Vakava bussionnettomuus Ruotsissa

Suomi24toimitus

Viittäkymmentä matkustajaa kuljettanut linja-auto putosi katolleen rotkoon Alborgan ulkopuolella Ruotsissa. Ruotsin radion mukaan onnettomuudessa loukkaantui ainakin 30 ihmistä. Lisäksi linja-autossa on yhä loukussa 15 ihmistä.

Lue lisää Ylen uutisista:
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/vasen/id26597.html

40

15082

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syy?

      Tääkin varmaan käännetään jonkun rekkakuskin syyksi niinkuin on tapana, koska teiden kunnossapitäjiä ei voi syyttää koska ovat valtion laitoksia ja varallisia maksamaan korvauksia omaisille joka tulisi valtiolle kalliikksi. Mutta kun pannaan rekkakuskin syyksi niin on vain 1 syyllinen ja kuolemantuottamus taakkana.

      • YrjöJurri

        Lähinnä onnettomuuspaikkaa oleva rekkakuski on syyllinen kaikki sen jo tietävät. Mutta kuinka käy jos Ruotsi kieltää linja-autot?


      • tavallinen tien käyttäjä.
        YrjöJurri kirjoitti:

        Lähinnä onnettomuuspaikkaa oleva rekkakuski on syyllinen kaikki sen jo tietävät. Mutta kuinka käy jos Ruotsi kieltää linja-autot?

        jos ruotsi kieltää bussit nii kai ne kielletään suomessa kahden vuoden päästä ettei oltais aikaa jäljessä .. ;)


      • junalinikka tilalle!!
        tavallinen tien käyttäjä. kirjoitti:

        jos ruotsi kieltää bussit nii kai ne kielletään suomessa kahden vuoden päästä ettei oltais aikaa jäljessä .. ;)

        Kunnolliset wanhan ajan linjajunalinikat takaisin!! kulkevat säännöllisesti,täsmällisesti,ei paljon onnettomuuksia kuin liikennessä! Näin joka kylille saisi asemat vanhan ajan pikku juna asemat takaisin!
        vähennetetään yksitysautoilu! tulevaisuudessa ehkä pakko muutos kaikkiin kun saasteita lisäntyy kun liikaa autoja päästää saasteita


      • Torsti2

        Eihän tie mestarit voi kesä kelijä tehhä mihinkään, kai sen järkikin sannoo, vai oliko parempi että joka kohtaan mätetään suoloo niin paljon että varmasti pohja vedet pilaantuu.
        Tähän on menossa jo Suomessa liikookin, aikoinaan auto koulussa puhuttiin että vauti pittää sovittoo kelin ja olosuteitten mukaan eli tää tarkoittaa tien sen hetkistä kuntoa, eikä se tarkoita että missä kunnossa se tie oli kesällä.
        Viime talavenakin kun nuorisio joukko ajo kovaa ja vän huonolla ammatti taijolla auton romuksi ja kuoliko siinä neljä vai viisi niin heti ruvettiin tutkimaan tien kuntoo sillä hetkellä.
        Eiköhän olis aika lopettoo puhumiset rekka kuskien syyllisyyvestä, vai haluutko että mie kirjoitan pari sivuu siitä kongin kankaan jutusta tosi asijoita, eikä mitään lööppejä.
        Suomessa ei rekka kuskeja olla syyllistämässä, ei nyt eikä tulevaisuudessa.


      • torsti
        Torsti2 kirjoitti:

        Eihän tie mestarit voi kesä kelijä tehhä mihinkään, kai sen järkikin sannoo, vai oliko parempi että joka kohtaan mätetään suoloo niin paljon että varmasti pohja vedet pilaantuu.
        Tähän on menossa jo Suomessa liikookin, aikoinaan auto koulussa puhuttiin että vauti pittää sovittoo kelin ja olosuteitten mukaan eli tää tarkoittaa tien sen hetkistä kuntoa, eikä se tarkoita että missä kunnossa se tie oli kesällä.
        Viime talavenakin kun nuorisio joukko ajo kovaa ja vän huonolla ammatti taijolla auton romuksi ja kuoliko siinä neljä vai viisi niin heti ruvettiin tutkimaan tien kuntoo sillä hetkellä.
        Eiköhän olis aika lopettoo puhumiset rekka kuskien syyllisyyvestä, vai haluutko että mie kirjoitan pari sivuu siitä kongin kankaan jutusta tosi asijoita, eikä mitään lööppejä.
        Suomessa ei rekka kuskeja olla syyllistämässä, ei nyt eikä tulevaisuudessa.

        Rekkakuskin syyksihän se konginkankaan juttu meni. Eli ollaan niintä kuskeja syylistetty ja tullaan syyllistämään vaikka vika ei heissä olisikaan. Ovat vaan niin aliarvostettuja ammattilaisia ,että saavat usein syyt niskaan vaikka ovat syyttömiä useimmiten.


      • ja yhteiskunta tukee
        junalinikka tilalle!! kirjoitti:

        Kunnolliset wanhan ajan linjajunalinikat takaisin!! kulkevat säännöllisesti,täsmällisesti,ei paljon onnettomuuksia kuin liikennessä! Näin joka kylille saisi asemat vanhan ajan pikku juna asemat takaisin!
        vähennetetään yksitysautoilu! tulevaisuudessa ehkä pakko muutos kaikkiin kun saasteita lisäntyy kun liikaa autoja päästää saasteita

        Junavuoroista yhä useampi jättää aseman väliin,
        (tuoreimpana lienee päätös ohittaa Hämeenlinna
        "pikkupysäkkinä" pendolinojen osalta.

        Valtaosa suomen kylistä ei ole lähelläkään rataa.

        Kyllä julkinen liikenne pääkaupunki alueella toimii,ehkä joissain muissakin isommissa kaup.

        Yritäpä mennä junalla esim.Lopelta-Turkuun tai
        Riihimäeltä -Karkkilaan,oikeastaan olisi helppo
        luetella ne paikat johon voi mennä junalla.


      • Hietasenakanpoika

        En mää syyllist kaippa. Lahtist ja konekiväärii mää kaippa !

        Lopettakaa paskanjauhaminen vakavasta asiasta, ja sillä hyvä. Suomalaiset rekkakuskit ne vasta ...


      • perkele

        vai kuka muu sitä autoa ohjaa?.. Tuskin se kuski kuitenkaan tahallaan toheloi


      • vuodessa

        Ei tuossa paljoa kilometrejä viellä rekkakuskeihin verrattuna.
        Mutta sen verran että kyllä niitä ...... rekkoja liikaa liikenteessä. Taitavat olla liian tressattuja siis äkkiä pois liikenteestä moiset.
        Ajavat mahdottomia nopeuksia pahoissa paikoissa, eivät tunnu ymmärtävän minkälaista vahinkoa voivat saada aikaan.
        Turha syyttää huonoja teitä nopeuksia vain pois.


      • tietävät
        vuodessa kirjoitti:

        Ei tuossa paljoa kilometrejä viellä rekkakuskeihin verrattuna.
        Mutta sen verran että kyllä niitä ...... rekkoja liikaa liikenteessä. Taitavat olla liian tressattuja siis äkkiä pois liikenteestä moiset.
        Ajavat mahdottomia nopeuksia pahoissa paikoissa, eivät tunnu ymmärtävän minkälaista vahinkoa voivat saada aikaan.
        Turha syyttää huonoja teitä nopeuksia vain pois.

        Varmasti rekkakuskit tietää minkälaista vahinkoa voivat saada aikaa ja varmasti tietävät ketkä ne suurimmaksi osaksi aiheuttaa........
        Eiköhän rekkakuskit,linkkakuskit ja taksikuskit oo ainoita teiden ammattilaisia joita on turha neuvoa kuinka ajetaan. Heille sattuu ajokilometreihin nähden vähiten onnettomuuksia.!!


