Sisäministeriön määräyksestä LP lisää raskaan liikenten valvontaa 50%. Yleisön runsaasta palautteesta ilmenee, että eniten ihmisiä ahdistaa takapuskurissa roikkuvat rekat.
Yksi tehostamisen kohde on kuulemma liian lyhyet etäisyydet.
Periaate on seuraava: Esim.80 km/h rajoitusalueella 85 km/h ajavan henkilöauton takapuskuriin ilmestyy 100% varmuudella rekka, jos sellaisia ko. tiellä on liikkeellä. Rekka kulkee 23,6 m/s, jolloin 1,5 sekuntia on sakotusraja (ilmajarrujen viive reaktioaika) ja 1 sekunnin alituksesta ELI KÄYTÄNNÖSSÄ ALLE 10 METRIN POLIISI KÄSITTELEE ASIAN VAKAVANA PIITTAAMATTOMUUTENA JA OTTAA KORTIN SUORAAN TIEN PÄÄLLÄ POIS. Minimiajokielto on 1 kuukausi.
Lyön vaikka vetoa, että parin kuukauden jälkeen ei henkilöautojen tarvitse kärsiä rekkojen takapuskurissa roikkumisista kuin joskus satunnaisesti.
Rekkojen hiostus kuriin
111
10837
Vastaukset
- Fm volvo
voe voe vaikka ajetaan kuinka 80kymppiä niin
henkilöautoilijat tulee perse edellä vastaan- Joo
Aihetta tarkistamiseen.. Maantiet eivät ole pelkästään rekkoja varten.. Siellä ajetaan joskus erilaisilla nopeuksilla, jos joku joskus joutuu ajamaan hitaammin niin ei kait rekalla ole oikeutta ajaa päälle ?
Ja myös lakihan on laki ja kun poliisi kuulustelee sitten sinua ennen kuin ottaa kortin pois niin voit sanoa heille mielipiteesi..Tulee varmaan kakkua lisää. - Ja niin
Kun ohi ei pääse ja tietä ei vahingossakaan voi antaa niin siinä sitä sitten katellaan kun on karvahattu korvilla ja kaksin käsin tähätään jotta
pysyykö se kahen viivan välissä vauhdin ollessa
kaikki 65/hssa - Joo
Ja niin kirjoitti:
Kun ohi ei pääse ja tietä ei vahingossakaan voi antaa niin siinä sitä sitten katellaan kun on karvahattu korvilla ja kaksin käsin tähätään jotta
pysyykö se kahen viivan välissä vauhdin ollessa
kaikki 65/hssaAnnettava, jos ajaa selvästi muita hitaammin ja nopeusrajoitusta hitaammin on annettava tilaisuus ohituksiin ja myös seurattava että se sujuu turvallisesti... Ja myös tarvittaessa annettava merkki ohitusta aikovalle että olen huomioinut aikeesi ja pyrin toimimaan niin että ohitus onnistuu.. Vaikka sitten pysähtymällä ajoneuvonsa tien reunaan jos se on mahdollista eikä aiheuta vaaraa eikä vielä suurempaa haittaa muulle liikenteelle.
Jos tätä ohituksen sallimista/ helpottamista ei noudata saattaa poliisi puuttua tähänkin ja jopa sakottaa liikenteen häiritsemisestä.
Poliisi varmaan kyselee ja tarkistaa mahdollisesti ajoneuvon ja kuskin että minkä takia sitä ajetaan sitten hitaammin kuin muu liikenne ja alle tien sillä kohdalla nopeusrajoitusmerkin esittämää suurinta sallittua noppeusrajoitusta.
Mutta rekkakuskinkin on suhtaudutta muuhun liikenteeseen niin että se ei ole vain pelkkä riesa ja tullut hänen eteensä vain tarkoituksenaan häiritä ja hidastaa hänen matkan tekoaan. - väliä
Joo kirjoitti:
Aihetta tarkistamiseen.. Maantiet eivät ole pelkästään rekkoja varten.. Siellä ajetaan joskus erilaisilla nopeuksilla, jos joku joskus joutuu ajamaan hitaammin niin ei kait rekalla ole oikeutta ajaa päälle ?
Ja myös lakihan on laki ja kun poliisi kuulustelee sitten sinua ennen kuin ottaa kortin pois niin voit sanoa heille mielipiteesi..Tulee varmaan kakkua lisää.tarpeeksi esim 100m siihen väliin kiilaa heti takaata joku henkilöauto. kokeiltu on monestikin, mitä pidempi on tuo väli edellä ajavaan henkilöautoon, sitä useampi henkilöauto hurahtaa ohi ja siihen eteesi, näin jatkuu kunnes matkakin loppuu.
- Vaihainen pirssi
Fm volvolta kortti pois välittömästi. Ja kaikilta muiltakin rekalla perässä roikkujilta. 100 metriä väliä tai muuten...
- Fm Volvo
Vaihainen pirssi kirjoitti:
Fm volvolta kortti pois välittömästi. Ja kaikilta muiltakin rekalla perässä roikkujilta. 100 metriä väliä tai muuten...
JOS ruumiin lämpötila on korkeampi kun ÄLYKYYS OSA MÄÄRÄ NIIN EN VIITSI RAUTALANGASTA MALLIA RUVETA VÄÄNTÄÄ. Joten hyvää joulua sullekkin.
- rekan on pidettävä vähintää...
väliä kirjoitti:
tarpeeksi esim 100m siihen väliin kiilaa heti takaata joku henkilöauto. kokeiltu on monestikin, mitä pidempi on tuo väli edellä ajavaan henkilöautoon, sitä useampi henkilöauto hurahtaa ohi ja siihen eteesi, näin jatkuu kunnes matkakin loppuu.
Tällä tavalla se alkaa sujumaan.
- oisen kuskin laitoin jo pois
Joo kirjoitti:
Aihetta tarkistamiseen.. Maantiet eivät ole pelkästään rekkoja varten.. Siellä ajetaan joskus erilaisilla nopeuksilla, jos joku joskus joutuu ajamaan hitaammin niin ei kait rekalla ole oikeutta ajaa päälle ?
Ja myös lakihan on laki ja kun poliisi kuulustelee sitten sinua ennen kuin ottaa kortin pois niin voit sanoa heille mielipiteesi..Tulee varmaan kakkua lisää.kaikki ilmoitukset ja väärinkäytökset vähentävät pakkaa. Kuski maksaa hinnaerotuksen jos hän ajotyylillää on kohottanut auton päivittäisiä kustannuksia. Seuranta perustuu pitkäaikais seurantaan. Tili pienee jos kuskin käyttäytyminen on moitittavaa, Ja toistuvista rikkeisa ja asiakspalautteista kuski jalkautetaan määräajaksi.
- Ei nysvätä
Mikset aja kovempaa???
Minulla rekat roikkuvat etupuskurissa, kelillä kuin kelillä. - Varmaan
Omistatko edes ajokorttia kun kirjoitat noin järjettömiä. En ole rekkakuski, mutta tiedän kyllä todelliset välimatkat. Ei niitä rekkoja täydellä vauhdilla usein aja ALLE 10 METRIN TURVAETÄISYYDELLÄ. Mietippä uudelleen kirjotuksiasi.
Terveisin
Ihan tavallinen henkilöautoilija- väitä
Mitä höpiset, Saksassa autobaanoilla se väli on 3 metriä, kun ne pässirahtarit haluaa hiostaaa, jos ei pääse ohi että itse kuroisin edelliseen rekkaan kiinni. Oikeasti 3 metriä ei ole mitään, siinä ei näy peilistä muuta kuin maski. Sitten kun on vasen kaista vapaa mennään etanan vauhtia ohi ainakin 2 kilometrin verran ja kiilataan siihen eteen .
- Kooma
Ajelin tossa iltapäivällä pohjoisesta 4-tietä etelään. Vauhtia oli mittarinopeus vähän yli 90, todellinen nopeus n. 85. Tien pinta erittäin liukas, kun levikkeeltä lähti niin vielä nelosella tahtoi sutia varovasti kiihdytettäessäkin. Pikkuhiljaa perään ilmestyi tyhjä tukkirekka ja lopulta oli niin tuntumassa että takaikkunasta ei näkynyt muuta kuin rekan keulaa. Väläytin jarruvaloja. Rekkamies väläytti pitkiä ja siirtyi hiukan lähemmäs. Väläytin jarruvaloa taas. Ei mitään muutosta. Parin kilsan kuluttua käännyttiin peräkkäin pienemmälle tielle Pulkkilasta Kuopion suuntaan ja ilmeisesti tien laatu esti rekkakuskia jatkamasta tappituntumassa.
Olen aina arvostanut ammattikuskeja ja arvostan edelleen mutta muutamat piittaamattomat pilaavat helposti koko joukon maineen.- Joo
Henkilökohtaisesti jättäisin rakoa tuollaiseen henkilöautoilijaan joka kesken ajon alkaa painaa jarruja?! Sellainen on yleensä arvaamaton kuski josta ei tiedä mitä tekee.Ja jos on vielä liukasta?!Älytöntä toimintaa!Eiköhän jokaisen olisi keskityttävä omaan ajosuoritukseen ja siihen että liikenne sujuu jouheasti.
- --------------
Oletko varma että kyseessä oli tukkirekka eikä metsästä haettavien tukkien ajoon tehty täysperävaunuyhdistelmä.
Ja tuskin se tappi tuntumalla tuli takana sillä puoliperissä on tappi ja täysperissä aisa. :) - Kooma
Joo kirjoitti:
Henkilökohtaisesti jättäisin rakoa tuollaiseen henkilöautoilijaan joka kesken ajon alkaa painaa jarruja?! Sellainen on yleensä arvaamaton kuski josta ei tiedä mitä tekee.Ja jos on vielä liukasta?!Älytöntä toimintaa!Eiköhän jokaisen olisi keskityttävä omaan ajosuoritukseen ja siihen että liikenne sujuu jouheasti.
Siinähän se kansankynttilä opastaa älykkääseen toimintaan....
Ensinnäkin jos väläytän jarruvaloja niin se ei ole sama kuin että jarruttaisin/hidastaisin vauhtia. Se oli merkki takana tulevalle rekkakuskille että olet liian lähellä ja ystävällisesti kehoitan sinua pidentämään välimatkaa. Taisi tosin neuvojesi mukaisesti kaskittyä omaan ajosuoritukseensa ja unohtaa muut tiellä liikkujat. Olisin voinut sen välimatkan hankkia ilkeämmilläkin keinoilla jos olisin sen oloinen kaveri.
Jarruvalojen vilkautus siis on älytöntä liukkaalla kelillä mutta olemattoman välimatkan pitäminen rekalla henkilöautoon ei? Taisit pudota päällesi pienenä. - Kooma
-------------- kirjoitti:
Oletko varma että kyseessä oli tukkirekka eikä metsästä haettavien tukkien ajoon tehty täysperävaunuyhdistelmä.
Ja tuskin se tappi tuntumalla tuli takana sillä puoliperissä on tappi ja täysperissä aisa. :)Tappituntumassa tuli, autossani on vetokoukku eli tappi. Perillä katsoin niin se rekka oli pyyhkinyt siitä lumet pois..;)
- Elikkäs
Kooma kirjoitti:
Siinähän se kansankynttilä opastaa älykkääseen toimintaan....
Ensinnäkin jos väläytän jarruvaloja niin se ei ole sama kuin että jarruttaisin/hidastaisin vauhtia. Se oli merkki takana tulevalle rekkakuskille että olet liian lähellä ja ystävällisesti kehoitan sinua pidentämään välimatkaa. Taisi tosin neuvojesi mukaisesti kaskittyä omaan ajosuoritukseensa ja unohtaa muut tiellä liikkujat. Olisin voinut sen välimatkan hankkia ilkeämmilläkin keinoilla jos olisin sen oloinen kaveri.
Jarruvalojen vilkautus siis on älytöntä liukkaalla kelillä mutta olemattoman välimatkan pitäminen rekalla henkilöautoon ei? Taisit pudota päällesi pienenä.Kun joku vilauttaa sun edessä jarruvaloja,se ei saa sussa mitään reaktiota aikaan? Losotat päin vaan? Uskon kyllä.
- esimerkkejä on
Kooma kirjoitti:
Siinähän se kansankynttilä opastaa älykkääseen toimintaan....
Ensinnäkin jos väläytän jarruvaloja niin se ei ole sama kuin että jarruttaisin/hidastaisin vauhtia. Se oli merkki takana tulevalle rekkakuskille että olet liian lähellä ja ystävällisesti kehoitan sinua pidentämään välimatkaa. Taisi tosin neuvojesi mukaisesti kaskittyä omaan ajosuoritukseensa ja unohtaa muut tiellä liikkujat. Olisin voinut sen välimatkan hankkia ilkeämmilläkin keinoilla jos olisin sen oloinen kaveri.
Jarruvalojen vilkautus siis on älytöntä liukkaalla kelillä mutta olemattoman välimatkan pitäminen rekalla henkilöautoon ei? Taisit pudota päällesi pienenä.Niillä jarruvalojen vilautuksilla on saatu jopa kuolonkolreita aikaan. Kannattaa hivenen miettiä mitä tekee. Ja jos minulle tuon teet ja pysähdyt kanssani samaan paikkaan temppusi jälkeen, vedän armotta sua turpaan. Teitä ruudin keksijöitä näyttää riittävän.
- turhaan
Kooma kirjoitti:
Siinähän se kansankynttilä opastaa älykkääseen toimintaan....
Ensinnäkin jos väläytän jarruvaloja niin se ei ole sama kuin että jarruttaisin/hidastaisin vauhtia. Se oli merkki takana tulevalle rekkakuskille että olet liian lähellä ja ystävällisesti kehoitan sinua pidentämään välimatkaa. Taisi tosin neuvojesi mukaisesti kaskittyä omaan ajosuoritukseensa ja unohtaa muut tiellä liikkujat. Olisin voinut sen välimatkan hankkia ilkeämmilläkin keinoilla jos olisin sen oloinen kaveri.
Jarruvalojen vilkautus siis on älytöntä liukkaalla kelillä mutta olemattoman välimatkan pitäminen rekalla henkilöautoon ei? Taisit pudota päällesi pienenä.jarruvaloja vilkuttanut autoilija saanut viime talvena sakkorangaistuksen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.Oli isompi euro määräisesti,kuin perässä roikkujan.
- Kooma
esimerkkejä on kirjoitti:
Niillä jarruvalojen vilautuksilla on saatu jopa kuolonkolreita aikaan. Kannattaa hivenen miettiä mitä tekee. Ja jos minulle tuon teet ja pysähdyt kanssani samaan paikkaan temppusi jälkeen, vedän armotta sua turpaan. Teitä ruudin keksijöitä näyttää riittävän.
Tuu läskiperse kokeileen kumman turpa kestää enemmän paukutusta. Pääset äijä pitkälle sairaslomalle ...
- Kooma
turhaan kirjoitti:
jarruvaloja vilkuttanut autoilija saanut viime talvena sakkorangaistuksen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.Oli isompi euro määräisesti,kuin perässä roikkujan.
Jarruvalojen vilkauttamisesta ei voi saada sakkoa. On eri asia jos jarruttaa yllättäen tms. jolloin on kyse liikenneturvallisuuden vaarantamisesta mutta pelkkä jarruvalon syttyminen ei todellakaan voi vaarantaa kenenkään terveyttä. En epäile etteikö ole ollut tapausta johon viittaat mutta sakottamisen syy ei silloin ole voinut olla se että on hipaissut jarrupoljinta sen verran että jarruvalo on syttynyt. Äly hoi.....
- jos
Kooma kirjoitti:
Jarruvalojen vilkauttamisesta ei voi saada sakkoa. On eri asia jos jarruttaa yllättäen tms. jolloin on kyse liikenneturvallisuuden vaarantamisesta mutta pelkkä jarruvalon syttyminen ei todellakaan voi vaarantaa kenenkään terveyttä. En epäile etteikö ole ollut tapausta johon viittaat mutta sakottamisen syy ei silloin ole voinut olla se että on hipaissut jarrupoljinta sen verran että jarruvalo on syttynyt. Äly hoi.....
Kooma,olisit nimesi veroinen ja olisit koomassa?!Ei tarvisi tyhjänpäiväisiä väitellä.
- Kooma
jos kirjoitti:
Kooma,olisit nimesi veroinen ja olisit koomassa?!Ei tarvisi tyhjänpäiväisiä väitellä.
Vitsinikkari... sinun kommenttisi ne vasta asiapitoisia ovatkin. Toivottavasti edes pukki tuo jotain ettet pysy aivan lahjattomana.
- purkuatuoihin asennetaan to...
Kooma kirjoitti:
Siinähän se kansankynttilä opastaa älykkääseen toimintaan....
Ensinnäkin jos väläytän jarruvaloja niin se ei ole sama kuin että jarruttaisin/hidastaisin vauhtia. Se oli merkki takana tulevalle rekkakuskille että olet liian lähellä ja ystävällisesti kehoitan sinua pidentämään välimatkaa. Taisi tosin neuvojesi mukaisesti kaskittyä omaan ajosuoritukseensa ja unohtaa muut tiellä liikkujat. Olisin voinut sen välimatkan hankkia ilkeämmilläkin keinoilla jos olisin sen oloinen kaveri.
Jarruvalojen vilkautus siis on älytöntä liukkaalla kelillä mutta olemattoman välimatkan pitäminen rekalla henkilöautoon ei? Taisit pudota päällesi pienenä.nopeuden säädin toppaa 70Km/h:ssa. Pitkän matkan rekkojen piirturit tarkastetaan joka päivä ja häiriköt joutuvat varikolle jousihommiin ja rasvareiksi.
- kielleetään, ilmoitus häiri...
Kooma kirjoitti:
Jarruvalojen vilkauttamisesta ei voi saada sakkoa. On eri asia jos jarruttaa yllättäen tms. jolloin on kyse liikenneturvallisuuden vaarantamisesta mutta pelkkä jarruvalon syttyminen ei todellakaan voi vaarantaa kenenkään terveyttä. En epäile etteikö ole ollut tapausta johon viittaat mutta sakottamisen syy ei silloin ole voinut olla se että on hipaissut jarrupoljinta sen verran että jarruvalo on syttynyt. Äly hoi.....
yliviisaista kuskeista.
- mittarit
pitäisi tarkastaa kaikilta henkilöautoilta ja korjauttaa jos näyttää väärin, monikohan henkilöautoilija tietää paljonko mittari heittää ja yleensä alaspäin.
kuorma ja rekka-autoissa kun on piirturit ja ne pitää tarkastuttaa, vieläpä sinetöidä. mittarit näytää sitä oikeata nopeutta, siksi monesti henkilöautoilija luulee rekan menevän ylinopeutta kun oma mittari näyttää väärin.- Kooma
Eikö rekka mene ylinopeutta jos ajaa 90km/t, rajoitushan on 80km/t? Vai väitätkö ettei ole tapana ajaa minkä rajoitin sallii? Minä tiedostan mittarivirheen omassa henkilöautossani ja JOS vaikka olisi niin etten sitä tajuaisi ja ajelisin jotain 70-75km/t niin antaako se mielestäsi rekkakuskeille oikeutuksen jättää turvaväli huomioimatta?
Usein ne jotka ajavat muuta liikennevirtaa hieman hitaammin ovat vanhempia papparaisia tai mummeleita. Onko tullut mieleen että juuri he saattavat tehdä yllättäviä jarrutuksia jos vaikka jokin ihan pikkuelukka juoksee tielle? Ammattikuskin pitäisi pystyä ottamaan huomioon kaikki vaihtoehdot ja pyrkiä minimoimaan riskejä. - ite
Kooma kirjoitti:
Eikö rekka mene ylinopeutta jos ajaa 90km/t, rajoitushan on 80km/t? Vai väitätkö ettei ole tapana ajaa minkä rajoitin sallii? Minä tiedostan mittarivirheen omassa henkilöautossani ja JOS vaikka olisi niin etten sitä tajuaisi ja ajelisin jotain 70-75km/t niin antaako se mielestäsi rekkakuskeille oikeutuksen jättää turvaväli huomioimatta?
Usein ne jotka ajavat muuta liikennevirtaa hieman hitaammin ovat vanhempia papparaisia tai mummeleita. Onko tullut mieleen että juuri he saattavat tehdä yllättäviä jarrutuksia jos vaikka jokin ihan pikkuelukka juoksee tielle? Ammattikuskin pitäisi pystyä ottamaan huomioon kaikki vaihtoehdot ja pyrkiä minimoimaan riskejä.Ajappa ite vaikka 4 tuntia tasaista matkavauhtia n. 80 km/h. Sen matkan aikana eteen osuu monenlaista kaikkitietävää henkilöautoilijaa, jotka ajaa alle sallitun. Eikä se suurin ongelma ole aina se hiljainen nopeus, vaan henkilöautojen perisynti hidastaa ja kiihdyttää vauhtia. Henkilöautoilijoiden kun pitää hidastaa vauhtia auton tullessa vastaa ja sitten auton mentyä taas kiihdytetään. Tämä jojo-ilmiö se on rekoille ongelma. Eikä se vauhdinmuutos tarvitse olla suuri, niin pian koko jono pumppaa. Ja ajatkos itse henkilöautollasi aina rajoitusten mukaan, vai meneekö usein pientä ylinopeutta?
- Kooma
ite kirjoitti:
Ajappa ite vaikka 4 tuntia tasaista matkavauhtia n. 80 km/h. Sen matkan aikana eteen osuu monenlaista kaikkitietävää henkilöautoilijaa, jotka ajaa alle sallitun. Eikä se suurin ongelma ole aina se hiljainen nopeus, vaan henkilöautojen perisynti hidastaa ja kiihdyttää vauhtia. Henkilöautoilijoiden kun pitää hidastaa vauhtia auton tullessa vastaa ja sitten auton mentyä taas kiihdytetään. Tämä jojo-ilmiö se on rekoille ongelma. Eikä se vauhdinmuutos tarvitse olla suuri, niin pian koko jono pumppaa. Ja ajatkos itse henkilöautollasi aina rajoitusten mukaan, vai meneekö usein pientä ylinopeutta?
Kyllä minulla menee yleensä pientä ylinopeutta mutta... a)jos edessa joku ajaa hitaammin niin pidän turvavälin ja ohitan sopivassa tilanteessa, en hae tilaa pelottelemalla ja b) otan huomioon keliolosuhteet
- kyllä kuorma-autojen mittar...
olla ja tiedän,että ovat, mutta kun kuskit "käsittelevät" muuten autoa. Nopeudenrajoitin on helppo kytkeä pois päältä.
- kun,,
kaikissa henkilö-ja pakettiautoissa näyttää mittarit väärin,mutta puukenkä-haisulin kymppipyöräkuuppa-autossa just oikein. Nooo,vartu vähän aikaa,sullakin on rajoitin kohta 70km/h. Ajeleppa sitten satasta,kjähkjäh!!
- heti pois
että päästään hiostamaan henkilöautoja.
- kun ne
kun,, kirjoitti:
kaikissa henkilö-ja pakettiautoissa näyttää mittarit väärin,mutta puukenkä-haisulin kymppipyöräkuuppa-autossa just oikein. Nooo,vartu vähän aikaa,sullakin on rajoitin kohta 70km/h. Ajeleppa sitten satasta,kjähkjäh!!
on pakollisia tarkistuttaa, siis piirturit jotka toimii jus eikä melkein oikein tuon nopeusmittarin kanssa.
eipä monikaan henkilöautoilija tiedä todellista nopeuttaan, kymppipyörät kyllä tietää kun piirturit on tarkistettuja ja oikein säädettyjä, sinetöityjä.
ite kävin just katsastuttamassa vistemalla piirturin ja varmasti näytää nyt prikulleen oikein kuten aiemminkin.
siksi varmaankin henkilöautoilijasta näyttää että menen ylinopeutta ohi kun sen mitari näyttää 80 ja todellisuudessa meneekin 70 muta minä ohitaan ja vain tuota 80.
- stycke
Ihan hyvä, että ajoetäisyyksiä valvotaan. Kaikkien, aivan kaikkien ajoneuvojen keskinäisiä ajoetäisyyksiä pitäisi valvoa. Yleisesti ottaen liikennesääntöjen noudattamista pitäisi valvoa. Pitäisi. Mutta milläs valvot kun poliisien määrä vähenee vähenemistään. Eivät nekään joka paikkaan ehdi. Itsekin olen sitä mieltä, että juuri noita ajoetäisyyksiä pitäisi valvoa, ellei toopet itse ymmärrä niitä muuten pitää. Totta hemmetissä siitä syntyy pahaa verta kun isommat kiusaa pienempiään, vaikka pitäisi olla ammattilainen. Ei paatunut perässäroikkuja ole ammattilainen, se on "vaan töissä". Itse koitan pitää minimi-minimietäisyytenä sellaista 3s, mutta kyllä minuakin sylettää kun siihen pujahtaa nohevasti joku dynaaminen henkilöautokuski, yleensä vielä ilman vilkkua. Toki jokaisella joskus se väli lyhenee hetkeksi, joskus ihan harkitusti ja hyvästä syystä. Niistä en minäkään pidä, jotka kilometritolkulla killuvat perälaudassa. Ja niitä riittää, kun itse ajaa sellaista 82-83km/h. Vielä on matkaa 80:een, mutta koitan opetella siihen. Tyhmä on jos tuntipalkalla "lentää".
- pönttö
Kyllä sitä tulee semmoista 3 sekunnin rakoa pidettyä (vähintään). Onhan siihen väliin niitä tulijoita, mutta mahtuuhan siihen, sitä vartenhan se väli siinä on. Vielä ei ole tarvinnut kuitenkaan peruuttaa niiden väliin tulijoiden takia ja perillekin on ehditty...
- stycke
pönttö kirjoitti:
Kyllä sitä tulee semmoista 3 sekunnin rakoa pidettyä (vähintään). Onhan siihen väliin niitä tulijoita, mutta mahtuuhan siihen, sitä vartenhan se väli siinä on. Vielä ei ole tarvinnut kuitenkaan peruuttaa niiden väliin tulijoiden takia ja perillekin on ehditty...
Olipa kerran "jöötteporissa" tilanne, jolloin tuntui että kohta joutuu peruuttamaan, niin paljon oli väliin tunkijaa...no, Göteborgin liikenne on...uh, ei puhuta niin ikävistä asioista tänään, eihän.
- asiaa
stycke kirjoitti:
Olipa kerran "jöötteporissa" tilanne, jolloin tuntui että kohta joutuu peruuttamaan, niin paljon oli väliin tunkijaa...no, Göteborgin liikenne on...uh, ei puhuta niin ikävistä asioista tänään, eihän.
No niin sen kuuluu ollakin rekka väistää ja tarvittaessa jopa peruuttaa. TAvaralla ei ole mitään kiirettä perille, se on vain tavaraa. Maailma ei siihen pysähdy jo ne alihankkijan osat tulee perille puolipäivää myöhemmin.
- ...
asiaa kirjoitti:
No niin sen kuuluu ollakin rekka väistää ja tarvittaessa jopa peruuttaa. TAvaralla ei ole mitään kiirettä perille, se on vain tavaraa. Maailma ei siihen pysähdy jo ne alihankkijan osat tulee perille puolipäivää myöhemmin.
Etkö sinä siihen kuole, vaikka odottaisit hieman.
- karkoski
Tuo ON ongelma nykyään. LIIAN MONET isojen autojen kuljettajat ajavat liian lähellä henkilöautoja..
