Suomessa kuolee liikenteessä 370 ja väkiluvultaan tuplasti suuremmassa Ruotsissa 440. Puhutaan suurista eroista liikennesuunnittelussa ja plaa plaa plaa. Onkohan kukaan koskaan ministeriössä laskenut kuinka monta kuolemaa olisi tuosta 370 säästetty jos autokantamme olisi samanlainen kuin rakkaassa naapurissa? Jos ajaa keskiverto suomalaisautolla (esim. 20 v vanha Corolla tai vastaava) tai sitten 10 vuotta uudemmalla Volvolla kolarin niin kummassakohan sitä saattaa selvitä paremmin? Paljonko tuo kuolleiden luku olisi jos autoveroa ei olisi ja autokantamme edes lähestulkoon sama kuin Ruotsissa?
Nyt tietysti joku sanoo, että parempi autokanta nostaa ajonopeuksia mutta toisaalta halvemmat autot voisivat aikaansaada sen, että auto ei olisikaan enää statussymbooli vaan normaali kulutushyödyke jolla ei tarvitsisi esiintyä...
Kerro arviosi ja mielipiteesi niin toivottavasti asia huomataan myös päättäjissä!!!
Erot liikennekuolemissa
30
1915
Vastaukset
- Kunnon autoja meillekin
olen samaa mieltä suurimmaksi osaksi. Se pieni epäilyksenalainen osa on kyllä aikamoinen: Ruåtsissa on viksua liikennekulttuuria hemmetin paljon enemmän. Lienette kokeneet ihan itse ?
- tilasto
Taas julkaistiin tilasto liikennekuolemista. Ja taas elvistellään, että luvut pitäisi saada pienemmiksi ja syyttävä sormi suuntautuu tavalliseen henkilöautoilijaan. No moottoripyöräilijät manittiin tällä kertaa erikseen.
Jospa julkaistaisiin tilasto, josta olisi siivottu pois
- täysin patologisten rattijuoppojen aiheuttamat kuolemat (siis ei korttia, tolkuton humalatila)
- selkeästi itsemurhaan viittaavat tapaukset tai sairaskohtaukset ratissa (keskellä kirkasta päivää suoralla tiellä vasten rekkaa)
- tasoristeysonnettomuudet (kyllähän autoilija on tähän itse syyllinen, mutta tilanne on silti erikoinen nykyään. Itse ajan 25000 km vuodessa, mutta en viime vuonna muista ylittäneeni muita tasoristeyksiä, kuin länsisataman radan Helsingissä, ja erään teollisuusradan maalla, missä junaa ei ole kulkenut kymmeneen vuoteen)
- umpijuovuksissa olleiden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden itselleen aiheuttamat kuolemantapaukset
- jotkin muut erikoistapaukset, kuten traktoreiden ja työkoneiden selkeiden työturvallisuusmääräysten rikkomisesta aiheutuneet onnettomuudet, jotka mahdollisesti ovat menneet tieliikennekuolemiin, kun tapahtuivat yleisellä tiellä.
Jäljelle jäävä luku saattaa olla hämmästyttävän pieni. Toki minun on tehtävä omalta osaltani henkilöautoilijana parhaani, että se pienenisi edelleen, mutta silti MITEN MINÄ VOIN VAIKUTTAA noihin yllälueteltuihin erikoistapauksiin.- hirvikolarit
Hirvikolareistakin huomattava osa on sellaisia force majeure tapauksia, joissa kuljettaja ei voi asialle mitään. Tietysti jos ajaa selkeää ylinopeutta, niin olkoon sitten liikenneonnettomuus joka olisi voitu estää.
(Toki on toinenkin pätevä tapa vähentää hirvikolareita ja sitä valtiovalta on onneksi viime vuosina tehokkaasti käyttänyt) - tilanenopeus, onko se jotai...
hirvikolarit kirjoitti:
Hirvikolareistakin huomattava osa on sellaisia force majeure tapauksia, joissa kuljettaja ei voi asialle mitään. Tietysti jos ajaa selkeää ylinopeutta, niin olkoon sitten liikenneonnettomuus joka olisi voitu estää.
(Toki on toinenkin pätevä tapa vähentää hirvikolareita ja sitä valtiovalta on onneksi viime vuosina tehokkaasti käyttänyt)Joo, kaikki teitä suistumiset talvella ja hirveen törmäämiset pimeällä ovat tottakai viranomaisten syytä, mitäs laittoivat niin suuren nopeusrajoituksen, ettei auto pysynyt lapasessa sitä pienintä sallittua ajettaessa.
Sitten vielä ihmetellään, miksi rajoituksia pyritään koko ajan hinaamaan alaspäin. - mie vuan
ainoa liikenneryhmä jonka kuolemat olivat VÄHENTYNEET. Määrällisesti lisääntyneet, mutta suhteutettuna hurjasti kasvaneeseen pyöräkantaan ne luvut todellakin olivat pienentyneet.
- toivoisin
tilanenopeus, onko se jotai... kirjoitti:
Joo, kaikki teitä suistumiset talvella ja hirveen törmäämiset pimeällä ovat tottakai viranomaisten syytä, mitäs laittoivat niin suuren nopeusrajoituksen, ettei auto pysynyt lapasessa sitä pienintä sallittua ajettaessa.
Sitten vielä ihmetellään, miksi rajoituksia pyritään koko ajan hinaamaan alaspäin.Ei saisi toivoa, mutta todellakin toivoisin, että hirvi hyppäisi eteesi syyspimeässä sateessa, kun jo valmiiksi ajat 20 km alle nopeusrajoituksen. No henkeäsi et siinä todennäköisesti menettäisi, mutta itseäsikö vaan soimaisin auton kurtuista.
Sitä kun ei ihmiset usko ennenkuin kokee. - sinivilkku
mie vuan kirjoitti:
ainoa liikenneryhmä jonka kuolemat olivat VÄHENTYNEET. Määrällisesti lisääntyneet, mutta suhteutettuna hurjasti kasvaneeseen pyöräkantaan ne luvut todellakin olivat pienentyneet.
se ollut vielä niin, että ennen nuoret motoristit olivat enemmistönä, nykyisin enemmän onnettomuuksia sattuu ns. "keski-ikäisille".
Eli kyllä jonkinasteinen koulutus ison pyörän käsittelyyn olisi paikallaan.
Se A kun tuli ennen automaattisesti korttiin, eli kaikki moottoripyörän hankkijat eivät välttämättä ole milloinkaan ennen ajaneet sellaisella.
Itsellänikin on kortissa A ja tunnustan, etten hallitsisi suoralta kädeltä isoa pyörää, kuitenkin olen aikanaan ajellut prätkällä. - kaasu pohjaan vaan
toivoisin kirjoitti:
Ei saisi toivoa, mutta todellakin toivoisin, että hirvi hyppäisi eteesi syyspimeässä sateessa, kun jo valmiiksi ajat 20 km alle nopeusrajoituksen. No henkeäsi et siinä todennäköisesti menettäisi, mutta itseäsikö vaan soimaisin auton kurtuista.
Sitä kun ei ihmiset usko ennenkuin kokee.Mitä vähemmän aikaa tiellä viettää, sitä pienempi riski on osua mihinkään. Kaasu pohjaan vaan ja äkkiä pois.
Kertauksen vuoksi; juuri teitä ääliöitä on kiittäminen kiristyvistä rajoituksista. - kaikki ovat
kaasu pohjaan vaan kirjoitti:
Mitä vähemmän aikaa tiellä viettää, sitä pienempi riski on osua mihinkään. Kaasu pohjaan vaan ja äkkiä pois.
Kertauksen vuoksi; juuri teitä ääliöitä on kiittäminen kiristyvistä rajoituksista.Mistä tässä nyt jänkätään. Onko todella niin, että ihmiset eivät suostu myöntämään, että esiintyy onnettomuuksia, joille ei autoilija mahda mitään. Hirvi hyppää kalliokielekkeen takaa eteen. Lapsi riistäytyy kiukuspäissään saattajansa kädestä suoraan ohikulkevan auton etupyörän alle. Pojilla on suksi- tai kelkkamäki ihan älyttömässä paikassa ja laskija menettää hallinnan. Ei se ole autoilijan tai nopeuden syy.
Ei ole onneksi minun kohdalle sattunut. Hirvet ovat onneksi syöksyneet juuri takapuskurin taitse. Silti minä jarrutan avoimella maantiellä, jos sivutieltä lähestyy auto, ennekuin olen täysin varma, että kuljettaja aikoo pysähtyä ennen valtatielle tuloa. Ja umpikorttelisessa kaupunkiympäristössä en aja puolityhjällä kadulla suurinta sallittua nopeutta risteykseen, vaikka minulle palaisi kuinka selvä vihreä aalto tahansa. Jos lapsijoukko liikkuu jalkakäytävällä tai tien reunassa, niin hiljennän ja olen valppaana, mutta kaupungin katuvilinässä ei normaalisti pysty seulomaan jalkakäytävällä liikkuvia joille mahdollisesti jalkakäytävän leveys ei riitäkään. Ja jokaista porttigongia ei voi varoa, jos vaikka pikkupoika suhauttaa pyörällään sieltä suoraan kadulle.
Täydet ääliöt ovat kiristyvien rajoitusten takana, mutta siitä voidaan keskustella, mistä nämä älykääpiöt tavoittaa. Kun Suomessa ajetaan vanhoilla keltaisilla päin punaista, niin nämä älykääpiöt lyhentävät vihreätä jaksoa entisestään ja risteyksissä palaa kohta punainen jatkuvasti joka suuntaan. He eivät usko, että kyllä autolijat ajavat silloin päin punaisia, eiväthän he kirkonkirjojaan sentään siihen risteykseen muuta. Ottaisivat oppia USA:sta. Silloin kun valo yhteen suuntaan muuttuu punaiseksi syttyy vihreä samassa hetkessä risteävään suuntaan. Mutta vihreää ei edellä keltainen. Se vaan syttyy. Ihminen huomaa sen ja vilkaisee vaistonvaraisesti ympärilleen, ennekuin nostaa kytkintä. Mutta Suomessa tuijotetaan vain keltaista ja kun se vaihtuu vihreäksi, niin heti kytkinjalka nousee. - juputtaja
kaikki ovat kirjoitti:
Mistä tässä nyt jänkätään. Onko todella niin, että ihmiset eivät suostu myöntämään, että esiintyy onnettomuuksia, joille ei autoilija mahda mitään. Hirvi hyppää kalliokielekkeen takaa eteen. Lapsi riistäytyy kiukuspäissään saattajansa kädestä suoraan ohikulkevan auton etupyörän alle. Pojilla on suksi- tai kelkkamäki ihan älyttömässä paikassa ja laskija menettää hallinnan. Ei se ole autoilijan tai nopeuden syy.
Ei ole onneksi minun kohdalle sattunut. Hirvet ovat onneksi syöksyneet juuri takapuskurin taitse. Silti minä jarrutan avoimella maantiellä, jos sivutieltä lähestyy auto, ennekuin olen täysin varma, että kuljettaja aikoo pysähtyä ennen valtatielle tuloa. Ja umpikorttelisessa kaupunkiympäristössä en aja puolityhjällä kadulla suurinta sallittua nopeutta risteykseen, vaikka minulle palaisi kuinka selvä vihreä aalto tahansa. Jos lapsijoukko liikkuu jalkakäytävällä tai tien reunassa, niin hiljennän ja olen valppaana, mutta kaupungin katuvilinässä ei normaalisti pysty seulomaan jalkakäytävällä liikkuvia joille mahdollisesti jalkakäytävän leveys ei riitäkään. Ja jokaista porttigongia ei voi varoa, jos vaikka pikkupoika suhauttaa pyörällään sieltä suoraan kadulle.
Täydet ääliöt ovat kiristyvien rajoitusten takana, mutta siitä voidaan keskustella, mistä nämä älykääpiöt tavoittaa. Kun Suomessa ajetaan vanhoilla keltaisilla päin punaista, niin nämä älykääpiöt lyhentävät vihreätä jaksoa entisestään ja risteyksissä palaa kohta punainen jatkuvasti joka suuntaan. He eivät usko, että kyllä autolijat ajavat silloin päin punaisia, eiväthän he kirkonkirjojaan sentään siihen risteykseen muuta. Ottaisivat oppia USA:sta. Silloin kun valo yhteen suuntaan muuttuu punaiseksi syttyy vihreä samassa hetkessä risteävään suuntaan. Mutta vihreää ei edellä keltainen. Se vaan syttyy. Ihminen huomaa sen ja vilkaisee vaistonvaraisesti ympärilleen, ennekuin nostaa kytkintä. Mutta Suomessa tuijotetaan vain keltaista ja kun se vaihtuu vihreäksi, niin heti kytkinjalka nousee.Mutta Suomessa tuijotetaan vain keltaista ja kun se vaihtuu vihreäksi, niin heti kytkinjalka nousee.
Ei siinä mitään keltaisia ole ennen vihreää. - liikaa nyt
juputtaja kirjoitti:
Mutta Suomessa tuijotetaan vain keltaista ja kun se vaihtuu vihreäksi, niin heti kytkinjalka nousee.
Ei siinä mitään keltaisia ole ennen vihreää.Ennen vihreää palaa keltainen. Palaahan siinä toki punainenkin. Mutta kun suomalainen näkee sen keltaisen syttyvän, hän alkaa keskittyä kytkimen nostamiseen, ja kun keltainen (ja punainen) sammuu ja vihreä syttyy niin silmät kiinni ja kytkin ylös.
- uusia lasit?
juputtaja kirjoitti:
Mutta Suomessa tuijotetaan vain keltaista ja kun se vaihtuu vihreäksi, niin heti kytkinjalka nousee.
Ei siinä mitään keltaisia ole ennen vihreää.heh...katsohan seuraavan kerran valoissa ollessasi miten ne valot palaa =) Jos sulla on ajokortti nii huolestuttavaa on, sillon kannattas käydä uusimassa kirjalliset.
- selittäjä
uusia lasit? kirjoitti:
heh...katsohan seuraavan kerran valoissa ollessasi miten ne valot palaa =) Jos sulla on ajokortti nii huolestuttavaa on, sillon kannattas käydä uusimassa kirjalliset.
Punaisen valon palaessa ei saa ajaa, keltaisen sytyttyä punaisen alle autoilijalle ilmoitetaan, että pian saa lähteä. Vasta vihreän sytyttyä on lupa ylittää risteysalue. Kun valo vaihtuu vihreästä punaiseksi, siinä välissä palaa keltainen valo yksinään - keltaisen palaessa ei saa enää lähteä ylittämään risteysaluetta.
Eli rautalankaa: punaisen palaessa risteykseen ei voi ajaa ja pelkkä keltainen palaa vain punaisilta vihreälle vaihdon välissä! - SLAMM !!!
kaasu pohjaan vaan kirjoitti:
Mitä vähemmän aikaa tiellä viettää, sitä pienempi riski on osua mihinkään. Kaasu pohjaan vaan ja äkkiä pois.
Kertauksen vuoksi; juuri teitä ääliöitä on kiittäminen kiristyvistä rajoituksista.Totta risteyksien läpi kahtasataa niin ei tuu kolaria. Vesisateessa 3ookm/h niin ei auto kastu. Rautateitte yli nopeammin ja siksi turvallisemmin moottorikelkalla kuin koirareellä.
Lopuksi oletpa itse melkoisen ajattelematon (=ääliö). - hä?
selittäjä kirjoitti:
Punaisen valon palaessa ei saa ajaa, keltaisen sytyttyä punaisen alle autoilijalle ilmoitetaan, että pian saa lähteä. Vasta vihreän sytyttyä on lupa ylittää risteysalue. Kun valo vaihtuu vihreästä punaiseksi, siinä välissä palaa keltainen valo yksinään - keltaisen palaessa ei saa enää lähteä ylittämään risteysaluetta.
Eli rautalankaa: punaisen palaessa risteykseen ei voi ajaa ja pelkkä keltainen palaa vain punaisilta vihreälle vaihdon välissä!"Ei siinä mitään keltaisia ole ennen vihreää."
Taisit tajuta mitä kommentti tuohon tarkotti. Mä kyl tiedän kuin ne valot toimii, selitä ittelles vaan...ai joo mut niinhän sä teitkin :D - meillä
juputtaja kirjoitti:
Mutta Suomessa tuijotetaan vain keltaista ja kun se vaihtuu vihreäksi, niin heti kytkinjalka nousee.
Ei siinä mitään keltaisia ole ennen vihreää.Josko ensikerralla liikennevalot nähdessäsi ihmettelisit niiden toimintajärjestystä. ainakin täällä posiolla vihreä vaihtuu keltaiseksi, jona säilyy 0,9s kutakin suojatien pituusmetriä kohden ja sitten se punaiseksi räpsähtää. Toisteperin punasen seuraksi syttyypi keltanen jotka sammuu viheriän syttyessä.
- Kallonkutistaja
mie vuan kirjoitti:
ainoa liikenneryhmä jonka kuolemat olivat VÄHENTYNEET. Määrällisesti lisääntyneet, mutta suhteutettuna hurjasti kasvaneeseen pyöräkantaan ne luvut todellakin olivat pienentyneet.
Tässäkin asiassa kannattaa otta huomioon sekä tilastonumerot ja se inhimillinen puoli. Ei taida kuolleen omaisia juurikaan lohduttaa, että kuolonuhrit ovat suhteellisesti vähentyneet.
- Kallonkutistaja
sinivilkku kirjoitti:
se ollut vielä niin, että ennen nuoret motoristit olivat enemmistönä, nykyisin enemmän onnettomuuksia sattuu ns. "keski-ikäisille".
Eli kyllä jonkinasteinen koulutus ison pyörän käsittelyyn olisi paikallaan.
Se A kun tuli ennen automaattisesti korttiin, eli kaikki moottoripyörän hankkijat eivät välttämättä ole milloinkaan ennen ajaneet sellaisella.
Itsellänikin on kortissa A ja tunnustan, etten hallitsisi suoralta kädeltä isoa pyörää, kuitenkin olen aikanaan ajellut prätkällä.Kyllä se käsittelykoulutus olisi paikallaan vanhoille A:n omistajille. Ja kyllä myös liikennesääntöjen noudattaminen unohtuu monilta siinä huumassa. Jo pelkkä nopeusrajoitusten mukaan ajo poistaisi osan onnettomuuksista. Esim 30 vuotta autoilleen on hieman hankala selittää siellä lähellä 200km/h olevia nopeuksia, ainakaan tietämättömyydellä.
Kuitenkin nuo keski-ikäiset ovat tuoneet tilastoon myös hieman sitä lohtua. Lisääntyneesta pyöräilystä huolimatta suhteellinen vahinkotiheys ei ole kasvanut samassa suhteessa. Kuitenkaan ei ole niin, että nuoret olisivat lopettaneet kolareiden ajon, ja iso osa niistä olisi siirtynyt muiden ajettaviksi. - ei_ole_mitään_keltaista
hä? kirjoitti:
"Ei siinä mitään keltaisia ole ennen vihreää."
Taisit tajuta mitä kommentti tuohon tarkotti. Mä kyl tiedän kuin ne valot toimii, selitä ittelles vaan...ai joo mut niinhän sä teitkin :DNo ei siinä olekaan, se vihreä tule samantien kun punainen SAMMUU! Kerro nyt missä välissä se keltainen on?
- Densa
tilanenopeus, onko se jotai... kirjoitti:
Joo, kaikki teitä suistumiset talvella ja hirveen törmäämiset pimeällä ovat tottakai viranomaisten syytä, mitäs laittoivat niin suuren nopeusrajoituksen, ettei auto pysynyt lapasessa sitä pienintä sallittua ajettaessa.
Sitten vielä ihmetellään, miksi rajoituksia pyritään koko ajan hinaamaan alaspäin.suistumiset ei varmaan ole johtuneet siitä,että olisi ajettu sallittua nopeutta.Kukaan joka on saanut ajokortin oikeasti ajamalla eikä lahjaksi ei voi näiden rajoitusten alaisilla teillä ajaa metsään,jos noudattaa rajoituksia.Kyllä ne on niin alhaisia,että jos ajaa ulos niin ei ole kelvollinen ajamaan ollenkaan.Toisaalta se, että nämä ovat johtaneet kuolemaan merkitsee sitä ettei rajoituksia ole noudatettu.Jolloin päästään siihen ,että rajoitusten laskemisella ei saada toivottua tulosta aikaan.
- Piruparka
Olennainen ero on kehityksen suunnassa. Ruotsissa kuolemat vähenivät 8 % edellisvuodesta, meillä eivät, vaikka Konginkangas jäikin uusiutumatta. Ja vuonna 2004 autokannassa oli ihan sama ero.
Törmäykset kuorma-autoihin ovat vähentyneet Ruotsissa 40 % kolmessa vuodessa. Arvatkaapa kummassa maassa rakennetaan 200 km keskikaiteita vuodessa. - liikenneturhan_täti
Miksi kirjoitat tälläistä. Tälläisen hyökkäyksen esität liikenneturvaa vastaan, joka sentään työllistää kymmeniä ihmisiä verovaroin.
Miten luulet että saamme kasvatettua budjettiamme, jos tuollaiset kommentit tulee yleiseen tietoisuuteen? Olisit sinäkin hiljaa ja antaisit meidän olla!- Nimetön
paska puhetta taas että sillä on jotain merkitystä onko auto uusi vai ei!Itellä on neljä vanhempaa autoo jolla pääsee yhtä turvallisesti perille jos vaan nää joilla on uudempi malttaa ajaa perässsä.ei ole siitä kii et kulkeeko.NÄYTÄN MIELELLÄNI KUIN VANHALLAKIN PÄÄSEE.
- turvallisella_katumaasturilla
Nimetön kirjoitti:
paska puhetta taas että sillä on jotain merkitystä onko auto uusi vai ei!Itellä on neljä vanhempaa autoo jolla pääsee yhtä turvallisesti perille jos vaan nää joilla on uudempi malttaa ajaa perässsä.ei ole siitä kii et kulkeeko.NÄYTÄN MIELELLÄNI KUIN VANHALLAKIN PÄÄSEE.
Siinäpä se! Kun mä tulen mun turvallisella katumaasturilla sun nokkaan niin sä ole se joka kuolee!
Muutenkin tuntuu, että päättäjät verhoutuvat suurissa päätöksissä tilastokikkailun taakse, "kun tuo esitetään noin niin se ei näytä yhtä pahalta kuin jos se esitetään niin kuin se on" ja "työttömyys vähenee, työttömiä on vain niin ja niin vähän" ja perhana kuitenkin koko ajan laitetaan porukkaa pihalle ja suljetaan firmoja. Joskin myös uusia tulee jonkin verran tilalle.
Varmaan tässä(kin) työllisyysasiassa kikkaillaan niin uskomattoman typerästi, että pitää ihan ihmetellä, jos joku ihminen todella uskoo noihin päättäjien lässytyksiin. Eiköhän tämäkin vain ole sellainen tilastoharha, lasketaan kaikki kuukaudeksi työllistetyt ihmiset työssä käyvien joukkoon :P
---------------
En tiedä siitä Ruotsin autokannan keski-iästä, varmaan se kuitenkin on uudempaa kuin täällä. Ja uudemmat autot ovat kyllä turvallisempia kuin juuri nämä ruosteen lahottamat takapotku teinidx-Corollat ja Nissan Sunnyt/Cherryt ja Bemarit jotka suojaavat korkeintaan ajoviimalta.
"toisaalta halvemmat autot voisivat aikaansaada sen, että auto ei olisikaan enää statussymbooli vaan normaali kulutushyödyke jolla ei tarvitsisi esiintyä... "
Aivan. Se suomalainen rakkau... eikun kateellisuus.- Kallonkutistaja
Erikoisinta noissa tilastoissa onkin, että kun otetaan huomioon myös loukkaantuneet, niin Ruotsissa liikenneonnettomuuksissa loukkaantuu n. kolminkertainen määrä ihmisiä Suomeen verrattuna. Ja asukasmäärähän ei ole edes tuplaa Suomeen verrattuna.
Eli paremmista teistä, keskikaiteista, paremmista ja uudemmista autoista huolimatta Ruotsissa ajetaan melko tolkuton määrä kolareita. Mikä siis voisi selittää tuon suuren kolareiden ja loukkaantuneiden määrän? Minkähänlainen olisi Ruotsin tilasto Suomen kaltaisella autokannalla ja tiestöllä?- Irtoperiä
""Eli paremmista teistä, keskikaiteista, paremmista ja uudemmista autoista huolimatta Ruotsissa ajetaan melko tolkuton määrä kolareita. Mikä siis voisi selittää tuon suuren kolareiden ja loukkaantuneiden määrän?""
Selittyskö toi loukkaantuneiden määrä sillä että ne autot on uudempia. Suojaa paremmin kyydissä olijaa. Aikasemmin olis kuollu ja nyt vaan loukkaantuu.
Keskikaiteilla vois olla sama vaikutus. Ne kun estää kohtauskolarit jotka on eniten vainajia aikaansaava onnettomuustyyppi. Nyt kun törmää kaiteeseen joka venyy kun purkka vauhti hidastuu ja lopulta päätyy penkalle suht pienellä nopeudella.
En tiedä, tää on puhtaasti mun mielipide/ arvaus - Kallonkutistaja
Irtoperiä kirjoitti:
""Eli paremmista teistä, keskikaiteista, paremmista ja uudemmista autoista huolimatta Ruotsissa ajetaan melko tolkuton määrä kolareita. Mikä siis voisi selittää tuon suuren kolareiden ja loukkaantuneiden määrän?""
Selittyskö toi loukkaantuneiden määrä sillä että ne autot on uudempia. Suojaa paremmin kyydissä olijaa. Aikasemmin olis kuollu ja nyt vaan loukkaantuu.
Keskikaiteilla vois olla sama vaikutus. Ne kun estää kohtauskolarit jotka on eniten vainajia aikaansaava onnettomuustyyppi. Nyt kun törmää kaiteeseen joka venyy kun purkka vauhti hidastuu ja lopulta päätyy penkalle suht pienellä nopeudella.
