Kuinka hyvin armeijassa opastetaan kranaattien käyttö, ennen kuin niillä tehdään mitään harjoituksia. Jotenkin vain puistattaa nuo kranaatit, kun on muutenkin vähän epävarma ja jos sitten sattuu kranaatti tippuun jalkoihin niin...
Kranaattipelko!
21
5806
Vastaukset
- kukukuku
Ihan aiheellista olla hiuka hermostunut etukäteen, mutta huoletta vaan. Tarpeellisen koulutuksen saat kyllä kranaattien käyttöön; ja kun lopulta kovan heität, tuskin olet poterossa yksin.
- yykaakoo
Heittoasemassa on myös heittoaseman johtaja - yleensä henkilökuntaan kuuluva joka opastaa ja valvoo heiton/-tot. Vaarantavassa virheessä aseman johtajan tehtävä on saada varusmies ulos viivästyspanoksen sallimissa rajolissa about 3s - reaktioaika.
Ei hätiä.
Silloin kun itse olin armeijassa kouluttaja korosti että ei ole pakko osallistua oikean k-kranaatin heittoon jos tuntee itsensä epävarmaksi. Täytyy myöntää että kylläse itseäkin jännitti varsinkin siinä vaiheessa kun käteen annettiin kranaatti ja siihen piti ruuvata sytytin paikalleen, mutta sitten kun menin heittomonttuun niin se jännitys katos täysin ja ne sekunnit oli aika pitkän tuntusia kun oli heittänyt kranaatin, niin katsoin että ohi meni muutaman metrin ja painuin montun pohjalle ja odottelin että millon se räjähtää. Olivat muistaakseni ne kranaatit venäläistä valmistusta 50-luvulta, oisko ollu "päiväys" menossa umpeen kun sanottiin että saa heittää useammankin...
- spollikoira
No meillä annettiin ostoskeskustaistelualikersanttien toimesta sokan irtiottoharjoitus ja tietenkin opettivat sen aivan päin persettä...
Ja ne kranaatit räjähtävät muistaakseni 0,3-7 sekunnin kuluttua kädestä lähdettyään. Joskus joku oli saanut sirpaleita kypäräänsä kun kranaatti oli räjähtäny ilmassa.
Paskoja kranaatteja. - ylil
spollikoira kirjoitti:
No meillä annettiin ostoskeskustaistelualikersanttien toimesta sokan irtiottoharjoitus ja tietenkin opettivat sen aivan päin persettä...
Ja ne kranaatit räjähtävät muistaakseni 0,3-7 sekunnin kuluttua kädestä lähdettyään. Joskus joku oli saanut sirpaleita kypäräänsä kun kranaatti oli räjähtäny ilmassa.
Paskoja kranaatteja.Käsikranaatin "paloaika" on 2,5 sekuntia. Hyvin tarkasti. Väite useiden sekuntien eroista on pätyä.
Olen heittänyt / valvonut joidenkin satojen käkrien heitot. Edelleen hengissä. - oma kokemukseni
Mun heittämä käsikranaatti ei räjähtänyt ollenkaan. Sitten vänrikki meni jäljittämään sen ja asensi jonkun isomman patin vierelle, joka räjäyttäisi molemmat. No ei sekään räjähtänyt..!
Laadukasta tavaraa.. - spollikoira
ylil kirjoitti:
Käsikranaatin "paloaika" on 2,5 sekuntia. Hyvin tarkasti. Väite useiden sekuntien eroista on pätyä.
Olen heittänyt / valvonut joidenkin satojen käkrien heitot. Edelleen hengissä.Firmalla propagandakoneisto toimii hyvin. Olihan ne kvkk:tkin erittäin hyviä aseita ;-).
Toi 2,5 sekuntia voi olla ihan yleinen. Mutta jos ihan tarkkoja ollaan, niin valmistajan antama paloajan vaihteluväli on melko suuri. Tämä varmaan sen takia, että silloin kun ne räjähtävät ennen aikojaan, niin valmistaja ei saa syytteitä.
