Poika haluaisi tutustua Salvatoren kirjoihin kun on niistä jostain kuullut. Vilkuilin yhtä kirjakaupassa ja vähän tavanomaista rajumpaa kuvausta tuntui olevan. Yleispätevää "ikärajaa" on tietysti vaikea asettaa, onhan herkkiä aikuisiakin. Kertokaa nyt kuitenkin, miten olette itse ne kokeneet/mitä suosittelisitte ?
MInkä ikäiselle Salvatorea ?
9
808
Vastaukset
- Nynaeve
kun itse olen lukenut Salvatorea vasta aikuisena, mutta taistelukuvauksia on todella paljon niissä mitä minä olen lukenut. Minä kyllä piilotan omat Salvatoreni siihen asti kun lapset tulevat yläaste ikäisiksi.
- Myrjala
Kirjoja ei ole tarkoitettu lapsille. Salvatoren kirjat ovat ehkä väkivaltaisinta fantasiaa mitä tiedän,ne ovat täynnä yksityiskohtaisia taistelukohtauksia ja jatkuvaa sotaa...
Kirjakaupoissa on lasten/nuorten osasto sieltä varmasti löytyy sopivampaa luettavaa...
- The Rat
Tapauskohtaisiahan nuo kohdeiät aina ovat, mutta tuolle Salvatorelle voisin omien lukukokemuksieni (pari sarjaa) perusteella arvella parhaaksi lukuiäksi ensimmäiset teinivuodet, 13-16.
Ehkä oma arvonannon puute noita tekeleitä kohtaan johtuu suurelta osin siitä että ne on tullut luettua liian vanhana... :) - Aurelianus
... joku 12 v. on sopiva ikä. Tämä on tietenkin omien kokemuksieni mukaan sopivaa. Sitä nuorempana olin kiinnostunut NTK:n kamasta (Nuorten Toivekirjasto) a'la Pertsa ja Kilu, mutta tuossa iässä aloin äkkiä ajatella samalla mekanismilla kuin yhä vielä. Luin mm. Tuntematoman ja Pohjantähden vanhempieni kotikirjastosta muutamana valoisana ja äkkiä kuluneena kesäyönä. Ja jos kykenee ymmärtämään ja käsitämään täydelleen Tuntematoman kuviot, kestää varmasti Salvatoreakin.
Ainakin ne sarjakirjat, joissa päähenkilönä on Drizzt, sisältävät väsyttävyyteen saakka taistelukohtauksia. Salvatore on kirjoittanut yhden Tarzan-kirjankin. Tähtien sota -kirjoissa on joku Salvatoren kirjoittama romsku, ja kyseisen sarjan kirjoja lukevat aika pienet pojannappulat. Myös ne, jotka kaihtavat "raakaa tekstiä", mutta pakko on lukea Tähtien sota -kirjoja, kun kaveritkin tekevät niin.
- gwfriikki
Olen itse 12 a luen forgotten realmseja mutta pienemille: NO WAY!!!!! Näkyvät vielä painajaisa kun lukevat miten kuvataan kuinka llothille uhrataan, ja viilletään maha auki etc. Mutta oma mielipiteeni on että parempaa kirjasarjaa saa hakea...
- iiris
gwfriikki kirjoitti:
Olen itse 12 a luen forgotten realmseja mutta pienemille: NO WAY!!!!! Näkyvät vielä painajaisa kun lukevat miten kuvataan kuinka llothille uhrataan, ja viilletään maha auki etc. Mutta oma mielipiteeni on että parempaa kirjasarjaa saa hakea...
On niitä parempiakin olemassa. Esim ne ekat kirjat päätty oudosti. Tervetuloa kotiin...
No jaa itse olin 12 kun luin ne, mut on jääny kristalli sauvaan, ekat kolme oli ok?
Mut nyt se on jotain pullamössöä jota pakkosyötetään. Siis kaikissa kirjoissa on hyvät ja huonot puolet. Siinä kirja sarjassa ongelma (mielestäni) oli tappeluiden määrä ja se että ne kuvataan liioilla adjektiiveillä, kuten: Drittz hyppäsi vikkelästi alas kalliolohkareelta, ja teki uskomattoman nopeasti täydellisiä lyöntejä sapeleillaan. Tota ei kyl löydy mistään, sepitin sen itse, oh well. Kirjotan sontaa... - lance
iiris kirjoitti:
On niitä parempiakin olemassa. Esim ne ekat kirjat päätty oudosti. Tervetuloa kotiin...
No jaa itse olin 12 kun luin ne, mut on jääny kristalli sauvaan, ekat kolme oli ok?
Mut nyt se on jotain pullamössöä jota pakkosyötetään. Siis kaikissa kirjoissa on hyvät ja huonot puolet. Siinä kirja sarjassa ongelma (mielestäni) oli tappeluiden määrä ja se että ne kuvataan liioilla adjektiiveillä, kuten: Drittz hyppäsi vikkelästi alas kalliolohkareelta, ja teki uskomattoman nopeasti täydellisiä lyöntejä sapeleillaan. Tota ei kyl löydy mistään, sepitin sen itse, oh well. Kirjotan sontaa...Itse olin kyllä varmaan juuri jotain 12, ellen nuorempi. Sain lahjaksi, kirjakauppias oli suositellut! Silloin pidin kirjoista paljon, varsinkin Drittzistä, vaikka taistelu/väkivaltakohtauksia oli kyllä liikaa. Ne eivät ole jättäneet mitään traumoja (mitä nyt pientä yleistä hulluutta ;) ), mutta ovat yksinkertaisesi tylsiä. En ole kyllä lukenut sarjan kaikkia osia, koska olen löytänyt parempaakin...
Se tietysti riippuu, mutta olen samaa mieltä että kannattaa lukea 12-16- vuotiaana (itse olen 16), kyllähän sitä väki valtaa niin paljon näkee jo telkkarista ja netitäkin... - Voltigern
lance kirjoitti:
Itse olin kyllä varmaan juuri jotain 12, ellen nuorempi. Sain lahjaksi, kirjakauppias oli suositellut! Silloin pidin kirjoista paljon, varsinkin Drittzistä, vaikka taistelu/väkivaltakohtauksia oli kyllä liikaa. Ne eivät ole jättäneet mitään traumoja (mitä nyt pientä yleistä hulluutta ;) ), mutta ovat yksinkertaisesi tylsiä. En ole kyllä lukenut sarjan kaikkia osia, koska olen löytänyt parempaakin...
Se tietysti riippuu, mutta olen samaa mieltä että kannattaa lukea 12-16- vuotiaana (itse olen 16), kyllähän sitä väki valtaa niin paljon näkee jo telkkarista ja netitäkin...Se alkoi siinä 12 vuotta ja 10 kuukautta vanhana noi Salvatoret. Mulla siis.
Luulisin kokemuksesta lukemisen auttavan murrosiän kuumimmilla ja kylmimmillä hetkillä.
Herbert Frank: Dyyni 1 osa olisi toinen suositeltava 11-13 vuotiaille.
R.A. Salvatore: Kotimaa on 12-13 vuotiaille erittäin suositeltava. Päähenkilönä on henkilö joka KOKEE vääryyttä. Murrosikäisestä tuntuu monesti siltä että murrosikäinen kokee vääryyttä. Eikös Kotimaa olisi silloin sen ikäiselle poikalapselle sopivaa luettavaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496635Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6682842Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931220- 841215
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 232893