Tulipa tässä taas jouluna mietittyä kun ajeltiin pohjoisesta etelään että mikä ihme niissä ohituskaistoissa on niin ihmeellistä. Jono menee sadan alueella 80 km/h ja rajoitus on 100. Sitten tulee ohituskaista, koko jono pelmahtaa kahdelle kaistalle kuin puluparvi, vauhti on 120 ja kaikki yrittää kaikista ohi. Sitten kun kaista loppuu niin vauhti tyssää. Kukaan ei pääse taas yhtään sen paremmin eteen päin.
Turun ja Helsingin välillä ihmiset tosin ovat jo oivaltaneet, että kun jono on yhtä pitkä kuin näkyvyys kirkkaalla säällä niin ohitella ei kannata. Poikkeuksiakin tosin löytyy.
Itse ajattelen asian näin: mietin etukäteen oman matkanopeuteni, kaistan alettua kiihdytän nopeuden siihen ja pyrin ajamaan ohi niistä jotka ovat hitaampia ja nopeampien annan mennä ohitseni. Jos muut tekisivät näin, uskon että liikenne menisi jouhevammin. Käytännössä usein käy niin, että se joka ajoi yli 120 km/h ohitseni on taas edessäni kun ohituskaista loppuu.
Ohituskaistoista.
2
269
Vastaukset
- Elmeri
Samaa nussimista se on esimerkiksi Tampere-Parkano - välillä 3-tiellä. Ensin vetkutellaan 80-alueella 70-75km/h ja ohituskaistalla (talvisin 80km/h - rajoitukset) vauhti nousee 90-100km:n tunnissa. Kaistan päättyessä nopeus lasketaan taas nysväysnopeuteen.
Onneksi itselläni on niin mahtava auto että moista ilmiötä ei tarvitse sietää. Lähden nimittäin hyvissä ajoin niputtamaan letkaa ohituskaistalla, ja mikäli siinä on joku edessä, niin onhan vielä yksi kaista jota voi käyttää. Nimittäin vastaantulijoiden kaista. Joskus ovat valoja vähän vilkutelleet, kun luulevat ettei 4 autoa mahdu vierekkäin tielle... Joillakin on kyllä kumma tyyli kiihdyttää nopeuttaa juuri ennen ohituskaistaa ja kun kaista loppuu niin taas hiljennetään. Näin tekevät myös jotkut rekkakuskit, ensin ajetaan mitä tahansa nopeutta 60-75km/h:ssa ja sitten ohituskaistalla painetaan jalka suorana.
Itsehän näin tuossa joulun jälkeisellä viikolla seuraavaa: ajelin jonon jatkona, jonon ensimmäisenä meni matkailuauto milloin mitäkin nopeutta ja tämän matkailuauton takana tuli muistaakseni 3 henkilöautoa. Sitten olin minä yhdistelmällä ja minun taakseni kertyi useita henkilöautoja ja yksi kuorma-auto. Tultiin ensimmäisen ohituskaistan kohdalle, niin pari autoa lähti ohittelemaan. Se sujuikin vielä suht nätisti. Sitten aikanaan tulimme toisen ohituskaistan kohdalle, edelläni taisi mennä matkailuauton lisäksi 4 ha:ta, samoin takanani tuli edelleen joitakin ha:ja ja se kuorma-auto.
Tämä kyseinen ohituskaista sijaitsee vastamäessä. Takanani tullut ha lähti ihan reilulla nopeudella ohi. Kun se oli minun edelläni menneen ha:n kohdalla niin minusta katsottuna toinen ha päättikin lähteä ohittelemaan ilman vilkunnäyttelyjä ja peiliin katseluja. Tämä kerkesi vaihtaa kokonaan kaistaa ennen kuin huomasi rinnallaan tulleen auton, jonka kuljettaja väisti jo vähintään puolittain vastaantulijoiden kaistalle. Itsehän katselin mielenkiinnolla tilanteen kehittymistä, aavistin jo tulevia tapahtumia siinä vaiheessa kun ohitseni lähti henkilöauto ja tämä edellä menevä alkoi "nykiytyä" jonossa.
No tultiin siinä sitten siihen mäen harjalle, edelläni meni kolme henkilöautoa rinnakkain. Yllätys yllätys, näitä rinnakkain autoilevia vastaan tulikin henkilöauto. Tämä vastaantulija joutui väistämään niin reunaan kun vain penkka antaa myöten (penkan reunan vain pölistessä). Eli lyhyesti kohtaamistilanteessa oli 4 henkilöautoa rinnakkain. Oikein hienoa, ajattelin minä.
Hmm.. mitähän olisi tapahtunut jos vastaan olisikin tullut rekka tai linja-auto? Luultavasti tämän olisi pitänyt väistää jyrkkään luiskaan (ois muuten varmaan mennyt lähes katolleen sinne) ja taas olisi saatu lukea lehdestä ja kuulla uutisista miten raskas liikenne ei osaa ajaa, "Kyllä ennen oli toisin..."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623027
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332520- 802303
- 802303
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361903- 121646
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311479