Viittäkymmentä matkustajaa kuljettanut linja-auto putosi katolleen rotkoon Alborgan ulkopuolella Ruotsissa. Ruotsin radion mukaan onnettomuudessa loukkaantui ainakin 30 ihmistä. Lisäksi linja-autossa on yhä loukussa 15 ihmistä.
Lue lisää Ylen uutisista:
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/vasen/id26597.html
Vakava bussionnettomuus Ruotsissa
40
15082
Vastaukset
- syy?
Tääkin varmaan käännetään jonkun rekkakuskin syyksi niinkuin on tapana, koska teiden kunnossapitäjiä ei voi syyttää koska ovat valtion laitoksia ja varallisia maksamaan korvauksia omaisille joka tulisi valtiolle kalliikksi. Mutta kun pannaan rekkakuskin syyksi niin on vain 1 syyllinen ja kuolemantuottamus taakkana.
- YrjöJurri
Lähinnä onnettomuuspaikkaa oleva rekkakuski on syyllinen kaikki sen jo tietävät. Mutta kuinka käy jos Ruotsi kieltää linja-autot?
- tavallinen tien käyttäjä.
YrjöJurri kirjoitti:
Lähinnä onnettomuuspaikkaa oleva rekkakuski on syyllinen kaikki sen jo tietävät. Mutta kuinka käy jos Ruotsi kieltää linja-autot?
jos ruotsi kieltää bussit nii kai ne kielletään suomessa kahden vuoden päästä ettei oltais aikaa jäljessä .. ;)
- junalinikka tilalle!!
tavallinen tien käyttäjä. kirjoitti:
jos ruotsi kieltää bussit nii kai ne kielletään suomessa kahden vuoden päästä ettei oltais aikaa jäljessä .. ;)
Kunnolliset wanhan ajan linjajunalinikat takaisin!! kulkevat säännöllisesti,täsmällisesti,ei paljon onnettomuuksia kuin liikennessä! Näin joka kylille saisi asemat vanhan ajan pikku juna asemat takaisin!
vähennetetään yksitysautoilu! tulevaisuudessa ehkä pakko muutos kaikkiin kun saasteita lisäntyy kun liikaa autoja päästää saasteita - Torsti2
Eihän tie mestarit voi kesä kelijä tehhä mihinkään, kai sen järkikin sannoo, vai oliko parempi että joka kohtaan mätetään suoloo niin paljon että varmasti pohja vedet pilaantuu.
Tähän on menossa jo Suomessa liikookin, aikoinaan auto koulussa puhuttiin että vauti pittää sovittoo kelin ja olosuteitten mukaan eli tää tarkoittaa tien sen hetkistä kuntoa, eikä se tarkoita että missä kunnossa se tie oli kesällä.
Viime talavenakin kun nuorisio joukko ajo kovaa ja vän huonolla ammatti taijolla auton romuksi ja kuoliko siinä neljä vai viisi niin heti ruvettiin tutkimaan tien kuntoo sillä hetkellä.
Eiköhän olis aika lopettoo puhumiset rekka kuskien syyllisyyvestä, vai haluutko että mie kirjoitan pari sivuu siitä kongin kankaan jutusta tosi asijoita, eikä mitään lööppejä.
Suomessa ei rekka kuskeja olla syyllistämässä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. - torsti
Torsti2 kirjoitti:
Eihän tie mestarit voi kesä kelijä tehhä mihinkään, kai sen järkikin sannoo, vai oliko parempi että joka kohtaan mätetään suoloo niin paljon että varmasti pohja vedet pilaantuu.
Tähän on menossa jo Suomessa liikookin, aikoinaan auto koulussa puhuttiin että vauti pittää sovittoo kelin ja olosuteitten mukaan eli tää tarkoittaa tien sen hetkistä kuntoa, eikä se tarkoita että missä kunnossa se tie oli kesällä.
Viime talavenakin kun nuorisio joukko ajo kovaa ja vän huonolla ammatti taijolla auton romuksi ja kuoliko siinä neljä vai viisi niin heti ruvettiin tutkimaan tien kuntoo sillä hetkellä.
Eiköhän olis aika lopettoo puhumiset rekka kuskien syyllisyyvestä, vai haluutko että mie kirjoitan pari sivuu siitä kongin kankaan jutusta tosi asijoita, eikä mitään lööppejä.
Suomessa ei rekka kuskeja olla syyllistämässä, ei nyt eikä tulevaisuudessa.Rekkakuskin syyksihän se konginkankaan juttu meni. Eli ollaan niintä kuskeja syylistetty ja tullaan syyllistämään vaikka vika ei heissä olisikaan. Ovat vaan niin aliarvostettuja ammattilaisia ,että saavat usein syyt niskaan vaikka ovat syyttömiä useimmiten.
- ja yhteiskunta tukee
junalinikka tilalle!! kirjoitti:
Kunnolliset wanhan ajan linjajunalinikat takaisin!! kulkevat säännöllisesti,täsmällisesti,ei paljon onnettomuuksia kuin liikennessä! Näin joka kylille saisi asemat vanhan ajan pikku juna asemat takaisin!
vähennetetään yksitysautoilu! tulevaisuudessa ehkä pakko muutos kaikkiin kun saasteita lisäntyy kun liikaa autoja päästää saasteitaJunavuoroista yhä useampi jättää aseman väliin,
(tuoreimpana lienee päätös ohittaa Hämeenlinna
"pikkupysäkkinä" pendolinojen osalta.
Valtaosa suomen kylistä ei ole lähelläkään rataa.
Kyllä julkinen liikenne pääkaupunki alueella toimii,ehkä joissain muissakin isommissa kaup.
Yritäpä mennä junalla esim.Lopelta-Turkuun tai
Riihimäeltä -Karkkilaan,oikeastaan olisi helppo
luetella ne paikat johon voi mennä junalla. - Hietasenakanpoika
En mää syyllist kaippa. Lahtist ja konekiväärii mää kaippa !
Lopettakaa paskanjauhaminen vakavasta asiasta, ja sillä hyvä. Suomalaiset rekkakuskit ne vasta ... - perkele
vai kuka muu sitä autoa ohjaa?.. Tuskin se kuski kuitenkaan tahallaan toheloi
- vuodessa
Ei tuossa paljoa kilometrejä viellä rekkakuskeihin verrattuna.
Mutta sen verran että kyllä niitä ...... rekkoja liikaa liikenteessä. Taitavat olla liian tressattuja siis äkkiä pois liikenteestä moiset.
Ajavat mahdottomia nopeuksia pahoissa paikoissa, eivät tunnu ymmärtävän minkälaista vahinkoa voivat saada aikaan.
Turha syyttää huonoja teitä nopeuksia vain pois. - tietävät
vuodessa kirjoitti:
Ei tuossa paljoa kilometrejä viellä rekkakuskeihin verrattuna.
Mutta sen verran että kyllä niitä ...... rekkoja liikaa liikenteessä. Taitavat olla liian tressattuja siis äkkiä pois liikenteestä moiset.
Ajavat mahdottomia nopeuksia pahoissa paikoissa, eivät tunnu ymmärtävän minkälaista vahinkoa voivat saada aikaan.
Turha syyttää huonoja teitä nopeuksia vain pois.Varmasti rekkakuskit tietää minkälaista vahinkoa voivat saada aikaa ja varmasti tietävät ketkä ne suurimmaksi osaksi aiheuttaa........
Eiköhän rekkakuskit,linkkakuskit ja taksikuskit oo ainoita teiden ammattilaisia joita on turha neuvoa kuinka ajetaan. Heille sattuu ajokilometreihin nähden vähiten onnettomuuksia.!!
- oja tuo on
Eikä mikään rotko, kuten Iltalehti tapansa mukaan liioittelee.
http://koping.nu/images/articleimages/060127_olycka3.jpgRadiossa sanottiin että se linja-auto putos 50 metrin syvään rotkoon... Osaapa ruotsalaiset antaa hyviä nimiä tavallisille ojille... :D
- Byroo
Hannes89 kirjoitti:
Radiossa sanottiin että se linja-auto putos 50 metrin syvään rotkoon... Osaapa ruotsalaiset antaa hyviä nimiä tavallisille ojille... :D
Suuri onnettomuus. Seitsemän kuolonuhria tähän mennssä.
- Jussi
Hannes89 kirjoitti:
Radiossa sanottiin että se linja-auto putos 50 metrin syvään rotkoon... Osaapa ruotsalaiset antaa hyviä nimiä tavallisille ojille... :D
Paskamainen juttu toi onnettomuus, mutta toi rotkojuttu pistää hiukan naurattamaan.
Kyllä meilläpäin tommosia sanotaan ojiksi! - kaatui
Läheisillä suuri suru.Sana on muuten suomeksi notko.
- Före detta Köpingsbo
joo näinhän asia on kävin myös Köpings.nu sivuilla josta oli reportteri paikalla heti tapahtuman jälkeen .tie oli jäinen mutta bussi ei ole lähtenyt tien liukkaudesta liukuun vaan ohjautunut jostain syystä tien reunaan ja siitä luiskaan josta ojan pohjalle joka oli noin 20metriä alenpana(Muuten oletko myös entinen Köpinkiläinen)
- laulaja
Jos se bussi ois ollut menossa Somerolle niin ei ois menny ojaan kun lauletaan että bussi somerolle ei voi ajaa ojaan....
- herregud!!!!!
Vi är nu alla här i Sverige så oerhört upprörda
om denna olycka!!! Åååå... så tråkigt!!!! Men
samtidigt kan jag trösta er där på finska
diskussionsspalten, att det inte skulle ha varit
några finska pers ombord, förhoppningsvis.. Men
att så en nöjesresa vänder sig till en tragisk
olycka, ojojdå!! Vi är nu alla EN(!), för att dela detta, inkl Silvia med fmljn., vilka som
alltså också stöttar oss svenska folket på det
momentet.
HOX! Om någon som läser det här, förstår bra och
så, gärna skicka svaret, men PÅ SVENSKA(!). Vi
alltså inte kan finska, men förstod omedelbart,
vad diskussionen här i nätet handlar om!! - paavo
ei pysynny traktori lapases kuskilla
- soomlane
...touhua. Onnettomuudesta on kulunut jo useita tunteja, bussi makaa edelleen onnettomuuden uhrien päällä. Siinä sitä sitten ihmetellään miten heidät sieltä bussin alta saataisiin pois. Ilmeisesti meinaavat purkaa sen bussin osiksi ja sillä tavoin viikonlopun aikana saavat viimeiset onnettomuuden uhrit sieltä pois....
- bussimatka
Olen lähdössä ruotsiin. miten on, uskaltaakohan tuolla ollenkaan bussilla matkustaa kun noin holtittomia kuskeja ovat?
- pikkulillen
sinäpä sen tiedät
- mikko n.
bussimatka kirjoitti:
Olen lähdössä ruotsiin. miten on, uskaltaakohan tuolla ollenkaan bussilla matkustaa kun noin holtittomia kuskeja ovat?
Näinkö pian unohtuu, että Pohjoismaiden pahin liikenneonnettomuus on edelleen tukevasti Suomen nimissä?
- ruottiin
bussimatka kirjoitti:
Olen lähdössä ruotsiin. miten on, uskaltaakohan tuolla ollenkaan bussilla matkustaa kun noin holtittomia kuskeja ovat?
kyllä uskaltaa matkustaa bussilla sielläkin ,jos mun veli ajaa sitä ko. linjuria
- tommi veli öörepruusta
ruottiin kirjoitti:
kyllä uskaltaa matkustaa bussilla sielläkin ,jos mun veli ajaa sitä ko. linjuria
mutta jos mun veli ajaa sitä, niin mää en ainakaan mee kyytiin!
- hei....
bussimatka kirjoitti:
Olen lähdössä ruotsiin. miten on, uskaltaakohan tuolla ollenkaan bussilla matkustaa kun noin holtittomia kuskeja ovat?
Kyseessä oli TILAUSAJO, ei reittivuoro... Ja Suomessahan kanssa tilausajoja ajaa eläkeikäiset kuljettajat...
- kuskisetä
Linja-auton kuljettajalla on vähänen vastuu työstään. Ihmishenkeä ei voi rahassa mitata, mutta paljon muuta voi. Bussikuskin pieni virheliike tai keskittymisen herpaantuminen saattoi johtaa tuohon onnettomuuteen, ellei autossa ollut teknistä vikaa. Paperityöläisen inmimillinen erehdys saattaa pysäyttää koneet pitkäksi aikaa, josta seuraa huomattavat rahalliset tappiot. Bussikuskin palkka on noin 10 euroa tunnilta, huomattavasti vähemmän kuin paperityöläisellä. Pieneen palkkaan ei voi olettaa, että olisi suurta vastuuta mistään
- Pantu
Niinpä. Rahalla ei korvata ihmistä. Ihmisenarvo??? Teoriassa vieras kuka tahansa on vain pelinappula ja siis korvattavissa toisella...mutta kun ajatellaan että se ihminen ei ole kuka tahansa, vaan oma rakas puolisko, oma lapsi, hyvä ystävä tai muuten tuttu. Ihmiset tekee erehdtksiä, kuka tahallaan, kuka taitamattomuuttaan, kenelle sattuu vahinko vaikka kuinka huolellinen ja vastuullinen olisi. Muisteleepa sitten Konginkangasta tai kahvin lattialle läikyttämistä, huomaa että maailmassa tapahtuu monenlaisia asioita, isoja ja pieniä...isot puhuttaa enemmän. Mitä palkkaan ja vastuuseen tulee, palkka on pieni vastuuseen nähden, myös työn vaativuuteen nähden palkka on pieni...eikö niin joka alalla??? Mitä enemmän vastuuta, sen suurempi palkka ei kylläkään lisää turvallisuutta, ei tosin pienennä tai suurenna vastuutakaan. Motivaationa palkka? Kyllä se motivaatio pitäisi olla korkea, vaikka palkka olisi pieni ( viittaa edelliseen kirjoittajaan ). Vastuunkantajan osaa tulisi aina välttää, mutta kuljettajan työssä se on mahdottomuus, tieliikennelaki määrää, kuljettaja on vastuullinen. Millä välttää onnettomuuksia? Milläpä. Jokainen on jollekin rakas ja tärkeä, myös onnettomuuden uhrit kuin osapuolet muutenkin, enpä lähtisi sormella osoittamaan ketään, sillä riittää kun omasta tekemisestään pyrkii pitämään huolta...tosin kuljettajan työssä joutuu usein sekä pitämään huolta omasta tekemisestään kuin myös sietää pikkuautoilijoiden tekemisiä...joskus kuin estää näitä synnyttämästä turhia onnettomuuksia. Esimerkkinä vaikka: joustaen itse vaikka lain mukaan olisi oikeus ajaa etuajooikeutettuna päätietä, jarruttaa kolmion takaa eteen tunkevien vuoksi estäen näin toisia tulla yliajetuiksi...Tuttua monelle kuljettajalle. Palkka ei silti estä vahinkoja, olipa palkka sitten suuri tai pieni. Moraali ja vastuu sentään vähentää turhien onnettomuuksien määrää, siltikin sattuu ja tapahtuu, aina ei voi syyllinen olla kuljettaja...se olisi hyvä itsekunkin muistaa, sanoi laki mitä tahansa, onnettomuuksia sattuu joskus jokaiselle, pieniä tai suuria.Tämä kirjoitus ei suoraan tietenkään liity mitenkään mainittuun Konginkankaaseen tai Ruotsin dösä-juttuun, mutta liittyy sekä ja että, kuin myös niistä käytyihin keskusteluihin ja siinä sivussa kaikkeen muuhunkin liikenteeseen, kuljettajan työhön ja elämiseen koskien joka iikkaa ( myös minua ).
- yks
Pantu kirjoitti:
Niinpä. Rahalla ei korvata ihmistä. Ihmisenarvo??? Teoriassa vieras kuka tahansa on vain pelinappula ja siis korvattavissa toisella...mutta kun ajatellaan että se ihminen ei ole kuka tahansa, vaan oma rakas puolisko, oma lapsi, hyvä ystävä tai muuten tuttu. Ihmiset tekee erehdtksiä, kuka tahallaan, kuka taitamattomuuttaan, kenelle sattuu vahinko vaikka kuinka huolellinen ja vastuullinen olisi. Muisteleepa sitten Konginkangasta tai kahvin lattialle läikyttämistä, huomaa että maailmassa tapahtuu monenlaisia asioita, isoja ja pieniä...isot puhuttaa enemmän. Mitä palkkaan ja vastuuseen tulee, palkka on pieni vastuuseen nähden, myös työn vaativuuteen nähden palkka on pieni...eikö niin joka alalla??? Mitä enemmän vastuuta, sen suurempi palkka ei kylläkään lisää turvallisuutta, ei tosin pienennä tai suurenna vastuutakaan. Motivaationa palkka? Kyllä se motivaatio pitäisi olla korkea, vaikka palkka olisi pieni ( viittaa edelliseen kirjoittajaan ). Vastuunkantajan osaa tulisi aina välttää, mutta kuljettajan työssä se on mahdottomuus, tieliikennelaki määrää, kuljettaja on vastuullinen. Millä välttää onnettomuuksia? Milläpä. Jokainen on jollekin rakas ja tärkeä, myös onnettomuuden uhrit kuin osapuolet muutenkin, enpä lähtisi sormella osoittamaan ketään, sillä riittää kun omasta tekemisestään pyrkii pitämään huolta...tosin kuljettajan työssä joutuu usein sekä pitämään huolta omasta tekemisestään kuin myös sietää pikkuautoilijoiden tekemisiä...joskus kuin estää näitä synnyttämästä turhia onnettomuuksia. Esimerkkinä vaikka: joustaen itse vaikka lain mukaan olisi oikeus ajaa etuajooikeutettuna päätietä, jarruttaa kolmion takaa eteen tunkevien vuoksi estäen näin toisia tulla yliajetuiksi...Tuttua monelle kuljettajalle. Palkka ei silti estä vahinkoja, olipa palkka sitten suuri tai pieni. Moraali ja vastuu sentään vähentää turhien onnettomuuksien määrää, siltikin sattuu ja tapahtuu, aina ei voi syyllinen olla kuljettaja...se olisi hyvä itsekunkin muistaa, sanoi laki mitä tahansa, onnettomuuksia sattuu joskus jokaiselle, pieniä tai suuria.Tämä kirjoitus ei suoraan tietenkään liity mitenkään mainittuun Konginkankaaseen tai Ruotsin dösä-juttuun, mutta liittyy sekä ja että, kuin myös niistä käytyihin keskusteluihin ja siinä sivussa kaikkeen muuhunkin liikenteeseen, kuljettajan työhön ja elämiseen koskien joka iikkaa ( myös minua ).
kaikki automaattista
- Olavi
Niin,itse olen uniapnetikko bussikuski,ollut alalla vuodesta 1982 lähtien,viimeiset 3 vuotta sairaslomalla,hakenut eläkkeelle,mutta enpä ole saanut eläkettä,ollut töissä nukahtaa satoja kertoja ratin taakse!
Mutta,Kelan apulaisjohtaja kirjoitti minulle kirjeen,jossa hän sanoi,etten ole niin työkyvytön,entiseen työhöni,jotenka palaan takaisin bussia ajamaan!!!
Lääkärit,eivät varsinaisesti kiellä työntekoani,mutteivat suosittele bussikuskin työtä!
Että tälläista on minun bussikuskin elämä,TAKAISIN TYÖELÄMÄÄN!!! - kaikki dokumentit
Olavi kirjoitti:
Niin,itse olen uniapnetikko bussikuski,ollut alalla vuodesta 1982 lähtien,viimeiset 3 vuotta sairaslomalla,hakenut eläkkeelle,mutta enpä ole saanut eläkettä,ollut töissä nukahtaa satoja kertoja ratin taakse!
Mutta,Kelan apulaisjohtaja kirjoitti minulle kirjeen,jossa hän sanoi,etten ole niin työkyvytön,entiseen työhöni,jotenka palaan takaisin bussia ajamaan!!!
Lääkärit,eivät varsinaisesti kiellä työntekoani,mutteivat suosittele bussikuskin työtä!
Että tälläista on minun bussikuskin elämä,TAKAISIN TYÖELÄMÄÄN!!!aiheesta,ja jos rysähtää nukahtamisen takia,
haastat kaikki Kela-lääkärit-työnantaja mukaan
vastaamaan ja pirusti julkisuutta.
Joskus se ennakkotapaus pitää saada. - olavi
kaikki dokumentit kirjoitti:
aiheesta,ja jos rysähtää nukahtamisen takia,
haastat kaikki Kela-lääkärit-työnantaja mukaan
vastaamaan ja pirusti julkisuutta.
Joskus se ennakkotapaus pitää saada.Olen ajatellut,jos ajaisi rekan kanssa yhteen,kuten Konginkankaalla kävi!
Sitten uskoisivat,että en ole työkykyinen!
Niin,ennakkotapauksia tarvitaan!!! - Pantu
Olavi kirjoitti:
Niin,itse olen uniapnetikko bussikuski,ollut alalla vuodesta 1982 lähtien,viimeiset 3 vuotta sairaslomalla,hakenut eläkkeelle,mutta enpä ole saanut eläkettä,ollut töissä nukahtaa satoja kertoja ratin taakse!
Mutta,Kelan apulaisjohtaja kirjoitti minulle kirjeen,jossa hän sanoi,etten ole niin työkyvytön,entiseen työhöni,jotenka palaan takaisin bussia ajamaan!!!
Lääkärit,eivät varsinaisesti kiellä työntekoani,mutteivat suosittele bussikuskin työtä!
Että tälläista on minun bussikuskin elämä,TAKAISIN TYÖELÄMÄÄN!!!Tuo mitä kerroit Kelasta ja suhtautumisesta yksittäisen ihmisen osaan. Olen kuullut saman kaltaisiia kerrottavan ennenkin...jos lopettaa työn, tulee karenssi, jos esittää lääkäriltä saadun paperin työvoimatoimistossa...usein suhtaudutaan kuin lintsaajaan. Nykyisin tosin alanvaihtajiin suhtaudutaan suopeammin kuin vielä viitisen vuotta sitten. Mitäpä jos alanvaihto ajatus itämään, sillä riittävän pitkän kuljettajana toimimisen jälkeen on mahdollisuus päästä vaikkapa kurssikeskukseen opettajaksi eli kouluttajaksi...linja-auton kuljettajiahan tarvitaan koko ajan ja uusiakin koulutetaan...vuorotyöstä päivätyöhön. Moni ajuri sanoo, ettei osaa muutakaan työtä tehdä...mutta aina voi opetella, eikä koskaan ole liian myöhä opetella uutta ammattia : )
- Ruotsin onnettomuuteen
Sytytetään kynttilät muistoksi.
- idja
syy, että bussi vierähti rotkoon. Saattaa olla vaikka ruotsinsuomalainen kuljettaja. Estonia uppos niin johan vyörytettiin syy suomalaisten niskoille: Pullamössö kansa ei tee virheitä.
- jos paikalla on tuullut
Sen jälkeen kun takamoottori bussit tulivat,on
ainakin Suomessa sattunut(paras 3 bussia samalla
tiellä,samana päivänä)outoja ulosajoja suorilla
teillä.
Kova tuuli kun vie bussin etuosaa(kevyt ja iso
tuuliala) ja paino on taka-akselilla(-akseleilla)
ei sitä pitele mikään tai kukaan.
Olisiko Ruotsin tapauksessa sivutuulella osuutta.
Ainakin sama tuomio kuin rekka onnettomuuksissa.
Kuljettaja tuomitaan-kukaan ei kysele vastuun-
kantajia niistä jotka sallivat "itsemurha" kaluston liikkumisen teillä.
Esim.Täysperät joihin isäntä/asiakas/ajojärjestelijä ym.pakottavat kuskin lastaamaan veturiin kevyttä kappaletavaraa
ja kärryyn painavan kuorman-juuri seurasin tälläistä lastausta jossa perävaunu n.2xnupin
massa eikä kuskille annettu vaihtoehtoja.Mahtaa
olla kiva pideltävä hätätilanteessa ?
Vastuu pitäisi ehdottomasti olla jonkun muun kuin kuskin,sama linja-autoissa joita on tuulen
työntämänä mennyt pellolle.
Kuskilla on aikataulu,jos ei käy-lopputili.
Valmistaja tekee auton joka on kyseenalainen
tietyissä olosuhteissa,viranomaiset hyväksyvät,
tienhoito on mitä on ja ainoa syytetty kuski jos
vainajia tulee-se ainoa ihminen joka ei voi oikeasti asioille paljoakaan tehdä.
Vai mitä tuumaatte jos linjuri ajelee Turku-Hki
väliä 50km/h koska on kova sivutuuli ?- JBA-831
"Sen jälkeen kun takamoottori bussit tulivat, on ainakin Suomessa sattunut (paras 3 bussia samalla tiellä, samana päivänä) outoja ulosajoja suorilla
teillä.
Kova tuuli kun vie bussin etuosaa (kevyt ja iso
tuuliala) ja paino on taka-akselilla (-akseleilla)
ei sitä pitele mikään tai kukaan."
Takamoottoribusseissa siirryttiin 90-luvun alussa urheilulliseen matalalattia-aikakauteen. 90-luvun alkupuolen matalalattiaiset autot ovat hyvin vakaita ajettavia matalalla sijaitsevan painopisteen ansiosta. Yleensä matalalattia-autojen kokonaiskorkeus on paljon pienempi kuin korkealattiaisten vastaavien autojen. Koska lähes kaikissa matalalattiabusseissa on alhaalla sijaitsevan painopisteen lisäksi matala kokonaiskorkeus, on autoa erittäin vaikeata - ellei jopa mahdotonta saada kaatumaan. Suuri tuuliala on pikemminkin korkealattiaisten bussien ongelma.
- herrajohtaja
Ketä kiinnostaa mitä Ruotsissa on tapahtunut, tuskin itse ruotsalaisia kiinnostaa, jos Suomessa tapahtuu jokin bussionnettomuus. Niin miksi meidän suomalaisten pitäisi tähän ottaa mitään kantaa...
Just joo.- safdsf
herrajohtaja ootko hieman jäässsä ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577370Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393651Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3762046Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1681844- 861499
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164