Äsken koiran kanssa lenkillä ollessani kävelimme taajama-alueella, ja yhtäkkiä eräässä aidatussa pihassa jonka ohitimme, alkoi suuri koira (sakemanni tai belgianpaimenkoira, en ehtinyt tarkemmin katsoa) haukkumaan ja säntäsi suoraan kohti meitä. Minä jo kauhulla katsoin että nyt se hyppää tuon aidan yli ja käy kiinni Ristoon, mutta eihän se sieltä tullut, jäi vaan räksyttämään perään, tottakai. Aloinkin miettimään, että mitä sitä pitäisi itse tehdä jos joskus suurempi koira oikeastikin yrittää käydä omaan koiraan kiinni? Onko teillä kokemuksia tällaisista tilanteista kun toinen koira on tullut kimppuun?
HUOM! Tarkoitukseni ei nyt ole mustamaalata isompia koiria tai mitään rotuja, rupesin vain tällaista asiaa pohdiskelemaan =)
Säikäytys!
20
1379
Vastaukset
- kokemusta on.
kerran lenkillä kadulla tuli vastaan saksanpaimenkoira miehen kanssa, meni ohi ihan normaalisti, koirat käyttäytyivät kuin eivät näkisi toisiaan, omani on opetettu olemaan kiinnittämättä huomiota muihin koiriin lenkillä. no, saku ei ollut kiinni, näytti olevan omistajan hallinnassa, mutta yht´äkkiä kääntyikin takaisin ja ryntäsi koirani kimpuun.onnex oli nopeat reflexit, sieppasin omani syliin samalla kun jalalla pidin sakua loitolla, koira suorissa käsissä pääni päällä.saku murisi ja pelkäsin että puree mua. isäntä heti siihen komentamaan koiraansa, joka onnex totteli. eipä käynyt sillä kertaa kuinkaan, mies ihmetteli koiransa käytöstä kovasti. myöhemmin sain kuulla että sama saku oli käynyt sittemmin myös ihmisten kimppuun ja jouduttu lopettamaan, mikä lie koiralle sitten tullut kun moista alkoi tekemään.
- "oma koirani"
"oma koirani oli opetettu siten, että..." Luuletko, ettei se sinunkin opetettu koirasi voisi joskus käyttäytyä yllättävästi ja vastoin sinun koulutuksiasi? Ärsyttää tollanen.
Ikävää, että noin kävi. Koira kuin koira pitää pitää kiinni julkisella paikalla. Luen oman koirani, joka, kuten varmaan ärtymyksestäni jo arvaat, on sakemanni, niihin hyvin koulutettuihin, mutta eihän mihinkään eläimeen voi 100 % luottaa. En pitäisi koiraa irti muualla kuin metsässä tai omalla pihalla.
Mitä tulee alkuperäisen kirjoittajan asiaan, niin ensinnäkin tuo kuvaamasi koirahan jäi omalle pihalleen. Mulle kun on vastaava asia käynyt, mutta päin vastoin. Jonkun pikku puudeli kun se kirmasi meidän tontille, jossa oma koira ihan laillisesti irti. Ei meinannut jäädä naapurin rekusta paljon jäljelle, voi voi sanon minä. Mitäs tunkee piski nenänsä meidän tontille.
Jos koira siis pysyi omalla pihallaan, niin mitä itket?
Jos joskus sellainen tilanne tulee, jossa toinen koira on tulossa päälle, niin ei nyt ainakaan kannata nostaa sitä omaa koiraa syliin. Ei ne koirat tapellessaan katso, ketä puree. Voi purra vaikka omistajaansa. Mene väliin seisomaan, oma koira selän takana ja komenna, huido jne. Ole uhkaava hyökkääjää kohtaan ja pyri pitämään se kaukana.
On ikävää, että koiria ottavat ihmiset, jotka eivät niitä pysty kouluttamaan. Hyvän rodun maine pilalla. Ja kaikkialla sitten mainostetaan näitä pahojen sakujen tai dobberien tai rotikoiden tekemiä kamaluuksia. Ei kai kukaan nyt jaksa itkeä, jos naapurin kimeä-ääninen pikkupiski käy nilkkaan kiinni?
AAAARGH - kokemusta on.
"oma koirani" kirjoitti:
"oma koirani oli opetettu siten, että..." Luuletko, ettei se sinunkin opetettu koirasi voisi joskus käyttäytyä yllättävästi ja vastoin sinun koulutuksiasi? Ärsyttää tollanen.
Ikävää, että noin kävi. Koira kuin koira pitää pitää kiinni julkisella paikalla. Luen oman koirani, joka, kuten varmaan ärtymyksestäni jo arvaat, on sakemanni, niihin hyvin koulutettuihin, mutta eihän mihinkään eläimeen voi 100 % luottaa. En pitäisi koiraa irti muualla kuin metsässä tai omalla pihalla.
Mitä tulee alkuperäisen kirjoittajan asiaan, niin ensinnäkin tuo kuvaamasi koirahan jäi omalle pihalleen. Mulle kun on vastaava asia käynyt, mutta päin vastoin. Jonkun pikku puudeli kun se kirmasi meidän tontille, jossa oma koira ihan laillisesti irti. Ei meinannut jäädä naapurin rekusta paljon jäljelle, voi voi sanon minä. Mitäs tunkee piski nenänsä meidän tontille.
Jos joskus sellainen tilanne tulee, jossa toinen koira on tulossa päälle, niin ei nyt ainakaan kannata nostaa sitä omaa koiraa syliin. Ei ne koirat tapellessaan katso, ketä puree. Voi purra vaikka omistajaansa. Mene väliin seisomaan, oma koira selän takana ja komenna, huido jne. Ole uhkaava hyökkääjää kohtaan ja pyri pitämään se kaukana.
On ikävää, että koiria ottavat ihmiset, jotka eivät niitä pysty kouluttamaan. Hyvän rodun maine pilalla. Ja kaikkialla sitten mainostetaan näitä pahojen sakujen tai dobberien tai rotikoiden tekemiä kamaluuksia. Ei kai kukaan nyt jaksa itkeä, jos naapurin kimeä-ääninen pikkupiski käy nilkkaan kiinni?
AAAARGHen kyllä väittänytkään etteikö omani voisi käyttäytyä arvaamattomasti, no tämä koira ei kyllä käyttäytynyt, on jo autuaimmilla metsästysmailla. en myöskään mielestäni mustamaalannut sakuja, ihmettelin mikä juuri tätä kyseistä koiraa vaivasi. olen aina pitänyt sakuista, oikeissa käsissä upeita koiria. aina ei paniikissa järki leikkaa, vaisto vaati ottamaan koiran syliin, olin valmis itse ennemmin ottamaan pureman, noin 80kg isompana varmasti kestäisin sen paremmin kuin pieni koira. hyvää jatkoa sinulle ja varmasti upealle sakullesi!
"oma koirani" kirjoitti:
AAAARGHOlisihan se pitänyt arvata. En minä nyt sitä tämänpäiväistä itkekään, koira oli omalla pihallaan ja tottakai se haukkuu kaikki ohikulkijat, ja jos sinne pihalle sitten pikkupiskinsä päästää niin on täysin oma vika jos jotain tapahtuu. En siis todellakaan sitä pihan koiraa säti, eihän se tehnyt mitään väärää. Mutta siinä tilanteessa vain näin sieluni silmin koiran hyppäävän aidan yli, ja siksi aloin pohtimaan tällaista asiaa. Ja pointtinihan nyt oli todellakin se, että mitä tulee tehdä jos isompi käy päälle, mihin jo vastasitkin. Ja aivan kuten sanoit, kun ei noista koirista, edes omistaan, voi ikinä mennä 100% takuuseen.
- näytät kyntesi
"oma koirani" kirjoitti:
AAAARGHajattelet samoin kun omistamasi koirarotu, hyökkäys on paras puolustus. Juuri hyökkäävät persoonat valitsevat susikoiran!
- varsinaista
näytät kyntesi kirjoitti:
ajattelet samoin kun omistamasi koirarotu, hyökkäys on paras puolustus. Juuri hyökkäävät persoonat valitsevat susikoiran!
tietäjää! Juuri hyökkäävät persoonat valitsevat susikoiran.
Häivy helvettiin täältä! - emäntä
varsinaista kirjoitti:
tietäjää! Juuri hyökkäävät persoonat valitsevat susikoiran.
Häivy helvettiin täältä!On paljon juntteja jotka ottavat saksanpaimenkoiran tms rodun pönkittääkseen sitä että ovat kovia tyyppejä. He sitten aiheuttavat paheksuntaa lenkkipoluilla koiriensa kanssa, joita eivät osaa käsitellä ja vieläpä pitävät irti, ja sen takia maine menee. Tälle ei voi mitään, itsellänikin oli yhdessä vaiheessa kauhukuvia rotikoista ja sakuista vaikka olen jompaakumpaa rotua itsellenikin ajatellut tulevaisuudessa.
Olen myös huomannut että kasvattajien kanssa saa olla tarkkana. Eräs tuttu oli hankkinut rotikan, ja sen oikein virallinen kasvattaja (rotikoitten kotisivuilta löydetty) ei ollut koiraa edes opettanut hihnassa kävelemään! Kyseessä jo 2-vuotias koira. Olikin kiva tietää, mistä löytäisi varmasti vastuuntuntoisen kasvattajan, mistä sellaisen tunnistaa, eikä ottaisi koiraa joltain joka on päättänyt ryhtyä kasvattajaksi vain siksi että koirat on kivoja eikä omaa mitään taitoa siihen työhön. - ...
"oma koirani" kirjoitti:
AAAARGHolisin huomannut jo ilman kertomistakin, että olet sakemannin omistaja...tietyn tyyppiset ihmiset omistavat näitä rotuja ja se on osasyy miksi rotu pilalla...KOSKA TEIDÄN ASENNE, LUONNE JA KOULUTUSTAVAT OVAT SIELTÄ!
- hatam
emäntä kirjoitti:
On paljon juntteja jotka ottavat saksanpaimenkoiran tms rodun pönkittääkseen sitä että ovat kovia tyyppejä. He sitten aiheuttavat paheksuntaa lenkkipoluilla koiriensa kanssa, joita eivät osaa käsitellä ja vieläpä pitävät irti, ja sen takia maine menee. Tälle ei voi mitään, itsellänikin oli yhdessä vaiheessa kauhukuvia rotikoista ja sakuista vaikka olen jompaakumpaa rotua itsellenikin ajatellut tulevaisuudessa.
Olen myös huomannut että kasvattajien kanssa saa olla tarkkana. Eräs tuttu oli hankkinut rotikan, ja sen oikein virallinen kasvattaja (rotikoitten kotisivuilta löydetty) ei ollut koiraa edes opettanut hihnassa kävelemään! Kyseessä jo 2-vuotias koira. Olikin kiva tietää, mistä löytäisi varmasti vastuuntuntoisen kasvattajan, mistä sellaisen tunnistaa, eikä ottaisi koiraa joltain joka on päättänyt ryhtyä kasvattajaksi vain siksi että koirat on kivoja eikä omaa mitään taitoa siihen työhön.kyllä niitä sakujakin loppujenlopuksi on vähän jotka on otettu vain egoa silmällä pitäen. Kun ajattelet sitä koira määrää mitä sakuja, rottiksia ja doppereitakin on, niin onhan se pieni osa joka ei ole koulutettu lainkaan tai käyttäytyy muuten epäasiallisesti.
Siihen kasvattajapuoleen en kyllä osaa sanoa mitään ratkaisevaa. Minä olen aina saanut sen mitä olen hakenutkin. - emäntä
hatam kirjoitti:
kyllä niitä sakujakin loppujenlopuksi on vähän jotka on otettu vain egoa silmällä pitäen. Kun ajattelet sitä koira määrää mitä sakuja, rottiksia ja doppereitakin on, niin onhan se pieni osa joka ei ole koulutettu lainkaan tai käyttäytyy muuten epäasiallisesti.
Siihen kasvattajapuoleen en kyllä osaa sanoa mitään ratkaisevaa. Minä olen aina saanut sen mitä olen hakenutkin.Nimenomaan sanoin että "valitettavasti on paljon.. ja heidän takiaan maine menee". Itse olen vaan törmännyt täällä Helsingissä ja muuallakin lenkkipolulla enemmän junttiomistajiin, eli niihin jotka juoksuttaa isoja ja hallintaa ja oikeaa koulutusta vaativia koiria irti, kuin niihin vastuuntuntoisiin omistajiin. Tosin itse asunkin tällä hetkellä halvemmalla asuinalueella, joten sekin kertonee siitä että asukkaatkin sitten ovat mitä ovat, enemmistö.
Onhan sitä paljon "kasvattajia" jotka kauppaavat lehdissäkin esim. saksanpaimenkoiria jotka eivät ole rekisteröityjä, ja niitten alkuperä jos on vähän niin ja näin, niin sitten kun jotkut ostavat niitä koiria niin..
En tiedä, jos tehtäisiin tutkimus, että kuinka moni ison ja vaativan rodun omistaja sitten osaa hoitaa asiansa, varmasti heitäkin on, mutta valitettavasti sitä ulkona törmää välillä enemmän niihin ikäviin tapauksiin. - hatam
emäntä kirjoitti:
Nimenomaan sanoin että "valitettavasti on paljon.. ja heidän takiaan maine menee". Itse olen vaan törmännyt täällä Helsingissä ja muuallakin lenkkipolulla enemmän junttiomistajiin, eli niihin jotka juoksuttaa isoja ja hallintaa ja oikeaa koulutusta vaativia koiria irti, kuin niihin vastuuntuntoisiin omistajiin. Tosin itse asunkin tällä hetkellä halvemmalla asuinalueella, joten sekin kertonee siitä että asukkaatkin sitten ovat mitä ovat, enemmistö.
Onhan sitä paljon "kasvattajia" jotka kauppaavat lehdissäkin esim. saksanpaimenkoiria jotka eivät ole rekisteröityjä, ja niitten alkuperä jos on vähän niin ja näin, niin sitten kun jotkut ostavat niitä koiria niin..
En tiedä, jos tehtäisiin tutkimus, että kuinka moni ison ja vaativan rodun omistaja sitten osaa hoitaa asiansa, varmasti heitäkin on, mutta valitettavasti sitä ulkona törmää välillä enemmän niihin ikäviin tapauksiin.Kyllä suuri enemmistö sakujenkin omistajista ovat kouluttaneet koiransa kunnolla ja ymmärtävät sen merkityksen.
Mutta voihan olla että siellä teillä päin asiat ovat toisin, ja siksi pyydänkin anteeksi sitä yleistämistä. Monesti vain jo parin huonosti käyttäytyvän koiran takia puhutaan että koko tienoo vilisee vastaavia tapauksia. - emäntä
hatam kirjoitti:
Kyllä suuri enemmistö sakujenkin omistajista ovat kouluttaneet koiransa kunnolla ja ymmärtävät sen merkityksen.
Mutta voihan olla että siellä teillä päin asiat ovat toisin, ja siksi pyydänkin anteeksi sitä yleistämistä. Monesti vain jo parin huonosti käyttäytyvän koiran takia puhutaan että koko tienoo vilisee vastaavia tapauksia.Itsekin olen isojen koirien ystävä :) On vaan harmi että niitä on kuitenkin liian monissa väärissä käsissä! Onneksi kuitenkin on paljon hyviä omistajia.
- mindetys
meillä sen verran kokemusta että oltiin kaapon kanssa lenkillä kun huomasin että eräs husky sekoitus oli irti pihalla. Omistaja myös paikalla eikä sanonut mitään kun koira tuli meitä kohti. Minä tietysti kauhuissaan kun kyseessä oli uros.kaapo kun ei erityisemmin perusta uroksista. Koira ei kimppuun hyökännyt mutta haisteli kaapon peräpäätä turhan kauan joten tottahan kaapo suuttui ja kävi tämän toisen uroksen kimppuun. Koira luikki takas omistajansa luokse. Jätkä aikoi haastaa mut oikeuteen jos koiralle kävi hullusti.siis minunhan olis se pitänyt oikeuteen haastaa kun pitää koiraansa irti!! Oli aika naurettava tapaus.
- - pim -
Kerran kyllä kotinurkillamme entisen koiran kanssa lenkkeillessämme ajattelin että nyt koira kuolee tähän paikkaan. Itselläni oli siis mäyräkoira, joka sairastettuaan ensimmäisen mäyräkoirahalvauksen ei sietänyt yhtään vieraita koiria vaan sekä haukkui että kävi kiinni. Syynä lienee kivun pelko.
Siinä tilanteessa siis lehmän kokoinen Rottis tuli peräämme ilman omistajaa mailla halmeilla. Tiesin kyllä koiran kiltiksi, mutta mietin miten mahtaakaan reagoida jos mäyris nappaa kunnolla kiinni. Huitomisesta ja äänen käytöstä ei ollut hyötyä. Itselläni oli lisäksi lastenvaunut. Onneksi oli ystävä mukana, hän otti rottista kiinni kaulapannasta kunnes koiran omistajan naapuri tuli ottamaan koiran kiinni. Minä mäyrikseni kanssa jatkoin matkaa ja ystäväni katsoi sen aikaa vaunuja.
Onneksi olivat enkelit mukana. Koiran omistajaa muistin myöhemmin kirjeellä jossa kerroin tapahtuneen. Sen jälkeenkin koira on ollut kytkemättömänä. Että silleen...- tiitukka_
Nyt varmaan saan kaikkien vihat niskoilleni, mutta minä puolustan oma koiraani. Jos toinen koira hyökkää ILMAN SYYTÄ (HUOM!) koirani kimppuun ja tilanne näyttää vaaralliselta (koirani henki selvästi uhattuna), minä kyllä puolustan omaani ja kenkäisen sitä hyökkäävää koiraa pirun kovaa ja teen mitä vaan puolustaakseni omaani.
- emäntä
Joskus olen ottanut niskavilloista kiinni hyökännyttä koiraa. Noh, se nyt ei ollutkaan niin raivoissaan kuin voisi olla. Pientä koiraa olen joutunut huitaisemaan jalalla kun repi omani kasvoja eikä omistaja muuta kuin seisoi tumput suorana.. Eli kyllä tilanteen tullen vaikka sitten potkaisen kunnolla, se tulee yleensä vaistomaisesti.
- sama tilanne
noh melkein sama...itse olin kahden sakemannini kanssa lenkillä kun ISO(oikeesti sillä hetkellä tuntu että suurin rotikka jonka olen nähny;)) rotikka hyökkää aidatula pihalta mun koirien kimppuun(hyppäs sen aidan yli) mun meni jalat aivan veteläks muttä koirat säilytti oman rohkean itsensä, meni suoraan mun eteen ja suoraan sanoen huusi perkelettä sille rotikalle, ikinä ei muuten mun pikkupojat ole agressiivisia(olivat siis remmissä kiinni)mutta nytten oli tosi ihme huomata että ne pienet kiltit nallekarhut osaa käyttäytyä suojelevasti, rotikka pysyi metrin säteellä ja mä kiljuin että s****a tulkaa hakemaan toi koira pois...sieltä ne omistajat tulee ja oli kovin pahoillaan...noh jatkoin matkaa en sillä hetkellä pystyny sanomaan muuta, nytten ku myöhemmi ajattelee nii mitä jos olis ollu joku pikkuinen koira??? Voi herran jumala=(((
Toinen kerta keskellä kaupunkia tuli labbis vastaan mutta se ei ollu pahemmin kiinnostunu mun koirista vaan minusta, sillä hetkellä kun se koira oli minun kohdalla se päätti käydä jalkoihini kiinni...mun koirat painelee pari metriä remminpäässä edellä kunnes huomaa asian ja ne kääntyy nopeesti, labbiksen omistajalle voin sanoa että jos hemmetti et hallitse noutajaasi niin älä ulkoiluta sitä ihmisten ilmoilla...mun oli valitettavasti pakko "yritttää" potkaista sitä labbista kun sen omistaja oli kaatunut maahan ja huusi että anteeksi ei hallitse TOTA...onneks oli omat koirat taas mukana ne tuli välittömästi väliin ja kyllä sai labbis ääliö lähteä. Onneks ei käyny kenellekkään mitään!!!! Hemmetti, mä olen aina luullu että labbikset yms on kilttejä ja rauhallisia...mitä minä koiran ulkoiluttaja joka puhui puhelimessa tein että koira kävi jalkaani kiinni???? ja vielä labbis???
Joten lopputuloksena jos ei olis noita kahta aina mukana ni olis ollu vaikett paikat...tosin kyllä valitettavasti suojelisin koiriani myös itse jos alakynteen jäisivät (käyttäysin mitä olis lähistöllä, jalkojani käsiäni) - Mirella_
Jos oman kultamussukan päälle kävis joku suurempi koira ilman mitään syytä. Mä ainakin varmaan nappaisin luffen syliin ja pitäisin pois sen sen suuremman koiran hampaista.
Isoja koiria ei pitäisi ottaa vaan sen takia että ne on pentuna suloisia. Sitten niistä vanhimmiten kasvaa "luonnevikaisia" kamalia koiria, kun niitä ei vaivauduta kouluttamaan jne.
Mutta toivottavasti kukaan ei olisi joutunut tällaisen kohteeksi. Hyvää joulunodotusta!- tinttu
mä kyllä useammin olen ainakin törmännyt siihen, ettei pieniä koiria kouluteta...
Mun koiran kimppuun on kaksi kertaa hyökätty. Kummallakaan kertaa en ehtinyt tai edes voinut tehdä mitään, vain odottaa, että oma koira ja toisen koiran omistaja hoitavat hyökkääjän pois kimpusta.
Ekalla kertaa oli noin sheltin korkuinen, mutta melkoisen roteva sekarotuinen, joka sai hihnansa poikki ja rynnisti pihan halki koirani kurkkuun. Ilman syytä.Ei tullut onneksi haavoja.
Toisella kertaa oli iltapimeellä vapaana ollut rotikka, taas näennäisesti ilman syytä meidän koiran kimppuun. Ei vammoja. Oma koira vain alistui ja makasi hiljaa paikallaan toisen ärjyessä niskavilloissa.
Molemmat tapaukset sattuivat samassa paikassa, mutta koiralle ei jäänyt onneksi traumoja, koska kuljimma samasta paikasta joka ikisellä lenkillä, se paikka kun oli kotitalon ovi. Siitä sekoituksesta en tiedä, mutta rotikalla oli hämärä menneisyys, niin että saatto siks iskee just mun koiraan. Eikä mun koira ole mikään pikkufifi, vaan belggarinarttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955