Eli miten saisin winha 55 kulkemaan vähän lujempaa kun nyt sen huippunopeudet rajoittuva vain n.50km/h..
Eli auttaisiko suuttimen vaihto tai jokin muu?
Winha 55
30
18238
Vastaukset
- Rik
suuttimen vaihdolla lisää vauhtia??? Sillä saisit vain koneen käymään laihalla ja leikkaamaan kiinni. Isompaa konetta se kaipaisi jos vauhtia haluat merkittävästi lisätä, mutta ajattelehan että kannattaako moiseen ryhtyä. Winhan ajoominaisuudet ja kova kyyti!? Ei hyvä! Hanki joku uudempi parempikulkuinen kelkka ja laita Winha kiertoon. Eikä tarvitse välttämättä sioittaa suuria summia.
- Kovilla
Eiköhän Winhan vanhoille resorijousille ole tuo 50 km/h ihan riittävästi. Ja jarruille?
- semmost
miten niin käy laihalla, kyl sekin on mahollista mutta jos vaihtaa isomman suuttimen niin se saattas käydä ennemminki rikkaalla
- jooss
Älä kiusaa vanhaa ja harvinaista museokelkkaa. Se ei alkuperäiskytkimellä kulje yli 50 km/h minkään tehoisella koneella. Työkäyttöön kelkka on tarkoitettukin. Jos kone on kohler, niin se voisi kuitenkin piristyä vaihtamalla kaasutin mikuni- merkkiseen. Alkuperäiskaasari on surkea.
- Mara
Eikö leveätelainen Winha 55 tosiaan kulje viittäkymppiä lujempaa??? Siinähän on se Kohler 340 -moottori, jos oikein muistan. Minulla oli kymmenen vuotta sitten Winha 35, sellainen mustavalkoinen oikein sievän näköinen, Kohler 290 kaksisylinterisellä moottorilla. Oli muuten oikein pirteä kulkemaan, liiankin hyvä telaston huomioiden. Hyvin varovasti arvioiden kahdeksaakymppiä, kuinka paljon lie sitten nopeimmalla variaattorinasennolla. Minun kelkkaan oli laitettu joskus mikuni-kaasutin. Kohler kävi sillä oikein hyvin. Kaasutinongelmia ei ollut koskaan. Rikastinvipu oli vain korvattu ryyppypumpulla. Kelkkani vuosimalli oli kai -77. Kannattaa säilyttää nuo vanhat kelkat, winhat ovat jo ihan yli-ikäisiä.
- jepjep
Joo se 340 kohler siinä on.. Ja kyllä sen pitäisi nyt yli 50 mennä. Koska vauhti ei kiihdy puolen kaasun jälkeen ollenkaan. Ja kyllä ne ajo-ominaisuudet nyt n.70-80 vauhdin pitäsi kestää.
Ja ei tätä nyt kehtaa kiertoon laittaa kun näinkin hyväkuntoinen winha on niin pitää säilyttää itsellä.
Ja mistähän noita mikunin kaasuttimia mahtaisi saada käytettynä, sellaisia jotka kävisi winha 55. - Huima
jepjep kirjoitti:
Joo se 340 kohler siinä on.. Ja kyllä sen pitäisi nyt yli 50 mennä. Koska vauhti ei kiihdy puolen kaasun jälkeen ollenkaan. Ja kyllä ne ajo-ominaisuudet nyt n.70-80 vauhdin pitäsi kestää.
Ja ei tätä nyt kehtaa kiertoon laittaa kun näinkin hyväkuntoinen winha on niin pitää säilyttää itsellä.
Ja mistähän noita mikunin kaasuttimia mahtaisi saada käytettynä, sellaisia jotka kävisi winha 55.Kokeileppa kattoa ettei hihna ole kulunut ihan hirveän kapeaksi, koska sitten se ei enää käytä koko variaattorin toiminta-aluetta.
- aattelinmpa vaa
Huima kirjoitti:
Kokeileppa kattoa ettei hihna ole kulunut ihan hirveän kapeaksi, koska sitten se ei enää käytä koko variaattorin toiminta-aluetta.
tarkista että variaattorit sulkeutuvat ja avautuvat kokonaan
- kkkkkk
Mikuni- kaasari muuttaa kohlereiden ominaisuudet täysin. Alkuperäiskaasarilla tulee juuri se tunne, ettei kelkka kiihdy puolen kaasun jälkeen. Kapeatelaiset Winhat kulkevat paljon kovempaa kuin leveätelaiset. Rullatelasto ja leveä tela syövät tehoa.
- jokuvaa
jepjep kirjoitti:
Joo se 340 kohler siinä on.. Ja kyllä sen pitäisi nyt yli 50 mennä. Koska vauhti ei kiihdy puolen kaasun jälkeen ollenkaan. Ja kyllä ne ajo-ominaisuudet nyt n.70-80 vauhdin pitäsi kestää.
Ja ei tätä nyt kehtaa kiertoon laittaa kun näinkin hyväkuntoinen winha on niin pitää säilyttää itsellä.
Ja mistähän noita mikunin kaasuttimia mahtaisi saada käytettynä, sellaisia jotka kävisi winha 55.Parasta olisi vaihtaa koneeksi Rotax 377. Se on Kohleria paljon luotettavampi ja tehokkaampi, ja Mikunin kaasari on siinä vakiona. Kohler ei kestä yli kolmenkympin vauhtia pitkään, vaan polttaa vasemman männän, tai mykistää puolan vasemmalta pytyltä. Jäähdytysongelmistaan kuuluisa oli tuo kone aikanaan.
Mikuni- kaasaria kohleriin laittaessa joutuu vähän muutoksia tekemään. Erilainen kiinnitys. Kohlerin oma kaasari on pultilla kiinni, ja mikunit kiinnitetään yleensä kumisella imukaulalla. Kohleriin pitäisi tehdä imukaulalle kiinnitys. - Mara
jokuvaa kirjoitti:
Parasta olisi vaihtaa koneeksi Rotax 377. Se on Kohleria paljon luotettavampi ja tehokkaampi, ja Mikunin kaasari on siinä vakiona. Kohler ei kestä yli kolmenkympin vauhtia pitkään, vaan polttaa vasemman männän, tai mykistää puolan vasemmalta pytyltä. Jäähdytysongelmistaan kuuluisa oli tuo kone aikanaan.
Mikuni- kaasaria kohleriin laittaessa joutuu vähän muutoksia tekemään. Erilainen kiinnitys. Kohlerin oma kaasari on pultilla kiinni, ja mikunit kiinnitetään yleensä kumisella imukaulalla. Kohleriin pitäisi tehdä imukaulalle kiinnitys.Monet ovat Kohlereita moittineet, mutta itse asiassa eivät ne niin huonoja ole. Yleiset koot Suomessa ovat olleet 290, 340 ja 440. Kaikki kaksisylinterisiä. Joissakin vanhoissa kelkoissa on ollut yksisylinterisenäkin. Tuo 340-kuutioinen on usein mainittu kaikkein lujimmaksi. Oma Winhan 290 kesti kyllä rämpyttämistä. Ei moitteen sanaa koko moottorista. Hyvä käynnistymään, riittävän tehokas, ja kohtalaisen vähäruokainen. (tämä Mikuni-kaasuttimella, Tillotson on karmea joka pelissä) 70-luvun moottoriksi Kohler on oiva vehje. Ikänsä huomioiden sitä on vähän turha kuitenkin verrata vaikkapa tuohon Rotax 377:aan. Tietysti jos Kohler on loppu, voisi tuo moottori olla hyvä vaihtokone. Tehoja jos haluaa, niitä löytyy Kohler 440:stäkin. Bensiiniäkin kyllä kuluu sitten.
Kohlereita on myös todellakin moittu kuumenemisesta. Suojasäillä pitää olla hieman varovainen varsinkin vanhemmilla kaksisylinterisillä. Kohler muutti puhallinjäähdytystä 70-luvulla, eikä uudemmissa moottoreissa taempi sylinteri enää kuumene niin paljon enemmän kuin ensimmäinen.
Lämpimänä käynnistäessä Kohler mielenkiintoisesti voi olla huono käynnistymään. Winhan ohjekirja neuvoi painamaan kaasua nykäistessä(!). Kiva jos kaasuvaijeri jäässä. Voipi tulla kävelyreissu järven jäältä kotia. - jokuvaa
Mara kirjoitti:
Monet ovat Kohlereita moittineet, mutta itse asiassa eivät ne niin huonoja ole. Yleiset koot Suomessa ovat olleet 290, 340 ja 440. Kaikki kaksisylinterisiä. Joissakin vanhoissa kelkoissa on ollut yksisylinterisenäkin. Tuo 340-kuutioinen on usein mainittu kaikkein lujimmaksi. Oma Winhan 290 kesti kyllä rämpyttämistä. Ei moitteen sanaa koko moottorista. Hyvä käynnistymään, riittävän tehokas, ja kohtalaisen vähäruokainen. (tämä Mikuni-kaasuttimella, Tillotson on karmea joka pelissä) 70-luvun moottoriksi Kohler on oiva vehje. Ikänsä huomioiden sitä on vähän turha kuitenkin verrata vaikkapa tuohon Rotax 377:aan. Tietysti jos Kohler on loppu, voisi tuo moottori olla hyvä vaihtokone. Tehoja jos haluaa, niitä löytyy Kohler 440:stäkin. Bensiiniäkin kyllä kuluu sitten.
Kohlereita on myös todellakin moittu kuumenemisesta. Suojasäillä pitää olla hieman varovainen varsinkin vanhemmilla kaksisylinterisillä. Kohler muutti puhallinjäähdytystä 70-luvulla, eikä uudemmissa moottoreissa taempi sylinteri enää kuumene niin paljon enemmän kuin ensimmäinen.
Lämpimänä käynnistäessä Kohler mielenkiintoisesti voi olla huono käynnistymään. Winhan ohjekirja neuvoi painamaan kaasua nykäistessä(!). Kiva jos kaasuvaijeri jäässä. Voipi tulla kävelyreissu järven jäältä kotia.Itsekin kyllä omistan Winha 54:n, jossa on Kohler 340. Laakeroinniltaan kone on kyllä luja, ei mitään välyksiä vieläkään. Kaasarina on karmea Walbro, ja lämpimänä käynnistäessä pitää pitää kaasu pohjassa ja lausua rukous ennen kiskaisua. Ärhäkkä kone kyllä tuntuu olevan, onhan siihen koneremppa vasta tehty, kun entiset männät suli. Olen sittemmin säätänyt tuon kalvokaasarin niin, että kone käy vähän rikkaalla. Eipä ole enää kuumunut liikaa. Huippuja kelkka ottaa ehkä 70 km/h, mutta kapeampitelaiset Winhat kulki samalla koneella melkein 100 km/h. Ja niin, Kohlerissa kierroksia pitää vaihdella jatkuvasti, tasakaasulla ajo polttaa männät.
- Mara
jokuvaa kirjoitti:
Itsekin kyllä omistan Winha 54:n, jossa on Kohler 340. Laakeroinniltaan kone on kyllä luja, ei mitään välyksiä vieläkään. Kaasarina on karmea Walbro, ja lämpimänä käynnistäessä pitää pitää kaasu pohjassa ja lausua rukous ennen kiskaisua. Ärhäkkä kone kyllä tuntuu olevan, onhan siihen koneremppa vasta tehty, kun entiset männät suli. Olen sittemmin säätänyt tuon kalvokaasarin niin, että kone käy vähän rikkaalla. Eipä ole enää kuumunut liikaa. Huippuja kelkka ottaa ehkä 70 km/h, mutta kapeampitelaiset Winhat kulki samalla koneella melkein 100 km/h. Ja niin, Kohlerissa kierroksia pitää vaihdella jatkuvasti, tasakaasulla ajo polttaa männät.
Onkohan pohjimmainen syy ylikuumenemiseen tasaisella kaasulla sittenkin tuo kaasutin? Niinhän se usein on. Mikuni-Winha kesti kyllä tasaista ajoa järvenselällä vaikka kuinka kauan hajoamatta. Esimerkiksi Ockelbo Fighter yksikaasuttiminen Rotax 440 (muistinkohan koon oikein) on paha leikkautumaan kiinni, kun taas kahdella kaasuttimella oleva on luotettava. Ja samanlaisia oireita on monissa moottoreissa. Voivat muulloin toimia hyvin, mutta jokin menee vikaan, kun ulkolämpötila on lähellä nollaa. Joku syyttää "höyrylukkoa". Osa on varmasti ajajien itsensä hajottamia. Jotain perää näissä havainnoissa kuitenkin on, eli eivät ihan mitään legendaa.
