Tumma vai vaalea?

Kumpi Kampi

Kumpi on parempi? Itse olen suosinut tummaa, joskus vaan "herkuttelumielessä" vaaleaa.. Nyt on tullut kauppoihin aivan ihana Fazerin ruispaahtis ja se vasta on hyvää. Vaasan palat kuitenkin parhaita. Mitä leipää sinä suosit? :D

11

1210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Studiox

kunhan ei ole läski fatso!Ihrapersettä ei voi edes katsoa menettämättä yöunia.

• tämä..

vastaus leipään liittyy? En ole kuullut leivällä olevan persettä, saati sitten ihrapersettä.

• pluk
        tämä.. kirjoitti:

vastaus leipään liittyy? En ole kuullut leivällä olevan persettä, saati sitten ihrapersettä.

Nyrkkisääntönä kaikilla, joilla on pää, on persekin. Myös ihraa tästä löytyy.

"kalakukon teko-ohje, jolle myönnettiin 17.7.2002 EU:n APT (Aito Perinteinen Tuote) suojaus.

Taikinakuoreen tarvitaan:
        7 – 8 dl ruisjauhoja
        1,5 dl vehnäjauhoja
        ( 1,5 dl ohrajauhoja)
        4 tl suolaa
        4 – 5 dl vettä
        0,5 dl voisulaa

Täytteeseen tarvitaan:
        750 g muikkuja tai pieniä,
        perattuja ahvenia (kalojen päät
        saavat jäädä)
        400 g siankylkisiivuja
        voinokareita"

• Birdie*

Kyllä tumma hakkaa vaalean mennen tullen. Real - johan sen nimikin sanoo - se on parasta. Vaaleat on hötöntöttöä, tyhjää energiaa.

• Sen olla pitää

Tummassa on makua ja voimaa! Ja kuitua myöskin keskimäärin enemmän kuin vaaleassa ;)

• Kolli Kellinen

Tummaa ruisleipää, johon ei ole käytetty kuin (luomu)ruisjauhoja, vettä ja suolaa. Esimerkiksi Samsaran ruisleipä on hyvää. Tykkään myös hapankorpuista. Suuressa osassa ns. ruisleipiähän ruisjauhoja on jopa alle puolet ja loput vehnäjauhoja, perunajauhoja ja ties mitä hötöä.

• -QueenOfHearts-
        Kolli Kellinen kirjoitti:

Tummaa ruisleipää, johon ei ole käytetty kuin (luomu)ruisjauhoja, vettä ja suolaa. Esimerkiksi Samsaran ruisleipä on hyvää. Tykkään myös hapankorpuista. Suuressa osassa ns. ruisleipiähän ruisjauhoja on jopa alle puolet ja loput vehnäjauhoja, perunajauhoja ja ties mitä hötöä.

Ruispaloissakin on perunahiutaleita... miksi???

Ja jos tuoreesta ruisleivästä tulee ilmavaivoja, kannattaa laittaa leivät paahtimeen... on kivan rapsakkaakin silloin.

Vaalea leipä on vain vatsan täytettä ja pullamössöä! Ja kaupan jauhoistakin on poistettu se paras osa, ydin, jossa kaikki terveelliset aineet on että säilyisi pitempään... ja kaupan hiutaleet on härskiintyneitä ja huonoja. Minä ostan jauhoni, puurohiutaleet ja muut leseet luomukaupasta tai suoraan myllyltä :)

• juu tummaa leipää ehdottomasti, joskus mullakin pieni poikkeus kun herkuttelee vaalealla "pullalla".

• Vaalea

olis hyvää ja niinhän se varmaan onkin, tosin liiaksi nautittuna ja pitkään, aiheuttaa suolikaasuja ja löysää vatsaa, joten pitkäkestoisena suosittelisin kuitenkin myös runsaasti vaaleaa.

Ja jos kysely suoritettaisiin maailmanlaajuisesti, saisimme vaaleasta suositumman tuotteen, ja tämähän taas kertoo, kuinka juntteja me Suomalaiset olemme jopa ruokatottumuksiemme suhteen. Siksi tämä vaalea suuntaa maailmalle, koska markkinat ovat siellä suuremmat ja antoisammat sekä erittäin tuottoisat.

• dayum

Kunhan leegot pysyy suussa ja ei maistu oudolle :)

• kunniaan

Tumma on terveellisempää kun taas vaaleassa ei ole mitään muta kuin neutraali maku ja pöydän koristeena sopiva vaihtoehto.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      172
      4726
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3296
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2213
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1906
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      664
      1837
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1806
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1485
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe