkursseja,verotulojen menetyksiä.Sillä tuskin kovinkaan moni yrittäjä on asiasta iloinen?Johan se aiempi ilmastoinnin pakko satsaus sai monen pienyrittäjän laittamaan lapun luukulle.Ja sitten jotenkinhan se tupakointi ravintolassa on järjestettävä...tupakkahuone/koppi vie asiakaspaikkoja sisällä ja ulkopuolella olevaan täytyy hommata rakennuslupa kenties saati kuulla ehkä julkisivulautakuntaakin.Joten taas menee yrityksiä nurin ja työttömyyttä lisätään.
        On ihan jees,että tupakoinnin vaaroista kerrotaan,mutta joku tolkku se on siinäkin.Kuinkahan monelta ravintola-alan työntekijältä on asiaa kysytty,että haittaako se työntekoa?Paljon vaarallisempiakin ammatteja on olemassa.

• naurettavaa

Blaa sitä blaa tätä, ettekö nyt jumalauta tajua, kokoajan tulee uusia lakeja ja sitä myöden rajoituksia. Perkele parin vuoden päästä meillä on jokut perkeleen sirut kehoissamme, valvontakamerat kotona, isoveli valvoo 24/7 päättäjät päättää mikä sulle on parasta LUE. HUONOINTA... Ei luoja mihin tää kelkka on menossa? Sen sanon, että aivan väärään suuntaan.

Onks ny jumalauta jos tilaan baarista wiskipullon, niin kyllä haluan istahtaa pöytään sytyttää aito kuubalainen ja kuunella hyvää musiikkia ystävien seurassa, onko se liikaa pyydetty? Jos tuo tulee voimaan, niin joudun jättämään wiskupullon ja lasin pöydälle->hommata vartija pullolle ja mennä ilman wiskiä sikarille? *tap tap* loistavaa suomi... ei näin, ei todellakaan näin!

Tää on niin hieno byrokratia maa... onko kaikkea pakko apinoida muualta?

Kuten todettua on todellinen lottovoitto syntyä suomeen...

• minä

Puhut muuten täyttä asiaa... Kai niitä hyödyllisempiäki lakeja vois keksiä.

• oikein viskipullo

Sitten kun kasvat isoksi ja pääset baariin, huomaat ettei se olekaan niin kuin elokuvissa: et taatusti voi tilata pöytään viskipulloa, et edes sitä tuplaviskiä.

• v.i.p
        oikein viskipullo kirjoitti:

Sitten kun kasvat isoksi ja pääset baariin, huomaat ettei se olekaan niin kuin elokuvissa: et taatusti voi tilata pöytään viskipulloa, et edes sitä tuplaviskiä.

No isosta en tiedä ja baareihinkin olen päässyt ilman mitään ongelmia. Jaa vai, että ei voi tilata viskipulloa? Käytkö kenties räkälöissä? :D ... tuplaviskin saa ihan normaalisti listaltamme... kiitos hauskasta kommentista, piristit kummasti päivääni. Kun otit puheeksi, niin parin tunnin päästä sitä voisi tilata taas kunhan saa työt tehtyä

• ja ei
        v.i.p kirjoitti:

No isosta en tiedä ja baareihinkin olen päässyt ilman mitään ongelmia. Jaa vai, että ei voi tilata viskipulloa? Käytkö kenties räkälöissä? :D ... tuplaviskin saa ihan normaalisti listaltamme... kiitos hauskasta kommentista, piristit kummasti päivääni. Kun otit puheeksi, niin parin tunnin päästä sitä voisi tilata taas kunhan saa työt tehtyä

Menee kyllä ohi aiheesta, mutta sikäli asiassa on perää että alkoholin anniskelu tuplina on edelleenkin pykälien mukaan kielletty, vaikka käytännössä niin joissain paikoissa tehdäänkin.

Pulloittain voidaan anniskella seurueelle, yksi mies ei kokonaista pulloa pöytäänsä saa.

Seurueessahan tuo viinapullon vahtiminenkin sujuu helpommin kun voi vuorotella...

• Että minne

se sakki muka sitten menee kaljalle kun se loppuu osassa baareja? Kokonaanhan se ei lopu kuten tuossa sanotaan virheellisesti vaan tulee tupakkakoppeja joissa ei saa juoda samalla.

• Mmm

...terassilla poltella jos on pakko.

• tätä
        Mmm kirjoitti:

...terassilla poltella jos on pakko.

Entäs sit ku ulkona tulee käydä röökillä? Portsarit saa siitä sitten harmaita hiuksia samoin yrittäjä.. eli perustelenpa: nythän on helppo kuskata viinaa sisään eikä poket pysty valvomaan jos jatkuvasti porukkaa virtaa ulos ja sisään... samoin voisin mennä vaikka kulman taakse kauppaamaan paukkuja 2e hintaa, jolloin ihmiset käy vetämässä viinat kulman takana ja yrittäjä häviää...

Entä ne yrittäjät jotka ovat käyttäneet rahaa aivan helvetisti uusio remontteihin, jotta tupakoimattomille saadaan tupakoimaton tila? Aivan, heillä siis meni rahat hukkaan tupakoimattomien takia...HIENOA *TAP TAP* Mahtaa jotain ravintoloitsijaa vituttaa jos on tehnyt vuoden 94 korjauksen eli tehnyt tupakoimattomille tilat... Voisitte käyttää ihan tervettä järkeä

• joittenki kohalla
        tätä kirjoitti:

Entäs sit ku ulkona tulee käydä röökillä? Portsarit saa siitä sitten harmaita hiuksia samoin yrittäjä.. eli perustelenpa: nythän on helppo kuskata viinaa sisään eikä poket pysty valvomaan jos jatkuvasti porukkaa virtaa ulos ja sisään... samoin voisin mennä vaikka kulman taakse kauppaamaan paukkuja 2e hintaa, jolloin ihmiset käy vetämässä viinat kulman takana ja yrittäjä häviää...

Entä ne yrittäjät jotka ovat käyttäneet rahaa aivan helvetisti uusio remontteihin, jotta tupakoimattomille saadaan tupakoimaton tila? Aivan, heillä siis meni rahat hukkaan tupakoimattomien takia...HIENOA *TAP TAP* Mahtaa jotain ravintoloitsijaa vituttaa jos on tehnyt vuoden 94 korjauksen eli tehnyt tupakoimattomille tilat... Voisitte käyttää ihan tervettä järkeä

kärsikööt yrittäjät vaan, mitäs ovat tehneet niin huonot alueet, että ne tupakoitsijat on kumminki siellä myrkyttämässä muita...

• päivänsäde

tuohan on tupakoivien syrjimistä..missä onkaan tasa arvoisuus. eihän tupakoimattomille ihmisollekään oo määrätty lakia ja miksi? ihan sama kun niille rakentas kopin ja menis sinne istuskelemaan koska kukaan ei ole niitä pakottanut altistumaan tupakansavulle, eiköhän ne tee sen aivan itse!!

• Aivot mukaan

Katotteko te ees mitä kirjotatte? Tupakoivat valittaa että niiden oikeuksia rikotaan kun ei saa sisällä polttaa jos(kun) laki tulee voimaan ja kyselevät tasa-arvon perään. Onkos se nyt sitten tasa-arvoista että te päätätte meidän tupakoimattomienkin osalta että joudutaan vetään sitä savua naamariin?

Ja sitten tämä että 'itse olette valintanne tehneet että tuutte sinne baariin vetään sitä savua'. Eli jos et polta, et käy baarissa? Eikös tämäkin ole taas ihan jossain muualla kun keskitiellä..

Älytöntä touhua todella, tehän tässä valintanne olette tehneet kun polttamaan ootte alanneet. Ja kuten muutamat jo todenneet niin ei sinne ravintolaan tulla tupakoinnin takia, vaan viettämään iltaa hyvässä seurassa musiikin kera. Jos ei pärjää viinalla, musiikilla ja kavereilla, vaan on pakko saada sitä käärylettä turpaan niin voi sen siinä ulkopuolellakin käydä vetämässä, tai kopissa jos sellainen löytyy. Huomattavasti helpoin ratkaisu ikuiseen ongelmaan.

• päivänsäde
        Aivot mukaan kirjoitti:

Katotteko te ees mitä kirjotatte? Tupakoivat valittaa että niiden oikeuksia rikotaan kun ei saa sisällä polttaa jos(kun) laki tulee voimaan ja kyselevät tasa-arvon perään. Onkos se nyt sitten tasa-arvoista että te päätätte meidän tupakoimattomienkin osalta että joudutaan vetään sitä savua naamariin?

Ja sitten tämä että 'itse olette valintanne tehneet että tuutte sinne baariin vetään sitä savua'. Eli jos et polta, et käy baarissa? Eikös tämäkin ole taas ihan jossain muualla kun keskitiellä..

Älytöntä touhua todella, tehän tässä valintanne olette tehneet kun polttamaan ootte alanneet. Ja kuten muutamat jo todenneet niin ei sinne ravintolaan tulla tupakoinnin takia, vaan viettämään iltaa hyvässä seurassa musiikin kera. Jos ei pärjää viinalla, musiikilla ja kavereilla, vaan on pakko saada sitä käärylettä turpaan niin voi sen siinä ulkopuolellakin käydä vetämässä, tai kopissa jos sellainen löytyy. Huomattavasti helpoin ratkaisu ikuiseen ongelmaan.

taisin unohtaa mainita et mä EN itse polta ja mua ei tod. haittaa jos muut polttaa jokainen on tehny omat valintansa.. jos ei tykkää olla siellä missä poltetaan niin on sitten parempi hakeutua sinne savuttomien puolelle eikä valittaa savusta..

• han_na__

tämän tytön baarireissutki, ja ravintola reissut, työn puolesta siellä joutuu olemaa, mutta muuten en kyllä mene enää.. mutta se on vaan yhden pienen päätös tässä maassa. jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee.

• laista

irlannissa kun kiellettiin tupakointi ravintoloissa tuli työttömiä ravintola työntekijöitä n.25000.
      mitähän suomalaiset tarjoilijat yms.henkilöstö meinää sitten tehdä??lakia on alun perin lähdetty vetämään parempien työolojen saavuttamiseksi,mutta on unohdettu kysyä henkilö kunnalta asiasta.olen työskennellyt ravintolassa/hotellissa n.10 vuotta ja työntekijöistämme polttaa n85%.tia. alalle voi hakeutua töihin jos haluaa ei ketään ole pakotettu tupakan savuun.sen ymmärrän jos ruokapaikoissa ei polteta mutta hei kapakat ja yökerhot.suomessa on jotain savuttomia rafloja jos tilaus olis suurempi olis niitä jo enemmän.

• VIELÄ PIENENNETÄÄN

eli lyhennetään ni se on soronoo tuhansille pikku baareille,eikö pitäis muuttua EUROOPPALAISEKSI eikä miksikään sairas valtioksi enempää,auki olo ajathan pitäis olla kaikille vapaat,eli vois olla läpi yön auki jos haluaa pitää,se tois kilpailua ja enemmän iloa kansalle kuin tämmöset lässyn lässyn lait.

• ...

työ-aloilla ole sallittu tupakointia sisätiloissa?

Lain tarkoitus on taata työntekijöiden työturvallisuus.

• kylläpäs on
        ... kirjoitti:

työ-aloilla ole sallittu tupakointia sisätiloissa?

Lain tarkoitus on taata työntekijöiden työturvallisuus.

sallittua polttaa sisätiloissa,onhan jokaisessa firmassa sisätiloissa tupakki huone.

• muuta ku

Mälli takas kauppoihi! Siitä ei oo muille haittaa ja ilta rullaa mukavasti eteenpäin, mutta tuskin tulee.

• niin kyllä...

Otetaa ruotsalaisista mallia, siinä se viisas kansa on. Itseäni myös se asia häiritsee, kun nuuskaa ei saa.

• myös

haistakoon hallitus ja muut pellet pitkä paska.

• syitä..

miksi ne on pellejä? Se ois ihan hyvä ku tulis järkeviä perusteluitaki mielipiteelle, eikä vaan periaatteesta huudella et haistakaa paska ku yritetään suojella kansan terveyttä. Onko tullu koskaan mieleen että ne paskat siitä tupakasta ei mee vain sun keuhkoihin, vaan myös ympärillä olevien sisuksiin? Ja faktoissa jos pysytään niin passiivinen tupakointihan on vieläpä haitallisempaakin kun ei ole filtteriä välissä. Perinteistä 'ei oo pakko tulla sinne ravintolaan jos ei haluu olla savus'-vastausta odotellessa...

• olet
        syitä.. kirjoitti:

miksi ne on pellejä? Se ois ihan hyvä ku tulis järkeviä perusteluitaki mielipiteelle, eikä vaan periaatteesta huudella et haistakaa paska ku yritetään suojella kansan terveyttä. Onko tullu koskaan mieleen että ne paskat siitä tupakasta ei mee vain sun keuhkoihin, vaan myös ympärillä olevien sisuksiin? Ja faktoissa jos pysytään niin passiivinen tupakointihan on vieläpä haitallisempaakin kun ei ole filtteriä välissä. Perinteistä 'ei oo pakko tulla sinne ravintolaan jos ei haluu olla savus'-vastausta odotellessa...

varmaan tiedät vastauksen? toivottavasti,sinä teet
        parempia ja tärkeämpiä laki ehdotuksia, sitten kun olet tarpeeksi liponut p....., ja matkaat sinne mäelle. eikö viinan kieltäminen olisi tehokkaampi tapa päästä monesta pahemmasta ongelmasta? voi hitto sun kanssa. näsis.

• ravintolaan

En kestä tupakansavua ja kurkkuni kuivuu hetkessä jos vain saan vähänkin savua sisääni. Hyvä kun voin mennä hieman iltaa taas viettämään.

• erikseen

Miksei vois olla erikseen tupakkaravintoloita joissa sais polttaa.Tupakoivia ravintolan työtekijöitäkin varmaan löytyisi sellaseen paikkaan.

• EML

Ei muuta kuin salakapakoita tupakoijille joissa kuiteski laillista viinaa. Meneeks vaikeeks? No, otetaan huikkaa ja poltetaan paskahuusissa niinku ennenkin.

• ei tupakoiva

Tuo nykyinen tupakkipuolihomma on ihan turha, sen huomaa jos tuossa huoltoasemalla kun tupakkipuoli on tupaten täynnä savuttomia ja savuton puoli on tyhjä. Mitä tästä saamme selville. Savuttomat haluamme vain tietää että tuolla toisella puolella ei saa polttaa ja se siitä. Ruotsissahan tätä on kokeiltu ja olen kuullut että baarit haisi sen jälkeen virtsalle ja oksennukselle... en sittte tiedä pitääkö paikkansa...

• naapurissa usein käynyt

sitten haisiko siellä nyt niin virtsa mutta tilaa ainakin oli. Tai on ollut ne muutamat kerrat jotka siellä olen tänä vuonna käynyt. Ennen täysissä paikoissa väkeä puolillaan ja ne raukkaparat jotka polttivat joutuivat niissä paikoissa jossa kävin ulos ja naamasta näki että hei toista kertaa en tänne tule.

En tosin ole ollut tukholmassa vaan aika paljon pienemmässä kaupungissa. Johtuneeko sitten siitä että naiset ovat päässeet ruotsissa valtaan mutta alkaa olla ne samat säännöt jotka ovat jo monen kotona - ei seksiä, ei tupakkaa, eikä varmaan kohta viinaakaan. Rahat sen sijaan loppuu kohta pankista kun koko ajan kuljetukset ryöstetään.

• dainamai

ottaa päähän, kaikki eivät asiakkaat valita ja myöskään henkilökunta. ravintolassani ei ole ollut ihmisiä töissä joita olisi häirinnyt tupakointi, olen kysellyt ja kauhea määrä rahaa menee tupakoinnin vähentämiseen. jos siihen saisi tukea niin ok. pienen ravintolan omistajana ei ole rahaa puuttua asiaan. pitää minunkin ansaita elantoni? vai eikö? asiakkaat lähtee koska he eivät lopeta tupakointia meidän takia vaan jatkavat sitä jossain muualla.-

• maru

Yes,hianoo...Ei tarvi enään tuulettaa vaatteitaan viikkoo kapakkareissun jälkeen.
        Tupakointi on luonteen heikkoutta.Älkääkä marisko.Samaten parvekkeella tupruttelijat,miksette pysy kämpässänne tupruttelemassa jos se haisee niin hyvälle, vaan myrkytätte naapurit.

• Jenni
        maru kirjoitti:

Yes,hianoo...Ei tarvi enään tuulettaa vaatteitaan viikkoo kapakkareissun jälkeen.
        Tupakointi on luonteen heikkoutta.Älkääkä marisko.Samaten parvekkeella tupruttelijat,miksette pysy kämpässänne tupruttelemassa jos se haisee niin hyvälle, vaan myrkytätte naapurit.

Vai pitäs sun mielestä vissiin lopettaa toi partsillaki polttelu....no onnex sitä ei kukaan voi tulla kieltämään.JOS TUNTUU PAHALTA PAINU SINNE SISÄLLE JA LYÖ NE IKKUNAT KII TAI MUUTA POIS!

• -Miia-
        maru kirjoitti:

Mietis taas ennenku haukut muita, oletko itse heikko, kun sun on pakko tunkea sinne baarin savuun ja sitten mariset itse siitä! Vedä ne kännit kotonas ja pidä ikkunas kii, ettei naapuris hajut tuu kämppääs! Sitte kuitenki heikkona ihmisenä vedät naamaas meikit, mitkä on eläimillä testattu, suihkutat tukkas täyteen lakkaa tai jotain muuta ponnekaasu-mömmöä, käytät hajuvesiä, mitkä ärsyttävät astmaatikkoja yli kaiken jne... Sitten tulet tänne nimimerkin taakse piiloutuneena huutelemaan, miten tupakoitsijat ovat heikkoja marisijoita, KATSO PEILIIN JA MENE ITSEESI!!!!!

• ...
        -Miia- kirjoitti:

Mietis taas ennenku haukut muita, oletko itse heikko, kun sun on pakko tunkea sinne baarin savuun ja sitten mariset itse siitä! Vedä ne kännit kotonas ja pidä ikkunas kii, ettei naapuris hajut tuu kämppääs! Sitte kuitenki heikkona ihmisenä vedät naamaas meikit, mitkä on eläimillä testattu, suihkutat tukkas täyteen lakkaa tai jotain muuta ponnekaasu-mömmöä, käytät hajuvesiä, mitkä ärsyttävät astmaatikkoja yli kaiken jne... Sitten tulet tänne nimimerkin taakse piiloutuneena huutelemaan, miten tupakoitsijat ovat heikkoja marisijoita, KATSO PEILIIN JA MENE ITSEESI!!!!!

Vitut väliä muista, ja muiden terveydestä, kun vaan oma tupakahimo saadaan tyydyttettyä?

Ajattelusi on oikein "hyvää" mainosta tupakoitsioiden itsekeskeisyydesta ja vittumaisuudesta.

Ota huomioon että ravintolassa muutkin joutuvat hengittämään samaa ilmaa!

Aivan sama, vaikka tuhoaisit oman terveytesi, jos niin haluat, mutta älä turhaan vaadi myötätuntoa ja ymmärrystä sille jos tuhoat muiden ihmisten terveyden!

• tiedät
        ... kirjoitti:

Vitut väliä muista, ja muiden terveydestä, kun vaan oma tupakahimo saadaan tyydyttettyä?

Ajattelusi on oikein "hyvää" mainosta tupakoitsioiden itsekeskeisyydesta ja vittumaisuudesta.

Ota huomioon että ravintolassa muutkin joutuvat hengittämään samaa ilmaa!

Aivan sama, vaikka tuhoaisit oman terveytesi, jos niin haluat, mutta älä turhaan vaadi myötätuntoa ja ymmärrystä sille jos tuhoat muiden ihmisten terveyden!

että olet varomaton ja epäterve kun tunget itsesi paikkaan jonka tiedät olevan vaarallinen.

• olla
        tiedät kirjoitti:

että olet varomaton ja epäterve kun tunget itsesi paikkaan jonka tiedät olevan vaarallinen.

myös yksi niistä ihmisistä, jotka ajattelevat, että baarit ja ravintolat ovat ainoastaan tupakoivien ihmisten huvi. No, eipä ole enää kauan. Onhan tässä jo kärsitty teidän vuoksenne, joten jos sen kannan haluatte ottaa, niin "kärsikää" te nyt vuorostamme meidän tupakoimattomien vuoksi.

• sitten
        olla kirjoitti:

myös yksi niistä ihmisistä, jotka ajattelevat, että baarit ja ravintolat ovat ainoastaan tupakoivien ihmisten huvi. No, eipä ole enää kauan. Onhan tässä jo kärsitty teidän vuoksenne, joten jos sen kannan haluatte ottaa, niin "kärsikää" te nyt vuorostamme meidän tupakoimattomien vuoksi.

sinne vaan.

• P-Satu

Loppuu tupakointi, vähenee myös asiakkaat ! ! !
      ...ja kuinkas sitte suu pannaan???

• asiakkaista

ei sinne baareihin tupakan perässä mennä,kyllä sitä sen verran voi ulkona käydä jos tarve on savutella...

• moni on...

sanonu täällä ja muualla alkavansa käydä baareissa, jos tupakointi kielletään... itselläki tulee taatusti useampia baarikäyntejä...
        et sillee...

• asiaa

oli jo aikakin,onko turhempaa tapaa olemassa kuin tupakointi...ja epäterveempää!!!

• raidis

ravintoloissa ryyppääminen pitäisi kieltää tupakoinnin sijasta

• absolutisti

Ei kiinosta vähääkään mitä päättävät.
      Itse en polta enkä käytä alkoholia joten se ja sama.
      Voisivat panna vaikka kaikki kapakat lopullisesti kiinni ja tehdä tupakoinnista rikollista puuhaa.

• Auktoriteetti

Ei sitten tarvitse mennä baareihin.

Luultavasti privaattiklubit, eli herrain-, tai rouvainklubit, autokerhot, prätkäporukat jne. tulevat lisääntymään rajusti.

Ja muutkin salakapakat.

• Annastiina

tämä tupakoivien ihmisten itsekkyys ja lyhytnäköisyys. Kovin jo olette mustamaalaamassa ja lynkkaamassa lakia, vaikka ette edes tiedä miten se tullaan hoitamaan käytännössä. Kovin olette tietäväisiä ja ennustajia kun jo osaatte sanoa miten siinä tulee käymään. Parempi vain että sellaiset ihmiset lopettavat baareissa käynnit, kyllä baareihin ihmisiä riittää. Ne jotka ehdottomasti haluavat istua kokoajan tupakka suupielessä voivat minun puolestani aivan hyvin kokoontua toistensa koteihin ja savustaa itsensä siellä. Turha tulla yleisiin tiloihin myrkyttämään toisia ihmisiä oman riippuvuutensa vuoksi.

• Saa...

ravintolat olla ilman minun rahoja. Juon ennemmin kotona tai ihan missä vaan missä annetaan mahdollisuus harrastaa SYNTIÄ.

• katotaan

nyt kauanko jaksat kiukutella. Veikkaan että aika pian huomaat istuvasi baarissa ja käyväsi "kiltisti" savuttelemassa joko ulkona tai kopissa. Usko pois vaan vaikka nyt kuinka uhoaisit :)

• 100

Näin se sitten sinun kohdallasi menee. Omapa on päätöksesi.

• Helinä

Mielestäni tämäkin asia osoittaa sen
      tosia-asian, että tupakoivat käyttäytyvät laiskasti toisia kohtaan. He eivät arvosta mitään muuta kuin itseäään.

Sanoohan se jo järkikin, että jos haluaa lähteä viettämään iltaa ravintolaan niin, jos haluaa tupakoida, menee tekemään sen ulos.
      Ethän sinä kotonakaan tai työpaikalla savuttele sisällä. Miksi ravintola olisi poikkeus?

Kokemuksesta voin puhua, että ravintolatyöntekijät kärsivät tupakan aiheuttamista haitoista kaikkein eniten.

Milloin Suomessa siirrytään ravintoloihin tai kahviloihin, joihin mennään tapaamaan ihmisiä ja tanssimaan laulamaan jne.Pitämään hauskaa.
      Ilman alkoholia tai tupakkaa.
      Suomalainen mentalitetti on syvältä vain ryyppäämällä tai tupakoimalla voit relata.

En sitten ymmärrä yhtään.
      Ja jos tupakoisin, menisin kyllä ulos röökille..äly hoi älä jätä.
      Ja en kyllä ole mikään ärsyttävä tiukkapipo vaan kosmopoliitti :) ;)

• itsekästäkö

Tupakoijat eivät arvosta mitään muuta kuin itseään? Eikö tuo ole hieman rasistinen ja niputtava arvio tupakoijista? Ihan tavallisia ihmisiä tupakoijissa nyt kuitenkin on, joiden arvomaailma on tuskin sen enempää rempallaan kuin savuttomillakaan.

Tupakointi on valinta, ei kovin terveellinen sellainen, mutta joka tapauksessa tupakoitsijan oma. Koti-oloissa en sisällä polta, mutta ravintola- käyttäytymiseeni kuuluu se savuke siiderin seuraksi.

Kysyit milloinko Suomessa siirrytään ravintoloihin ja kahviloihin joihin mennään tapaamaan ihmisiä. Käsittääkseni se on ravintola-kulttuurissa tälläkin hetkellä monesti se pääasia. Samoin kuin tanssiminen ja laulaminen, ravintolasta riippuen. Kahviloissa tätä harvemmin tapahtuu, mutta ymmärtänet siihen myös syyn.

Mitä tulee noiden tapahtumien kulkuun ravintoloissa ilman alkoholia ja tupakkaa, niin se taas ei ole elinkeinollisesti mahdollista. Alkoholittomia juomia juovat, vain tanssimaan tulevat asiakkaat eivät tuota ravintolalle juurikaan myyntiä. Ja ilman myyntiä ja asiakkaita, ei ole ravintoloitakaan.

Ravintolatyöntekijät kärsivät varmasti asiasta eniten, se on totta, mutta suurin osa heistä ei asiasta valita. Osa heistä tupakoi itsekin, ja kyseessä on joka tapauksessa tietoinen ammatinvalinta. Tämän lisäksi jo tehdyt säädökset savuttomista alueista ja ilmastointilaitteista ovat vähentäneet työntekijöiden altistumista savulle.

Tokihan olisi mukava jos kaikille olisi jotain. Mutta miksi savuttomat ihmiset eivät tahdo antaa myös meille tupakoiville samanlaista valinnan varaa kuin itselleenkin? Ei kai pelkkä tupakointi oikeasti tee meistä alemman luokan kansalaisia?
        Olisihan yksi mahdollisuus pitää yllä sekä tupakoiville että savuttomille tarkoitettuja ravintoloita, näin kaikilla on valinnan mahdollisuus ja rauha maassa.

Tämä olisi järkevää siinäkin mielessä, että jo investoidut rahat ilmastointilaitteisiin edellisen lakimuutoksen myötä ei menisi hukkaan. Puhumattakaan työpaikoista, koska tuleva lakimuutos varmasti lakkauttaisi ravintoloita jonkin verran ja toisi täten lisää työttömiä.

Suomalaiset ovat viinaan menevää kansaa, näin se vaan valittevasti on, eikä asia tule muuttumaan minkään lakimuutoksen myötä. Luultavasti tässäkin on takana holhouksen halu myös tälle saralle.

Kotona tapahtuva alkoholinkäyttö on lisääntynyt jatkuvasti, ja niin tulee käymään edelleen mahdollisen lakimuutoksen myötä. Ja koska ravintolaan ei välttämättä enää lähdetä, ihmiset juovat kotonaan. Tämä taas lisää perheväkivaltaa.

Onko näiden asioiden ajattelu käynyt sinulla mielessä, Helinä?

Ja pyytäisin myös kuvittelemaan tuon vision savuttomista ravintoloista, joissa tupakoijat laitetaan joko koppiin tai ulos savuttelemaan. Illanvietto siis tapahtuisi suurilta osin monella siellä ovensuussa. Olisiko tämä turvallistakaan ohikulkijoille ja ulkonaliikkujille? Ja kokemuksesta voin kertoa että ne savuttomat ystävät tulevat yleensä aina mukaan tupakkapaikalle, siellähän ne parhaat jutut aina työpaikallakin kuulee.

On olemassa myös ihmisiä, jotka eivät lokeroi tupakoijia heidän paheensa mukaan, vaan siitä huolimatta voivat olla heidän ystäviään. Arviosi tupakoijien itsekkyydestä kolahti nyt kyllä omaan nilkkaasi, ja toiveestasi huolimatta vaikutat ainoastaan tiukkapipolta.

Meitä on moneen junaan, ja niin pitää ollakin. Miksi pitäisi tunkea kaikki samaan muottiin, kun voisi ylläpitää useita ja erilaisiakin kulttuureja. Pientä suvaitsevuutta myös tälle saralle, maailmassa on pahempiakin asioita kuin tupakointi. Eikö tämänkin energian voisi suunnata noiden asioiden korjaamiseen?

• Annastiina
        itsekästäkö kirjoitti:

Tupakoijat eivät arvosta mitään muuta kuin itseään? Eikö tuo ole hieman rasistinen ja niputtava arvio tupakoijista? Ihan tavallisia ihmisiä tupakoijissa nyt kuitenkin on, joiden arvomaailma on tuskin sen enempää rempallaan kuin savuttomillakaan.

Tupakointi on valinta, ei kovin terveellinen sellainen, mutta joka tapauksessa tupakoitsijan oma. Koti-oloissa en sisällä polta, mutta ravintola- käyttäytymiseeni kuuluu se savuke siiderin seuraksi.

Kysyit milloinko Suomessa siirrytään ravintoloihin ja kahviloihin joihin mennään tapaamaan ihmisiä. Käsittääkseni se on ravintola-kulttuurissa tälläkin hetkellä monesti se pääasia. Samoin kuin tanssiminen ja laulaminen, ravintolasta riippuen. Kahviloissa tätä harvemmin tapahtuu, mutta ymmärtänet siihen myös syyn.

Mitä tulee noiden tapahtumien kulkuun ravintoloissa ilman alkoholia ja tupakkaa, niin se taas ei ole elinkeinollisesti mahdollista. Alkoholittomia juomia juovat, vain tanssimaan tulevat asiakkaat eivät tuota ravintolalle juurikaan myyntiä. Ja ilman myyntiä ja asiakkaita, ei ole ravintoloitakaan.

Ravintolatyöntekijät kärsivät varmasti asiasta eniten, se on totta, mutta suurin osa heistä ei asiasta valita. Osa heistä tupakoi itsekin, ja kyseessä on joka tapauksessa tietoinen ammatinvalinta. Tämän lisäksi jo tehdyt säädökset savuttomista alueista ja ilmastointilaitteista ovat vähentäneet työntekijöiden altistumista savulle.

Tokihan olisi mukava jos kaikille olisi jotain. Mutta miksi savuttomat ihmiset eivät tahdo antaa myös meille tupakoiville samanlaista valinnan varaa kuin itselleenkin? Ei kai pelkkä tupakointi oikeasti tee meistä alemman luokan kansalaisia?
        Olisihan yksi mahdollisuus pitää yllä sekä tupakoiville että savuttomille tarkoitettuja ravintoloita, näin kaikilla on valinnan mahdollisuus ja rauha maassa.

Tämä olisi järkevää siinäkin mielessä, että jo investoidut rahat ilmastointilaitteisiin edellisen lakimuutoksen myötä ei menisi hukkaan. Puhumattakaan työpaikoista, koska tuleva lakimuutos varmasti lakkauttaisi ravintoloita jonkin verran ja toisi täten lisää työttömiä.

Suomalaiset ovat viinaan menevää kansaa, näin se vaan valittevasti on, eikä asia tule muuttumaan minkään lakimuutoksen myötä. Luultavasti tässäkin on takana holhouksen halu myös tälle saralle.

Kotona tapahtuva alkoholinkäyttö on lisääntynyt jatkuvasti, ja niin tulee käymään edelleen mahdollisen lakimuutoksen myötä. Ja koska ravintolaan ei välttämättä enää lähdetä, ihmiset juovat kotonaan. Tämä taas lisää perheväkivaltaa.

Onko näiden asioiden ajattelu käynyt sinulla mielessä, Helinä?

Ja pyytäisin myös kuvittelemaan tuon vision savuttomista ravintoloista, joissa tupakoijat laitetaan joko koppiin tai ulos savuttelemaan. Illanvietto siis tapahtuisi suurilta osin monella siellä ovensuussa. Olisiko tämä turvallistakaan ohikulkijoille ja ulkonaliikkujille? Ja kokemuksesta voin kertoa että ne savuttomat ystävät tulevat yleensä aina mukaan tupakkapaikalle, siellähän ne parhaat jutut aina työpaikallakin kuulee.

On olemassa myös ihmisiä, jotka eivät lokeroi tupakoijia heidän paheensa mukaan, vaan siitä huolimatta voivat olla heidän ystäviään. Arviosi tupakoijien itsekkyydestä kolahti nyt kyllä omaan nilkkaasi, ja toiveestasi huolimatta vaikutat ainoastaan tiukkapipolta.

Meitä on moneen junaan, ja niin pitää ollakin. Miksi pitäisi tunkea kaikki samaan muottiin, kun voisi ylläpitää useita ja erilaisiakin kulttuureja. Pientä suvaitsevuutta myös tälle saralle, maailmassa on pahempiakin asioita kuin tupakointi. Eikö tämänkin energian voisi suunnata noiden asioiden korjaamiseen?

Vastasit Helinälle, mutta en voinut olla kommentoimatta muutamaa kirjoitustasi. Monelta osin olin kanssasi samaa mieltä, mutta....

"Tupakointi on valinta, ei kovin terveellinen sellainen, mutta joka tapauksessa tupakoitsijan oma. Koti-oloissa en sisällä polta, mutta ravintola- käyttäytymiseeni kuuluu se savuke siiderin seuraksi."
        - Totta, se on oma valinta, mutta silloinkin on mukauduttava yleisiin lakeihin ja sääntöihin. Ymmärtänet varmaan itsekin, että sinun on nyt muutettava tätä mukavaa ravintola-käyttäytymistäsi, koska tupakointi ON kielletty monessa muussakin julkisessa paikassa (kaupat, julkiset kulkuneuvot ja pian ravintolat)
        Miksiköhän muuten et tupakoi kotonasi sisällä, (todennäköisesti hajun vuoksi)mutta ravintolassa et piittää vaikka levität samaa hajua ympärillesi.

"..ja kyseessä on joka tapauksessa tietoinen ammatinvalinta"
        - En voinut olla puuttumatta tähän kommenttiisi sillä en ymmärrä miten työpaikalla sallittava tupakointi voisi olla ammatinvalinnassa asia, jonka pitäisi huomioida. Tarjoilijan työ voi kiinnostaa monia nuoria, mutta ei sen pitäisi tarkoittaa että oma terveys olisi sen vuoksi vaarassa. Voihan olla niinkin, että joku jota tarjoilijan työ olisi kiinnostanut, ei ole voinut tupankansavun vuoksi sellaista työtä tehdä tai ottaa vastaan, mutta pian tämäkin epäkohta korjaantuu.

"Mutta miksi savuttomat ihmiset eivät tahdo antaa myös meille tupakoiville samanlaista valinnan varaa kuin itselleenkin?"
        - Miksi pitäisi sellaista asiaa tasa-arvoistaa, joka on oma valinta ja on kyse riippuvuudesta? Jos tietoisesti valitsee tupakoinnin, niin pitää ymmärtää millaiset seuraukset siitä on.

"Ei kai pelkkä tupakointi oikeasti tee meistä alemman luokan kansalaisia?"
        - Ei tietenkään. Tuo on sinun oma kommenttisi eikä mielestäni liity tähän tupakka-keskusteluun. Älä turhaan alenna itseäsi, en minä ainakaan sitä tee, sinun enkä itseni kohdalla.

"Puhumattakaan työpaikoista, koska tuleva lakimuutos varmasti lakkauttaisi ravintoloita jonkin verran ja toisi täten lisää työttömiä"
        -Tämä on kommenti, jonka aika moni tupakoitsija on laittanut tänne. Aika suuret luulot on itsestänne. Ei baareista ihmiset lopu, turha sitä on pelätä.

"Ja koska ravintolaan ei välttämättä enää lähdetä, ihmiset juovat kotonaan. Tämä taas lisää perheväkivaltaa"
        - Mielestäni on aivan oikein, jos tupakoiva ei hyväksi uutta (mahd.tulevaa) tupakointilakia, niin silloin on hyvä jäädä kotiin. Mutta ei se sentään perheväkivaltaa lisää. Sitä tapahtuu jokatapauksessa, sai ravintolassa tupakoida tai ei.

"Illanvietto siis tapahtuisi suurilta osin monella siellä ovensuussa. Olisiko tämä turvallistakaan ohikulkijoille ja ulkonaliikkujille?"
        - Tarkoitatko että tupakoitsijat ovat väkivaltaisia? Noh, ymmärrän että tarkoitit että humaltuneena ihmiset reagoivat herkemmin. Varmaan aluksi esiintyy järjestyshäiriöitä, kun ihmiset luulevat että niin muutetaan lakia. Poliisit ovat sitä varten, että korjaavat talteen häiriköt.

"Ja kokemuksesta voin kertoa että ne savuttomat ystävät tulevat yleensä aina mukaan tupakkapaikalle, siellähän ne parhaat jutut aina työpaikallakin kuulee."
        - Siis juorut, ei kiitos sanon minä.

"On olemassa myös ihmisiä, jotka eivät lokeroi tupakoijia heidän paheensa mukaan, vaan siitä huolimatta voivat olla heidän ystäviään"
        - No hyvänen aika, ei tässä ole kyse lokeroimisesta ja ystävyydestä. Tässä on kyse uuden lain voimaantulosta. Otatkohan asian nyt liian henk.kohtaisesti.

"Miksi pitäisi tunkea kaikki samaan muottiin, kun voisi ylläpitää useita ja erilaisiakin kulttuureja. Pientä suvaitsevuutta myös tälle saralle, maailmassa on pahempiakin asioita kuin tupakointi"
        - Huhuh, mitähän tuohonkin sanoisi jos puhut kulttuurista ja tupakoinnista samaan hengenvetoon. Sanoit itsekin tuolla alussa että tupakointi on oma valinta ja minä lisäsin vielä että riippuvuus. Ei siis mitään tekemistä kulttuurin kanssa.
        Suvaitsevuudesta on turha puhua silloin, jos keskustellaan lain noudattamisesta.

Taisi tästäki kirjoituksesta tulla pitkä, harmi. Monet eivät (minä mukaan lukien) jaksa lukea kovin pitkiä kirjoituksia.
        Mukavaa perjantaipäivää kaikille ja ei menetetä hermoja tämän takia. Pientä suvaitsevuutta kaikilta :)

• jepujee
        Annastiina kirjoitti:

Vastasit Helinälle, mutta en voinut olla kommentoimatta muutamaa kirjoitustasi. Monelta osin olin kanssasi samaa mieltä, mutta....

"Tupakointi on valinta, ei kovin terveellinen sellainen, mutta joka tapauksessa tupakoitsijan oma. Koti-oloissa en sisällä polta, mutta ravintola- käyttäytymiseeni kuuluu se savuke siiderin seuraksi."
        - Totta, se on oma valinta, mutta silloinkin on mukauduttava yleisiin lakeihin ja sääntöihin. Ymmärtänet varmaan itsekin, että sinun on nyt muutettava tätä mukavaa ravintola-käyttäytymistäsi, koska tupakointi ON kielletty monessa muussakin julkisessa paikassa (kaupat, julkiset kulkuneuvot ja pian ravintolat)
        Miksiköhän muuten et tupakoi kotonasi sisällä, (todennäköisesti hajun vuoksi)mutta ravintolassa et piittää vaikka levität samaa hajua ympärillesi.

"..ja kyseessä on joka tapauksessa tietoinen ammatinvalinta"
        - En voinut olla puuttumatta tähän kommenttiisi sillä en ymmärrä miten työpaikalla sallittava tupakointi voisi olla ammatinvalinnassa asia, jonka pitäisi huomioida. Tarjoilijan työ voi kiinnostaa monia nuoria, mutta ei sen pitäisi tarkoittaa että oma terveys olisi sen vuoksi vaarassa. Voihan olla niinkin, että joku jota tarjoilijan työ olisi kiinnostanut, ei ole voinut tupankansavun vuoksi sellaista työtä tehdä tai ottaa vastaan, mutta pian tämäkin epäkohta korjaantuu.

"Mutta miksi savuttomat ihmiset eivät tahdo antaa myös meille tupakoiville samanlaista valinnan varaa kuin itselleenkin?"
        - Miksi pitäisi sellaista asiaa tasa-arvoistaa, joka on oma valinta ja on kyse riippuvuudesta? Jos tietoisesti valitsee tupakoinnin, niin pitää ymmärtää millaiset seuraukset siitä on.

"Ei kai pelkkä tupakointi oikeasti tee meistä alemman luokan kansalaisia?"
        - Ei tietenkään. Tuo on sinun oma kommenttisi eikä mielestäni liity tähän tupakka-keskusteluun. Älä turhaan alenna itseäsi, en minä ainakaan sitä tee, sinun enkä itseni kohdalla.

"Puhumattakaan työpaikoista, koska tuleva lakimuutos varmasti lakkauttaisi ravintoloita jonkin verran ja toisi täten lisää työttömiä"
        -Tämä on kommenti, jonka aika moni tupakoitsija on laittanut tänne. Aika suuret luulot on itsestänne. Ei baareista ihmiset lopu, turha sitä on pelätä.

"Ja koska ravintolaan ei välttämättä enää lähdetä, ihmiset juovat kotonaan. Tämä taas lisää perheväkivaltaa"
        - Mielestäni on aivan oikein, jos tupakoiva ei hyväksi uutta (mahd.tulevaa) tupakointilakia, niin silloin on hyvä jäädä kotiin. Mutta ei se sentään perheväkivaltaa lisää. Sitä tapahtuu jokatapauksessa, sai ravintolassa tupakoida tai ei.

"Illanvietto siis tapahtuisi suurilta osin monella siellä ovensuussa. Olisiko tämä turvallistakaan ohikulkijoille ja ulkonaliikkujille?"
        - Tarkoitatko että tupakoitsijat ovat väkivaltaisia? Noh, ymmärrän että tarkoitit että humaltuneena ihmiset reagoivat herkemmin. Varmaan aluksi esiintyy järjestyshäiriöitä, kun ihmiset luulevat että niin muutetaan lakia. Poliisit ovat sitä varten, että korjaavat talteen häiriköt.

"Ja kokemuksesta voin kertoa että ne savuttomat ystävät tulevat yleensä aina mukaan tupakkapaikalle, siellähän ne parhaat jutut aina työpaikallakin kuulee."
        - Siis juorut, ei kiitos sanon minä.

"On olemassa myös ihmisiä, jotka eivät lokeroi tupakoijia heidän paheensa mukaan, vaan siitä huolimatta voivat olla heidän ystäviään"
        - No hyvänen aika, ei tässä ole kyse lokeroimisesta ja ystävyydestä. Tässä on kyse uuden lain voimaantulosta. Otatkohan asian nyt liian henk.kohtaisesti.

"Miksi pitäisi tunkea kaikki samaan muottiin, kun voisi ylläpitää useita ja erilaisiakin kulttuureja. Pientä suvaitsevuutta myös tälle saralle, maailmassa on pahempiakin asioita kuin tupakointi"
        - Huhuh, mitähän tuohonkin sanoisi jos puhut kulttuurista ja tupakoinnista samaan hengenvetoon. Sanoit itsekin tuolla alussa että tupakointi on oma valinta ja minä lisäsin vielä että riippuvuus. Ei siis mitään tekemistä kulttuurin kanssa.
        Suvaitsevuudesta on turha puhua silloin, jos keskustellaan lain noudattamisesta.

Taisi tästäki kirjoituksesta tulla pitkä, harmi. Monet eivät (minä mukaan lukien) jaksa lukea kovin pitkiä kirjoituksia.
        Mukavaa perjantaipäivää kaikille ja ei menetetä hermoja tämän takia. Pientä suvaitsevuutta kaikilta :)

Tähän ei voi muuta sanoo kun et voi helvetti kun jotkut on typeriä, tarkotan siis sua annastiina. Herää tähän päivään ja siihen että nyt ollaan Suomessa!!! Ei sitä tarvi kaikkee tehdä mitä "isossa paremmassa maailmassa" tehään, tää on meijän maa, ja tehään niinku täälä on parasta. Ei täälä päde kaikki mikä muualla. Kansanäänestys sanon minä.

• gtred

tuota voisi nopeuttaa jotta saataisiin ravintolat puhtaiksi ja miten terveyden käy jos kaiketi tupakkaan on kätketty huumausaineet kannabiksen tupruttelu niin rassaa jo hermoja aikalailla.voiko ravintoloiden savusta mitata tuprutetut huumeet.toivoisi kyllä pikaista toimintaa.

• hyvä homma

kyl se tupakan myyti loppuu varmaan kokonaan jos se ravintoloissa kieletään.
      jaa juu ei voikaan lopettaa myyntiä mistäs sit valtio saisi tärkeitä vero tuloja...

kai ne seuraavaksi keksii et alkoholin juominen ravintoloissa kielletään.

ja tilalle tulee limubaarit.

• KIITÄN

TODELLA HYVÄ HOMMA KUN EI TARVII ISTUSKELLA ENÄÄ KAUHEISSA SAVUN TÄYTTÄMISSÄ RAVINTOLOISSA. NYT VOI JOPA ISTUSKELLA AIVAN KAIKESSA RAUHASSA JA NAUTTIA LASIN PARI VIINIÄ, ILMAN ETTÄ SAVU SITÄ HAITTAISI. ENNEN HÄDIN TUSKIN PYSTY JUOMAAN KUN SAVU KÄVI NIIN KURKKUUN.

• kuluttaja

OLISIT SIT PYSYNYT KOTONA !!!!

• petes

Jos savu haittaa oloasi nuin paljon, niin käy alkossa ja osta pullo viiniä ja mene kotiis istumaan.. tuskin kukaan on pakottanut sinua menemään tupakansavuun juomaan viiniä..

• sitten
        kuluttaja kirjoitti:

OLISIT SIT PYSYNYT KOTONA !!!!

vaan sulle. Pysy sinä sitten kotonas kun uusi laki astuu voimaan.

• Annastiina
        petes kirjoitti:

Jos savu haittaa oloasi nuin paljon, niin käy alkossa ja osta pullo viiniä ja mene kotiis istumaan.. tuskin kukaan on pakottanut sinua menemään tupakansavuun juomaan viiniä..

No mitäs luulet, oliskohan se seura ja musiikki joka ihmisiä vetää ravintoloihin. Herää pahvi ja mee sinne koppiin röökille.

• laatua
        Annastiina kirjoitti:

No mitäs luulet, oliskohan se seura ja musiikki joka ihmisiä vetää ravintoloihin. Herää pahvi ja mee sinne koppiin röökille.

OLISKO AIHEELISTA VAIHTAA SE VIININ LAATU NI EI OTA KURKKUUN ...

• tupakoitsija

vaikka itse poltankin, olen lain kannalla vaikka viime keväänä ajattelinkin kun muutin Dubliniin Irlantiin pariksi kuukaudeksi,että mitenköhän sitä pärjä kun ei kapakassa saa polttaa...

Siihen vaan tottui yllättävän nopeasti eikä tullut poltettua ketjussa kuten suomen baareissa.. toisekseen ihmisiä tapasi yllättävän hyin baarin ulkopuolella tai baarin tupakointi paikalla, johon pääsi yleensä takaovelta.

Baarien ilmapiiri oli tietysti muutenkin erilainen kuin suomessa, mutta ei sitä tupakkaa siellä baarissa sinänsä kaivannut.

olen vain odotellut että sama laki tulisi suomen baareihin niin niissä viihtyisi hieman paremmin, eikä vaatteet haise niin helvetin pahalle aamulla ku herää mahdollisessa krapulassa.

• miten-

ihmiset puolustaa tupakoivia ihmisiä. Voi saatana!
      Itehän he ovat sen valinneet ja tappavat itsensä ennemmin tai myöhemmin. Ja siinä sivussa muut tai ainakin aiheuttavat epämielyttäviä hajuelämyksiä jos ei muuta. Minua ei kiinnosta jos joku polttaa kunhan ei tule minun parvekkeen alle polttamaan. Tupakoivat ihmiset eivät tajua että heillä on riippuvuus. Se riippuvuus mielletään vaan hyvänolontunteeksi tai muuksi paskaksi mikä saa vaan polttamaan ja polttamaan henkensäkin uhalla. ääliöt....

• kylläpäs tyttö

nyt älähti kun vähän kepillä vähän tökkäs muurahais kasaan,ettei sulla itellä olis vaan pahempi riippuvuus jotain crackia/piipua kohtaan kun tollain alat äliseen.

• oireita

hyvä kun loppuu tupakointi BAAREISSA,mutta sitten tilalle tulee joukkotappelut raittit ja vierotusoireista kärsivät.siinä mora heilahtaa ja sielut taivaaseen vilahtaa.ei tartte kun tupakoitsian muijaa käyt tanssimaan niin ukko tulee päälle kuin ylleinen syyttäjä,no siitä seuraa pitemmän päälle avio ero.ja eikun raastuppaan ja tuommarillta iso lasku.no eikun ommaisuus jakkoon ja ruumita tulee.jotta näin pahimmassa tappauksessa.

• limppu

Siis vaikka laki jonkun mielestä onkin "ah niin ihanaa", homma ei tod tule toimiin. Yökerhoissa on helvetin hieno järkkärien vahtia edestakasin ravaavia ihmisiä: eihän kellään ole juomia, ketkä nyt olikaan maksanu jnejne..Ongelmia. pihalla tupakilla käynti onnistuu kyllä pubeissa ja pikku kuppiloissa, mut ei näissä isoissa paikoissa. Ja ne tupakkakopit/akvaariot. Eräässä suomen kaupungissa juuri avautu uusittu baari, johon on jo valmiiksi lakia ajatellen laitettu se koppi. Ja toimiiko se, ei tod! Porukka jonottaa sinne koppiin, ja sinne ei saa viedä edes juomia. Ai ne juomat jätetään sinne pöytään siks aikaa jos koko porukka lähtee röökille.. Just. Ja tiedossahan on, että "salakapakkoja" tulee olemaan paljon, joissa saa polttaa. Ja minä kannatan niitä. Paras vaihtoehto todella olisi että olisi omat kapakat röökaajille ja savuttomille nii ei kenenkään tarvis kitistä. Vaikeelta tuntuu.. Kyllä tämä vissiin onnistuu muissa maissa, mut Suomessa jossa on 25 astetta pakkasta nii ei iha toimi tuo ulkona ramppaaminen. Tupakointi ei lopu silti kokonaan. Naurettavaa. Mut Suomi toimii just näin, mitä muut tekee niin täytyy nöyränä tehä perässä ettei kukaan vaa luulis takapajulaks. Esim EU. Ristus. Ja aamen.

• varmaankaan

tule toimimaan niin kauan kun on samanlaisia ihmisiä kuin sinä, jotka tuomitsevat asian ennenkuin se on edes saatettu toimintaan.
        En väitä etteikö ongelmia olisi, mutta ne pitää vain ratkaista parhaalla mahdollisella tavalla. Tulee vaan mieleen joku New York, jossa yökerhot ovat aivan eri luokkaa kokonsa puolesta kuin täällä Suomessa. Sielläkin tämä savuttomuus toimii. Ihmettelen vain jos sitä nyt ei Suomessa saada toimimaan.
        Ja tuohon sun kommentiin että juomat pöydälle kun mennään röökille. Tulik mieleen ettäne juomat vois juoda pois ennenkuin lähtee sinne röökille.

• 2 pack

miks muka ravintoloissa pitäis tupakoida?en ymmärrä tehkää semmonen ravintola joka on tupakoitsijoille!!!!!!!!!!! tupakka vaan vaarantaa sun ja kaikkien muiden keuhkoja.muista tää sun vieressä olevat vahingoittuu enemmän ku sä..

• j-g

Tuoppi tupakka on yksi niistä elämän pienistä iloista joihin ei pitäisi kajota.

Ymmärrän kyllä tavallaan tupakoimattomien riemun kiljahdukset, mutta silti olen sitä mieltä että baarissa pitää saada polttaa.

Eilen kuulin kaverini sanovan, että kerrankin tehdään oikea päätös kun baarissa ei saa polttaa. Hauskan tästä kommentista tekee se, ettei tämä kaveri käy baareissa, _KOSKAAN_!
      Kylmästi vain kansanäänestys tuollasesta. Lisäksi äänestyksen pitäisi tapahtua baareissa, jotta asiasta pääsevät päättämään ne joita se koskee.
      Vituttaa.

Nyt jostain kuuluu varmaankin:
      "No mutta kyllä minä voisin alkaa käymään baareissa jos ne olisivat savuttomia."
      Höpöhöpö. Hyvä vaihtoehto olisi pitää laki ennallaan ja perustaa niitä savuttomia baareja. Sitten voitaisiin katsoa kuinka paljon sielä oikein käy sitä porukkaa.

Hhmm.. Toisaalta. Kaikki tupakanpolttajat varmaan tietävät että tupakkapaikalla kuulee ne kaikista parhaimmat jutut. Lisäksi erillisessä tupakointi tilassa on helpompi tutustua toisiin ihmisiin. Jos ne tupakointikopit toteutetaan hyvin tuo ei välttämättä olekkaan niin hirveän huono idea. Nyt tuo laki tuo kumminkin mieleen kuvan 5x5m lasisestakopista johon on koko ajan yli 15 minuutin jono. Jos koppiin mahtuu kerralla 20 henkilöä ja tupakan polttaminen kestää 8 minuuttia, jonotus aika on paljon pitempi mitä tiskille ruuhka-aikana. Ai niin, ja sitä tuoppiakaan ei saa ottaa mukaan sinne koppiin.
      Perkele!

"Tupakointi on epäterveellistä itselle ja vielä epäterveellisempää muille."
      Niin on autoilukin, ja vielä epäterveellisempää kun tupakointi.

Tupakka kuuluu baariin, niinkun krapula känniin.

• Spike1

muuta ku todeta että olen täysin samaa mieltä.

• ...

"Tupakka kuuluu baariin, niinkun krapula känniin."
        Ei mulla ainakaan... kunnon känni, muttei krapulaa... siis aika surkee vertaus...

• kannatan

Olen enemmän kuin tyytyväinen jos laki tulee voimaan. Minulle ei tupakka ole koskaan maistunut, enkä kyllä keksi yhtään hyvää syytä miksi koskaan alkaisinkaan polttaa. Haju alkaa särkeä päätä ja tarttuu hiuksiin ja vaatteisiin, joten ihan hyvä jos tupruttelijat saadaan rajoittamaan tupakointia ravintoloissa.

Ajatus savuttomista ja "savuisista" ravintoloista kuulostaa hölmöltä eikä varmasti tulisi toimimaan. Jos ihminen todella on niin laiska ettei viitsi persettään nostaa ja säästää muita tupakalta, niin pysykööt kotonaan. Ulos vaan reippaasti puhaltelemaan jos mieli tekee polttaa.

Lisäksi tupakoinnin lopettaminen ravintoloissa suojelisi työntekijöitä.

En kyllä keksi yhtään hyvää puolustusta tupakoivien puolesta. On jokaisen oma asia jos haluaa saastuttaa elimistöään tupakalla ja vielä maksaa siitä, mutta kunhan tekevät sen jossain missä siitä ei koidu terveyshaittoja sivullisille.

• ronns

Tätä ollaan odoteltu jo kymmeniä vuosia.. Vihdoin se ehkä toteutuu. Mitähän vittua te vingutte tupakanpolttajat? Sanotte että mitä ne tupakomattomat tulevat baariin.. Enemminkin mitäs poltatte idiooti. Oma vikanne jos haluutte tapattaa ittenne. Valitatte vielä että "hitsi miten äkäseks tulee jos ei polta" hahah :D

ja tässä kuningas kommentti joltain idiootti tupakoitsijalta:

"vai pitääkö tätä nykyä lähteä polttamaan johonkin pieneen, ahtaaseen koppiin vai ulos baarista...*herätkää hei !!!* "

Herää vaan hei ite idiootti, MITÄS POLTAT? Kuka käski sut polttamaan, nyt tää idiootti tupakoitsija vähemmistö itkee tätä juttua ihan olan takaa. Tää laki ei oo teiltä mitään pois.. Se vaan on teille hyödyksi, voitte jopa päästä irti siitä mitättömän turhasta touhusta? Toistan.. Mitäs poltatte..

• neiti baarimikko

Älytöntä,jos tupakointi kielletään ravintoloissa,varsinkin jos se tehdään ravintolahenkilökunnan terveyden takia. Sen takia baaritiskeihin saa ilmastointipaneelit,jottei savu tule tiskin toiselle puolelle.
      Ja meistä tarjoilijoista/baarimikoista jokainen on kyllä tiennyt mihin ryhtyy,kun on alaa valinnut!tää on niin väärin...Taidan vaihtaa alaa jos savuttomuus suomen ravintoloissa astuu voimaan.

• bean

sitten maailman paras asia että se öyhyyttäminen lopultakin kielletään, kuka haluaa polttaa niin menköön ulos

• kannatan

Ne ilmastointilaitteethan on varsinaisia imureita. Meinaa tukka lähteä kun siinä lähellä seisoo, niin tehokkaasti ne puhdistaa ilmasta sen paskan mitä tupakoitsijat ympärilleen puhaltelevat.

• työpaikkasi

nimi, niin voin hakea sinne töihin. Niin ja kiitos työpaikasta jo etukäteen.

• tommonen

Niin kauan kun tupakka on laillinen tuote, siinä missä viinakin,vetelen sitä surutta. Yhtälailla voitas esittää lakia viinattomasta ravintolasta.
      Jo nyt huomaa ravintoloissa että savulliset pöydät on aina täynnä sensijaan savuttomalla puolella saa valita rauhassa mihin istuu.
      PERKELE, NAURETTAVA KUVIO!

• Annastiina

Ei sua kukaan ole kieltänyt tupakoimasta, ainoastaan nyt vain määrätään baarissa paikka missä sitä voit tehdä.

• Tupakoija

Tupakoitsijat menevät ravintolan oven ulkopuolelle tupakille ja sisällä ei ketään polta.

Ei tuossa mun mielestä mitään väärää oo.
      Turhaan tarjoilijat jne. joutuu hengittämään tupakan savua pakosta.

• heti, kun

Tupakointikielto astuu voimaan. En viihdy baareissa juuri sen takia, koska joka paikka haisee aivan paskalle, aamulla koko asunto, vaatteet ja lakanat, vaikka kuinka olisi tullut suihkun kautta. Minulle tuollainen on vain positiivinen lakimuutos.

• köh, köh...

olen tupakanpolttoa lopetteleva nuori naisihminen... jos nyt voi noin vielä tässä vaiheessa sanoa.
      Monen vuoden polttelun jälkeen (en muista aikaa, jolloin en polttanut) olen nyt ollut jopa n.3kk lähes tupakatta. Siitä syystä vain lähes, etten ole saanut ns. kännitupakointia lopetettua.

Mielestäni tämä lakiehdotus on äärettömän suuri kädenojennus päättäjien puolesta kansanterveydelle ja etenkin tupakoitsijoille.

Ja täällä nämä kolleegani tervakeuhkot eivät ymmärrä parastaan!

• sivustaseuraaja1

Miksi tupakoimattomat ei perusta omia ravintoloitaan niin ei tarvitse kenenkään narista? Johtuisiko siitä ettei niissä olisi asiakkaita. Johtuisiko siitä ettei tupakoimattomatkaan halua käydä niissä vaan he haluavat olla tupakoitsijoiden kanssa samassa paikassa, joten turha narista!

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6275
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      642
      2594
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1209
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      82
      1113
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      312
      1065
    6. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      75
      1064
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      59
      1064
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      65
      942
    9. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      69