Itse ajan myöskin isoja autoja. Toisinaan kokonaispainot menee reilusti yli sadankin tonnin.. ehkä se on osaltaan vaikuttanut siihen, että itselläni ne välit ovat pääsääntöisesti kunnossa. Tarkoitan sillä SATOJA metrejä, en kymmeniä... PÄÄSÄÄNTÖISESTI. Kyllä joskus tulee mentyä LIIAN lähelle. Hetkellisesti. Syitä on esimerkiksi se, että edellä ajava hiljentää ajovauhtinsa "yllättäen" vaikkapa kymmenellä kilometrillä tunnissa, enkä vaan ehdi tilannetta lukemaan riittävästi, ja jos samalla on edessä mäki, niin mieluusti kuitenkin jättäisi sen vauhdin hiljentämättä ENNEN kuin on siinä mäessä, jossa se hiljenee muutenkin niin, että TULEE VÄLIÄ... syy ei ole se, etteikö mäkeä pääsisi ylös, vaan se, että jos siinä mäen notkossa hiljennän vauhtiani vielä 10-20km/h pienemmäksi kuin sillä edellä ajavalla on (että syntyisi se turvaväli uudestaan), niin silloin vauhtini mäen alla on ehkä 50km/h, ja mäen päällä esimerkiksi 5km/h. Tässä vaiheessa kauempana takanani liikenne miltei pysähtyy, ja kaikki ne takanatulijat, joilla ei olisi varsinaista tarvetta ohittaa, ja joiden nopeus on todennäköisesti VIELÄ pienempi ja nykivämpi, kuin sillä edellä menijällä, meneevät ohi. Ja YLEENSÄ ne, jotka menee "hitaasti", eivät mene pitkää matkaa, kun kääntyyvät pois... eli taas hiljennellään ihan "turhan takia"..
Toisinaan myöskin saatan "ajautua" liian lähelle, ihan vaan, koska olen HETKELLISESTI ajatuksissani. TAATUSTI se väli on kunnossa ihan pienen hetken päästä uudestaan... TÄSSÄ VAIHEESSA vaan jotkut keskittyy siihen taustapeilin seuraamiseen ja vauhti putoaa entisestään. Suoran alussa olevan alamäen alkaessa se vauhti kuitenkin taas KIIHTYY..
Joillakin taas on mieletön KIIRE tulla sieltä sivutieltä siihen eteeni, vaikka takana ei näkyisi ketään muita. SIIHEN se kiire sitten LOPPUUKIN....;))
Eihän nuo mitään varsinaisia SYITÄ ole mennä kenenkään lähelle, ja annankin moisen sitten sakkaroida ihan rauhassa siellä vähän kauempana edelläni, ja yleensä se kyllästyy siihen viimeistään puolen tunnin sisään. Ellei, niin minäpä saatan vaikka kurvata kahville jonnekin...;))
Sitä vaan yritin sanoa, että se on ASIAA, jos niitä aletaan ASIALLISESTI valvomaan, eli puututaan siihen HIOSTAMISEEN, eikä esim. HETKELLISEEN lähellä KÄYMISEEN jossain mäennotkossa tai muun "syyn" takia.
Itselläni EI KOSKAAN ole kovin kauaa iso auto liian lähellä takanani... eikä PIENI. KUNNOLLISEN ohituspaikan tullen nimittäin ANNAN TIETÄ. KAIKILLE, jotka minut ovat pikkuhiljaa saavuttaneet. Ajoinpa sitten millä vempaimella hyvänsä. Liikenteen VALVONTA ei ole minun hommani...=))- ekl
Pidätkö myös saattajiin sen kunnon välin?
Ettei käy kuten Korpilahdessa? Siitä en tosin tiedä, että eikö saattaja mennyt tarpeeksi kaukana vai tunkiko lavetti liian lähelle, mutta joka tapauksessa liian likellä toisiaan olivat.
Jos tie on 6,5 metriä ja kuorma 4,5, niin kyllä etuautolla pitää olla hyvinkin puolen kilometrin kaula.
Itse pyrin pitämään edessä ollessani noin 200 metriä, jos kuorma-autoja ei tarvii pysäyttää. Sitten vaan enempi väliä, kun kuorma kasvaa ja/tai tie pienenee.
Kuten joku vanhempi liikenteenohjaaja joskus sanoi, silloin ollaan heikoilla jäljillä, jos lavetin vilkut näkyy ennenkuin varoitusauton vilkut... - karkoski
ekl kirjoitti:
Pidätkö myös saattajiin sen kunnon välin?
Ettei käy kuten Korpilahdessa? Siitä en tosin tiedä, että eikö saattaja mennyt tarpeeksi kaukana vai tunkiko lavetti liian lähelle, mutta joka tapauksessa liian likellä toisiaan olivat.
Jos tie on 6,5 metriä ja kuorma 4,5, niin kyllä etuautolla pitää olla hyvinkin puolen kilometrin kaula.
Itse pyrin pitämään edessä ollessani noin 200 metriä, jos kuorma-autoja ei tarvii pysäyttää. Sitten vaan enempi väliä, kun kuorma kasvaa ja/tai tie pienenee.
Kuten joku vanhempi liikenteenohjaaja joskus sanoi, silloin ollaan heikoilla jäljillä, jos lavetin vilkut näkyy ennenkuin varoitusauton vilkut...Silloin, kun liikenteenohjaus, lankojen tutkiminen tai muu syy sen aiheuttaa, ettei saatto "pääse alta pois", niin on mielestäni melkoista kusipäisyyttä kuljetukselta alkaa sitä ahdistelemaan..
Silloin, kun siihen EI OLE mitään syytä siihen edessä hidasteluun, niin mielestäni se on saaton homma pitää se kaula sopivana. Näin myöskin silloin, kun itse saattelen. Eivät ole montaakaan kertaa tästä asiasta päässeet minulle huomauttamaan...;))
Jo pienilläkin kuormilla siitä varoitusautosta tulee SÄIKYTYSAUTO, jos se on liian lähellä kuljetusta....
- ....pete....
Poliisithan luonnollisesti myös tarkkailevat rekan takapuskurissa kärkkyviä henkilöautoja. Vaaraa aiheuttavat, jos ei muille niin itselleen. Ja kun ohittavat, niin hehän luonnollisesti palaavat rekan eteen tuon yli 30 metrin päähän, ettei rekan tarvitse turhaan jarruttaa ohittajan vuoksi...
Eli tämä tästä seuraa. Henkilöautot palaavat 5 metrin päässä rekan eteen omalle kaistalle. Liikkuva poliisi on parkissa ja ottaa rekka-kuskin kortin pois. Henkilöautot jatkavat samaa muusta liikenteestä piittaamatonta ohittelu-slalomia ja aiheuttavat yhä vaaratilanteita ja kolareita ja liikenteen takkuilua. Ja ovat perillä 3 minuuttia ennen muita stressisinä ja vittuuntuneina...- rekkamiesten keinoja
Rekkakuskit käyttäytyvät juuri niin kun kerot. Luulevat, että se koppi antaa turvan terroristille. Joskus kyllä toteutan aikomukseni kun rekka vetää eteeni, seuraan taukopaikalle ja käytän 12:n nro:n luuvitosta.
- Rattimatti
rekkamiesten keinoja kirjoitti:
Rekkakuskit käyttäytyvät juuri niin kun kerot. Luulevat, että se koppi antaa turvan terroristille. Joskus kyllä toteutan aikomukseni kun rekka vetää eteeni, seuraan taukopaikalle ja käytän 12:n nro:n luuvitosta.
Keskityt vaan omaan nyrkkikyllikkiisi. Mikä teiden kingi kuvittelet olevasi? Järki on oletettavasti karannut jalkoväliin.
- sitä tuntuu
Rattimatti kirjoitti:
Keskityt vaan omaan nyrkkikyllikkiisi. Mikä teiden kingi kuvittelet olevasi? Järki on oletettavasti karannut jalkoväliin.
olevan, miksi sitten olet jäänyt autokuskiksi. Minä sentään opiskelin vähän enemmän, ratinpyöritys on sama kuin lehmä liekanarussa, tylsää.
- Rattimatti
sitä tuntuu kirjoitti:
olevan, miksi sitten olet jäänyt autokuskiksi. Minä sentään opiskelin vähän enemmän, ratinpyöritys on sama kuin lehmä liekanarussa, tylsää.
Toivottavasti ei ole koulutus mennyt hukkaan. Hoida sinä vaan byrokratia, me muut voidaan talutella lehmiä.
- luulet
sitä tuntuu kirjoitti:
olevan, miksi sitten olet jäänyt autokuskiksi. Minä sentään opiskelin vähän enemmän, ratinpyöritys on sama kuin lehmä liekanarussa, tylsää.
niiden opiskelukirjojesi raaka-aineiden kulkeneen paperitehtaalle ja paperin edeleen kirjapainoon. Ehkä on myös tarvittu ruokaakin välillä jne. Kyllä se on yhteispeli millä mennään eteenpäin. Kyllä henkilöautoilijat mokailevat ihan samalla tavalla, roikutaan puskurissa ja loskat lasille ohituksen jälkeen.Itse en saa palkkaa ajamisesta mutta liikun ihan tarpeeksi tienpäällä ja yhdistelmäkortti on ollut 27 vuotta.
- ihan
kohta tonne isommalle tielle,ja jos joku tötöilee mun edessä,vetäsen reilusti ohi. Jos taas roikkuu puskurissa,säädän peilit siten,ettei häikäse,ja matka jatkuu.( yleensä rekat ei mun vauhdissa pysy,joten yleensä ne on h-autoja,jotka roikkuu). Kyllä ne siitä ohi menneepi,jos on kiire. Ja jos ei,niin ajelkoon perässä. Ja jos joku on niin kusipää,ettei voi väistää puolta metriä oikealle,ja laskea sitä kiireisempää ohi,niin suosittelisin,että seuraavalla levähdyspaikalla vaikka vemppaat vähäsen,niin kyllä se siitä. Tyhjät pussit,parempi mieli!!! Hyvää Joulua Ja Turvallista Matkaa! Yritetään ny vähäsen,kyllä me kaikki sovitaan tonne tielle.
- tiedoksi
..ei talvikelillä ole aina tilaa ja mahdollisuutta väistää sitä puolta metriä sivuun. Jos on kovin liukasta niin ei voi pysäkillekään väistää kun pitäisi ottaa vauhtia pois niin kaukaa. Vemppaisit vähemmän levikkeillä niin oppisit tieliikenteen reliteetit.....
- ite
tiedoksi kirjoitti:
..ei talvikelillä ole aina tilaa ja mahdollisuutta väistää sitä puolta metriä sivuun. Jos on kovin liukasta niin ei voi pysäkillekään väistää kun pitäisi ottaa vauhtia pois niin kaukaa. Vemppaisit vähemmän levikkeillä niin oppisit tieliikenteen reliteetit.....
tainnu runkata ainakin äidinkielen tunnit,kun ei oikeinkirjoitus suju! Muahhaahhhaaahhaaa!
- :(:(:O
ite kirjoitti:
tainnu runkata ainakin äidinkielen tunnit,kun ei oikeinkirjoitus suju! Muahhaahhhaaahhaaa!
>>oot ite tainnu
- seisomaan jos
niihin ei saada asianmukaisia talviajo varusteita.
- kaikkiin pyöriin
niin suolaamissta voidaan luopua.
- Rattimatti
kaikkiin pyöriin kirjoitti:
niin suolaamissta voidaan luopua.
Ajellaan kesägummeilla läpi talven. Vähänpä tiedät asiasta, kannattais olla silloin kommentoimatta. Ei raskaalla ajoneuvolla pääse mihinkään ilman kunnon talvikumeja. Ja useimmiten se suola suojelee kiireisten henkilöautoilijoiden henkiriepua. Vaikkakin toisaalta on huono asia totuttaa ihmiset talvella kesäkeliin.
- ei ne..
...minun puskurissani ole koskaan roikkunut, vaikka ajankin vain 170 000tkm vuodessa.
- Rattimatti
Perässäroikkuminen yleensä on paheksuttavaa, oli kyseessä ajoneuvo mikä hyvänsä. Tahtoopi olla vaan, että ne reilua alinopeutta köröttävät pitävät tästä eniten meteliä. Miten liikenne voi sujua normaalisti, jos et voi etsiytyä ohitusetäisyydelle esim. yhdistelmällä, kun sillä ohittaminen ei ole yhtä kivutonta kuin esim. Bemarilla. Jos ajellaan vaikka 20 km/h:ssa alinopeutta vilkasliikenteisellä tiellä, liikenneruuhka on väistämätön, kun pitää mennä sen hitaimman ehdoilla. Järki käteen tiellä!
- 1100R
Eikös sitä nyt perkele voi tajuta että ohittamaan EI lähetä takapuskurista roikkuen ja varsinkaan mitä hitaammalla ohitetaan!Aina joutuu seuraamaan näitä helvetin älykääpiöiden hengenvaarallisia esityksiä kun reissuun lähtee.
- Kooma
Vai on se perässäroikkuminen ohitusetäisyydelle etsiytymistä? Hieno tulkinta. Kyllä se taitaa kuitenkin olla niin että eivät ne reilua alinopeutta ajavat ole niitä jotka sitä "meteliä" asiasta pitävät vaan ne jotka ihan aiheellisesti ovat huolissaan piittaamattomista rahtikuskeista.
Ehkäpä rattimatin kannattaa etsiytyä konttoritöihin jos luulee että ohittaminen tapahtuu sujuvimmin kun lähtee kiihdyttämään ihan ohitettavan persuuksista.
>>Järki käteen tiellä - tietää
sehän onkin vain rattimatti. Kun opiskeleet vähän, huomaat,että et tiedäkään.
- teppo
1100R kirjoitti:
Eikös sitä nyt perkele voi tajuta että ohittamaan EI lähetä takapuskurista roikkuen ja varsinkaan mitä hitaammalla ohitetaan!Aina joutuu seuraamaan näitä helvetin älykääpiöiden hengenvaarallisia esityksiä kun reissuun lähtee.
Usein kun raskaammalla vehkeellä täytyy ohittaa niin siihen ohitettavan perään etsiydytään suuremmalla nopeudella jo ennen kuin viimeisin vastaantulija on mennyt ohi. Se kun ei kiihdy niin hyvin kuin bemari. Itse ohitustapahtuma siis alkaa jo kauempaa nopeuden keräämisellä ja sitten kun ohitusnopeus on kerätty niin ollaankin jo ohitettavan perässä. Tästä onkin sitten helppo lähteä ohittamaan kun ei tarvitse enää ohitustilanteen aikana kerätä vauhtia niin paljoa. Epäilen Rattimatin tarkoittaneen tätä ohitusetäisyydelle etsiytymisellä ja tässähän väli voi tulla suhteellisen lyhyeksikin.
- Asiantuntija...
Sinä Rekkapekka sitten ajat sitä alinopeutta kiltisti perässä. Et mene ohi, ymmärrätkö. Sanot sitten työnantajalle että oli hitaampia liikenteessä. Jos ei työnantaja ymmärrä sen kuuluu saada siitä sanktio. Ei kuskeja saa hoputtaa. Isoilla vehkeillä ajetaan turvallisesti, millään muulla ei ole väliä, ja kaikista vähiten juuri sillä on väliä milloin rahti saapuu perille.
- uskomatonta.
teppo kirjoitti:
Usein kun raskaammalla vehkeellä täytyy ohittaa niin siihen ohitettavan perään etsiydytään suuremmalla nopeudella jo ennen kuin viimeisin vastaantulija on mennyt ohi. Se kun ei kiihdy niin hyvin kuin bemari. Itse ohitustapahtuma siis alkaa jo kauempaa nopeuden keräämisellä ja sitten kun ohitusnopeus on kerätty niin ollaankin jo ohitettavan perässä. Tästä onkin sitten helppo lähteä ohittamaan kun ei tarvitse enää ohitustilanteen aikana kerätä vauhtia niin paljoa. Epäilen Rattimatin tarkoittaneen tätä ohitusetäisyydelle etsiytymisellä ja tässähän väli voi tulla suhteellisen lyhyeksikin.
Jos ohittaminen on noin vaikeata niin unohtakaa koko homma. Siksi tuo pitäiskin lailla tyystin kieltää.
- teppo
uskomatonta. kirjoitti:
Jos ohittaminen on noin vaikeata niin unohtakaa koko homma. Siksi tuo pitäiskin lailla tyystin kieltää.
On se kumma kun toinen väittää, että takaa ei saa lähteä ohi eli pitää ennakoida ja nyt toinen väittää ennakoinnin olevan niin vaikeaa, että se pitäisi lailla kieltää. Varsinkin kun se ennakointi tehdään jotta ohittaminen olisi helpompaa. Hulluja nuo henkilöautokuskit...
- Asiantuntijan tuntija
Asiantuntija... kirjoitti:
Sinä Rekkapekka sitten ajat sitä alinopeutta kiltisti perässä. Et mene ohi, ymmärrätkö. Sanot sitten työnantajalle että oli hitaampia liikenteessä. Jos ei työnantaja ymmärrä sen kuuluu saada siitä sanktio. Ei kuskeja saa hoputtaa. Isoilla vehkeillä ajetaan turvallisesti, millään muulla ei ole väliä, ja kaikista vähiten juuri sillä on väliä milloin rahti saapuu perille.
Sanoo asiantuntija joka odotelleessaan tavaroitaan jotka ovat myöhässä, kiroaa kuskin alimpaan helvettiin, ja kun vihdoin viimein saa ne tavaransa, aloittaa vitullisen kitinän ja vinkumisen. Näinhän se todellisuudessa menee. Itse asiassa, kukaan täällä ei tiedä mistään mitään, ei rekkakuskit, ei henkilöautokuskit, ja kaikista vähiten tietää ns. asiantuntija. Samanlaisia paskapäitä olette liikenteessä kaikki.
- tarpeeks ajanut
Kooma kirjoitti:
Vai on se perässäroikkuminen ohitusetäisyydelle etsiytymistä? Hieno tulkinta. Kyllä se taitaa kuitenkin olla niin että eivät ne reilua alinopeutta ajavat ole niitä jotka sitä "meteliä" asiasta pitävät vaan ne jotka ihan aiheellisesti ovat huolissaan piittaamattomista rahtikuskeista.
Ehkäpä rattimatin kannattaa etsiytyä konttoritöihin jos luulee että ohittaminen tapahtuu sujuvimmin kun lähtee kiihdyttämään ihan ohitettavan persuuksista.
>>Järki käteen tielläPaljonko sulla mahtaa olla kilometrejä yhdistelmällä takana , jos olet joskus ajanut niin ei kommenttisi perusteella uskois.
- Matti sinäkö
oletkin hääirikkö.
- Se kerää jojoja mäissä. Ja ...
Rekoille 70km/h on sopivin nopeus ja sitä me muut autoilijat ruvetaan vaatimaan.
- ettähä'irikkökuljettajista ...
ja heitä aletaan käyttämään kaupunkien jakeluliikenteessä.
- Rattimatti
teppo kirjoitti:
Usein kun raskaammalla vehkeellä täytyy ohittaa niin siihen ohitettavan perään etsiydytään suuremmalla nopeudella jo ennen kuin viimeisin vastaantulija on mennyt ohi. Se kun ei kiihdy niin hyvin kuin bemari. Itse ohitustapahtuma siis alkaa jo kauempaa nopeuden keräämisellä ja sitten kun ohitusnopeus on kerätty niin ollaankin jo ohitettavan perässä. Tästä onkin sitten helppo lähteä ohittamaan kun ei tarvitse enää ohitustilanteen aikana kerätä vauhtia niin paljoa. Epäilen Rattimatin tarkoittaneen tätä ohitusetäisyydelle etsiytymisellä ja tässähän väli voi tulla suhteellisen lyhyeksikin.
Kyllä pitää paikkaansa.
- Rattimatti
Kooma kirjoitti:
Vai on se perässäroikkuminen ohitusetäisyydelle etsiytymistä? Hieno tulkinta. Kyllä se taitaa kuitenkin olla niin että eivät ne reilua alinopeutta ajavat ole niitä jotka sitä "meteliä" asiasta pitävät vaan ne jotka ihan aiheellisesti ovat huolissaan piittaamattomista rahtikuskeista.
Ehkäpä rattimatin kannattaa etsiytyä konttoritöihin jos luulee että ohittaminen tapahtuu sujuvimmin kun lähtee kiihdyttämään ihan ohitettavan persuuksista.
>>Järki käteen tielläSulla on näköjään jäänyt tuo perässä nussiminen päälle tuonne korvien väliin. Minä tarkoitin sitä, että lähelle joutuu tulemaan, jos ohitus täytyy suorittaa. Vauhtia otetaan jo aikaisemmin, mitä kaikki henkilöautoilijat eivät välttämättä ymmärrä tehdä. Näin lyhennetään rinnakkainajoaikaa. Usein vaan käy niin, että silloin kun tulee kantaan kiinni ja ohitusmahdollisuus menetetään, niin se johtuu vastaantulevan vuoksi tai sitten ohitettava nostaaakin yllättäen nopeuttaan eikä ohitus enään onnistu. Ja kyllä se on tosi, että ne arimmat ja reiluinta alinopeutta ajavat kuljettajat eniten tästä möykkää pitää. Pysytään me vaan omissa leipätöissämme.
- Rattimatti
tietää kirjoitti:
sehän onkin vain rattimatti. Kun opiskeleet vähän, huomaat,että et tiedäkään.
Mahdoitkohan itsekään tietää.... Opiskele sinä vaan, me muut yritetään sillä välin tehdä ihan oikeita töitäkin.
- Rattimatti
Se kerää jojoja mäissä. Ja ... kirjoitti:
Rekoille 70km/h on sopivin nopeus ja sitä me muut autoilijat ruvetaan vaatimaan.
Taitaa olla parempi olla sanomatta mitään tähän väliin. Tulee taas vaan ammatikseen ajavia viisaampien loistavia kommentteja, miten raskaan liikenteen tulee pyöriä. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ensin tutkailla sitä omaa ajokäyttäytymistä, ennen kuin alatte kommentoimaan muiden ajamisia, varsinkaan sellaisten jotka ajavat moninkertaisesti sen määrän vuodessa, minkä itse ajatte. "Piiri, pieni pyörii, lapset siinä hyörii". Hyvää Joulun jatkoa nyt kuitenkin.
- kitisee kaupassa
Asiantuntijan tuntija kirjoitti:
Sanoo asiantuntija joka odotelleessaan tavaroitaan jotka ovat myöhässä, kiroaa kuskin alimpaan helvettiin, ja kun vihdoin viimein saa ne tavaransa, aloittaa vitullisen kitinän ja vinkumisen. Näinhän se todellisuudessa menee. Itse asiassa, kukaan täällä ei tiedä mistään mitään, ei rekkakuskit, ei henkilöautokuskit, ja kaikista vähiten tietää ns. asiantuntija. Samanlaisia paskapäitä olette liikenteessä kaikki.
kun mainoksessa luvattu tavara ei olekaan heti aamulla saatavilla kaupassa. kuskihan vain noudatti rajoituksia ja piti taukonsa kuten oli sovittu. tavarakin tuli perille vähän myöhässä, mutta tuli kuitenkin, eikä kukaan joutunut liikenteessä kärsimään.... ainut nurisija olikin vain se pieni kuluttaja kaupassa jonka haluama mäyräkoira oli myöhässä.... aivan... jonkun kusipäisen kuskin viivytellessä matkalla....
tuli tuo asiakas oikein haukkumaan henkilökohtaisesti, odotti kun kuorma oli purettu. ei häntä kiinnostanut kelit tai muut selitykset.
niin, kukapa se oikein nuriseekaan?? sehän on se pieni kuluttaja parka siis asiakas. - Lantalainen
Rattimatti kirjoitti:
Sulla on näköjään jäänyt tuo perässä nussiminen päälle tuonne korvien väliin. Minä tarkoitin sitä, että lähelle joutuu tulemaan, jos ohitus täytyy suorittaa. Vauhtia otetaan jo aikaisemmin, mitä kaikki henkilöautoilijat eivät välttämättä ymmärrä tehdä. Näin lyhennetään rinnakkainajoaikaa. Usein vaan käy niin, että silloin kun tulee kantaan kiinni ja ohitusmahdollisuus menetetään, niin se johtuu vastaantulevan vuoksi tai sitten ohitettava nostaaakin yllättäen nopeuttaan eikä ohitus enään onnistu. Ja kyllä se on tosi, että ne arimmat ja reiluinta alinopeutta ajavat kuljettajat eniten tästä möykkää pitää. Pysytään me vaan omissa leipätöissämme.
Eiköhän kysymys ollut siitä että rekalla hiostetaan liian lähellä ajaen eikä siitä jos ottaa vauhtia ohitusta varten. selityksen makua, rattimatti. Tietysti ohitukseen pitää ottaa vauhtia mutta ei sun kirjoituksesta käyny ilmi että sitä olisit tarkoittanu. Eikö sitä liian lähellä ajamista saa arvostella?
- Kooma
Rattimatti kirjoitti:
Sulla on näköjään jäänyt tuo perässä nussiminen päälle tuonne korvien väliin. Minä tarkoitin sitä, että lähelle joutuu tulemaan, jos ohitus täytyy suorittaa. Vauhtia otetaan jo aikaisemmin, mitä kaikki henkilöautoilijat eivät välttämättä ymmärrä tehdä. Näin lyhennetään rinnakkainajoaikaa. Usein vaan käy niin, että silloin kun tulee kantaan kiinni ja ohitusmahdollisuus menetetään, niin se johtuu vastaantulevan vuoksi tai sitten ohitettava nostaaakin yllättäen nopeuttaan eikä ohitus enään onnistu. Ja kyllä se on tosi, että ne arimmat ja reiluinta alinopeutta ajavat kuljettajat eniten tästä möykkää pitää. Pysytään me vaan omissa leipätöissämme.
Vauhtia joutuu ottamaan ohitukseen että rinnakkain ajetaan mahdollisimman vähän aikaa. Joskus ohitustilanne menetetään ja joutuu jäämään taakse. Oikein siihen asti. Mutta se ei ole oikein että sitten jäädään siihen liian lähelle taakse eikä jättäydytä sopivan matkan päähän odottamaan uuttaa tilaisuutta.
Kirjoituksesi perusteella ymmärrät että vauhtia pitää ottaa kauempaa että nopeusero on mahdollisimman suuri kun lähdetään varsinaiseen ohitukseen. Liian läheltä(=liian pieni turvaväli) se ei onnistu.
>>minä tarkoitin sitä, että - Rattimatti
Kooma kirjoitti:
Vauhtia joutuu ottamaan ohitukseen että rinnakkain ajetaan mahdollisimman vähän aikaa. Joskus ohitustilanne menetetään ja joutuu jäämään taakse. Oikein siihen asti. Mutta se ei ole oikein että sitten jäädään siihen liian lähelle taakse eikä jättäydytä sopivan matkan päähän odottamaan uuttaa tilaisuutta.
Kirjoituksesi perusteella ymmärrät että vauhtia pitää ottaa kauempaa että nopeusero on mahdollisimman suuri kun lähdetään varsinaiseen ohitukseen. Liian läheltä(=liian pieni turvaväli) se ei onnistu.
>>minä tarkoitin sitä, ettäEtkö sinä jo ymmärrä viestisi tulleen ymmärretyksi: ei saa roikkua perässä liian lähellä. Sitä nyt vaan, että monesti luetaan perässä roikkumiseksi tai hiillostamiseksi se, kun tullaan lähemmäs ohitusta varten. Moniko ohitettava auttaa ohittajaa tilanteen purkamiseksi? Mitä järkeä on ajaa puskurissa kiinni? On se takanatulijallekin raskasta ajaa liian lähellä edellä menevää saati edellä menevän. Kai se eksymisen pelko ihmisillä on niin suuri, että pitää ajaa "ruotsalaistuntumalla". Jeesustelun puolelle tässä mennään, jos väitetään rekkojen pelkästään hiostavan henkilöautoja. Paljon yleisempää se on toisinpäin.
- polttoaineen hintaa
Rattimatti kirjoitti:
Etkö sinä jo ymmärrä viestisi tulleen ymmärretyksi: ei saa roikkua perässä liian lähellä. Sitä nyt vaan, että monesti luetaan perässä roikkumiseksi tai hiillostamiseksi se, kun tullaan lähemmäs ohitusta varten. Moniko ohitettava auttaa ohittajaa tilanteen purkamiseksi? Mitä järkeä on ajaa puskurissa kiinni? On se takanatulijallekin raskasta ajaa liian lähellä edellä menevää saati edellä menevän. Kai se eksymisen pelko ihmisillä on niin suuri, että pitää ajaa "ruotsalaistuntumalla". Jeesustelun puolelle tässä mennään, jos väitetään rekkojen pelkästään hiostavan henkilöautoja. Paljon yleisempää se on toisinpäin.
eiköhän ne rekat siitä vähene.
- Kooma
Rattimatti kirjoitti:
Etkö sinä jo ymmärrä viestisi tulleen ymmärretyksi: ei saa roikkua perässä liian lähellä. Sitä nyt vaan, että monesti luetaan perässä roikkumiseksi tai hiillostamiseksi se, kun tullaan lähemmäs ohitusta varten. Moniko ohitettava auttaa ohittajaa tilanteen purkamiseksi? Mitä järkeä on ajaa puskurissa kiinni? On se takanatulijallekin raskasta ajaa liian lähellä edellä menevää saati edellä menevän. Kai se eksymisen pelko ihmisillä on niin suuri, että pitää ajaa "ruotsalaistuntumalla". Jeesustelun puolelle tässä mennään, jos väitetään rekkojen pelkästään hiostavan henkilöautoja. Paljon yleisempää se on toisinpäin.
Varmasti henkilöautoilla tehdään usein sellaisia liikkeitä että siellä rekan nupissa sappi kiehuu, se on selvää. Sen verran kuiteskin vielä kommentoin vaikka sinun mielestäsi viestini on tullut ymmärretyksi...minun viestini ei siis ole etteikö rekalla siinä missä muullakin ajoneuvolla voi ja pidä tulla lähelle kun lähdetään ohittamaan vaan kritisoin sitä että ajetaan liian lähellä(siis todella lähellä) kilometritolkulla. Sitä ei voi puolustella ohitustilanteella.
Juu,viesti siis tuli varmaan jotenkuten ymmärretyksi joten jätän tämän topicin. Hyvää Uutta Vuotta. - Rattimatti
polttoaineen hintaa kirjoitti:
eiköhän ne rekat siitä vähene.
Siirretään kuljetuskustannuksiin.
- Kooma
polttoaineen hintaa kirjoitti:
eiköhän ne rekat siitä vähene.
Mutta voisi käydä niin että itäkaluston määrä lisääntyisi rahtiliikenteessä. Tämä oli ihan mutu-tuntumalla.....
- Rattimatti
Kooma kirjoitti:
Mutta voisi käydä niin että itäkaluston määrä lisääntyisi rahtiliikenteessä. Tämä oli ihan mutu-tuntumalla.....
Tuskin liikenneturvallisuus paranisi.
- siirretään suoraan
Rattimatti kirjoitti:
Siirretään kuljetuskustannuksiin.
VR:lle. Siellä ei ole mitään hässäköitä. Tavarat tulevat ehjempinä ja turvallisesti perille. Maaseudun työllisyys paranee kun syntyy uutta yrittäjyyttä mm kauppiaat laittavat itse jakoautoja ja työllistävät oman kylän väkeä.Tämä on elävän maaseudun visio.
- jäävät kotiin
Rattimatti kirjoitti:
Tuskin liikenneturvallisuus paranisi.
kun siirrytään junakuljetuksiin. Eduskuntaan on tehtävä aloite pikaisesti. Loppuu riitely tälläkin palstalla. terv. KK kansaned.
- vastuu on
Asiantuntijan tuntija kirjoitti:
Sanoo asiantuntija joka odotelleessaan tavaroitaan jotka ovat myöhässä, kiroaa kuskin alimpaan helvettiin, ja kun vihdoin viimein saa ne tavaransa, aloittaa vitullisen kitinän ja vinkumisen. Näinhän se todellisuudessa menee. Itse asiassa, kukaan täällä ei tiedä mistään mitään, ei rekkakuskit, ei henkilöautokuskit, ja kaikista vähiten tietää ns. asiantuntija. Samanlaisia paskapäitä olette liikenteessä kaikki.
tavarantoimituksessa, ala vain uskoa, teet vain sen mikä sulle on uskottu. Älä ajattele itseäsi suurempia asioita.
- älytä miks
vastuu on kirjoitti:
tavarantoimituksessa, ala vain uskoa, teet vain sen mikä sulle on uskottu. Älä ajattele itseäsi suurempia asioita.
on vain kuskina.
- sinä luulet tietäväsi
Rattimatti kirjoitti:
Taitaa olla parempi olla sanomatta mitään tähän väliin. Tulee taas vaan ammatikseen ajavia viisaampien loistavia kommentteja, miten raskaan liikenteen tulee pyöriä. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ensin tutkailla sitä omaa ajokäyttäytymistä, ennen kuin alatte kommentoimaan muiden ajamisia, varsinkaan sellaisten jotka ajavat moninkertaisesti sen määrän vuodessa, minkä itse ajatte. "Piiri, pieni pyörii, lapset siinä hyörii". Hyvää Joulun jatkoa nyt kuitenkin.
ja on niitä jotka tietää. Hoitele niitä perushommia, äläkä yritä toimia opettajana.
- stycke
siirretään suoraan kirjoitti:
VR:lle. Siellä ei ole mitään hässäköitä. Tavarat tulevat ehjempinä ja turvallisesti perille. Maaseudun työllisyys paranee kun syntyy uutta yrittäjyyttä mm kauppiaat laittavat itse jakoautoja ja työllistävät oman kylän väkeä.Tämä on elävän maaseudun visio.
Luulenpa etteivät tavarat ainakaan sen ehjempänä perille tule kuin nytkään, jos VR:lle siirrettäisiin runkokuljetukset. Myöhemmin kyllä tulisivat kuin autolla.
- Rattimatti
sinä luulet tietäväsi kirjoitti:
ja on niitä jotka tietää. Hoitele niitä perushommia, äläkä yritä toimia opettajana.
Noin viisaana voisit sitten opettaa. Pysyykö muuten lusikka kädessä?
- asiaa
siirretään suoraan kirjoitti:
VR:lle. Siellä ei ole mitään hässäköitä. Tavarat tulevat ehjempinä ja turvallisesti perille. Maaseudun työllisyys paranee kun syntyy uutta yrittäjyyttä mm kauppiaat laittavat itse jakoautoja ja työllistävät oman kylän väkeä.Tämä on elävän maaseudun visio.
http://www.seisake.net/muukuva.php?ref=onnettomuus.php&img=onnettomuus_1_6.jpg
Ehjempinä perille, kyllä vaan. Missä kunnossa nuokin laatikot olisivat jos rekalla olisi kuskattu... VR:lle kaikki muut kuljetukset paitsi metriset ratakiskonpätkät. Ne on Transpointin heiniä.
Ja se on paskapuhetta että juna muka tarvitsisi kiskot päästäkseen lähikaupan pihaan. Epäilijät katsokoot omin silmin:
http://www.seisake.net/muukuva.php?ref=onnettomuus.php&img=hel_onnettomuus_1.jpg
Riittävästi vaan vauhtia, ja Pekkaniska nostaa takaisin raiteille.
- ohhho-hoh
Olen vinkkinä kertonut kaikille tutuille,ystävilleni ja sukulaisilleni, että jos näet henkilöautosi taustapeilistä rekan PAINA KAASU POHJAAN!!
Nimittäin silloin ajat
A. joko epätasaisella nopeudella, tai
B. Liian hiljaa liikennevirtaan nähden
Aivan turha jaaritella tällaisista typeristä asioista sen enempää. Totean vain, että olet juuri niitä ihmisiä, jotka tuijottavat nopeusmittaria, liikennemerkkejä ja lakikirjaa vailla minkäänlaista sujuvaa liikennesilmää.
P.S Muista aina ajaa kolari kun siihen on mahdollisuus. Toki niin, että et ole itse syyllinen.- jepjep
Täysin oikea mielipide hyvä , että edes jollakin säteilee...
- ovat samalla linjalla
Kuskit ovat vain niin mouhoja, että niille pitää olla tosi kyseessä ennen kuin asia ajautuu umpiluuhun. Isännät ovat sitä mieltä,ettäpalkasta otetaanpois jonka renki kuluttaa ajotavallaa ja ajokäytöksellääm. Muut autoilijat valvoo ja reklamoi rekkojen häiriköinnistä.
- Kooma
Jostain syystä tuonne rekan rattiin tuntuu pesiytyvän vaarallisella tavalla asennevammaisia kuskeja yllättävän paljon. On toki fiksujakin rekkamiehiä jotka ajavat vastuullisesti, heitä on useita ystäväpiirissänikin, mutta suhteellisesti ottaen ihmeen paljon löytyy näitä jotka ovat ihan todellisia riskitekijöitä muille tiellä liikkujille ja juuri he hyökkäävät varmasti tätäkin kommenttia vastaan(se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..).
- ratkaisuksi
Vaadin kaikille rekoille 70 km/h nopeusrajoitusta. Sekin on vielä turhan kovaa mutta katsotaan ensin tällä. Se tavara tulee hitaamminkin perille.
Suomen talvikeleillä ei selviä ilman vahinkoja yli 70 nopeuksissa. Jos sattuu vahinko rekalla niin sitten kuolee paljon porukkaa kerralla.
Kesällä ehkä voisi sen 80 km/h sallia.- olisi
sulta ottaa kortti pois ja linnaan HEH HEH!
- nero olet!
"Suomen talvikeleillä ei selviä ilman vahinkoja yli 70 nopeuksissa." sinulla ei taida olla mitään todellista kuvaa rekkojen nopeuksista kesällä tai talvella. eikä kaikissa onnettomuuksissa tai vahingoissa kuole "paljon porukkaa kerralla". lopeta yleistäminen kun et kerran tiedä asiasta yhtään mitään muuta kuin sen mitä lehdet kirjoittelevat. ja toimittajien asiantuntemus liikenteestä on jo kaikkien tiedossa... minulle piisaa hyvin se 70 km/h mutta sitten vasta niitä ruumiita alkaa tulemaan kun te kaikki hätäiset henkilöautokuskit ohittelette missä sattuu. (yleistäminen toimii myös näin päin) ;) hyvät pyhät kaikesta huolimatta kaikille..
- PEKU....
ja sama homma h-autoille?
- tympii
Ja se on sitten sillälailla ett ne jotka ei osaa tahi uskalla ajaa normaalisti niin ei vaivautuisi liikenteeseen(tai jos vaivautuu niin antaisivat sitten tilaa jos esim rekka ilmestyy puskuriin taikka jokin muu ajoneuvo) "rekka mangneetiksi"eli ne 60-70km/h ihmettelijät koskee vain ja AINOASTAAN yli varovaisia henkilöautoilioita.Kyllä 80km/h riittää raskaalle liikenteelle jos sitä saa vain rauhassa ajella.Käytännön vihje jos ajetaan 60-70km/h 80 aluella ja se "rekka"tulee kuin tyhjästä niin se kyllä käytännössä tarkoittaa ettei esim keli niin huono ole ettei henkilöautolla voisi normaalia nopeutta ajaa.Eli antakaa reilusti tietä niin kukaan ei roiku kenenkään puskurissa ajellaan ammattitaidon mukaan(ei kuitenkaan ns rajotinta vasten)Ajatelkaa/ajatelen että liikenne on yhteistä hyvää jossa joustoilla siitä saadaan kaikille jokseenkin turvallinen tapa liikkua(Liikennehän on kaikenkaikkiaan vaarallista joka tapauksessa)Niin vielä kaikki sanoo että mitä sillä voittaa jos ohittaa tahi jos voittaa niin todella vähän samaa voisi kysyä että mitä sillä häviää jos antaa tietä reilusti niille jotka ajavat kovempaa(en tarkoita kaahailua vaan yllä mainittuja tapauksia)ja muistutus paikallaan raskaankaluston kuljettajat tekevät työtään joten ymmärretään sekin samalla tavalla kun jokainen työssään että turha häirintä on todellakin turhaa eli ÄLKÄÄ ruvetko OPETTAJIKSI liikenteessä ammattilaisille.Kysymys autoilijoille jos ajan talvikelissä(tie kuiva)80km/h rajoitulla tiellä 80-85km/h niin kaikki henkilöautot ajavat surutta ohi vaikka vauhdin pitäs riittää myös henkilöautoilijoille(eli nopeudet 90-100km/h)ei siinä mitään ohi vaan mutta muistetaan sitten kun asia on toisin päin eli jos se"rekka"on puskurissa niin annetaan sille reilusti tilaa mennä ja takaaan ja alleviivaan että se ei jää siihen eteen hidastelemaaan kuten liian monet henkilöautoiliat.
- rahti-78
Eipä tohon ole juuri mitään lisättävää. Vieläkun kaikki vaan ymmärtäis, niin olis kaikkien hyvä ja mukava liikkua tuolla tien päällä KIITOS!!.
- poliisi
rahti-78 kirjoitti:
Eipä tohon ole juuri mitään lisättävää. Vieläkun kaikki vaan ymmärtäis, niin olis kaikkien hyvä ja mukava liikkua tuolla tien päällä KIITOS!!.
LP taitaa olla niin persaukinen, etteine mitää valvontaa pysty lisään. Ei muutaku paina poka kaasua!
- Venäjän puolelle Tavarat la...
ja rekkakuskit otetaan purkumiehiks asemalle.
siinä turha toisten opettaminen loppuu.- aja se myös
päätökseen. Hyvää Uutta Vuotta sinulle. Pidä huoli,että teet aloitteen rahtiliikenteen siirtämisestä kiskoille.
- rahtiliikenteen
aja se myös kirjoitti:
päätökseen. Hyvää Uutta Vuotta sinulle. Pidä huoli,että teet aloitteen rahtiliikenteen siirtämisestä kiskoille.
siirtämisestä junakuljetuksiin. Työllisyys, tienhoito, tienrakennus ja liikenneturvallisuus näkökulmat. Rautievaunu on halvempi varasto kuin rekka-auto ja suurin osa tavaroista saadaan laadukkaammin ja turvallisemmin perille. Ihmisten työolosuhteet raideliikenteessä ovat verrattomasti paremman. Vihreät ja kristilliset ottakaapa tämä huomioon.
- rahtiliikenteen
siirtämisestä junakuljetuksiin. Työllisyys, tienhoito, tienrakennus ja liikenneturvallisuus näkökulmat. Rautievaunu on halvempi varasto kuin rekka-auto ja suurin osa tavaroista saadaan laadukkaammin ja turvallisemmin perille. Ihmisten työolosuhteet raideliikenteessä ovat verrattomasti paremman.
- Laskeskelija...
Kirjoitat pelkkää asiaa. Vaan kun kukaan ei ajattele omilla avoillaan.
- jaahas...
Laskeskelija... kirjoitti:
Kirjoitat pelkkää asiaa. Vaan kun kukaan ei ajattele omilla avoillaan.
Etpä ajattele sinäkään kun luulet kiskojen olevan vastaus kaikkeen...
- matkustaa
Rautatietä pitkin ei pääse moneenkaan paikkaan.
Rautatiellä kuljetetaan niin paljon, kuin on taloudellisesti järkevää.
Keski-Euroopassa on rautateitten välityskyky jo ylitetty ja asiakkaat ovat tyytymättömiä.
Ja mitä tekee Valtion Rautatiet? Kuskaa paperirullia halki Suomen pohjoisesta etelään REKALLA!!!
- defrost
Onpa tasokasta "ajatusten" vaihtoa! Tässäkin taas yksi aihe, jossa ne mesoaa eniten, joilla on vähiten a) älliä ja b) tietoa asiasta. Pata kattilaa soimaa, vaikka molemmissa osapuolissa on aihetta näihin kommentteihin. On raskaan kaluston kuljettajia, jotka toimivat ajattelemattomasti ja paikoin vastuuttomasti, mutta SUURIN osa heistä on kovan luokan ammattilaisia, joiden kilometrimäärillä on tavallisten autoilijoiden turha lähteä ääntään korottamaan. Toisaalta on myös erittäin paljon henkilöautoilijoita, jotka ajavat yhtä vastuuttomasti ja ajattelemattomasti vaaratilanteita ja onnettomuuksi aiheuttaen. Ei voi tässä eikä muissakaan yhteyksissä sanoa, kumpi on tässä se "pahempi osapuoli".
Toinen järkiryhmä on nämä nopeusrajoituksien ja -rajoittimien nimeen vannovat. Kun laitetaan rajoituksia ja rajoittimia, niin johan liikenne tulee kertalaakista turvalliseksi. Ei se niin käy. Ainoa konsti saada liikenneonnettomuudet ja -kuolemat nollaan on lopettaa tiellä liikkuminen kokonaan. Se ei onnistu, kun tarvitsemme tavaroita, jotka joustavimmin kulkevat tien päällä. Se ei onnistu, sillä monet meistä haluaa mennä kauppaan tai lomareissulle omalla autolla. Se ei onnistu, kun ne, joilla ei ole omaa autoa, haluavat liikkua julkisillä kulkuneivoilla. Tietyn tielläliikkujaryhmän, tässä tapauksessa raskaan kaluston, ottaminen syntipukiksi ja rajoitusten kohteeksi on ajattelematonta ja tavattoman lyhytnäköistä. Jonkin tielläliikkujaryhmän nopeuksien laskeminen muita alemmaksi vain lisää ohitustarvetta, kohtaamistilanteita ja orastavaa kiukkua. Ihan yhtä tarpeellinen kuin raskaan kaluston nopeusrajoittimet, olisivat nopeusrajoittimet henkilöautoihin. Miksi niillä pitäisi saada ajaa 200km/h, kun laki sallii kesälläkin ainoastaan 120 km/h nopeuden moottoritiellä. Näitä tieosuuksia ei ole kuin muutama sata kilometriä, joten ihan yhtä hyvin voitaisiin laittaa henkilöautojen nopeusrajoittimeen 100 km/h. SILLÄ OLISI SUUREMPI VAIKUTUS LIIKENNEKUOLEMIEN MÄÄRÄN VÄHENEMISEEN KUIN RASKAAN KALUSTON NOPEUSRAJOITTIMILLA.
Ottakaa nyt järki käteen ja koittakaa nähdä metsä puilta. Liikenne on osa jokapäiväistä elämäämme ja oikealla asenteella puolin ja toisin teemme siitä turvallisen tavan liikkua. Onnettomuuksista ja päänsärkyä aiheuttavista tilanteista emme koskaan pääse täysin eroon, sillä olemme itse ja myös vastapelurina on IHMINEN, joka tekee virheitä. Yritetään muistaa jokainen tämä liikenteessä ja asetutaan useammin toisen tienkäyttäjän asemaan, niin kaikki sujuu paremmin. Sitä paitsi henkilöautoilijat; mikä muu ammattiryhmä kuin kuljetusalan ihmiset joutuvat tekemään työnsä amatöörien seassa? Kaikilla muilla työpaikoilla on vain oman alan ammattilaisia työssä.- profession käsite
milloin yksilöä voidaan pitää vaikkapa liikenteen ammattilaisena?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1103590
- 633216
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342714- 832523
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422144- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706