Nelä vuotta ulkomailla asuneena, alkaa pikkuhiljaa jurppimaan suomalainen liikennekulttuuri.
Syy 1 Ohituskaistan käyttö:
Edessäsi köröttelee auto alle nopeusrajoituksen, kunnes tulee ohituskaista. Kaistan alkaessa tämä köröttelijä lisää kaasua ja ajaa rajoituksen mukaan tai yli rajoituksen. Kuinkas ohitat ilman ylinopeutta?
Syy 2 Tasa-arvoinen risteys/ramppi ruuhka-aikana:
Olet kääntymässä vasemmalla tai tulossa rampista tielle. Tie jolle olet tulossa on täynnä autoja, mutta kas kas, kukaan ei suostu antamaan sinulle tietä ilman, että kiilaat väkisin tielle vilkkua käyttäen.
Syy 3 Kävelijän kunnioittaminen suojatiellä:
Suomeen tarvisi tulla sääntö, että jos et pysähdy suojatien eteen, kun kävelijä aikoo ylittää tien suojatietä käyttäen, niin kova sakko jokaiselle säännön rikkojalle.
Kuinka nämä edellä mainitut "säännöt" toimivat ulkomailla?
Esim. asumassani maassa tasa-arvoisissa ja rampeissa ruuhka-aikana herramiesmäisesti päästettiin joka toiseen väliin vasemmalta tullut auto. Suomessa nostetaan nokka pystyyn ja ajatellaan, "minähän en kerkee ketään väistään."
Suojatielaki asumassani maassa meni sillei, että jos et pysähtynyt, niin poliisin nähdessä rikkomuksen, paukahti tuntuvat sakot autoilijalle.
Muuttaessani suomeen lain oppineena, oli pelko persiissä, että joku pamahtaa perään, jos päästän kävelijän yli. Nyk. jos päästän kävelijän yli, niin jokainen on järjestään aivan ällikällä lyöty, kun vielä löytyy "herrasmiehiä".
Että semmosia terveisiä meille kaikille suomalaisille junteille liikenteeseen. En tarvi vastauksia, jossa toivotaan minun muuttoa takaisin ulkomaille!
Hyvää joulun jatkoa liikenteeseen ja muutenkin!
Juntit liikenteesä
6
776
Vastaukset
1. Ohituskaistalla ohitetaan tietysti aikaisemmin hidastelleet, vaikka ylinopeutta joutuukin käyttämään. Mitäs siinä? Oikeestihan tuollaista joskus näkee, mutta ei se nyt niin hirveän yleistä ole. Suomalaisilla kärrypoluilla jotkus eivät ilmeisesti haluaisi päästää ketään eteensä paskaa roiskimaan tuulilasiinsa.
2. Tasa-arvoiset risteykset ovat enimmäkseen liikennesuunnittelijan mokia ja ainakin minä usein näytän vasemmalta tulijalle käsimerkein, että mene vaan, sujuu muuten paljon paremmin.
Ramppeja ei taida olla juuri muualla kuin moottoriteillä (tulo/meno), suunnittelijan mokauksia nekin, mutta kas kas, kenelläkään ei ole velvollisuutta tilaa tulokkaalle tehdäkään. Kaistan vaihto väistämistarkoituksessa on kiellettyä ja kolmiohan on liittymästä tulijalla.
Parhaiten se kyllä sujuisi niin, että ainakin jonkin matkaa kiihdytyskaistan jälkeen tie (moottoritien oikea kaista)jatkuisi leveäkaistaisena ja päätietä ajavat ohjattaisiin kaistamerkinnöin kaistan vasempaan reunaan ennen motarille tulevaa ramppia.
3. Suojatiet kokonaan pois, niin niillä ei satu enää koskaan yhtään onnettomuutta, sakottajia ei "ikuna" tule riittämään kaikkialle.
Liikennekulttuurin paraneminen lähtee jostain muusta kuin autoilijoista, hoksaatko keistä?- Elmeri
Täällä Suomessa on niin paljon uppiniskaisia minäminäkuskeja, että tarvitaan vielä 20-30 vuotta asian korjaamiseen. Olen huomannut että entistä enemmän nuoret (18-30) käyttäytyvät paremmin liikenteessä. Kun taas vanhemmat (30-60) ajelevat lähinnä epävarmemmin, ja välinpitämättömämmin.
(Ja tuo 30 ei ole siis mikään tarkka raja, mutta johonkin se oli vedettävä.)
Kohtaan lähes päivittäin tilanteita, jossa kolmion takaa/ vasemmalta ajaa auto eteeni tai melkein kylkeeni. Suurimmassa osassa tapauksia kyseessä on ulkonäöstä päätellen n. 40-50 vuotias mies/nainen. Ehkä jos odotamme, että tämä sukupolvi eläköityy auton ratista, niin voimme odottaa vähän enemmän solidaarisuutta ja joustavuutta liikenteessämme.- Auto- Antero
Minä minä, kun aina kohteliaasti eteen laskettu alkaa nysvätä edessäsi. Parasta mennä itse ensin ettei tarvitse tuskailla.
- Elmeri
Auto- Antero kirjoitti:
Minä minä, kun aina kohteliaasti eteen laskettu alkaa nysvätä edessäsi. Parasta mennä itse ensin ettei tarvitse tuskailla.
Tiedoksi; en harrasta nysväystä. Taajamanopeuteni on lähempänä 200 kuin 30 km/h. Kyseiset eteenkiilaajat ovat siis enemmänkin piittaamattomia, putkinäköisiä, sormi perseessä ajavia itsemurhakandidaatteja kuin nysväri-eliminoijia.
Monessa tapauksessa kiilaajan jarrut ovat pelastaneet ruosteisen kotteronsa ennenkuin jykevä saksalaisvalmisteinen autoni on ehtinyt lävistää sen palasiksi. - 60m/s
Elmeri kirjoitti:
Tiedoksi; en harrasta nysväystä. Taajamanopeuteni on lähempänä 200 kuin 30 km/h. Kyseiset eteenkiilaajat ovat siis enemmänkin piittaamattomia, putkinäköisiä, sormi perseessä ajavia itsemurhakandidaatteja kuin nysväri-eliminoijia.
Monessa tapauksessa kiilaajan jarrut ovat pelastaneet ruosteisen kotteronsa ennenkuin jykevä saksalaisvalmisteinen autoni on ehtinyt lävistää sen palasiksi.Jos noudattaisit nopeusrajoituksia, eteenkiilaamista ei tapahtuisi.
- el meri
Elmeri kirjoitti:
Monessa tapauksessa kiilaajan jarrut ovat pelastaneet ruosteisen kotteronsa ennenkuin jykevä saksalaisvalmisteinen autoni on ehtinyt lävistää sen palasiksi.Elät yhä fantasioissasi.
Yli 115km/h keskinopeudella taajamassa, olisit aikoja sitten jäänyt rekan ruhjomaksi. Vaikka olisit osunut kuinka ruosteiseen Ladaan, niin turvatyynyt ei paljon auttaisi. Tai ehkä niin on käynytkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233460- 122286
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371935Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141889Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211701Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681517Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301423- 1241418
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101281- 141236