    • oja tuo on
      • Radiossa sanottiin että se linja-auto putos 50 metrin syvään rotkoon... Osaapa ruotsalaiset antaa hyviä nimiä tavallisille ojille... :D


      • Byroo
        Hannes89 kirjoitti:

        Radiossa sanottiin että se linja-auto putos 50 metrin syvään rotkoon... Osaapa ruotsalaiset antaa hyviä nimiä tavallisille ojille... :D

        Suuri onnettomuus. Seitsemän kuolonuhria tähän mennssä.


      • Jussi
        Hannes89 kirjoitti:

        Radiossa sanottiin että se linja-auto putos 50 metrin syvään rotkoon... Osaapa ruotsalaiset antaa hyviä nimiä tavallisille ojille... :D

        Paskamainen juttu toi onnettomuus, mutta toi rotkojuttu pistää hiukan naurattamaan.
        Kyllä meilläpäin tommosia sanotaan ojiksi!


      • kaatui

        Läheisillä suuri suru.Sana on muuten suomeksi notko.


      • Före detta Köpingsbo

        joo näinhän asia on kävin myös Köpings.nu sivuilla josta oli reportteri paikalla heti tapahtuman jälkeen .tie oli jäinen mutta bussi ei ole lähtenyt tien liukkaudesta liukuun vaan ohjautunut jostain syystä tien reunaan ja siitä luiskaan josta ojan pohjalle joka oli noin 20metriä alenpana(Muuten oletko myös entinen Köpinkiläinen)


    • laulaja

      Jos se bussi ois ollut menossa Somerolle niin ei ois menny ojaan kun lauletaan että bussi somerolle ei voi ajaa ojaan....

    • herregud!!!!!

      Vi är nu alla här i Sverige så oerhört upprörda
      om denna olycka!!! Åååå... så tråkigt!!!! Men
      samtidigt kan jag trösta er där på finska
      diskussionsspalten, att det inte skulle ha varit
      några finska pers ombord, förhoppningsvis.. Men
      att så en nöjesresa vänder sig till en tragisk
      olycka, ojojdå!! Vi är nu alla EN(!), för att dela detta, inkl Silvia med fmljn., vilka som
      alltså också stöttar oss svenska folket på det
      momentet.
      HOX! Om någon som läser det här, förstår bra och
      så, gärna skicka svaret, men PÅ SVENSKA(!). Vi
      alltså inte kan finska, men förstod omedelbart,
      vad diskussionen här i nätet handlar om!!

    • paavo

      ei pysynny traktori lapases kuskilla

    • soomlane

      ...touhua. Onnettomuudesta on kulunut jo useita tunteja, bussi makaa edelleen onnettomuuden uhrien päällä. Siinä sitä sitten ihmetellään miten heidät sieltä bussin alta saataisiin pois. Ilmeisesti meinaavat purkaa sen bussin osiksi ja sillä tavoin viikonlopun aikana saavat viimeiset onnettomuuden uhrit sieltä pois....

      • bussimatka

        Olen lähdössä ruotsiin. miten on, uskaltaakohan tuolla ollenkaan bussilla matkustaa kun noin holtittomia kuskeja ovat?


      • pikkulillen

        sinäpä sen tiedät


      • mikko n.
        bussimatka kirjoitti:

        Olen lähdössä ruotsiin. miten on, uskaltaakohan tuolla ollenkaan bussilla matkustaa kun noin holtittomia kuskeja ovat?

        Näinkö pian unohtuu, että Pohjoismaiden pahin liikenneonnettomuus on edelleen tukevasti Suomen nimissä?


      • ruottiin
        bussimatka kirjoitti:

        Olen lähdössä ruotsiin. miten on, uskaltaakohan tuolla ollenkaan bussilla matkustaa kun noin holtittomia kuskeja ovat?

        kyllä uskaltaa matkustaa bussilla sielläkin ,jos mun veli ajaa sitä ko. linjuria


      • tommi veli öörepruusta
        ruottiin kirjoitti:

        kyllä uskaltaa matkustaa bussilla sielläkin ,jos mun veli ajaa sitä ko. linjuria

        mutta jos mun veli ajaa sitä, niin mää en ainakaan mee kyytiin!


      • hei....
        bussimatka kirjoitti:

        Olen lähdössä ruotsiin. miten on, uskaltaakohan tuolla ollenkaan bussilla matkustaa kun noin holtittomia kuskeja ovat?

        Kyseessä oli TILAUSAJO, ei reittivuoro... Ja Suomessahan kanssa tilausajoja ajaa eläkeikäiset kuljettajat...


    • kuskisetä

      Linja-auton kuljettajalla on vähänen vastuu työstään. Ihmishenkeä ei voi rahassa mitata, mutta paljon muuta voi. Bussikuskin pieni virheliike tai keskittymisen herpaantuminen saattoi johtaa tuohon onnettomuuteen, ellei autossa ollut teknistä vikaa. Paperityöläisen inmimillinen erehdys saattaa pysäyttää koneet pitkäksi aikaa, josta seuraa huomattavat rahalliset tappiot. Bussikuskin palkka on noin 10 euroa tunnilta, huomattavasti vähemmän kuin paperityöläisellä. Pieneen palkkaan ei voi olettaa, että olisi suurta vastuuta mistään

      • Pantu

        Niinpä. Rahalla ei korvata ihmistä. Ihmisenarvo??? Teoriassa vieras kuka tahansa on vain pelinappula ja siis korvattavissa toisella...mutta kun ajatellaan että se ihminen ei ole kuka tahansa, vaan oma rakas puolisko, oma lapsi, hyvä ystävä tai muuten tuttu. Ihmiset tekee erehdtksiä, kuka tahallaan, kuka taitamattomuuttaan, kenelle sattuu vahinko vaikka kuinka huolellinen ja vastuullinen olisi. Muisteleepa sitten Konginkangasta tai kahvin lattialle läikyttämistä, huomaa että maailmassa tapahtuu monenlaisia asioita, isoja ja pieniä...isot puhuttaa enemmän. Mitä palkkaan ja vastuuseen tulee, palkka on pieni vastuuseen nähden, myös työn vaativuuteen nähden palkka on pieni...eikö niin joka alalla??? Mitä enemmän vastuuta, sen suurempi palkka ei kylläkään lisää turvallisuutta, ei tosin pienennä tai suurenna vastuutakaan. Motivaationa palkka? Kyllä se motivaatio pitäisi olla korkea, vaikka palkka olisi pieni ( viittaa edelliseen kirjoittajaan ). Vastuunkantajan osaa tulisi aina välttää, mutta kuljettajan työssä se on mahdottomuus, tieliikennelaki määrää, kuljettaja on vastuullinen. Millä välttää onnettomuuksia? Milläpä. Jokainen on jollekin rakas ja tärkeä, myös onnettomuuden uhrit kuin osapuolet muutenkin, enpä lähtisi sormella osoittamaan ketään, sillä riittää kun omasta tekemisestään pyrkii pitämään huolta...tosin kuljettajan työssä joutuu usein sekä pitämään huolta omasta tekemisestään kuin myös sietää pikkuautoilijoiden tekemisiä...joskus kuin estää näitä synnyttämästä turhia onnettomuuksia. Esimerkkinä vaikka: joustaen itse vaikka lain mukaan olisi oikeus ajaa etuajooikeutettuna päätietä, jarruttaa kolmion takaa eteen tunkevien vuoksi estäen näin toisia tulla yliajetuiksi...Tuttua monelle kuljettajalle. Palkka ei silti estä vahinkoja, olipa palkka sitten suuri tai pieni. Moraali ja vastuu sentään vähentää turhien onnettomuuksien määrää, siltikin sattuu ja tapahtuu, aina ei voi syyllinen olla kuljettaja...se olisi hyvä itsekunkin muistaa, sanoi laki mitä tahansa, onnettomuuksia sattuu joskus jokaiselle, pieniä tai suuria.Tämä kirjoitus ei suoraan tietenkään liity mitenkään mainittuun Konginkankaaseen tai Ruotsin dösä-juttuun, mutta liittyy sekä ja että, kuin myös niistä käytyihin keskusteluihin ja siinä sivussa kaikkeen muuhunkin liikenteeseen, kuljettajan työhön ja elämiseen koskien joka iikkaa ( myös minua ).


      • yks
        Pantu kirjoitti:

        Niinpä. Rahalla ei korvata ihmistä. Ihmisenarvo??? Teoriassa vieras kuka tahansa on vain pelinappula ja siis korvattavissa toisella...mutta kun ajatellaan että se ihminen ei ole kuka tahansa, vaan oma rakas puolisko, oma lapsi, hyvä ystävä tai muuten tuttu. Ihmiset tekee erehdtksiä, kuka tahallaan, kuka taitamattomuuttaan, kenelle sattuu vahinko vaikka kuinka huolellinen ja vastuullinen olisi. Muisteleepa sitten Konginkangasta tai kahvin lattialle läikyttämistä, huomaa että maailmassa tapahtuu monenlaisia asioita, isoja ja pieniä...isot puhuttaa enemmän. Mitä palkkaan ja vastuuseen tulee, palkka on pieni vastuuseen nähden, myös työn vaativuuteen nähden palkka on pieni...eikö niin joka alalla??? Mitä enemmän vastuuta, sen suurempi palkka ei kylläkään lisää turvallisuutta, ei tosin pienennä tai suurenna vastuutakaan. Motivaationa palkka? Kyllä se motivaatio pitäisi olla korkea, vaikka palkka olisi pieni ( viittaa edelliseen kirjoittajaan ). Vastuunkantajan osaa tulisi aina välttää, mutta kuljettajan työssä se on mahdottomuus, tieliikennelaki määrää, kuljettaja on vastuullinen. Millä välttää onnettomuuksia? Milläpä. Jokainen on jollekin rakas ja tärkeä, myös onnettomuuden uhrit kuin osapuolet muutenkin, enpä lähtisi sormella osoittamaan ketään, sillä riittää kun omasta tekemisestään pyrkii pitämään huolta...tosin kuljettajan työssä joutuu usein sekä pitämään huolta omasta tekemisestään kuin myös sietää pikkuautoilijoiden tekemisiä...joskus kuin estää näitä synnyttämästä turhia onnettomuuksia. Esimerkkinä vaikka: joustaen itse vaikka lain mukaan olisi oikeus ajaa etuajooikeutettuna päätietä, jarruttaa kolmion takaa eteen tunkevien vuoksi estäen näin toisia tulla yliajetuiksi...Tuttua monelle kuljettajalle. Palkka ei silti estä vahinkoja, olipa palkka sitten suuri tai pieni. Moraali ja vastuu sentään vähentää turhien onnettomuuksien määrää, siltikin sattuu ja tapahtuu, aina ei voi syyllinen olla kuljettaja...se olisi hyvä itsekunkin muistaa, sanoi laki mitä tahansa, onnettomuuksia sattuu joskus jokaiselle, pieniä tai suuria.Tämä kirjoitus ei suoraan tietenkään liity mitenkään mainittuun Konginkankaaseen tai Ruotsin dösä-juttuun, mutta liittyy sekä ja että, kuin myös niistä käytyihin keskusteluihin ja siinä sivussa kaikkeen muuhunkin liikenteeseen, kuljettajan työhön ja elämiseen koskien joka iikkaa ( myös minua ).

        kaikki automaattista


      • Olavi

        Niin,itse olen uniapnetikko bussikuski,ollut alalla vuodesta 1982 lähtien,viimeiset 3 vuotta sairaslomalla,hakenut eläkkeelle,mutta enpä ole saanut eläkettä,ollut töissä nukahtaa satoja kertoja ratin taakse!

