Croma Fiatin pelastus.

Koeajokokemus Cromalla osoitti sen,etä Fiat on satsannut juuri tähän autoon.Punton voimallahan Fiat on melkein rämpinyt.Onnistunut paketti,kerrassaan.Isokin mies saa mieleisensä asennon,tilaa on edessä ja takana.Parhaaksi puoleksi sanoisin ajo ominaisuudet maantiellä.Vakaa,hiljainen,ei tarvinnut pahemmin ohjailla,voimaa löytyi 2,2 koneesta, ovat ottaneet opiksi.Vakiovarustelista kattava.Laatu tuntui hyvältä.Yksi asia mikä on autoa ostettaesa tärkeä,nimittäin ulkonäkö,Croma on hyvännäköinen,kiitos Giugiaron.

19

4519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai cromis

      Mutta onko se kestävä? Kaikki Fiatin tekeleet ovat tähän saakka olleet kestävyydeltään todella huonoja. Fiatin surkea laatu on aiheuttanut sen, että Toyotan markinaosuus on noussut Italiassa todella nopeasti. Jos paljastuu, että uusikin Croma on romu, niin Fiat menee konkkaan. Fiat ei voi enää kaupata roskaa ihmisille. Muutoin hukka perii koko puljun ja sen ketkut johtajat.

      • JA.

        Mulla on Opel Vectrassa sama kone kuin Croman 2,2. Ja on toiminut täysin moiteettomasti, lähtee käyntiin ilman lämmitystä 30 asteen pakkasessa.

        Kulutus on maantiellä kohtuullinen, mutta kaupungissa vie aika reippaasti.


      • tämäkin

        mutu-, katu- vai vatu-tietoa?


      • opelin
        JA. kirjoitti:

        Mulla on Opel Vectrassa sama kone kuin Croman 2,2. Ja on toiminut täysin moiteettomasti, lähtee käyntiin ilman lämmitystä 30 asteen pakkasessa.

        Kulutus on maantiellä kohtuullinen, mutta kaupungissa vie aika reippaasti.

        kone, ne koneet, sekä opelin ett viiatin kasataan viiatin tehtaalla ja ovat kimpassa suunnitelleet alakerran ja molemmat itse omat yläkertansa.


      • rsjdtuke
        tämäkin kirjoitti:

        mutu-, katu- vai vatu-tietoa?

        Taitaa olla natu(naapurista tuntuu)-tietoa.


      • konkkaronkka

        Mutta kun näyttää,että joku muu menee konkkaan ennen kuin Fiat.Taitaa sullakin olla aika vanhaa tietoa Fiatin taloustilanteesta.Ja Fiatin markkinaosuus on kyllä viime kuukausina noussut kohisten Italiassa.


      • En usko,että Fiatilla on varaa tehdä huonoa autoa,enkä nyt menisi moittimaan esim. luokassaan markkinajohtaja Punton kestävyttä.Nytkin se voitti (ei nyt mikään kestävyyskoe)Autobildin pikkuautovertailun,mukana sentään Colt,Corsa ja Clio.sadan tuhannen testissa aikoinaan Punto kesti oikein hyvin.Se,että Cromassa on opelista jotain,niinhän se on kaikissa autoissa nykyään.


      • !!!!!!!!!!!+!
        kynäilijä kirjoitti:

        En usko,että Fiatilla on varaa tehdä huonoa autoa,enkä nyt menisi moittimaan esim. luokassaan markkinajohtaja Punton kestävyttä.Nytkin se voitti (ei nyt mikään kestävyyskoe)Autobildin pikkuautovertailun,mukana sentään Colt,Corsa ja Clio.sadan tuhannen testissa aikoinaan Punto kesti oikein hyvin.Se,että Cromassa on opelista jotain,niinhän se on kaikissa autoissa nykyään.

        "Se, että Cromassa on Opelista jotain, niinhän se on kaikissa autoissa nykyään."

        No ei nyt ihan kaikissa, mutta Fiatissa, Saabissa, Chevrolet:ssa, Nissanissa ja jopa Alfa Romeossa. Ennen sanottiin, että kaikista autoista tulee vanhemmiten Ooppeleita. Nyt niistä tehdään sellaisia jo uutena!


    • nimim_Erkki

      Tiedä häntä onko Cromasta pelastajaksi, sen roolin taitavat hoitaa Grande Punto ja tuleva Stilo, mutta on se vähintään pahuksen vahva näyttö. Croman "ongelma" on selkeän luokan puuttuminen, se ei ole perinteinen farmari eikä myöskään tila-auto, vaan jonkinsortin crossover näiden kahden luokan välillä. Esim. saksalaissa autolehdissä en ole huomannut Cromaa otetun ensimmäiseenkään vertailutestiin, mikä johtunee juuri selkeiden vertailukohtien puutteesta. Kaikki yksittäistestit ovat kyllä antaneet mairittelevia lausuntoja autosta. Ilmeisesti Vectran perustalle tehdyn auton kehityskulut ovat olleet niin edulliset, ettei kannattavuus edes vaadi valtavia myyntimääriä.

      Omaani olen nyt ehtinyt koeajaa kohta viikon ja laatu on erittäin vakuuttavaa: ei pienintäkään räminää tai napsetta epätasaisella tienpinnalla vaikka pakkaslukemat pyörivät viikonloppuna 25 asteen nurkilla. Alustaäänet ovat vaimeaa kumahtelua ja muutenkin äänieristykseen on satsattu (minulle yksi keskeinen laadun merkki). Sisustuksen materiaaleissa ja viimeistelyssä ei myöskään ole moitteen sijaa. No, hiukan outoa on se, ettei business-paketin nahkaverhoilun yhteyteen ole sisällytetty ohjauspyörän nahkapintaa...

    • AR 156

      Cromasta on kirjoitettu niin positiivisesti, että piti käydä ottamassa kylmät tyypit eli koeistumassa. Kokonaisuus vaikutti hyvältä, mutta muutama kriittinen sivuhuomautus sallittaneen konsernin toisen merkin tyytyväiseltä asiakkalta. Jätän tarkoituksella pois ne lukuisat myönteiset piirteet, jotka Sokea Reetakin huomaa autoon tutustuessaan. Sen sijaan seuraavia havaintoja en ole muiden tekeminä mistään lukenut.

      Kun istuin kuskin penkille ja vedin oven perässäni kiinni, vaikutelma oli jotenkin peltinen. En ollut edes ajatellut tätä mahdollisuutta ennakkoon, mutta vaikutelma oli tosiaan voimakas. Sama mielikuva toistui, kun kokeilin uudestaan. On se toki osittain ymmärrettävää, kun ovi on varsin suuri. (Takapenkkiläisen ovi vaikuttikin selvästi jämäkämmältä.)

      Viikset ovat säälittävän tuntuisia. En tosin oikeasti käyttänyt niitä, mutta hölskyvä ja veltto tuntuma vaikutti laaduttomalta. Muotoilukaan ei ollut luonnossa mitenkään esteettinen, vaikka valokuvissa asiaan en ollut kiinnittänyt huomiota.

      Konepelti on oma lukunsa. Tuulihaan muovinen hantaaki vaikutti jotenkin heppoiselta pakkasolosuhteita ajatellen, samalla se oli varsin jäykkätoiminen. Konepellin ylhäällä pitäminen on toteutettu omasta kokemuksestani vanhahtavasti ylös nostettavalla tikulla, mikä sinänsä on ihan toimiva ratkaisu. Pelti on kuitenkin pinta-alaltaan suuri ja siksi myös melko velton tuntuinen, joten kovassa myrskyssä pellin avaamiseen liittyy riskinsä. Tätä havaintoa tukee konehuoneessa oleva varoitus, jonka mukaan peltiä ei saa painaa kiinni - se tulee pudottaa.

      Kun konepelti oli auki, niin toki katsoin myös lamppujen vaihtomahdollisuuden. Ei se mahdottomalta näyttänyt, mutta ainakin joiltakin osin haluaisin nähdä myyjältä mallisuorituksen ennen ostopäätöstä.

      Niinpä niin. Kyllä Croma vaikutti kokonaisuutena ihan hyvältä. Tässä kuitenkin joitakin havaintoja, joita jokainen ostoaikeessa oleva voi punnita autoon tutustuessan.

    • pari pikku juttua

      Voi olla ihan hyvä peli.

      Paljon siinä ei ole tosin Fiatin omaa. Kori Giugiaron muotoilema, alusta Vectrasta, moottorikin Opelilta ja virtalukko GM:ltä. Fiat toimii ikäänkuin kokoonpanijana tässä asiassa, vähän kuten Uudenkaupungin tehdas, paitsi sillä erolla että Fiat pyörittää omalla pääomalla kun Uudessakaupungissa tehdään alihankintana.

      Tulee mieleen nämä kaupan privat label -jutut. Halpa hinta, tuttu tuote mutta merkki poikkeaa alkuperäisen sisällöstä.

      Kävin istumassa Cromassa edessä ja takana, tilaa oli runsaasti ja muuten vaikutti tosi hyvältä. Uskon kyllä arvonkin pitävän ainakin 5-7 vuotta kohtuullisesti.

      Mitenköhän on tämä 1,8 -litrainen malli, tuleekohan sitä tuotantoon?

      • ile

        että se moottori EI! ole opelin, muutoin kun alakerran osalta. Yläkerta ja muu on Fiattia


      • niissä makaroonia
        ile kirjoitti:

        että se moottori EI! ole opelin, muutoin kun alakerran osalta. Yläkerta ja muu on Fiattia

        olis edes laittanut kokonaan Opelin koneen. Fiatin koneiden yläkerta on perinteellisesti ollut todella heikko. Venttiilien säätökin on aina perseestä. Vai onko uudessa hydr. venttiilit? Fiat fuskaa kaikessa. Se on mun kokemus.


      • ile
        niissä makaroonia kirjoitti:

        olis edes laittanut kokonaan Opelin koneen. Fiatin koneiden yläkerta on perinteellisesti ollut todella heikko. Venttiilien säätökin on aina perseestä. Vai onko uudessa hydr. venttiilit? Fiat fuskaa kaikessa. Se on mun kokemus.

        ja opelin yläkertahan onkin nokkaakseleineen ja jakopäineen tunnetusti kestävä.... (tajuton repeäminen) :D


      • hehee
        niissä makaroonia kirjoitti:

        olis edes laittanut kokonaan Opelin koneen. Fiatin koneiden yläkerta on perinteellisesti ollut todella heikko. Venttiilien säätökin on aina perseestä. Vai onko uudessa hydr. venttiilit? Fiat fuskaa kaikessa. Se on mun kokemus.

        opelixin koneet on kautta aikojen olleet kansivaivaisia.... bratwurst ei vaan osaa...


      • nimim_Erkki
        ile kirjoitti:

        että se moottori EI! ole opelin, muutoin kun alakerran osalta. Yläkerta ja muu on Fiattia

        Croman 2,2-litrainen bensiinimoottori on aivan identtinen Opelin vielä pari vuotta sitten käyttämän moottorin kanssa. Nykyisin Opelin moottoreissa on suorasuihkutus ja hiukan enemmän tehoa ja vääntöä. Vallan erikoista olisi, että Fiat olisi nähnyt vaivaa ja upottanut rahaa tehdäkseen uuden yläkerran koneeseen - vain saavuttaakseen täsmälleen saman tehon ja väännön kuin Opeleissa oli. Opelin uusi 140-heppainen 1,8-litrainen on tulossa Cromaan myöhemmin.

        Dieselit menevätkin sitten toisin päin, Opeleissa on Fiatin moottorit.


      • Petel
        ile kirjoitti:

        että se moottori EI! ole opelin, muutoin kun alakerran osalta. Yläkerta ja muu on Fiattia

        tuollaisen jutun keksit. Opelin (GM:n) kone tuo on, tosin Opel ei enää käytä sitä. Opelissa tuo on korvattu suorasuihkutteisella versiolla.


      • motti

        ei edelleenkään ole ooppelin suunnittelema, vaan yhteistyössä suunniteltu, siis alakerta ja ne kasataan viiatin tehtaalla, myös opelin myllyt, todista että olen väärässä!! Tiedätkö muuten kuinka paljon uudessa corsassa on viiatti, siis puntoa joka tuli vuotta aikaisemmin markkinoille?


    • Bravisti -98

      Jeps koeajoin myös Croman (kun kerran risteilynkin sai vaivan palkaksi...).

      Vakaa ja hiljainen olivat mielikuvat, tosin jokin sirisi kuljettajan sivupeilin suunnalla kun ajoin epätasaisella lumipinnalla. Sirinä toki korostui kun auto oli muuten niin hiljainen. Maantienopeuksissa auto tuntui hieman meluisammalta kuin odotin. Jarrutustuntuma oli minun mieleeni, ajonvakautustakin tuli testattua...

      2,2 litran kone on ihan riittävä, eihän se sillä koneella tosin mikään tykki ole.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7115
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3266
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      134
      1514
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1325
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      228
      1322
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1207
    8. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1200
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1104
    Aihe