Rottis

koiruus*

Heippis!
Tahtoisin kysyä tällaista, että mitä mieltä olette nuoremmasta koiranomistajasta?
Itse olen 14v. haaveissa ns. oma koira ollut koko ikäni, sopisiko rottis minulle?
Perheessämme on aina ollut koira ja siskollani (joka ei siis enää asu kotona) on rotikka.
Lisäksi sukulaisellani on rottiksia, joten rotu on kyllä muutoin ihan tuttu, mutta ainoa asia joka mietityttää on se että 'pärjäänkö' rottweilerille kun siitä on niin paljon täälläkin sanottu että on vaativa rotu, pomottaa jne.
Lenkillä kolmesti päivässä, koulutuksissa ja eri harrastuksissa käyn joka tapauksessa joten siitäkään tuskin onkelmaa, olen kaikkiin tämmöisiin varautunut.
Ja sukulaiseni joilla rotikoita voisi kuullemma auttaa kasvattamisessa yms. jos ongelmia syntyy. Olisi sitten jostain apua jos tuntuu etten pärjää tms. vaikken kyllä nyt ihan kokematon koiraihminen ole että luullakseni osaan erottaa milloin koira dominoi jne.
Että niin, toivoisin rehellisiä vastauksia. Kysymys lähinnä on siis siitä että olenko liian nuori omistamaan rotikkaa?
Niin ja vanhemmillani ei ole rottista mitään vastaan, tietävät hyvin rodun ja sanovat ettet kyllä helppoa rotua ole valinnut mutta päätös on minun, he kustantaisivat koiran ja ymmärtävät että lopullinen vastuu on heillä. Että näin.

6

770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rontin omistaja.

Kirjoituksestasi päätellen olet fiksu nuori.
      Rottis voi olla todella kovapäinen (kuten meillä OLI) tai sitten ihan jotain muuta. (näitäkin olen nähnyt)
      Yleisesti voi kuitenkin sanoa että koiraan kuin koiraan täytyy panostaa, mutta mielestäni asiasi ovat suht-koht hyvin jos itselläsi on jo kokemusta ko.rodusta ja olet valmis lähtemään koiran kanssa ulos pakkasessa, sateessa tai myrskyssä ja muutenkin uhraamaan sille aikaasi.
      Hyvää tilanteessassi on myös että olet puhunut vanhempiesikin kanssa ja he ymmärtävät että viimekädessä koira on heidän vastuullaan, aivan kuten sinäkin.

Onnea ja minä ainakin noilla perusteilla olisin sinulle valmis luovuttamaan rotikan, vaikka yleisesti rotikka ei ole lapsen koira. : )

Hyvää jatkoa ja onnea mahdollisen tulevan pennun kanssa!

• moona69

kuten edellä "rontin omistaja"sanoikin ,vaikutat todella fiksulta ja vastuuntuntoiselta nuorelta ja yhdyn kyllä täysin hänen mielipiteeseensä!=)Eikun oikein paljon tsemppiä sinulle!=)

• koiruus*

Paljon, tuli hyvä mieli kommenttejanne lukiessa.
        Sitä minä mietin, että missä iässä teidän koirat ovat alkaneet oikeasti pomottaa? Että missä iässä yleensä tulee ns. 'murkkuikä'? :)
        Kysymys vaivannut jo pitkään, niin kysynpä nyt täältä.
        Niin ja hyvä kasvattajakin on jo löytynyt, joka myöskin tarjoutui auttamaan mikäli ongelmia syntyy, hyvä niin kun eihän sitä koskaan tiedä.
        Näillä näkymin näyttäisi siltä, että rottis se sitten olisi se eka koira, saanpahan ainakin kunnon harrastuskaverin ja seuralaisen
        muutoinkin :)
        Kova hommahan sellaisen yhteiskunta kelpoisen koiran kasvattamisesta varmaankin tulee, mutta varmasti on sen arvoistakin

• Itse kanssa olin nuori kun otin tuon ensimmäisen rotikkani,ihan hyvin meillä nämä 3 vuotta ovat menneet mitä ollaan yhdessä tallailtu..:D
      Kyllähän se rotikka on vaativa rotu,ja peruskoulutus on ehdoton. Kyselit tuota "murkkuikää",niin meillä se oli kun poika oli 1 vuotias,yhdesti katsottiin kumpi se pomo on talossa,mutta muuta ei ole ollut..Helppo tapaus ollut,onneks!;D Kyllä uskoisin että olisit hyvä rotikan omistaja(kuulostat tosi fiksulta nuorelta..:)..),ja kun siskosi ja vanhempasi on valmis sinua auttamaan ja olemaan apuna koiran kasvatuksessa...
      Onnea matkaan..:)

• zirp..

Kuulostaa hyvältä. Mutta muistathan miten voimakas koira rottweiler on. Jos tulee kiva kaveri tai sitten vihollinen (siis koira), niin sinun on jaksettava pidellä koiraasi. Vaikka opettaisikin hihnassa kävelyä ja koira oppiikin sen niin yllätyksiltä ei voi välttyä. Jänikset ja oravatkin ovat hurjan mielenkiintoisia. Tsemppii..

• otspots

Terve,

itse olin siinämain 17-vuotias kun laitoin ekan rotikkani. Hyvin meillä meni, mutta ilman vanhempiani olisin tietysti joutunut miettimään uusiksi opintojani ja muuta elämää, kun lähdin esim. vuodeksi toiselle paikkakunnalle opiskelemaan tai kun kävin armeijan. Vanhempasi varmaan ymmärtävät, että he saattaisivat olla sijaishoitajia tällaisissa tapauksissa. Kuulostatte siinä mielessä fiksuilta koko perhe!

Rottweiler omaa hyvän strategiantajun ja tietynlainen rajojen kokeilu jatkuu pitkälle aikuisikää - ellei olla koko ajan täysin ehdottomia. Narttu on lähes aina hiukan helpompi koulutettava, joskin sitten mahdollinen pennustaminen on taas vaateliasta puuhaa.
      Voi myös olla apua siitä, että valitsee koiran pentueen passiivisemmasta päästä.

Luulenpa, että hyvin teillä menee - kun on tukiverkostokin jo olemassa. Koirakirjoista löytyy usein viisaampia neuvoja, kuin täältä. Ja aina voi ottaa yhteyden kouluttajaan, jos koira on ihan mahdoton.

Muista vaan, että kaikesta päätät sinä. Leikeissä osoitat johtajuuden, opastat koiraa ulkona, päätät mihin mennään, opetat temppuja jne. Rotikka saa tehdä melkein mitä tahansa, kunhan se ei päätä asioista.

Älä lahjo rotikkaa. Jos koira ottaa suuhunsa esim. vaatteen eikä luovu siitä eka komennolla ja kun vaihdat sen makupalaan, koira oppii että se saa palkinnon aina kun se kaappaa itselleen jotain.

Mikä aina tehoaa rotikoihin on se, ettei anna ruokaa heti. Laitat ruoan kuppiin, kupin pöydän päälle ja sanot: "täytyy odottaa" ja teet omia hommiasi hetken. Sen ajan, mitä koira istuu kuolaamassa ja tuijottamassa kuppia ja sinua vuoronperään se ihastelee, että "onpa tuolla ihmisellä suuri valta minuun. Elämäni tärkeimmästä asiasta se tekee päätökset. Se on todella suuri johtaja." Tämän se sitten muistaa kaikessa muussa.

No, nämä perusjutut kun hallitset niin varmasti teillä menee kaikki hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe