miten laskettelette pitkät jyrkät mäet alas yhdistelmällä??? miten käytätte jarruja?
kyllä pelottaa!!
12
3588
Vastaukset
- keskellä
suuta se on mentävä. Lähtövauhdin pidän sellaisena että hyvin loivalla jarrulla saa vauhdin pidettyä kurissa, mieluummin ei jarrua lainkaan. Etelä-Euroopan pojat osaa alamäkiajon, sillä vaihteella alas millä noustaisiin ylös.. Suomessa tosin ei montaa pahaa mäkeä olekaan. Onnea valitsemallesi uralle.
jos kerran mäki on NIIN iso :)
Kuten ensimmäinenkin vastaaja totesi, niin lähtövauhdin pitää olla alhainen. Ja pitää ajella niin, että ei tarvitsisi hirmu tiukkaan poleksia niitä jarruja. Siis silloin kun jo on hiton liukas keli, tai on syytä epäillä tien olevan todella liukas. Ja tietenkin silloin, jos edessä on todellakin se ISO lasku. Ainakin sata kertaa helpompaa sitä vauhtia on ottaa pois siellä mäen päällä, kuin vasta siinä mäessä.
Tai jos tiellä on sohjoa, niin varsinkin ykköspyöräkärrit luiruavat herkästi sohjon päällä. Näiden kanssa pitää olla vielä varovaisempi kuin paripyöräkärrien kanssa.
Niin ja kannattaa sitten todellakin jarrutella ENNEN sitä mäkeä, siis jos kerran tie on tuttu ja / tai tiedät, että edessä on jyrkkä lasku. Jos lähtee kulettelemaan, niin silloin on turha enää hiljennellä. Oikeaa nilkkaa vaan suoraksi.
Mitä pienempi tie, niin sitä varovammin varmaan kannattaa ajella. Jos ei kerran ole kokemusta talvella ajamisesta.
Vaikka siellä perässä hiillostaisi kuka, niin anna vaan hiillostaa. Jos se sinun ajamasi keksintö lähtee lapasesta sen takia, että arvelit ajella jouhevasti, niin se on sitten sinun häpeä. Muista se :)
Eikä normaalilla talvikelillä ole MITÄÄN ongelmia, maltilla kun liikkuu niin ei ole hätäpäivää. Jos ei sitten muut aiheuta niitä tilanteita. Mutta siitähän tässä ei ollut kyse.- heitän
pienempää tupaan ja pakokaasu jarrukin on oiken hyvä....tosin silläkin konstilla on tärkeää et ala mäkee lähtö vauhti on riittävän alhainen... en katso edes paljon on suurin sallittu vaan tunnustelen kelin mukaan sen.
- kanssa on
heitän kirjoitti:
pienempää tupaan ja pakokaasu jarrukin on oiken hyvä....tosin silläkin konstilla on tärkeää et ala mäkee lähtö vauhti on riittävän alhainen... en katso edes paljon on suurin sallittu vaan tunnustelen kelin mukaan sen.
oltava vähän varuillaan pakokaasujarrun kanssa, volvossa lyö ainaskin aika herkästi vetävän pyörän lukkoon pelkästään moottorilla jarruttaessa
- nakkaan
kanssa on kirjoitti:
oltava vähän varuillaan pakokaasujarrun kanssa, volvossa lyö ainaskin aika herkästi vetävän pyörän lukkoon pelkästään moottorilla jarruttaessa
isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.
- rahti-78
nakkaan kirjoitti:
isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.
teikäläisen kommettia tässä jo vähän ooteltiinkin...
- pikkuauton kyydissä
nakkaan kirjoitti:
tuollaisia on tuolla tiellä ja suurilla autoilla,pysyykö se teidän mittari nopeusrajoituksissa.Jestas sentään,kyllä kai maltillisia kuskejakin löytyy
- kyllä
pikkuauton kyydissä kirjoitti:
tuollaisia on tuolla tiellä ja suurilla autoilla,pysyykö se teidän mittari nopeusrajoituksissa.Jestas sentään,kyllä kai maltillisia kuskejakin löytyy
7 maltillista vastaan 1 vastuuton provo, itseni mukaan lukien.
- jkouv
nakkaan kirjoitti:
Ainakin tämä "transpointilainen" menee nesteelle kahville ja katselee teikäläisten kilometriliksa miesten ajoa rajoitinta vasten ikkunasta.
- Sain
Kortin kesällä ja talvi pelotti. Sain kuulla peloittelua alamäessä jarruttelusta yms. Olen kyllä joutunut jarrullakin himmailemaan, mutta mieluummin ei. Itse olen tänne asti ilamn vahinkoja selvinnyt ajamalla oman taidon mukaan, välittämättä taakse kertyvistä hiillostajista ja kuuntelemalla korvat tarkkana kun "vanhat" puhuu kuinka sillä kuuluu ajaa. Seuraava talvi on jo sitten helpompi. Muista vaan mikäli et uskalla ihan jonon mukana vauhtia pitää niin anna ainakin ennen ylämäkiä hieman happea niin pääsee perässä tulijatkin ylös. Saattaavat olla painavemmalla liikenteessä.
Mutta lyhyesti sanottuna maltti ja maalaisjärki auttaa pitkälle...Kun täällä nyt on näinkin monta asiantuntijaa (=ammattilaista), sanokaa minkä virheen tein valtatiellä 58 viime viikon torstaina 10 km Keuruulta Orivedelle päin? Kaksi rekkaa tuli rinnakkain minua vastaan ja puhua lällättivät lälläriin täyttä pulinaa. Olin varmasti (tiedän) väärään aikaan tiellä . No asiasta selvittiin, mutta eihän henkilöautolla saa ajaa, kun ammattimiehet ohittavat toisiaan, vai mitä?
- juon
parrakas kirjoitti:
Kun täällä nyt on näinkin monta asiantuntijaa (=ammattilaista), sanokaa minkä virheen tein valtatiellä 58 viime viikon torstaina 10 km Keuruulta Orivedelle päin? Kaksi rekkaa tuli rinnakkain minua vastaan ja puhua lällättivät lälläriin täyttä pulinaa. Olin varmasti (tiedän) väärään aikaan tiellä . No asiasta selvittiin, mutta eihän henkilöautolla saa ajaa, kun ammattimiehet ohittavat toisiaan, vai mitä?
termarissa kahvit ajaessa ei tarvii nesteelle maksaa ylihintaisia hintoja.säästyy rahaa ja aikaa,juo sinä vaan minä säästän senkin rahan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339