Käännös

On selvää, ettei suurin osa moottoripyöräilijöistä tunne käsitettä ”työntöohjaus”. Täytyy myöntää, on se myös minulle hiukan epäselvä. Tässä ohjaus tilanteessa toimitaan nurinperin, kuin mitä yleisesti käsitetään. Epäilen että palstan naismotoristeilla on yhtä vaikea tajuta tätä.
Ohjaustapa on siitä merkillinen, että kaarteessa käännetään ohjausta ulkokaarteen suuntaan työntämällä ohjaustangon sisäkaarteen puoleista kahvaa itsestä poispäin.

Kansanomaisesti sanottuna, polkupyörällä ajettaessa vasemmalle kääntyvään kurviin, käännetään myös ohjaustankoa kurvinsuuntaa eli vasemmalle. Moottoripyörällä sama tilanne ja sama kääntyminen vasempaan tehdään päinvastoin. Eli käännetään ohjaustangosta ulkokaarteen suuntaan, eli oikealle.

Tulevana kesänä taas kerran, luemme aamunlehdestä, kuinka motoristi on ajanut kurvissa suoraan. Emme käsitä onnettomuutta, lehdessä epäillään liian suurta tilanne nopeutta.
Todellinen syy on kuljettajan unohtaminen kurviin ajettaessa, kumpaan suuntaan käännetään ohjaustangosta.

Tämän pläjäyksen liikenneturvallisuudesta kuulitte vain minulta:)

Ps: Tämä on tehty Millanille ja Nurinperille, jotta ymmärtävät mistä on kyse.:)) Tietysti yleissivistykseen kuuluu, että muutkin lukevat tekstin hyvin tarkkasti.

11

1766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä on kompa??

Tässä on kompa? Ei ole eroa, kääntyykö mutkaan polkupyörällä vai motskarilla. Aina käännetään tangosta käännyttävään suuntaan.

• ulledorf

on maksanut sinulle ajokortin?

• Simanainen

*megareps*:DD

Jep, kyllä varmaan. Ainakin tuonne Kartingcenteriin. :D

• Ajan

Autolla, fillarilla ja prätkällä käännytään aina sinne, mihin ratti näyttää.

Käännä vasemmalle, kulkuneuvo kääntyy vasempaan. Käännä oikealle ajoneuvo kääntyy oikealle.

• Simanainen

Moottoripyöräkausi lähestyy ihailtavaa vauhtia(pakkasta 24 risat), mutta minä jo keikun uuden pelin sarvissa. ;)

Mitä ilmeisemmin et itse hallitse tätä
      taitolajia ja viesti vastaanotettu. :))

*köllöttelee uuden pelin vieressä ja
      kiilloittelee kromia, joka säihkyy kilpaa
      auringon säteiden kanssa*

• Elohopea näyttää pakkasta, mutta moottoripyöräkausi alkaa perinteisesti messuista. Silloin katsastetaan kevään uutuudet.

Mitähän taitolajia en hallitse, valehtelemistako?:)

• Itse en aja, mutta kyydissä olen ollut. Tuo mitä kirjoitit pitää paikkansa.

• Pirre*

keskipakoisvoiman vaikutus tuossa motoripyörän käytöksessä se polokutaveivviin..?

• MillaN

...aivan järjenvastaiselle toiminnalle, mutta se on kokeiltava itse ennenkuin sen voi ymmärtää.:)

Minä möin harrikkani, yhden kesän kulutetun ja ajatuksissa siintää musta Pontiac...ehkä uusi harrikka, tiedä vielä.:)

• jokiska. evk

Hevosella voi kaarteet ratsastaa samaan tapaan kuin ne ajetaan moottoripyörällä. Asetetaan ulkokaarteen suuntaan ja samalla pidetään pohkeella takapää uralla ;))

• merliNi

nopeudella on kans jotain merkitystä tuossa jutussa:D
      Mopon nopeus ei taida olla sitä luokkaa että kovin helposti posottaa suoraan...oon kyllä onnistunu kaatumaan kurveissa, syynä on ilmeisesti ollut jokin muu fysiikan laki:D

Moottoripyörää kokeilleena, musta tuo kääntäminen sanontana antaa pikkuisen virheellisen mielikuvan, kallistuminen yhdistettynä työntämiseen on parempi:)

Keskipakovoima on kyllä tuttu käsite ja tietysti maan vetovoima:D

Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      127
      3565
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2366
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1473
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1438
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe