Näkyi tulevan täyteen vauhdilla, joten sitä ei voi jatkaa! Se kuitenkin osoittaa sen miten tarpeellista olisi kunnon keskustelu asiasta. Maailma muuttuu koko ajan ja ihmisyydelle on entistä vähemmän sijaa. Sehän on nähty jo työmaailmassakin, puhumattakaan työttömistä.
Omalta osaltamme voimme kuitenkin edelleen rakentaa mielekkäämpää maailmaa meidän kaikkien elää. Asuimmepa missä hyvänsä, uskoimmepa mihin tahansa, mutta toistemme kunnioituksesta lähtee kaikki hyvä, uskokaa pois. Miettikää mikä prosessi siitä lähtee käyntiin. Se olisi suoranainen "vallankumous".
Omien tehtävieni vuoksi en valitettavasti ehdi paljon enää täällä vierailemaan, mutta kiitän kauniisti kaikkia osallistujia. Olette arvokas jokainen tavallanne. Muistakaa, että eivät ihmiset sen kummempia ole missään rauhanomaisissa oloissa elettyään. Itkemme, nauramme, tunnemme samoja tunteita , perustarpeet ovat kaikilla samat. Ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa oppia ymmärtämään erilaisuutta, joka ei loukkaa ketään.
Ei ihmisyys vielä ole kuollut ja kuopattu. Vaalitaan sitä! :)
Kiitokset osallistumisesta keskusteluun:)
6
413
Vastaukset
- heppi hevonen
sait noin paljon vastauksia vain koska ylläpito linkitti Suomi24:n etusivulta kuvan kanssa kaikki lukijat aloitukseesi...
En ole edes huomannut tuota etusivun juttua. Ajatusten vaihto tärkeintä ja siinä onnistuttiin mielestäni hyvin. Kun vaan hyvät asiat toteutettaisiin käytännössäkin. Mukavaa jatkoa sinullekin heppi hevonen:)
- jossittelulle
Ymmärsin ketjun kirjoituksistasi, ettet edes esitä samoja, sinänsä hienoja asioita muslimien toimintamalliksi vaan lähdet siitä, että meidän pitää ymmärtää, meidän pitää kunnioittaa ja meidän tulee tutustua. Puuttuu enää se vakiloru suvaitsevaisuudesta jonka nimissä meidän edellytetään luopuvan omista arvoistamme, omasta kulttuuristamme muiden miellyttämiseksi.
Sinänsä hieno ja kannatteva ajatuksesi ei valitettavasti käytännössä kuitenkaan toimi, koska toinen osapuoli ei suurin surminkaan halua ymmärtää, eikä useimmiten edes halua tutustua meidän ajatusmaailmaamme eikä tapoihimme.
Siksi hieno ideasi toteutettuna johtaa siihen missä jo nyt olemme, me ymmärrämme, me joustamme, me suvaitsemme mutta saamme siitä vastakaikuna aina uusia ja uusia vaatimuksia, lisää joustoa meille vieraan kulttuurin ja sen edustajien hyväksi.
Tässä on kyse myös maailman tärkeimmästä asiasta (minun mielestäni). Jos länsimedia ja hallitukset nyt perääntyvät, pyytelevät vuolaasti anteeksi ja tilanne siten rauhoittuu niin mitä se tarkoittaa?
Se tarkoittaa kaikessa karuudessaan sitä, että siitä lähtien länsimedian muslimeja koskeva uutisointi ja artikkelit olisivat erittäin kriittisen tarkastelun ja sensuurin alla. Niistä poistettaisiin kaikki kielteinen, ettei vaan jossain päin muslimimaailmaa alettaisi mellakoida asiasta, ettei sama toistuisi. Jo tämä kärhämä aiheuttaa itsesensuuria mediassa, punakynä käy kuumana.
En iloitse noista pilakuvista ja mielestäni ne olisi saaneet jäädä julkaisematta mutta kun ne nyt ovat mediassa niin niiden julkaisua on puolustettava, jos ei muusta syystä niin ainakin sananvapauden joka on sellainen arvo, ettei sitä pidä myydä eikä vaihtaa mihinkään missään tilanteessa eikä mistään syystä.
Kaikki muu on turhaa, paitsi vapaa sana.Olen kasvanut länsimaisessa demokratiassa, joten en voi tehdä muuta, kuin yrittää hyödyntää kaikenlaista oppimaani ja auttaa ihmisiä tajuamaan ainakin osaa syistä, miksi näin tapahtui.
Minulla ei ole valmiita vastauksia kaikkeen, enhän ole jumala, mutta jonkinlainen yleiskuva maailmanmenosta kyllä on! Se on hyvin länsikeskittynyttä. Valitettavan usein monet eivät pidä muslimeja edes ihmisinä. Mietipä sitä mistä se johtuu. Kapea-alaisesta aineistopohjastako, rasismista, ns.elämänvitutuksesta, vai mistä?
Kenestäkään ei ole mukavaa, että jossain sanellaan toisen puolesta mitä ollaan ja miten mennään. Sinunkin on silti havaittava se asia, että kulttuurien erilaisuus ja niiden väärinymmärtäminen on aiemminkin aiheuttanut konflikteja ja kaiken maailman polemiikkia.
Sinä ajattelet kai, että on alistumista, jos ei ala joka asiasta tappelemaan. Minun silmissäni, JOS länsi on niin sivistynyt kuin väittää olevansa, sen pitäisi antaa asian olla, eikä alkaa sitä paisuttelemaan entisestään.
Tanskan hallitus ei ole antanut tietääkseni kehoitusta kuvien julkaisemiseen, mutta se on muslimien silmissä osasyyllinen siksi, että heillä itsellään poliittinen ja uskonnollinen valta kytkeytyvät toisiinsa ja he tulkitsevat näin olevan muuallakin. Heillä ei välttämättä ole samaa tietoa kuin meillä tai se on suodatettua sellaista.
Kehoittaisin ihmisiä todella perehtymään paremmin asioihin. Älkää uskoko minua, älkääkä uskoko valtamedioita. Ottakaa itse selvää ja ajatelkaa. Se aika on aina vain lähempänä, jolloin jokaisen on alettava muodostaa oma näkemys asioista ja päätettävä sen mukaan.
Ihmiset muuttuvat eri ympäristöissä, jos heitä ei lokeroida ulos. Uskot kai, etteivät Euroopassa asuvat muslimit välttämättä ole samanlaisia kuin emämaassaan olevat, etenkään kansalliskiihkoiset fundamentalisit?- jossitellen
Ajatar1 kirjoitti:
Olen kasvanut länsimaisessa demokratiassa, joten en voi tehdä muuta, kuin yrittää hyödyntää kaikenlaista oppimaani ja auttaa ihmisiä tajuamaan ainakin osaa syistä, miksi näin tapahtui.
Minulla ei ole valmiita vastauksia kaikkeen, enhän ole jumala, mutta jonkinlainen yleiskuva maailmanmenosta kyllä on! Se on hyvin länsikeskittynyttä. Valitettavan usein monet eivät pidä muslimeja edes ihmisinä. Mietipä sitä mistä se johtuu. Kapea-alaisesta aineistopohjastako, rasismista, ns.elämänvitutuksesta, vai mistä?
Kenestäkään ei ole mukavaa, että jossain sanellaan toisen puolesta mitä ollaan ja miten mennään. Sinunkin on silti havaittava se asia, että kulttuurien erilaisuus ja niiden väärinymmärtäminen on aiemminkin aiheuttanut konflikteja ja kaiken maailman polemiikkia.
Sinä ajattelet kai, että on alistumista, jos ei ala joka asiasta tappelemaan. Minun silmissäni, JOS länsi on niin sivistynyt kuin väittää olevansa, sen pitäisi antaa asian olla, eikä alkaa sitä paisuttelemaan entisestään.
Tanskan hallitus ei ole antanut tietääkseni kehoitusta kuvien julkaisemiseen, mutta se on muslimien silmissä osasyyllinen siksi, että heillä itsellään poliittinen ja uskonnollinen valta kytkeytyvät toisiinsa ja he tulkitsevat näin olevan muuallakin. Heillä ei välttämättä ole samaa tietoa kuin meillä tai se on suodatettua sellaista.
Kehoittaisin ihmisiä todella perehtymään paremmin asioihin. Älkää uskoko minua, älkääkä uskoko valtamedioita. Ottakaa itse selvää ja ajatelkaa. Se aika on aina vain lähempänä, jolloin jokaisen on alettava muodostaa oma näkemys asioista ja päätettävä sen mukaan.
Ihmiset muuttuvat eri ympäristöissä, jos heitä ei lokeroida ulos. Uskot kai, etteivät Euroopassa asuvat muslimit välttämättä ole samanlaisia kuin emämaassaan olevat, etenkään kansalliskiihkoiset fundamentalisit?1. Samoin.
2. Se muslimien toiminta joka ylittää uutiskynnyksen on lähes poikkeuksetta negatiivista. Rähistään ja mellakoidaan, tehdään jumalan nimessä hirmutekoja, vaaditaan sitä ja vaaditaan tätä (ei pyydetä:tämä on tärkeä huomata tässä yhteydessä) mutta itse ei anneta mitään. On tosin vaikea uskoa, että olisi mitään annettavaakaan ainakaan minulle. Minä en huoli koraanista enkä sen opeista.
3. Kulttuurit eivät juurikaan poikkea toisistaan kuten eivät ihmiset muutenkaan paitsi jos puhutaan uskonnollisesta kulttuurista. Jos muslimilta riisutaan uskonto niin mitään kulttuuria jota pitäisi erityisesti ymmärtää, ei jää jäljelle. Erilaisista kulttuureista puhuttaessa tarkoitetaan, vaikkei ääneen sanota, islamilaisen maailman uskontoon perustuvaa kulttuuria ja länsimaista, "vapautta".
Suurin osa ihmisistä, suomalaisistakin, on matkustellut maailmalla eikä näillä matkoilla tietääksen kellään ole ollut vaikeuksia paikallisen kulttuurin ymmärtämisessä. Kun ja jos suomalainen käy vahvasti islamilaisessa maassa niin siellä hän näkee ja kokee kulttuurin jota hän ei välttämättä ymmärrä mutta siellä ns. kulttuurin erilaisuuden tekee pelkästää uskonto ei ihmiset sinällään.
4. Tässä kohtaa länsi puolustaa sitä arvoa joka on mielestäni tärkein, sananvapautta. Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja tehty asia ei ole sen arvoinen kuten ei mikään muukaan, että sananvapaus uhrattaisiin. Lisäksi länsimedia tekee tämän siksi, että paine tanskan ja norjan kohdalta jakaantuisi tasaisemmin. Alkuperäisessä uutisessa muuten oli mainittu myös ruotsi vihanpidon kohteena mutta jostain syystä se myöhemmin poistettiin uutisoinnista.
5. Eivät muslimijohtajat, imaamit ja mullahit sun muut elä pimennossa vaan tiukasti ajan hermoilla. Heillä on selkeä kuva länsimaista ja niiden tavoista ja juuri siksi he vaativat tanskan hallitusta tekemään sen mitä se ei voi tehdä, puuttua lehdistön vapauteen. Näin voidaan koetella kuinka suurta valtaa islamilaisen maailman viha/suuttumus lännessä edustaa.
6. Kehoitan myös ihmisiä ajattelemaan, etsimään tietoa, tutkimaan ja ajattelemaan sillä totuutta ei valmiina tarjoilla.
7. Lännessä olevien muslimien tavat muuttuvat toki erilaisiksi kuin mitä ovat kotimaassaan. Kuitenkin jos he asettuvat tiiviisti omaksi ryhmäkseen tietyille aluille eivät heidän tapansa juurikaan muutu ja jos paikalle purjehtii kovasanainen mullahi saarnaa pitämään niin he ymmärtävät nopeasti miten tulee elää ja missä lähin vihollinen on.
Kaikenkaikkiaan on aivan turha tahallaan ärsyttää mitään ihmisryhmää mutta ei meidän pidä myöskään varpaillamme kulkea tietyillä aihealueilla sen vuoksi, ettemme vain ärsyttäisi jotakuta ryhtymään mekkalointiin. jossitellen kirjoitti:
1. Samoin.
2. Se muslimien toiminta joka ylittää uutiskynnyksen on lähes poikkeuksetta negatiivista. Rähistään ja mellakoidaan, tehdään jumalan nimessä hirmutekoja, vaaditaan sitä ja vaaditaan tätä (ei pyydetä:tämä on tärkeä huomata tässä yhteydessä) mutta itse ei anneta mitään. On tosin vaikea uskoa, että olisi mitään annettavaakaan ainakaan minulle. Minä en huoli koraanista enkä sen opeista.
3. Kulttuurit eivät juurikaan poikkea toisistaan kuten eivät ihmiset muutenkaan paitsi jos puhutaan uskonnollisesta kulttuurista. Jos muslimilta riisutaan uskonto niin mitään kulttuuria jota pitäisi erityisesti ymmärtää, ei jää jäljelle. Erilaisista kulttuureista puhuttaessa tarkoitetaan, vaikkei ääneen sanota, islamilaisen maailman uskontoon perustuvaa kulttuuria ja länsimaista, "vapautta".
Suurin osa ihmisistä, suomalaisistakin, on matkustellut maailmalla eikä näillä matkoilla tietääksen kellään ole ollut vaikeuksia paikallisen kulttuurin ymmärtämisessä. Kun ja jos suomalainen käy vahvasti islamilaisessa maassa niin siellä hän näkee ja kokee kulttuurin jota hän ei välttämättä ymmärrä mutta siellä ns. kulttuurin erilaisuuden tekee pelkästää uskonto ei ihmiset sinällään.
4. Tässä kohtaa länsi puolustaa sitä arvoa joka on mielestäni tärkein, sananvapautta. Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja tehty asia ei ole sen arvoinen kuten ei mikään muukaan, että sananvapaus uhrattaisiin. Lisäksi länsimedia tekee tämän siksi, että paine tanskan ja norjan kohdalta jakaantuisi tasaisemmin. Alkuperäisessä uutisessa muuten oli mainittu myös ruotsi vihanpidon kohteena mutta jostain syystä se myöhemmin poistettiin uutisoinnista.
5. Eivät muslimijohtajat, imaamit ja mullahit sun muut elä pimennossa vaan tiukasti ajan hermoilla. Heillä on selkeä kuva länsimaista ja niiden tavoista ja juuri siksi he vaativat tanskan hallitusta tekemään sen mitä se ei voi tehdä, puuttua lehdistön vapauteen. Näin voidaan koetella kuinka suurta valtaa islamilaisen maailman viha/suuttumus lännessä edustaa.
6. Kehoitan myös ihmisiä ajattelemaan, etsimään tietoa, tutkimaan ja ajattelemaan sillä totuutta ei valmiina tarjoilla.
7. Lännessä olevien muslimien tavat muuttuvat toki erilaisiksi kuin mitä ovat kotimaassaan. Kuitenkin jos he asettuvat tiiviisti omaksi ryhmäkseen tietyille aluille eivät heidän tapansa juurikaan muutu ja jos paikalle purjehtii kovasanainen mullahi saarnaa pitämään niin he ymmärtävät nopeasti miten tulee elää ja missä lähin vihollinen on.
Kaikenkaikkiaan on aivan turha tahallaan ärsyttää mitään ihmisryhmää mutta ei meidän pidä myöskään varpaillamme kulkea tietyillä aihealueilla sen vuoksi, ettemme vain ärsyttäisi jotakuta ryhtymään mekkalointiin.Yritän nyt hiukan jättäytyä taka-alalle, koska tiedän, että minulla on niin paljon tehtävää, etten ehtisi lähitulevaisuudessa täällä vierailemaan ja haluan vastata, jos joku on nähnyt vaivaa kirjoittaa vastineensa:)Jatkan hiukan numeroidusti sinun mukaasi:
2.Muslimien elämästä länsimedia tiedottaa pelkästään ääriryhmien kautta. Se antaa täysin vääristyneen kuvan kokonaisesta islaminuskoisesta miljoonaväestöstä! Mikään ns.pyhä kirja ei ole täysin kelvoton. Aina niistä jotain oppii, joten älä teilaa kirjallisuutta asenteen takia ennakkoon, tai sen miten jotkut tulkitsevat sitä.
3. Islamilainen kulttuuri on historian valossa antanut paljon myös länsimaille, joten ei heitetä lasta pesuveden mukana:)
4.Mitä sitten käsitetään sananvapaudella? Ymmärrän, että on mahdollisuus ilmaista eriävät kantansa, mutta siihen ei mielestäni liity toisen loukkaaminen. Asiat voi esittää monella tapaa. Jos ei ole mieleltään sivistynyt, niin se tuo ongelmia.
5.Totta puhut! Vihaksi pistää, että kansaa ohjaillaan joidenkin valtaapitävien mieltymysten mukaan. Se on väärää vallankäyttöä! Surkeissa elinolosuhteissa elävät ihmiset eivät paljoa muusta tiedä ja sieltä saa sopivasti asioita muuntelemalla aina "pommiainesta".
Asiat voisivat olla tyystin toisin, jos tietoa, suodattamatonta, saataisiin syvemmälle kansanriveihin tuotettua. Siinäpä tehtävä!
7. Länsimaissa asuvilla muslimeilla alkaa olla erilaisia ajatuksia ja käsityksiä yhteiskunnista. Täällähän heillä on mahdollisuus tutkia asioita. Naiset ovat kriittisempiä, mutta tässäkin herää kysymys, miten saada heidät miehen "tossun"alta itsenäisesti ajatteleviksi yksilöiksi. Perinne on niin pitkä ja vaikea katkaista. Marttyyreja muutos tulee varmasti vaatimaan ja paljon, mutta aikojen saatossa niitä on ilmaantunut vaientamisyrityksistä huolimatta. Ehkä juuri Euroopassa asuvien muslimien kautta saataisiin selkein kontakti yleensä tuohon "toiseen maailmaan". Minusta se on kokeilemisen arvoinen yritys.
Meidän ei toki pidä hissutella kenenkään edessä, emmehän me orjia ole, mutta tietynlainen piittaamattomuus, joka on yleistä lännessä, aiheutti tämänkin Tanskan ongelman. Länsimaiden "syöpä" on se, että ollaan niin hemmetin minä-keskeisiä, ei osata paneutua kenenkään muun kuin itsensä asemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277