- jokuvaa
Mara kirjoitti:
Onkohan pohjimmainen syy ylikuumenemiseen tasaisella kaasulla sittenkin tuo kaasutin? Niinhän se usein on. Mikuni-Winha kesti kyllä tasaista ajoa järvenselällä vaikka kuinka kauan hajoamatta. Esimerkiksi Ockelbo Fighter yksikaasuttiminen Rotax 440 (muistinkohan koon oikein) on paha leikkautumaan kiinni, kun taas kahdella kaasuttimella oleva on luotettava. Ja samanlaisia oireita on monissa moottoreissa. Voivat muulloin toimia hyvin, mutta jokin menee vikaan, kun ulkolämpötila on lähellä nollaa. Joku syyttää "höyrylukkoa". Osa on varmasti ajajien itsensä hajottamia. Jotain perää näissä havainnoissa kuitenkin on, eli eivät ihan mitään legendaa.
Kyllä se 33- millinen walbron kalvokaasari on varmaan käyntiongelmien alku ja juuri.
- jokuvaa
Mara kirjoitti:
Onkohan pohjimmainen syy ylikuumenemiseen tasaisella kaasulla sittenkin tuo kaasutin? Niinhän se usein on. Mikuni-Winha kesti kyllä tasaista ajoa järvenselällä vaikka kuinka kauan hajoamatta. Esimerkiksi Ockelbo Fighter yksikaasuttiminen Rotax 440 (muistinkohan koon oikein) on paha leikkautumaan kiinni, kun taas kahdella kaasuttimella oleva on luotettava. Ja samanlaisia oireita on monissa moottoreissa. Voivat muulloin toimia hyvin, mutta jokin menee vikaan, kun ulkolämpötila on lähellä nollaa. Joku syyttää "höyrylukkoa". Osa on varmasti ajajien itsensä hajottamia. Jotain perää näissä havainnoissa kuitenkin on, eli eivät ihan mitään legendaa.
Fighterissä oli 503 Rotax. Sellainenkin on tullut omistettua. Se kuumeni äkkiä, koska kuomu oli liian umpinainen. Kokeilin joskus ajaa ilman kuomua ja kone ei silloin kuumennut. Kone kesti kuomun kiinniollessa kuudenkympin vauhtia vain pari minuuttia, ja sitten kuului böööö...
- Mara
jokuvaa kirjoitti:
Fighterissä oli 503 Rotax. Sellainenkin on tullut omistettua. Se kuumeni äkkiä, koska kuomu oli liian umpinainen. Kokeilin joskus ajaa ilman kuomua ja kone ei silloin kuumennut. Kone kesti kuomun kiinniollessa kuudenkympin vauhtia vain pari minuuttia, ja sitten kuului böööö...
Ai joo, 503 Rotaxhan se olikin. Panitkos muuten merkille, oliko kaksi- vai yksikaasuttiminen malli Fighteristä? Jälkimmäisiä on hajonnut.
- jokuvaa
Mara kirjoitti:
Ai joo, 503 Rotaxhan se olikin. Panitkos muuten merkille, oliko kaksi- vai yksikaasuttiminen malli Fighteristä? Jälkimmäisiä on hajonnut.
yksi kaasari
- rikuenoite
jokuvaa kirjoitti:
Itsekin kyllä omistan Winha 54:n, jossa on Kohler 340. Laakeroinniltaan kone on kyllä luja, ei mitään välyksiä vieläkään. Kaasarina on karmea Walbro, ja lämpimänä käynnistäessä pitää pitää kaasu pohjassa ja lausua rukous ennen kiskaisua. Ärhäkkä kone kyllä tuntuu olevan, onhan siihen koneremppa vasta tehty, kun entiset männät suli. Olen sittemmin säätänyt tuon kalvokaasarin niin, että kone käy vähän rikkaalla. Eipä ole enää kuumunut liikaa. Huippuja kelkka ottaa ehkä 70 km/h, mutta kapeampitelaiset Winhat kulki samalla koneella melkein 100 km/h. Ja niin, Kohlerissa kierroksia pitää vaihdella jatkuvasti, tasakaasulla ajo polttaa männät.
Kohleriin pitää laittaa yhtä pykälää kylmempi tulppa
mitä on ohjearvo 440 seen ngk9 ja 340 seen 22 denso
ja loppuu mäntäongelmat ja tietysti pitää huolehtia
että puhaltimen hihna on tarpeeksi kireällä.
Lynx 420 1pyttysellä saschin koneella kulkee n.50km\h.Kannattaa tarkistaa 1-variaattori ettei puristu kasaan liian pienillä kierroksilla.Ja hihna kans ettei ole kulunu.
- kohler340
Miten se puhaltimen hihna kiristetään kohler 340:ssä?
- Kahden kohlerin omistaja
kohler340 kirjoitti:
Miten se puhaltimen hihna kiristetään kohler 340:ssä?
Ei voi kiristää puhaltimen hihnaa tuossa moottorissa. Osta uusi hihna.
- faghh
kohler340 kirjoitti:
Miten se puhaltimen hihna kiristetään kohler 340:ssä?
Ei puhallin, vaan variaattorinhihnaa pitää kiristää. Ketjulaatikko liikkuu edestakaisin- suunnassa, jos sen kiinnityspultit löysyttää ja sitten säätää laatikon asennon sieltä edestäpäin tulevan kierretangon pulttia kiristämällä. En ole varma onko tuossa winhassa tällainen systeemi
- Kahden kohlerin ...
faghh kirjoitti:
Ei puhallin, vaan variaattorinhihnaa pitää kiristää. Ketjulaatikko liikkuu edestakaisin- suunnassa, jos sen kiinnityspultit löysyttää ja sitten säätää laatikon asennon sieltä edestäpäin tulevan kierretangon pulttia kiristämällä. En ole varma onko tuossa winhassa tällainen systeemi
Minulla on kaksi Winha viisvitosta!? Ei ole mahdollista alkuperäisillä asetuksilla muuttaa variaattoreiden väliä. Ehkä poraamalla runkoon uudet reiät. (Olen irroittanut molemmista ketjukotelon ja vaihtanut vetotelaan laakerit). Mutta onko variaattorin hihnan kiristämisestä mitään hyötyä? Ei minusta.
- faghh
Kahden kohlerin ... kirjoitti:
Minulla on kaksi Winha viisvitosta!? Ei ole mahdollista alkuperäisillä asetuksilla muuttaa variaattoreiden väliä. Ehkä poraamalla runkoon uudet reiät. (Olen irroittanut molemmista ketjukotelon ja vaihtanut vetotelaan laakerit). Mutta onko variaattorin hihnan kiristämisestä mitään hyötyä? Ei minusta.
Winha 54:ssä pystyi vielä hihnan kireyttä säätämään, ei siitä kyllä juuri hyötyä ollut.
- rikuenoite
kohler340 kirjoitti:
Miten se puhaltimen hihna kiristetään kohler 340:ssä?
Puhaltimen hihnapyörän akselin mutteri auki ja hihnapyörän toinen puolikas pois sieltä alta pitäisi
löytyä säätorikkoja niitä vähentämällä saa hihnan
kireälle jos niitä ei ole jo hävitetty. yksi rikka vaikuttaa jo aika paljon. - Lynksisti
Itelläni taitaa sitten joku rakettimalli olla....
Ennen koneremppaa uuvemman polikan rinnalla järvenselällä noin 75.
Konerempan ja sisäänajon jälkee noin 90 jäi loppunopeuveks...
50 jälkeen vaan ei enää oikein uskalla ohjata tai pieneekää hyppyyn ajaa...
- winhalaattori
Hoi, täällä kirotaan orkkiskaasaria, eikä vastauksissa tullut selkoa millainen kaasari sopii tuohon 340 kohleriin. Kelkka odottaa suon laidalla :D
- itejuu
Sehän on siinä kakkos varvariaattorissa se tappi joka pitää lautasteen juosta paikallaan niin kun sen tapin ottaa pois nii siellä putken sisällä on tointoinen tapin reikiä täynnä oleva putki niin sillä voi pistää kireemmälle sitä variaattoria kun pistää sen tapin sen verran kireemkipään reikään niin se lähtee isommilla kierroksilla liikkeelle ja jaksaa kulkia osapuilleen 70 kymppiä it em ku ei oma 55 inha jaksanu vetää ku pikkuista vaille 40 kymppiä ja laiskasti mouruta mut oli ku yön ja päivän ero kun sääti kakkosvariaattoria nii johan rupes kulukeen
- Ihnetteliö
Minkä kokoiset suuttimet pitäis laittaa jos laittaa 32 minunkin tyhjäkäynti ja pääsuutin????
- Ihnetteliö
Kyseessä vanhan mallin 340 missä puhallin Veto laitteessa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806