Nautitko ehtoollista?

Mieltäni on alkanut askarruttaa se, että ehtoollisella juodaan kuvaannollisesti Kristuksen verta ja syödään hänen ruumistaan.

Huomaan alitajuisesti kai aina hieman vierastaneeni asiaa ja viime aikoina se on tunnetasolla alkanut tuntua suorastaan vastenmieliseltä ja ahdistavalta. Elävän uhraaminen ei uskoakseni nykyaikana olisi uskontommekaan mukaan hyväksyttävää. Syvällisemmin asiaan perehtymättä minusta tuntuisi paremmalta osallistua symbolisesti viimeiseen ehtoolliseen tms.

Miten ehtoolliskäytäntö on tässä muodossa saanut alkunsa?
Onko kirkon piirissä ehkä joskus käyty sen kyseenalaistamiseen tai muuttamiseen liittyvää keskustelua?

Nauttivatko kaikki Jeesukseen uskovat uskontokunnat ehtoollista?

Miten sinä koet asian?

Ellet ole sitä mieltä, että usko on sokeaa uskomista ja rituaalien noudattamista ilman niiden pohtimista tai lupaa kyseenalaistaa, toivoisin sinun valistavan minua ja ehkä muitakin asiaa pohdiskelevia.

3

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • optimisti-alias-olle^

Itse olen myös vierastanut ehtoollista samasta syystä kuin sinäkin, enkä ole ehtoollista nauttinut kuin yhden ainoan kerran, ripillä käydessäni
      Se on pakana-uskonnoista lainattua kuten joka-ikinen tapa, päivä ja aivan kaikki kristinuskossa!
      Ehtoollista et muuten voi välttää missään lahkossa!
      Jos muuten olet uskossa niin koita olla välittämättä siitä ja nauti muuten vain seurakuntaasi kuulumisesta!
      Itse en ole kolmiyhtenäisyyteen uskova mutta en myöskään jehova!
      Mukava kuulla että ajattelet itsenäisesti!
      Siinä meitä on kaksi!

Kaikkea hyvää Sinulle Orvokki!

• tuttan

mm. Luukkaan evankeliumissa luku 22 jakeesta 16 eteenpäin jakeeseen 20 on perusteet ehtoolliskäytännölle. Lisää nykyisestä ehtoolliskäytännöstä voit lukea 1.korinttolaiskirjeestä luku 11 jakeesta 23-29. Jeesuksen uskovat kirkkokunnan käyttävät ehtoolliskäytäntöä. En käy tulkitsemaan näitä tämän kummemmin, sillä sinussa on syttynyt jo Herramme johdattama miete ja tarvitset vain tietoa ymmärryksesi tueksi.

Se on nimenomaan muistoateria ei siinä viini eikö ehtoollisleipä muuta mitenkään muotoaan.
      Joissakin kirkkokunnissa käytetään marjamehua viinin sijaan.

Myös kaste on symbooli, ei siinä vesi miksikään kummajaiseksi muutu. Mutta syvän yhteyden Kristukseen näissä kummassakin saa, tietoisuus että on oikeilla teillä.

• mie vain

Ehtoollinen on Jeesuksen muistoksi, kunnioittaa, kun hän eli täällä ihmisen elämän ja kuoli uskovien edestä ristinkuoleman. (Suuri on pelastuvien uskovaisten lukumäärä ollut, on nyt ja paljon tulee vielä uskoon, onhan kysymyksessä iso asia, varsinkin koska Jeesus on Jumalan ainoa Poika.)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6873
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      676
      2978
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223