En tiedä, tää on puhtaasti mun mielipide/ arvausEhkä pientä apua voi olla "turvallisemmista" autoista. Mutta kun ajattelee niitä lukumääriä, niin yksinkertaisesti siellä vaan kolaroidaan huomattavasti enemmän. Jos esim n. 20000 loukkaantuneesta 2% olisi kuollut heikommassa autossa, niin sehän tekisi jo 400 kuollutta enemmän, jos auto olisi ollut se heikompi. Entä ne 98%?
Samoin voisi kai ajatella keskikaiteista. Jos ne pelastavat 2% kuolevista loukkaantuneiksi, niin siitäkin tulisi 400 henkilöä. Yhdessä parempien autojen kanssa siis olisi säästetty 800 kuolonuhria. Ja jos nuo 800 uhria lisättäisiin nykyisiin määriin, niin kuitenkin silloinkin oltaisiin kaukana jäljessä Suomen liikenneturvallisuudesta. Tosin liekö keskikaiteet selitys sille, että suistumisonnettomuudet ovat lisääntyneet samaa tahtia kuin kohtaamisonnettomuudet ovat vähentyneet?
Eli jos nuo turvallisuustekijät pelkästään olisi selitys, niin ilman niitä Ruotsin kuolonuhrimäärät olisivat useissa tuhansissa.??
- Eron näkee
eli erot ovat ainakin:
1. Hyväkuntoiset, leveät tiet
2. Ajokulttuuri on loistava (="en omista tätä tietä ja annan muillekin tilaa")
3. Keskikaiteita on runsaasti ja lisää tulossa
4. Parempi autokanta törmaystilanteissa (Paljon isoja Volvoja ja Saabeja)
Ja huom: Kaikkialla Ruotsissa ei ole edes talvirengaspakkoa...- stycke
Ruotsin leveät tiet on kyllä legendaa. Syntynyt siitä, kun moni suomalainen ajaa lomareissullaan lähinnä E4:ää Sto-Hbg tai ehkä E18 Osloon. Tällä viikolla olen itse ajanut *valtatietä* 77 RImbon kautta Uppsalan lähelle, suurin osa pätkästä on kapeaa ja mutkaista ja vielä kuoppaistakin. Isolla autolla ajaessa toisen vastaavan tullessa vastaan saa varoa ettei rymistele peilejä yhteen. Samana päivänä ajoin leveitä ja komeitakin teitä, ja sitten tietä 63 Kopparberg-Karlstad. Kapea ränni, mäkiä ja mutkia. Ja yllättävän paljon raskasta liikennettä. Myös 45:nen on paikoin, etenkin Grumsista pohjoiseen, varsin ikävä ränni. Vilkaiskaapa kartasta, mistä se lähtee ja minne se menee ja miettikää, voiskos siellä olla trafiikkia... Tällä viikolla vielä tiedossa tie 25, kohtalainen, ja 117, kolminumeroiseksi siedettävä. Ja sitä puuuuduttavaa eeeeenelostaaaa...
Suomessa siihen voi about luottaa, että valtatie on suht hyvä tie, kantatie ihan ok ja siitä pienemmät tuurilla. Ruotsissa on noita kapeita rännejä mutta sitten siellä on esim. tie 292 Harg-Gimo on kyllä komea, leveä tie, eli laadun vaihtelu on suurempaa. Paras oli tie 245, joka oli kyllä hyvässä kunnossa, mutta sorapintainen! Ei ollut tietyömerkkejä esillä ainakaan kun minä siitä ajoin.
Mutta joo, liikenneturvallisuuden eteen tehdään Ruotsissa myös investointeja, Suomessa mennään halpaa mutta huonoa tietä, kielletään ja kiristetään, kuvitellen sen tekevän autuaaksi, vaikka todellisuudessa kiellot ja säännöt kärsivät pikemminkin inflaatiosta. Ruotsissa on paaaljon keskikaideteitä ja lisää tulee, valtateidenkin risteyksissä on liikenneympyröitä jne. jne...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1023539
- 623197
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342694- 812479
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 962096
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501742Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221720- 121706