Niin hyvät lestadiolaiset, oletteko te sitä mieltä, että teillä on tuo ainoa oikea totuus? Että Jumala on tuon lahjan antanut vain ja ainoastaan lestadiolais-liikkeseen kuuluville ihmisille?
Ja että kaikki muut ihmiset löytävät itsensä kadotuksesta? Voiko mielestänne pelastua jos ei kuulu liikkeeseenne?
Jumala on kaikkivaltias, eikö niin? Tuo Jumala on luonut maailmankaikkeuden, ihmiset maapallon ja kaiken elävän, sekä elottoman. Tuo Jumala on ihmisten oppaaksi antanut raamatun elämän poluille, eikö niin?
Voisiko tuo kaikkivaltias antaa omalle tunnustetulleen ainoalle oikealle totuudelleen, uskonnolleen nimen, joka on ihmisen nimi. Tavallisen kuolevaisen nimi, josta raamattu ei puhu sanallakaan mitään?
Lestadiolaisuus, ihmisen nimestä (perustajasta?)johdettu uskonnollisen liikkeen nimi. Kuten Luterilaisuuskin. Jumala on sen verran iso tyyppi, että yhden kuolevaisen mukaan hän ei totuuttaan nimeäisi, ei, ei sitten millään.
Ainoa totuus?
34
2499
Vastaukset
- Luterilainen kristitty
Osa on, ja osa ei. Mielipiteet eivät ratkaise tässä asiassa mitään. Taivaaseen pääseminen ei ole ollenkaan kiinni -laisuudesta.
Tarvitaan ainoastaan se että on uskon ja Pyhän Kasteen kautta joka hetki puettuna Kristuksen lahjavanhurskaudella. - Elizza
Ei nimi miestä pahenna, jollei mies nimeä.
Uskonnollisilla liikkeillä on usein merkkihenkilönsä nimiä, tai muita hauskoja nimiä.
Henkilönnimiä: Luterilaiset, kalvinistit, moonilaiset, renquistilaiset, sillanpääläiset.
Hauskoja nimiä: Hihhulit, kveekarit, lollardit.
Meillä lestadiolaisilla on ainoa oikea totuus.omaavansa ainoan oikean totuuden todistaa samalla olevansa väärässä.
Raamattu ei sano minkään tietyn liikkeen tai lahkon olevan ainoa oikea totuus.- rettelöinti
t-i-u-k-u kirjoitti:
omaavansa ainoan oikean totuuden todistaa samalla olevansa väärässä.
Raamattu ei sano minkään tietyn liikkeen tai lahkon olevan ainoa oikea totuus.Älähän viitsi tiuku rettelöidä.
Meillä lestadiolaisilla on totuus niin kauan kuin meillä on Jumalan sana. Sana on totuus ja Jumala itse. rettelöinti kirjoitti:
Älähän viitsi tiuku rettelöidä.
Meillä lestadiolaisilla on totuus niin kauan kuin meillä on Jumalan sana. Sana on totuus ja Jumala itse.olen ennenkin tullut teikäläisten kanssa. Keskustelu aikuisten lailla on jotenkin vieras käsite. On vain me ja meidän totuus, jota ei silti kyetä raamatun avulla todistamaan millään tavalla. Noh, onhan näitä muitakin uskontoja kosolti, jotka tekevät juuri samalla tavalla.
Totuuden olettaisi silti erottuvan edukseen.- Lasse-setä
t-i-u-k-u kirjoitti:
olen ennenkin tullut teikäläisten kanssa. Keskustelu aikuisten lailla on jotenkin vieras käsite. On vain me ja meidän totuus, jota ei silti kyetä raamatun avulla todistamaan millään tavalla. Noh, onhan näitä muitakin uskontoja kosolti, jotka tekevät juuri samalla tavalla.
Totuuden olettaisi silti erottuvan edukseen.Miten olisi, jos vähän tarkistettaisi näitä kantoja.
Jokainen hengessä ja totuudessa uskova uskoo ainoaan oikeaan totuuteen, eikä muuhun ole syytä uskoakkaan.
Se vain on kummallista, että jos lestadiolaisella on ainoa oikea pelastava usko, niin sitä ei voi olla jollakin toisella.
Näin väitetään. Kuitenkin tilanna päinvastoin käännettynä on ihan samaa. Monet ovat kuluttaneet paljon voimia todistaakseen, etteivät lestadiolaiset voi omistaa oikeaa uskoa.
Myönnetään, että paljon on huomauttamisen sijaa varmaan monien lestdiolaisten elämässä, mutta mitä olen ollut käsittävinäni, lestadiolaiset eivät kovin usein kysennalaista Jumalan Sanaa.
Kuitenkin ne monet, jotka uskovat tuntevansa rakkaan Jumalan paljon paremmin, kyseenalaistavat Sanaa monissa kohdissa.
Väittäen, että kulttuurisidonnaiset saa panna heti romukoppaan.
Nyt olisikin löydettävä kalliopohja uudelleen. Siis usko Kristukseen, kenellä se on hän saa sen pitää ja jolla sitä ei ole tulisi osalliseksi siitä.
Tunnen muutamia suuntauksia ja kaikki itseasiassa vetävät kotiinpäin näissä asioissa, että lestadiolaisia on turha osoitella sormella. - TIUKU
t-i-u-k-u kirjoitti:
olen ennenkin tullut teikäläisten kanssa. Keskustelu aikuisten lailla on jotenkin vieras käsite. On vain me ja meidän totuus, jota ei silti kyetä raamatun avulla todistamaan millään tavalla. Noh, onhan näitä muitakin uskontoja kosolti, jotka tekevät juuri samalla tavalla.
Totuuden olettaisi silti erottuvan edukseen.Eiköhän maailmassa löydy tilaa lestadiolaisille ja muillekin.
Onhan niitä kaikenlaisia hurmahenkiä, joille kelpaa mikä vaan, kunhan Jeesuksen nimi on hokemana jossakin sivulauseessa.
Eivät lestadiolaiset mene heidän sivustoilleen riehumaan. - Ruikonperän torppari
- Usko
Ruikonperän torppari kirjoitti:
Siitä on turha väitellä kuka ja ketkä ovat oikeassa, jos tulevat uskollaan autuaaksi niin tulkoon. Jumalan sana on se joka erottaa ja paljastaa väärät perustukset lahkot lohkot. Heidän hedelmistä heidät tunnetaan.
- Ruikonperän torppari
Usko kirjoitti:
Siitä on turha väitellä kuka ja ketkä ovat oikeassa, jos tulevat uskollaan autuaaksi niin tulkoon. Jumalan sana on se joka erottaa ja paljastaa väärät perustukset lahkot lohkot. Heidän hedelmistä heidät tunnetaan.
jos joku kirkkokunta/herätysliike opettaa kuten tässäkin ketjussa on sanottu:
- Syntisäkki Surkea
Mikä on harhaa?
Eikö kukaan lestadiolainen pelastu?
Ei siis yksikään?
Sellainen väite se vasta harhaa on!!
Jos joku pelastuu, on siellä sekin totuus, joka on ainoa totuus. Syntisäkki Surkea kirjoitti:
Mikä on harhaa?
Ei siis yksikään?
Jos joku pelastuu, on siellä sekin totuus, joka on ainoa totuus.>>Jos joku pelastuu, on siellä sekin totuus, joka on ainoa totuus.
>>
Niin, sen ainoan pelastuneen osalta, ei sen lahkon osalta jossa pelastunut yksilö eli. Yksilö itse oman pelastuksensa loi elämällä ja ymmärtämällä asiat parhain päin.- Ei Onnistu
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Jos joku pelastuu, on siellä sekin totuus, joka on ainoa totuus.
>>
Niin, sen ainoan pelastuneen osalta, ei sen lahkon osalta jossa pelastunut yksilö eli. Yksilö itse oman pelastuksensa loi elämällä ja ymmärtämällä asiat parhain päin.Suu puhuu sydämen salaisuudet:
Tämä viestisi paljastaa raadolliset motiivisi.
Sinä olet vainoamassa.
Puhut asioista, jotka ovat itsellesi aivan tuntemattomia. - Ruikonperän torppari
Syntisäkki Surkea kirjoitti:
Mikä on harhaa?
Ei siis yksikään?
Jos joku pelastuu, on siellä sekin totuus, joka on ainoa totuus. - Elizza
jos joku kirkkokunta/herätysliike opettaa kuten tässäkin ketjussa on sanottu:
Miksi olisin lestadiolaisuudessa, jos ei siellä olisi totuutta ? Ei ole kahta tai lukumäärä n totuuksia, totuus on yksi ja siten ainut(kertainen).
Tämä voidaan tulkita hengelliseksi ylpeydeksi, ja sitä se totta tosiaan on. Se on kerskailua, ja Paavali kerskasi myös. - Kristitty*
Elizza kirjoitti:
Miksi olisin lestadiolaisuudessa, jos ei siellä olisi totuutta ? Ei ole kahta tai lukumäärä n totuuksia, totuus on yksi ja siten ainut(kertainen).
Tämä voidaan tulkita hengelliseksi ylpeydeksi, ja sitä se totta tosiaan on. Se on kerskailua, ja Paavali kerskasi myös.Kyllä Jeesus voi pelastaa lestadiolaisenkin, ei se ole este päästä taivaaseen.
Taivaaseen päästäkseen on kuitenkin oltava pukeutuneena uskon ja Kasteen kautta Kristuksen vanhurskaudella. Omalla (itse tehdyllä) vanhurskaudella ei voi päästä taivaaseen. Ei Onnistu kirjoitti:
Suu puhuu sydämen salaisuudet:
Tämä viestisi paljastaa raadolliset motiivisi.
Sinä olet vainoamassa.
Puhut asioista, jotka ovat itsellesi aivan tuntemattomia.vainoamassa, aika mahtipontista.
- Ruikonperän torppari
Elizza kirjoitti:
Tämä voidaan tulkita hengelliseksi ylpeydeksi, ja sitä se totta tosiaan on. Se on kerskailua, ja Paavali kerskasi myös.sitä mieltä, että pelastus löytyy YKSINOMAAN esikoislestadiolaisuudesta, johon sinä kuulut? Missään muualla ei ole Kristusta eikä pelastusta.
Näinkö? - osoittaa
sitä mieltä, että pelastus löytyy YKSINOMAAN esikoislestadiolaisuudesta, johon sinä kuulut? Missään muualla ei ole Kristusta eikä pelastusta.
Näinkö?ettei sinulla ole valmiutta käsitellä näitä asioita. Perustiedot puuttuvat
Olet vain mollaamassa. - sitä mieltä
sitä mieltä, että pelastus löytyy YKSINOMAAN esikoislestadiolaisuudesta, johon sinä kuulut? Missään muualla ei ole Kristusta eikä pelastusta.
Näinkö?Oliko Paavali sitä mieltä että pelastus löytyy juuri siitä sanasta jonka hän ja muut apostolit saarnasivat ? Eikö hän antanut mitään mahdollisuuksia noitauskonnoille ja efesolaisten Diana-kultille ?
- Uskosa
sitä mieltä kirjoitti:
Oliko Paavali sitä mieltä että pelastus löytyy juuri siitä sanasta jonka hän ja muut apostolit saarnasivat ? Eikö hän antanut mitään mahdollisuuksia noitauskonnoille ja efesolaisten Diana-kultille ?
-------------
- Lestappi
Juuri niin! Vertaus samarialaiseta ja fariseuksesta Jerikon tiellä? Kuinkahan on, Elizza? Kuljetko ohi ojaan juopuneen syntisen, vaan autatko hänet parempaan tolaan??
- Masa
Elizza kirjoitti:
Tämä voidaan tulkita hengelliseksi ylpeydeksi, ja sitä se totta tosiaan on. Se on kerskailua, ja Paavali kerskasi myös.Olin itse esikoisuudessa vielä 1996. Sen jälkeen kun läksin pois mietin jotain samanlaista.
Jos ihminen on syntymästä saakka lestadiolaisuu-
dessa, jossa pelotellaan kaikella , mitä on ulko- puolella ja tehdään järjestään sielunvihollisen saastuttamaksi, ei ihminen uskalla edes kyseen alaistaa niin sanottua totuutta helvetin pelon ja
"lankeamisen pelon vuoksi". Ihminen ajattelee kaikkea mahdollista saarnaajien puheiden kautta.
Ihmisen "maailma" määrittyy yhteisön käsityksien kautta. Ihmisen ihmiskäsitys määrittyy yhteisön
tulkintamallien kautta. Oikeastaan ihminen elää kuin sadun "tynnyrissä kasvanut tyttö".
Todellisuuskuva sekä hengellisesti, että henkises-
ti hahmottuu rajallisen totuuskäsityksen pohjalta.
Lopuksi todettakoon, että ainoa totuus on Jeesus
Kristus. - rajoittunut
Masa kirjoitti:
Olin itse esikoisuudessa vielä 1996. Sen jälkeen kun läksin pois mietin jotain samanlaista.
Jos ihminen on syntymästä saakka lestadiolaisuu-
dessa, jossa pelotellaan kaikella , mitä on ulko- puolella ja tehdään järjestään sielunvihollisen saastuttamaksi, ei ihminen uskalla edes kyseen alaistaa niin sanottua totuutta helvetin pelon ja
"lankeamisen pelon vuoksi". Ihminen ajattelee kaikkea mahdollista saarnaajien puheiden kautta.
Ihmisen "maailma" määrittyy yhteisön käsityksien kautta. Ihmisen ihmiskäsitys määrittyy yhteisön
tulkintamallien kautta. Oikeastaan ihminen elää kuin sadun "tynnyrissä kasvanut tyttö".
Todellisuuskuva sekä hengellisesti, että henkises-
Kristus.Kirjoitit:
"Todellisuuskuva sekä hengellisesti, että henkises-
Kristus."
Kenellä sitten ei olisi näin ?
Mitä olet saanut ja menettänyt kun olet lähtenyt ? - kun perustukset pettävät
rajoittunut kirjoitti:
Kirjoitit:
Kristus."
Mitä olet saanut ja menettänyt kun olet lähtenyt ?Vastatkoon kukin puolestaan.
Lähtöhän voi olla myös henkistä.
Siinähän saa valtavasti, kun Kristuksen lahjavanhurskaus avautuu ymmärrykseen ja vie uskoon.
Usko ei olekaan mitään jatkuvaa paikkaamista, hiomista ja paremmaksi pyrkimistä vaan uskoa sellaisena kuin on. Koska Kristus on täyttänyt kaiken.
Suurin osa ei tätä ymmärrä ja siksi pilkkaavat.
Puhuvat yksinkertaisten neuvojen hylkäämisestä ja muusta senkaltaisesta. - Masa
rajoittunut kirjoitti:
Kirjoitit:
Kristus."
Mitä olet saanut ja menettänyt kun olet lähtenyt ?Kirjoitan tähän pienen pätkän runosta, jonka kirjoitin esikoislestadiolaisuudesta lähtöni jälkeen.
Olen lapsi kodin suuren ikkunattoman,
tiesin vain sisällä olevan näkymän.
Kaikki ulkona on pahaa vaarallista sanottiin,
jos sinne menet on kadotus edessä väitettiin.
On siellä ihmiset syntiin vievät,
on heille haureus, juoppus lievät.
Mutta olin lapsi utelias jukuripää,
ja tahdoin tietää asiasta enemmän.
Kurkistin hiljaa ovesta ulos,
Mikä oli omapäisen tekoni tulos.
Joku sanoi:"kuules minua,
älä kurki siellä on vain piruja."
Kuulin kotona paljon puhetta muuta,
on kaikki hyvin et tarvitse muuta.
Mut´kodin lapset riitelee valehtelee,
hylkäävät toiset, jos et samalla tavalla tee.
Kylään kutsu sulle on tarpeeton,
jos mielipiteesi ajatuksesi erillainen on.
Mun silmäni aukes aivan vihaksi pisti,
kun osoittautui moni ihmisiksi,
joista kotona minulle väitettiin,
ne kaikki vie sun synnin kiipeliin.
Miks´kotona on sokeutta valhetta paljon,
miksi kotona näen vain peitetyn auringon.
Nyt ajattelet ystävä olen yksin ja orpo,
mut´ei ole mulla ollenkaan sellainen olo.
On mulla ystävä ikuinen vahva,
Hän on vapahtaja Ristin Herra.
Hän pitää, tukee minua lujasti kädellä,
on metsäpolulla Jumala ja taivas lähellä.
- Elävässä uskossa
Tässä vaiheessa on pakko avata sainainen arkku. Kun kuolleella uskolla alamme puhua siitä että missä lahkossa totuus piilee saadaan kaivaa vaikka loppuelämämme, jos ei Jumala avaa silmiä näkemään. En tiedä rohkeneeko yksikään esles. saarnaajista todistaa että esikoisuus on ainoa oikea. Sitä kylläkin todistetaan että parempaa ei olla löydetty.
Jos joku tulee jossain muualla autuaaksi niin siitä vaan ja levätköön rauhassa matkansa vaivoista. Kokemukset joita meillä on tästä asiasta ovat niin positiivisia ja ihmiset ovat saattaneet luottaa kuoleman hetkellä tähän uskoon ja Jumalan lupauksiin. Mitä muuta me tarvitsemme. Jos se tuntuu liian ahdistavalta, kannattaa pohdiskella mistä tämä ahditus johtuu, onko se kenties pelsebuupin aiheuttamaa. Jos kysyt tätä vain kiusaamishengessä vahvistat vain meidän elävässä uskossa vaeltavien uskoa.- Puhua perättömiä
Sinäkin puhut aivan perättömiä.
- Minä
Moi, olen kotoisin semmoisesta Suomen kolkasta, jossa ei pahemmin muita ole kuin luterilaisia ja ortodokseja. Olen viimeistä vuotta peruskoulussa ja taannoin katsoimme lestadiolaisuudesta kertovaa videota, jonka oli tehnyt muuan lestadiolainen perhe. Se oli pienoinen järkytys minulle.
Minut on kasvatettu avarakatseiseksi. En halua kyseenalaistaa kenenkään uskoa tai uskontoa, loppujenlopuksihan se on jokaisen oma asia. Mutta järkytyin kovasti, kuinka videolla puhuneet lestadiolaisnuoret tuomitsivat ns. "vääräuskoiset". Olemmeko me muut muka saatanan lapsia? (sellaisen mielikuvan video antoi) All I need is a little more respect..
Muistatteko tämän Raamatusta:"kohtele muita niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan"? Miten tämä lause käy toteen eri uskontojen kanssa? Enkä nyt tarkoita mitään tiettyjä uskontoja, sillä nykyaikana kaikki uskonnot nälvii toisiaan ja sekoittaa pienet ihmismielet. Ajatelkaa kuinka monta ihmishenkeä olisi voitu säästää, jos oltaisiin noudatettu tuota sääntöä, miettimätä sitä, mihin uskontokuntaan kukin kuuluu.- AAAAAAAAAAAAAAAAAAA
En ota kantaa videon mielipiteisiin, jokainen vastaa itsestään.
Sanot: Kohtele muita, kuten haluat itseäsi kohdeltavan.
Niin, jos näkee toisen uskon perusteet kestämättömiksi, onko se vihaa, jos kertoo siitä hänelle?
Emmekö maallisissakin asioissa neuvo muita.
Minulla ei ole mitään ortodokseja vastaan ihmisenä.
Toivon, että heistäkin saisi mahdollisimman moni kuulla, että meitä ei pelasta liturgiaan osallistuminen, akseesiin ja luostarielämään perustuva tekohurskaus, tietttyjen muotomenojen noudattaminen.
Meidän auttajamme ei ole Jeesuksen äiti, vaan Jeesus itse.
Hän on ainoa turvamme. - Response
AAAAAAAAAAAAAAAAAAA kirjoitti:
En ota kantaa videon mielipiteisiin, jokainen vastaa itsestään.
Sanot: Kohtele muita, kuten haluat itseäsi kohdeltavan.
Niin, jos näkee toisen uskon perusteet kestämättömiksi, onko se vihaa, jos kertoo siitä hänelle?
Emmekö maallisissakin asioissa neuvo muita.
Minulla ei ole mitään ortodokseja vastaan ihmisenä.
Toivon, että heistäkin saisi mahdollisimman moni kuulla, että meitä ei pelasta liturgiaan osallistuminen, akseesiin ja luostarielämään perustuva tekohurskaus, tietttyjen muotomenojen noudattaminen.
Meidän auttajamme ei ole Jeesuksen äiti, vaan Jeesus itse.
Hän on ainoa turvamme."Niin, jos näkee toisen uskon perusteet kestämättömiksi, onko se vihaa, jos kertoo siitä hänelle?"
Monen lestadiolaisen perinneuskovan perusta on todella kestämätön Jumalan sanan balpssa. Mutta aina he ovat suuttuneet kun siitä heille kertoo ja sen todeksi Raamatun sanalla osoittaa.
Jännää on että lukipa heille Raamatussa mitä hyvänsä, niin jos se ei heidän korvasyyhyybsä sovi, se on vailla mitään merkistystä. Ei hewtkauta eikä pysäytä juoksua hitustakaan.
Minä aikanaan aloin lukea Lutherin opetuksia ja huomasin ilokseni/kauhulkseni uskoneeni ihmisten aiayhteydestään irroitettuja ja sillä tavoin "selitettyjä" sepityksiä Raamatusta vuosikymmenien ajan. - siitä Jumalalle
Response kirjoitti:
"Niin, jos näkee toisen uskon perusteet kestämättömiksi, onko se vihaa, jos kertoo siitä hänelle?"
Monen lestadiolaisen perinneuskovan perusta on todella kestämätön Jumalan sanan balpssa. Mutta aina he ovat suuttuneet kun siitä heille kertoo ja sen todeksi Raamatun sanalla osoittaa.
Jännää on että lukipa heille Raamatussa mitä hyvänsä, niin jos se ei heidän korvasyyhyybsä sovi, se on vailla mitään merkistystä. Ei hewtkauta eikä pysäytä juoksua hitustakaan.
Minä aikanaan aloin lukea Lutherin opetuksia ja huomasin ilokseni/kauhulkseni uskoneeni ihmisten aiayhteydestään irroitettuja ja sillä tavoin "selitettyjä" sepityksiä Raamatusta vuosikymmenien ajan.Kiitos Jumalan, et soi hän sulle
valonsa!
Miksi sinulle, miksi ei kaikille?
Miksi minulle? Olenko arvostanut lahjaani?
- ei ole muuta
On vain yksi totuus.Sen me kaikki tiedämme ,mutta jostain syystä haluaisimme että totuuksia olisi monia.
Valitettavasti niin ei ole.
On vain yksi ja sitä monet etsivät.
Toivon että löytävät.Jos ihminen sanoo toiselle että tämä on totuus, niin eikö asiaa tule tutkia Raamattua vasten sillä Raamattuhan on ylin auktoriteetti meillä ihmisillä ,mitä käsissämme on ja mitä tutkittavanamme on,tietona Jumalan tahdosta ja ilmoituksesta meille ihmisille.
Kuitenkin totuuksia on vain yksi.
Asioissa ei kannata siis huijata itseään tai muita sillä se on vain petosta itseä vastaan.
Missä on oikea totuus.Se on Raamatussa.
Missä on oikea usko? Se on siellä ,mihin Jumala on sen antanut laskeutua.
Sekään ei ole ihmisen omistusta ,mutta ihminen kuka on sen lähellä ,voi hyvin. - Uskovainen.
että vain meillä on oikea oppi ja vain meillä on Kristus, on perkeleen renki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496665Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6732876Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.961238- 841225
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721002
- 238906