Minkä takia muuten, herra yliluutnantti, intissä tehdään kaikki mahdollisimman päin persettä? Esim ensiksi heitetään kova käsikranaatti ja vasta sen jalkeen ruvetaan harjoittelemaan käsikranaatin heittoa harjoiskranaateilla. Ensiksi ammutaan kova KES ja sen jälkeen aletaan harjoittella harjoituskesseillä ampumista.
Ja kun täällä satut lukemaan tätä palstaa, niin olisi kiva, jos kirjoittaisit jotain tohon "Naisten asepalvelus"-ketjuun
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=500000000000015&posting=22000000013757133 spollikoira kirjoitti:
Firmalla propagandakoneisto toimii hyvin. Olihan ne kvkk:tkin erittäin hyviä aseita ;-).
Toi 2,5 sekuntia voi olla ihan yleinen. Mutta jos ihan tarkkoja ollaan, niin valmistajan antama paloajan vaihteluväli on melko suuri. Tämä varmaan sen takia, että silloin kun ne räjähtävät ennen aikojaan, niin valmistaja ei saa syytteitä.
Minkä takia muuten, herra yliluutnantti, intissä tehdään kaikki mahdollisimman päin persettä? Esim ensiksi heitetään kova käsikranaatti ja vasta sen jalkeen ruvetaan harjoittelemaan käsikranaatin heittoa harjoiskranaateilla. Ensiksi ammutaan kova KES ja sen jälkeen aletaan harjoittella harjoituskesseillä ampumista.
Ja kun täällä satut lukemaan tätä palstaa, niin olisi kiva, jos kirjoittaisit jotain tohon "Naisten asepalvelus"-ketjuun
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=500000000000015&posting=22000000013757133Kyllä sitä ensin harjoiteltiin sitä heittämistä ennen kuin varsinaista kranaatin heittoa.
Eli älä sinä levitä väärää tietoa ja odota saavasi asiallista vastausta.- spollikoira
Lukkijurpo kirjoitti:
Kyllä sitä ensin harjoiteltiin sitä heittämistä ennen kuin varsinaista kranaatin heittoa.
Eli älä sinä levitä väärää tietoa ja odota saavasi asiallista vastausta.Ehkä teillä, mutta ei meillä.
- ylil
spollikoira kirjoitti:
Firmalla propagandakoneisto toimii hyvin. Olihan ne kvkk:tkin erittäin hyviä aseita ;-).
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=500000000000015&posting=22000000013757133En ole propagandamiehiä. Sinä taidat olla.
Ikävä jos hermostuit, kun oikaisin väärät "tietosi".
Se siitä. - spollikoira
ylil kirjoitti:
En ole propagandamiehiä. Sinä taidat olla.
Ikävä jos hermostuit, kun oikaisin väärät "tietosi".
Se siitä.Eihän kukaan kouluttaja voi olla väärässä!!!!1111
spollikoira kirjoitti:
Ehkä teillä, mutta ei meillä.
Eli te ette tiedä asiasta yhtään mitään...
- ylil
spollikoira kirjoitti:
Eihän kukaan kouluttaja voi olla väärässä!!!!1111
Eihän kouluttaja aina ole oikeassa.
Tässä kranaattiasiassa olet kuitenkin yksiselitteisen väärässä vain Sinä itse. - spollikoira
ylil kirjoitti:
Eihän kouluttaja aina ole oikeassa.
Tässä kranaattiasiassa olet kuitenkin yksiselitteisen väärässä vain Sinä itse.Nii, kouluttajat ei ole aina oikeassa. Ei ole mitään uutta minulle.
Vaikka olisit heittäny miljoona kranaattia, et välttämättä tietäisi yhtään mitään kranaatin mahdollisista paloajoista.
Sanaa "sinä" ei kirjoiteta isolla kirjaimella, ellei se ole virkkeen alussa. Kysy vaikka yliopiston äidinkielenlaitokselta. - spollikoira
spollikoira kirjoitti:
Nii, kouluttajat ei ole aina oikeassa. Ei ole mitään uutta minulle.
Vaikka olisit heittäny miljoona kranaattia, et välttämättä tietäisi yhtään mitään kranaatin mahdollisista paloajoista.
Sanaa "sinä" ei kirjoiteta isolla kirjaimella, ellei se ole virkkeen alussa. Kysy vaikka yliopiston äidinkielenlaitokselta.Onhan se hyvä, että puolustusvoimilla on kouluttajia.
Suosittelen omien kokemusteni perusteella kaikille varusmiesten kanssa toimiville upseereille seuraavia asioita opiskeltavaksi itsenäisesti:
-Oikeinkirjoituksen perusteet
-Logiikan perusteet (matematiikkaa)
-Filosofia - ylil
spollikoira kirjoitti:
Onhan se hyvä, että puolustusvoimilla on kouluttajia.
Suosittelen omien kokemusteni perusteella kaikille varusmiesten kanssa toimiville upseereille seuraavia asioita opiskeltavaksi itsenäisesti:
-Oikeinkirjoituksen perusteet
-Logiikan perusteet (matematiikkaa)
-FilosofiaKeskustelu Sinun kanssasi lienee hyödytöntä, koska et tunne asiaa, josta keskustelu alkoi. Siis kranaatin toimintaperiaatetta.
Pahastuitko kun kirjoitin isolla sanan "sinä". Tarkoitukseni oli kunnioittava.
Kiitokset kaikista hyvistä suosituksista. Ota Sinä selvää asioista, ennenkuin alat väittämään asioista. - spollikoira
ylil kirjoitti:
Keskustelu Sinun kanssasi lienee hyödytöntä, koska et tunne asiaa, josta keskustelu alkoi. Siis kranaatin toimintaperiaatetta.
Pahastuitko kun kirjoitin isolla sanan "sinä". Tarkoitukseni oli kunnioittava.
Kiitokset kaikista hyvistä suosituksista. Ota Sinä selvää asioista, ennenkuin alat väittämään asioista.Vaikka yrittäisit kirjoittaa kuinka kunnioitettavasti tahansa, niin sanaa "sinä" tai "te" ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella.
Sitä paitsi ollaanko me jotain kalakavereita kun sinuttelet? SOTILASPOLIISIA EI SINUTELLA!
No, rangaistuksena kirjoitus- ja puhutteluvirheistä saat 600 sotilaspoliisipunnerrusta käsilläseisonnasta.
SAA SUORITTAA!!!11 - ylil
spollikoira kirjoitti:
Vaikka yrittäisit kirjoittaa kuinka kunnioitettavasti tahansa, niin sanaa "sinä" tai "te" ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella.
Sitä paitsi ollaanko me jotain kalakavereita kun sinuttelet? SOTILASPOLIISIA EI SINUTELLA!
No, rangaistuksena kirjoitus- ja puhutteluvirheistä saat 600 sotilaspoliisipunnerrusta käsilläseisonnasta.
SAA SUORITTAA!!!11Kaipa se on pakko vielä vastata, kun Sinä et muuten tajua. Tarkastapas tuo.
http://www.kotus.fi/kielitoimisto/usein_esitettyja_kysymyksia/alkukirjain_iso.shtml
"Kirjeissä persoonapronominit sinä ja te kirjoitetaan usein isolla:
En tiedä, miten voin kyllin kiittää Sinua.
Pienen kirjaimen käyttö on sekin aina mahdollista, ei epäkohteliasta."
Punnerra Sinä itse siis vaan. - spollikoira
ylil kirjoitti:
Kaipa se on pakko vielä vastata, kun Sinä et muuten tajua. Tarkastapas tuo.
http://www.kotus.fi/kielitoimisto/usein_esitettyja_kysymyksia/alkukirjain_iso.shtml
"Kirjeissä persoonapronominit sinä ja te kirjoitetaan usein isolla:
En tiedä, miten voin kyllin kiittää Sinua.
Pienen kirjaimen käyttö on sekin aina mahdollista, ei epäkohteliasta."
Punnerra Sinä itse siis vaan.Onko nämä keskustelupalstan viestit kirjeitä?
- jääk
spollikoira kirjoitti:
Onko nämä keskustelupalstan viestit kirjeitä?
Asiahan ei millään tavalla mulle kuulu, mutta on pakko sanoa, että oli näköjään aihe mikä tahansa, niin aina nää keskustelut menee pelkäksi vittuiluksi.
Ilmoitti jääkäri Nönnönnöö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577300Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7383551Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3561887Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 851435
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154