tänne linkin lukemastani jutusta.(Täällä kun on lukijoita ja paljon tietoa) Että miksi todellakin jos kerran autoja tehdään neliveto sekä etuvetomallina(siis täysin sama merkki ja malli, erona vain vetotapa) mutta ei tehdä takavetoisina. Tässä kohtaahan ei todella voi enää kustannuskysymykseen vedota, koska onhan neliveto taka ja etuvetoa kalliimpi ratkaisu?
Ja nelivedossahan on valmiiksi suunniteltu sekä taka että etuveto, joten ei liene suunnittelutekninen kysymys tehdä autosta pelkästään takavetoista. Pohdintaa :)
ajattelin
7
584
Vastaukset
- mutta se on erinomaisen
hyvä ettei tehdä koska muuten niitä takatyöntöisiä olisi liukkailla keleillä paikallaan ujeltamassa kun ne eivät taitamattoman käsissä lähde liikkeelle.
Kyse on painon jakautumasta, siis tossa nalkkiin jäämisessä. - Tummasilmätypy
takvedot on ihan hanurista. Jotkut hinttivinkujat ajaa bemareilla HYI!
Riippuu ihan takavedosta. Kaikkein paras on tietysti neliveto, sitten tulee takavetoinen, mutta tärkeää on oikea painonjakauma, lukkoperä ja sutimisenesto. Huonoin on etuveto, mutta kyllä silläkin pääsee pahasta paikasta peruuttamalla ja silloinhan se on melkein kuin takavetoinen.
Minä ajan bemareilla, enkä ole "hinttivinkuja".- -Julli-
Kairakettu kirjoitti:
Riippuu ihan takavedosta. Kaikkein paras on tietysti neliveto, sitten tulee takavetoinen, mutta tärkeää on oikea painonjakauma, lukkoperä ja sutimisenesto. Huonoin on etuveto, mutta kyllä silläkin pääsee pahasta paikasta peruuttamalla ja silloinhan se on melkein kuin takavetoinen.
Minä ajan bemareilla, enkä ole "hinttivinkuja".Olet sinänsä oikeassa mutta tarkennettakoon vielä, että neliveto järjestelmiä on erilaisia ja ne saattavat poiketa toisistaan aika paljonkin esim ajomukavuudessa.
Esimerkiksi Volvoissa käytetty etupainotteinen haldex-järjestelmä on käytännössä lähes yksinomaan etuvetoinen. Takarenkaat alkavat siis vetää vasta siinä vaiheessa kun eturenkailta katoaa pito.
Ajaisin mielummin puhtaasti takavetoisella autolla kuin edellä mainitulla haldexilla.
Kaikkein parhaimmat neliveto-järjestelmät löytyvät esim Porschelta sekä joistain Nissanin ja Mitsubishin urheilu-autoista, joissa auto on oletuksena paljolti takavetoinen mutta vetoa ohjaillaan kaikkien neljän renkaiden välillä tarpeen mukaan.
Itse en ole mikään bemarin varsinainen ystävä mutta tosiasia on kuitenkin se, että ne ovat pirun hyviä sekä mukavia ajaa. Takavetoisuus näyttelee aika suurta roolia tuon ajomukavuuden saavuttamisessa. - ovat...
...kaltaisillesi kädettömille liikenteenvaarantajille. Niille joilla on paha asennevamma esteenä ajamisen ja auton hallinnan opettelemiseen.
Kaltaisesi eivät voi elää ilman sosiaalidemokvaattista holhousta millään elämän osa-alueella.
- -Julli-
Vaikka takarenkaat(kin) saadaan pyörimään nelivedolla ei se vielä tarkoita sitä, että auto olisi suunniteltu toimivaksi takavetoiseksi kokonaisuudeksi.
Neliveto lisätään yleensä jälkikäteen automalleihin (esim Volvo), jotka ovat aluksi olleet vuosia etu tai takavetoisia. Tällöin nelivedon toteuttaminen saattaa jopa olla halvempaa kuin vaihtaa kokonaan vetäviä renkaita edestä taakse.
Vaihdettaessa vetäviä renkaita, ei vielä yksissään riitä, että vedon ohjaa edestä taakse (tai taakaata eteen),vaan koko auton dynamiikkaa sekä korin rakennetta pitää muutta enemmän tai vähemmän. Saatat miettiä eikö auton dynamiikka sitten muutu mikäli siitä tehdään nelivetoinen. Kyllä muuttuu mutta ei niin paljoa ja usein alkujaan etuvetoisten autojen nelivetokin on ns. etupainotteinen eli takapyörät alkavat vetää vasta jos eturenkaat luistavat. Tällöin auto on normaalissa ajossa edelleen lähes yksinomaa etuvetoinen, vaikka rekisteriotteessa lukisikin neliveto.
Mikäli nelivedon voi siis toteuttaa etuvetoiseen autoon samaan hintaan tai jopa vähemmällä vaivalla/rahalla niin kannattaahan se tehdä ennemmin kuin vaihtaa vetäviä renkaita kokonaan edestä taakse.
Miksi ne autot sitten ovat usein lähtökohtaisesti etuvetoisia -> Halvempi toteuttaa kuin takaveto ja rahvas ajotaidoton kansa saa käsiinsä heille soveltuvamman auton.
Tylsä ja aliohjaava etuvetohan on tunnetusti osaamattoman kuskin käsissä turvallisempi kuin yliohjaava takaveto, jonka hallitsemiseen saatetaan joskus jopa vaatia vähän taitojakin.
Osaavan kuskin käsissä takavetoinen on useimmiten, jopa turvallisempi ja jos ei muuta niin varmasti aina mukavampi ajaa.
Hyi helvetti, että etuvetoinen voikin olla tunnoton ja tylsä ajaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431