Peräkärryllä ajo

jartsa

Ajelin moottoritietä eilen kaikessa rauhassa sitä nopeutta mitä siellä nyt talvella saakin ajaa ja kaikkihan minut ohitti, mutta siihen on jo tottunut. Yksi auto jälleen ohitti aika vauhdikkaasti, mutta huomasin... sillähän oli peräkärry ja nopeutta ainakin 120 km/h. Luuletteko autoilijat, että motarilla saa vetää peräkärryä yli 80 km/h. Ei saa, koska asetusten mukaan se on 80 km/h. Tällaistakin hölmöilyä näkee tavantakaa!!

22

2630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsehän maksaa sakot, jos jää kiinni. Hyvä kun edes joku osaa pitää kärrynkin kanssa hyvää vauhtia, eikä haittaa muuta liikennettä. Kyllä se kärry siellä perässä pysyy.

• vaarallista

mietihän vähän vaikuttavaa momenttipistettä. Oletko ajanut kaksikuulaisella vetokytkimellä varustettua perävaunuyhdistelmää. Jolla saadaan perävaunun vääntömomentti kohdistumaan vetoauton painopisteeseen.

• vaarallista kirjoitti:

mietihän vähän vaikuttavaa momenttipistettä. Oletko ajanut kaksikuulaisella vetokytkimellä varustettua perävaunuyhdistelmää. Jolla saadaan perävaunun vääntömomentti kohdistumaan vetoauton painopisteeseen.

Olen kerran Ruotsissa unohtanut vetäväni asuntovaunua ja sit hokasin, että minullahan on asuntovaunu perässä ja ajoin sillä muistamishetkellä 170 km/h.

• kaikenlaista
        Kairakettu kirjoitti:

Olen kerran Ruotsissa unohtanut vetäväni asuntovaunua ja sit hokasin, että minullahan on asuntovaunu perässä ja ajoin sillä muistamishetkellä 170 km/h.

Sun ei pitäisi ajaa ollenkaan huononmuistin ja väärän tiedon levittämisen takia!

• kaikenlaista kirjoitti:

Sun ei pitäisi ajaa ollenkaan huononmuistin ja väärän tiedon levittämisen takia!

...etkä voi sille mitään. No, ei voi kyllä kukaan muukaan. Johan tuollainen pikkuasia voi unohtua kenellä vaan, jopa ehkä sinullakin, kunhan pääsisit ensin ajamaan kunnon autolla.

• Stna-Vtu

Itse en ole koskaan nysvännyt edes peräkärryn kanssa. Sen sijaan useat nysväävät jopa ilman peräkärryä!!!

• Otsikko

En ole ikinä nähnyt kenenkään ajavan peräkärryllä.

• Kärryssä oli pieni sähkökäynnisteinen polttomoottori ja veto suoraan renkaan kulutuspintaan. Kärryn päälle oli rakennettu henkilönostin ja sillä moottorilla sitä oli mahdollisuus työmaalla liikutella ilman vetoautoa.

Ei se kyllä olisi 120 kulkenut ja tuskin edes 10 km/h. Olis voinut olla aika hauska näky moottoritiellä...

• niinköhän
        Kairakettu kirjoitti:

Kärryssä oli pieni sähkökäynnisteinen polttomoottori ja veto suoraan renkaan kulutuspintaan. Kärryn päälle oli rakennettu henkilönostin ja sillä moottorilla sitä oli mahdollisuus työmaalla liikutella ilman vetoautoa.

Ei se kyllä olisi 120 kulkenut ja tuskin edes 10 km/h. Olis voinut olla aika hauska näky moottoritiellä...

Oliko pv. vai hinattavalaite?

• niinköhän kirjoitti:

Oliko pv. vai hinattavalaite?

En muista enää, aikaa on kulunut jo kauan, mielestäni se oli kärry. No, kuitenkin se kiinnitettiin auton vetokoukkuun ja hinattiin perässä, joten samankaltainen kapistus mistä avaajakin kertoi.

• peräkärrin

kanssa sellaista 160-200 km/h matkanopeutta. Nysvärit ohita nelivetoautollani pientareen kautta jalka pari metriä konehuoneen puolella. Siitäpähän saavat lumituiskun ja jäälohkareet tuulilasiinsa.

• Auto- Antero

Aivan kuin minä! Paitsi minun jalkani olisi neljämetriä konehuonessa ja .....

• sinutkin
        Auto- Antero kirjoitti:

ohittanut mahtavalla nelikollani. Vedän isoa umpitraileria jonka seinät on tehty erikoislujasta teräksestä koska tavaroita en viitsi sitoa kiinni. Niiden pitää kestää!

Ei ole mikään amerikan temppu ajaa biturbolla varustetulla upealla nelikollani jonkun Antsa-Nyhvärin ohi. Ilokaasu keventää tunnelmaani kun Antsa jää hetkessä pari kilometriä. Antsan tunnelma on tosin apea.

• Tattari
        Auto- Antero kirjoitti:

se jalka on kolme metriä konehuoneen puolella ja se on sitten vielä totta!!! On sulla todellakin iso loistoauto...

• Auto- Antero
        Tattari kirjoitti:

se jalka on kolme metriä konehuoneen puolella ja se on sitten vielä totta!!! On sulla todellakin iso loistoauto...

Sillä se vasta ISO on ja nyt ei puhuta oikeasta eikä vasemmasta jalasta...

• Auto- Antero
        sinutkin kirjoitti:

ohittanut mahtavalla nelikollani. Vedän isoa umpitraileria jonka seinät on tehty erikoislujasta teräksestä koska tavaroita en viitsi sitoa kiinni. Niiden pitää kestää!

Ei ole mikään amerikan temppu ajaa biturbolla varustetulla upealla nelikollani jonkun Antsa-Nyhvärin ohi. Ilokaasu keventää tunnelmaani kun Antsa jää hetkessä pari kilometriä. Antsan tunnelma on tosin apea.

Nimittäin nelikolla ei pääse niin lujaa. Pitää olla vähintään viisikko tai kuusikko.

Minäkin vedin kerran triturbolla täysiä ja jäin itselleni valon nopeudella. Mutta se ei ollutkaan loistoautoni, vaan naapurin Lasselta lainattu. Silloin oloni oli kuin nysvärillä ja kabiinissa haisi pierukaasu

• Naapurin Lasse
        Auto- Antero kirjoitti:

Nimittäin nelikolla ei pääse niin lujaa. Pitää olla vähintään viisikko tai kuusikko.

Minäkin vedin kerran triturbolla täysiä ja jäin itselleni valon nopeudella. Mutta se ei ollutkaan loistoautoni, vaan naapurin Lasselta lainattu. Silloin oloni oli kuin nysvärillä ja kabiinissa haisi pierukaasu

Sielläkö se minun autoni menee?! Tuo se takaisin tai vedän tukkapöllyt joulun kunniaksi!

• PeRSE

vaan sutä vedetään perässä kuten nimikin sanoo...
      peräkärriä saa vetää ihan ohjearvojen mukaan ja hiukan ylitte (ne on nämä toleranssit )

• PerSE
        Kairakettu kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000012803581

veto niin sehän pyörii ympyrää..eikö totta tai tarkenna asiaa hiukan jottei mene pohja koko asialta..toisekseen peräkärrissä ei saa ollaa kiinteitä laitteita tai jos on niin se ei ole enää peräkärri vaan työlaite eli turhaa paskan jauhantaa joten eipä sotketa kärryjä ja työlaitteita keskenään..sen verran noissa on tullut keikuttua ...sinä varmaan olet kerran niistä pudonnut :)

• Kairakettu
        PerSE kirjoitti:

veto niin sehän pyörii ympyrää..eikö totta tai tarkenna asiaa hiukan jottei mene pohja koko asialta..toisekseen peräkärrissä ei saa ollaa kiinteitä laitteita tai jos on niin se ei ole enää peräkärri vaan työlaite eli turhaa paskan jauhantaa joten eipä sotketa kärryjä ja työlaitteita keskenään..sen verran noissa on tullut keikuttua ...sinä varmaan olet kerran niistä pudonnut :)

En muista enää kärryn vetotavasta muuta kuin sen, että moottorilta välittyi veto renkaaseen, luultavasti jotenkin molemminpuoleisiin, sillä muistelen vehjettä pystytyn kääntelemään jotenkin vaivalloisesti.

Pääasia tässä ei ole se, oliko kyseessä kärry, vai työlaite, vaan auton perässä vetokoukkuun kiinnitetty jokin.

Sinä tiput kärryiltä ennen minua.

• Jickfani

Ei turvallista!

Siinä jos rengas puhkeaa tai laakeri leikkaa kiinni niin huhhuh!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3500
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2316
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1701
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1418
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1236
    Aihe