        Mutta,Kelan apulaisjohtaja kirjoitti minulle kirjeen,jossa hän sanoi,etten ole niin työkyvytön,entiseen työhöni,jotenka palaan takaisin bussia ajamaan!!!

        Lääkärit,eivät varsinaisesti kiellä työntekoani,mutteivat suosittele bussikuskin työtä!

        Että tälläista on minun bussikuskin elämä,TAKAISIN TYÖELÄMÄÄN!!!


      • kaikki dokumentit
        Olavi kirjoitti:

        Niin,itse olen uniapnetikko bussikuski,ollut alalla vuodesta 1982 lähtien,viimeiset 3 vuotta sairaslomalla,hakenut eläkkeelle,mutta enpä ole saanut eläkettä,ollut töissä nukahtaa satoja kertoja ratin taakse!

        Mutta,Kelan apulaisjohtaja kirjoitti minulle kirjeen,jossa hän sanoi,etten ole niin työkyvytön,entiseen työhöni,jotenka palaan takaisin bussia ajamaan!!!

        Lääkärit,eivät varsinaisesti kiellä työntekoani,mutteivat suosittele bussikuskin työtä!

        Että tälläista on minun bussikuskin elämä,TAKAISIN TYÖELÄMÄÄN!!!

        aiheesta,ja jos rysähtää nukahtamisen takia,
        haastat kaikki Kela-lääkärit-työnantaja mukaan
        vastaamaan ja pirusti julkisuutta.
        Joskus se ennakkotapaus pitää saada.


      • olavi
        kaikki dokumentit kirjoitti:

        aiheesta,ja jos rysähtää nukahtamisen takia,
        haastat kaikki Kela-lääkärit-työnantaja mukaan
        vastaamaan ja pirusti julkisuutta.
        Joskus se ennakkotapaus pitää saada.

        Olen ajatellut,jos ajaisi rekan kanssa yhteen,kuten Konginkankaalla kävi!

        Sitten uskoisivat,että en ole työkykyinen!

        Niin,ennakkotapauksia tarvitaan!!!


      • Pantu
        Olavi kirjoitti:

        Niin,itse olen uniapnetikko bussikuski,ollut alalla vuodesta 1982 lähtien,viimeiset 3 vuotta sairaslomalla,hakenut eläkkeelle,mutta enpä ole saanut eläkettä,ollut töissä nukahtaa satoja kertoja ratin taakse!

        Mutta,Kelan apulaisjohtaja kirjoitti minulle kirjeen,jossa hän sanoi,etten ole niin työkyvytön,entiseen työhöni,jotenka palaan takaisin bussia ajamaan!!!

        Lääkärit,eivät varsinaisesti kiellä työntekoani,mutteivat suosittele bussikuskin työtä!

        Että tälläista on minun bussikuskin elämä,TAKAISIN TYÖELÄMÄÄN!!!

        Tuo mitä kerroit Kelasta ja suhtautumisesta yksittäisen ihmisen osaan. Olen kuullut saman kaltaisiia kerrottavan ennenkin...jos lopettaa työn, tulee karenssi, jos esittää lääkäriltä saadun paperin työvoimatoimistossa...usein suhtaudutaan kuin lintsaajaan. Nykyisin tosin alanvaihtajiin suhtaudutaan suopeammin kuin vielä viitisen vuotta sitten. Mitäpä jos alanvaihto ajatus itämään, sillä riittävän pitkän kuljettajana toimimisen jälkeen on mahdollisuus päästä vaikkapa kurssikeskukseen opettajaksi eli kouluttajaksi...linja-auton kuljettajiahan tarvitaan koko ajan ja uusiakin koulutetaan...vuorotyöstä päivätyöhön. Moni ajuri sanoo, ettei osaa muutakaan työtä tehdä...mutta aina voi opetella, eikä koskaan ole liian myöhä opetella uutta ammattia : )


    • Ruotsin onnettomuuteen

      Sytytetään kynttilät muistoksi.

      • idja

        syy, että bussi vierähti rotkoon. Saattaa olla vaikka ruotsinsuomalainen kuljettaja. Estonia uppos niin johan vyörytettiin syy suomalaisten niskoille: Pullamössö kansa ei tee virheitä.


    • jos paikalla on tuullut

      Sen jälkeen kun takamoottori bussit tulivat,on
      ainakin Suomessa sattunut(paras 3 bussia samalla
      tiellä,samana päivänä)outoja ulosajoja suorilla
      teillä.

      Kova tuuli kun vie bussin etuosaa(kevyt ja iso
      tuuliala) ja paino on taka-akselilla(-akseleilla)
      ei sitä pitele mikään tai kukaan.

      Olisiko Ruotsin tapauksessa sivutuulella osuutta.

      Ainakin sama tuomio kuin rekka onnettomuuksissa.
      Kuljettaja tuomitaan-kukaan ei kysele vastuun-
      kantajia niistä jotka sallivat "itsemurha" kaluston liikkumisen teillä.

      Esim.Täysperät joihin isäntä/asiakas/ajojärjestelijä ym.pakottavat kuskin lastaamaan veturiin kevyttä kappaletavaraa
      ja kärryyn painavan kuorman-juuri seurasin tälläistä lastausta jossa perävaunu n.2xnupin
      massa eikä kuskille annettu vaihtoehtoja.Mahtaa
      olla kiva pideltävä hätätilanteessa ?

      Vastuu pitäisi ehdottomasti olla jonkun muun kuin kuskin,sama linja-autoissa joita on tuulen
      työntämänä mennyt pellolle.

      Kuskilla on aikataulu,jos ei käy-lopputili.

      Valmistaja tekee auton joka on kyseenalainen
      tietyissä olosuhteissa,viranomaiset hyväksyvät,
      tienhoito on mitä on ja ainoa syytetty kuski jos
      vainajia tulee-se ainoa ihminen joka ei voi oikeasti asioille paljoakaan tehdä.

      Vai mitä tuumaatte jos linjuri ajelee Turku-Hki
      väliä 50km/h koska on kova sivutuuli ?

      • JBA-831

        "Sen jälkeen kun takamoottori bussit tulivat, on ainakin Suomessa sattunut (paras 3 bussia samalla tiellä, samana päivänä) outoja ulosajoja suorilla
        teillä.

        Kova tuuli kun vie bussin etuosaa (kevyt ja iso
        tuuliala) ja paino on taka-akselilla (-akseleilla)
        ei sitä pitele mikään tai kukaan."

        Takamoottoribusseissa siirryttiin 90-luvun alussa urheilulliseen matalalattia-aikakauteen. 90-luvun alkupuolen matalalattiaiset autot ovat hyvin vakaita ajettavia matalalla sijaitsevan painopisteen ansiosta. Yleensä matalalattia-autojen kokonaiskorkeus on paljon pienempi kuin korkealattiaisten vastaavien autojen. Koska lähes kaikissa matalalattiabusseissa on alhaalla sijaitsevan painopisteen lisäksi matala kokonaiskorkeus, on autoa erittäin vaikeata - ellei jopa mahdotonta saada kaatumaan. Suuri tuuliala on pikemminkin korkealattiaisten bussien ongelma.


    • herrajohtaja

      Ketä kiinnostaa mitä Ruotsissa on tapahtunut, tuskin itse ruotsalaisia kiinnostaa, jos Suomessa tapahtuu jokin bussionnettomuus. Niin miksi meidän suomalaisten pitäisi tähän ottaa mitään kantaa...

      Just joo.

      • safdsf

        herrajohtaja ootko hieman jäässsä ?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe